| Forfatter |
|
ManicMiner Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3488
|
| Sendt: 16 December 2006 kl. 17:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det med forvrængning vil jeg skrive under på. For et par dager siden hørte jeg for første gang på lenge en 'normal' sub, en Dali SWA12, og den rumlet og bumlet hele filmen igennem samtidig som den aldrig maktet at sette rummet under tryk
Om man så tror at det er den lyden som lyder mest som et langtrukket 'BOOAUUM' som er bas, så vil man blive skuffet når man så hører en sub der ikke forvrænger __________________ Min Heimekino
PB12 Plus brugeromtale
Inside The Whale
|
| Til top |
|
| |
Proxi Forum Bruger

Bruger siden: 12 Februar 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 377
|
| Sendt: 16 December 2006 kl. 17:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
lars99 skrev:
| Hvis der ikke er så meget smæk i den hos dig, så gætter jeg på at fasen er forkert. Find et signal med god bas på og indstil fasen til der hvor bassen er mest fremtrædende. Ellers prøv at læse lidt på sitet, der er masser af tråde om indstilling af subs. |
|
|
Hvad er fasen? Det er min første sub, så det eneste jeg har at sammenligne med er de subs jeg har hørt i Hifi Klubben.
Nogen som har en idé til hvordan de burde stå, ved godt der er ikke er nogen opskrift. Men har bare brug for et udgangspunkt.
http://www.lsound.no/webedit_images/10551_original.jpg
Værelset er ca 3×3m. __________________ System Audio/Thorens/Samsung
|
| Til top |
|
| |
lars99 Forum Bruger

Bruger siden: 03 September 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 249
|
| Sendt: 16 December 2006 kl. 17:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Proxi skrev:
lars99 skrev:
| Hvis der ikke er så meget smæk i den hos dig, så gætter jeg på at fasen er forkert. Find et signal med god bas på og indstil fasen til der hvor bassen er mest fremtrædende. Ellers prøv at læse lidt på sitet, der er masser af tråde om indstilling af subs. |
|
|
Hvad er fasen?
Det er min første sub, så det eneste jeg har at sammenligne med er de subs jeg har hørt i Hifi Klubben.
Nogen som har en idé til hvordan de burde stå, ved godt der er ikke er nogen opskrift. Men har bare brug for et udgangspunkt.
http://www.lsound.no/webedit_images/10551_original.jpg
Værelset er ca 3×3m.
|
|
|
For at koble subwooferen korrekt til anlæg og højttalere kan det være nødvendigt at justere fasen. Du er så heldig at SVS har en trinløs justering, så den skal du bruge til at finde ud af hvornår der er mest bas i din lytteposition. Tænk på at lyd er bølger og dybe toner har en lang bølgelængde. Når du forskyder fasen justerer du hvordan bølgerne bevæger sig i dit rum og hvordan du opfatter bassen.
Som sagt der findes forskellige vejledninger. Men i korte træk går det ud på
1) Finde placeringen. Du kan evt. sætte den i lyttepositionen og finde det sted i rummet hvor der er mest bas. Og ellers kan du stille den der hvor du helst vil have den og forsøge at finde bassen ved at justere fasen
2) Du skal beslutte dig for et sted at dele. Du bør bruge forstærkerens delefilter hvis du kan, ellers bør du lade subwooferen dele og sende signalet tilbage til dit anlæg, så dine højttalere ikke spiller det samme som din subwoofer. Og kan du ikke det, er du nødt til at dele rimelig dybt ved musik, for ellers får du al for meget bas i det øvre område.
3) Så skal du finde lydstyrken. Det kan gøres med en lydtryksmåler eller med dine egne ører. Find nogle testtoner og brænd dem på cd. Gerne fra 20-150 Hz. Og indstil subben så det virker som om alle har samme lydstyrke og så du ikke kan høre hvornår subben begynder at tage over. __________________ Mvh. Lars
|
| Til top |
|
| |
Proxi Forum Bruger

|
| Sendt: 16 December 2006 kl. 18:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay, men kan du forklarer hvad de fem første knapper gør?
__________________ System Audio/Thorens/Samsung
|
| Til top |
|
| |
lars99 Forum Bruger

|
| Sendt: 16 December 2006 kl. 18:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Proxi skrev:
| Okay, men kan du forklarer hvad de fem første knapper gør? |
|
|
De første tre er til Parametric Eq. Det kan bruges til at korrigere frekvensgangen hvis der er frekvensområder, hvor dit rum fremhæver bassen for meget. Dem skal du glemme alt om indtil du har fået subben indstillet korrekt. Drej alle længst mod venstre.
De næste to er Gain og Phase. Gain er lydstyrken, det er her du bestemmer hvor højt subwooferen skal spille. Phase er fasen, som du kan variere trinløst fra 0 til 180 grader. Hvis subben står i nærheden af dine andre højttalere, så er 0 grader et godt udgangspunkt.
De to sidste er crossover og room gain. Crossover er delefrekvensen. Hvis du deler på din forstærker skal du disable det. Hvis du deler i subben skal du justere delefrekvensen med skrueknappen. Room gain er forskellige måder at rulle frekvensgangen af, for at kompensere for lytterummet. Små lytterum har en tendens til at "buldre" og det kan man justere med denne funktion. Jeg kan forstå du har et lille rum (3x3m), så prøv at starte med at sætte den til small. __________________ Mvh. Lars
|
| Til top |
|
| |
lars99 Forum Bruger

|
| Sendt: 17 December 2006 kl. 10:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
ManicMiner skrev:
|
Stop 2 eller 3 af portene, og sett subsonic filteret til 16hz, eller bypass. Jeg har ikke hørt Plus/2, men den opfører sig nog mere ligt end uligt Plus, og der er de dybe tuningene mere at foretrekke til musik.
Grunden for det er nok tildels frekvensgangen, men også at jo dybere du tuner den jo lengere ned i frekvensspekteret flytter du groupdelay. I 25hz tune vil der nok være for et følsomt være hørbar GD, i 20, 16 eller bypass er GD flyttet langt ned under 20hz, og er dermed ikke lengere til at høre uanset hvor godt ørene er skruet på :)
Jeg bruger selv min Plus i 12hz tune til musik selv om det kun er på et album at jeg kan høre forskellen mellem 16 og 12hz
|
|
|
Jeg har som sagt prøvet at justere tuningen og bruger lige ny bypass og to plugs. Det virker udmærket. Derudover har jeg fundet ud af at subben stod for tæt på væggen. Jeg har flyttet den nogle centimeter frem og nu kobler den meget bedre til rummet. Bassen bliver mere åben og jeg kan ikke længere retningsbestemme den. Jeg bliver stadig overrasket over hvor meget et par cm kan gøre. __________________ Mvh. Lars
|
| Til top |
|
| |
Lique Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 245
|
| Sendt: 18 December 2006 kl. 09:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Proxi, hvad blev det til med billederne af SB12?
|
| Til top |
|
| |
Proxi Forum Bruger

|
| Sendt: 19 December 2006 kl. 21:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lique skrev:
| Proxi, hvad blev det til med billederne af SB12? |
|
|
De kommer i morgen. Undskyld det først er der. Men jeg var til eksamenen idag, så har haft en del at forberede. Også for at de ikke skal være løgn stod min harddisk af i søndags. Men min dejlige far har heldigvis købt en ny idag og lagt alt på den. :) Så nu er jeg kørende igen. __________________ System Audio/Thorens/Samsung
|
| Til top |
|
| |
Lique Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 245
|
| Sendt: 19 December 2006 kl. 21:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Proxi skrev:
Lique skrev:
| Proxi, hvad blev det til med billederne af SB12? |
|
|
De kommer i morgen. Undskyld det først er der.
Men jeg var til eksamenen idag, så har haft en del at forberede. Også for at de ikke skal være løgn stod min harddisk af i søndags. Men min dejlige far har heldigvis købt en ny idag og lagt alt på den. :) Så nu er jeg kørende igen. |
|
|
Bare iorden  . Havde min sidste eksamen allerede i lørdags, så så er der dømt juleferie! Glæder mig til at se billederne...
|
| Til top |
|
| |
Proxi Forum Bruger

|
| Sendt: 19 December 2006 kl. 21:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lique skrev:
Bare iorden .
Havde min sidste eksamen allerede i lørdags, så så er der dømt juleferie!
Glæder mig til at se billederne... |
|
|
Havde også kun 20 minutters skole i den her uge. Også var det nu heller ikke helt træls at starte juleferie med et 10-tal. Så kan ens forældre nemlig ikke komme og sige man bruger FOR meget til på anlæget. :) __________________ System Audio/Thorens/Samsung
|
| Til top |
|
| |
Raskolnikov Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 4606
|
| Sendt: 20 December 2006 kl. 01:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lad os se billeder!
__________________ Hands off the compression button music industry!
Hands of the DNR button Blu Ray producers!
|
| Til top |
|
| |
Proxi Forum Bruger

|
| Sendt: 20 December 2006 kl. 20:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
lars99 Forum Bruger

|
| Sendt: 20 December 2006 kl. 21:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvordan går det med at få indstillet dyret? __________________ Mvh. Lars
|
| Til top |
|
| |
Proxi Forum Bruger

|
| Sendt: 20 December 2006 kl. 21:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
lars99 skrev:
| Hvordan går det med at få indstillet dyret? |
|
|
 Kan ikke indstille endnu, fordi mit sub kabel på to meter skal byttes ud med et på 8 meter. Det er bestilt. Så lige nu står den bar midt i rummet og bliver tilspillet. :) Der kommer mer og mer kraft i den. :) __________________ System Audio/Thorens/Samsung
|
| Til top |
|
| |
MichaelWB Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2993
|
| Sendt: 20 December 2006 kl. 21:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
lars99 Forum Bruger

|
| Sendt: 20 December 2006 kl. 21:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Proxi skrev:
lars99 skrev:
| Hvordan går det med at få indstillet dyret? |
|
|
Kan ikke indstille endnu, fordi mit sub kabel på to meter skal byttes ud med et på 8 meter. Det er bestilt. Så lige nu står den bar midt i rummet og bliver tilspillet. :) Der kommer mer og mer kraft i den. :) |
|
|
Ja, det sker der ikke så meget ved. Der kobler den slet ikke til rummet.  __________________ Mvh. Lars
|
| Til top |
|
| |
Proxi Forum Bruger

|
| Sendt: 20 December 2006 kl. 21:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
lars99 skrev:
Ja, det sker der ikke så meget ved. Der kobler den slet ikke til rummet.  |
|
|
Har prøvet at have den til at så i et hjørne, det ændre virkelig lyden, - i positiv retning!  Men er bange for mine Concept 6 skal byttes ud til Concept 2. Og min 40" ud med en 32"... :( Men det går nok. Bare jeg har min SVS  __________________ System Audio/Thorens/Samsung
|
| Til top |
|
| |
kasp Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 138
|
| Sendt: 30 December 2006 kl. 16:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg lovede jo at smide et par ord ind om den PB10, så det gør jeg så nu langt om længe
Jeg er utrolig imponeret over den, den spille bedre og dybere en jeg regnede med og lever fuldt op til at de gode ord den har fået med på vejen!
Dog er den lidt større end forventet så har lidt besvær med at få plads til den og den bliver derfor allerede slogt igen , man skal jo dumme sig lidt engang imellem. Så nu køber jeg den SVS SB12-Plus, som jeg startede med at ville købe.
Lyden i pb10 er ikke til at tage fejl af og vil helt klart anbefale den, hvis man har pladsen __________________ BenQ W5000
Anthem MRX300
Hegel H-100
Dynaudio Contour S1.4
Dynaudio Contour S C
MK Sound SS 150T
B&W PV1
|
| Til top |
|
| |
Proxi Forum Bruger

|
| Sendt: 30 December 2006 kl. 18:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
kasp skrev:
|
Jeg lovede jo at smide et par ord ind om den PB10, så det gør jeg så nu langt om længe
Jeg er utrolig imponeret over den, den spille bedre og dybere en jeg regnede med og lever fuldt op til at de gode ord den har fået med på vejen!
Dog er den lidt større end forventet så har lidt besvær med at få plads til den og den bliver derfor allerede slogt igen , man skal jo dumme sig lidt engang imellem. Så nu køber jeg den SVS SB12-Plus, som jeg startede med at ville købe.
Lyden i pb10 er ikke til at tage fejl af og vil helt klart anbefale den, hvis man har pladsen |
|
|
Vil du hører en SB12 inden køb? Jeg bor 65km nord for Århus.  __________________ System Audio/Thorens/Samsung
|
| Til top |
|
| |
lars99 Forum Bruger

|
| Sendt: 30 December 2006 kl. 18:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
kasp skrev:
|
Lyden i pb10 er ikke til at tage fejl af og vil helt klart anbefale den, hvis man har pladsen
|
|
|
Det er brandærgeligt - jeg kan se tilbage at du var meget i tvivl om den var for stor. Jeg havde selv målt en ekstra gang med tommestokken før jeg købte min plus/2 og alligvel blev jeg overrasket hvor stor den faktisk er.
Hos mig er den ved at være spillet til og jeg har fået indstillet den korrekt. Den har været forbi hjørnet i stuen, hvor den slet ikke koblede til rumme. Og den spiller fint musik ved deling ved 80 Hz og en lidt forstærket bas. I film kører jeg main+lfe men deler ved 60 Hz fordi 60-80 Hz ellers bliver voldsomt overrepræsenteret. Det virker også rigtig godt - og jeg er imponeret over hvor meget smæk der er i film. __________________ Mvh. Lars
|
| Til top |
|
| |