Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 21:31   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: THX lyd ?! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Mickey BG
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 03 December 2006 kl. 18:20 | IP-adresse registreret  

Lige et + spørgsmål til RogueAgent
Hvad køre du med af anlæg idag?

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 03 December 2006 kl. 19:10 | IP-adresse registreret  

Mr. MBG skrev:
Lige et + spørgsmål til RogueAgent
Hvad køre du med af anlæg idag?

Tjaaah - jeg må jo krybe til korset og sige at mit anlæg ikke har optimale forhold for tiden. Med til "historien" hører at jeg sammen med min daværende kone byggede nyt hus som vi flyttede til i 2000, og her blev der sørme også plads til en dedikeret hjemmebiograf - med THX rum bag lærredet / grejvæggen, for at det ikke skal være løgn.

Gode ting har det jo med at få en ende, og i forbindelse med at vi gik fra hinanden i 2002 blev huset sat til salg - det tog dog 2 år at få solgt (Tro det eller lad være, men en færdig indrettet hjemmebiograf er IKKE noget særligt godt salgsargument...)

Så de sidste 2 år har mit anlæg stået hos min bror som ikke HELT har rummet til det. Jeg selv pendler mellem København hvor jeg arbejder, og Jylland hvor jeg og min kæreste har en lejlighed. Indtil vi køber noget sammen bliver der nok ikke plads til mit anlæg, og som man kan se er der et par af tingene der godt kunne trænge til en opgradering når det bliver aktuelt - indtil da er det desværre stærkt nedprioriteret...

Det består af følgende:

Pioneer VSX-859RDS - THX select godkendt receiver. På daværende tidspunkt (2000) den eneste receiver der var til at betale som både havde indbygget AC3 demodulator til laserdisc, OG phono indgang til min pladespiller (Technics SL-1210 mk2)

Carver 753x - THX (fra før Ultra/select) 3x250 w effektforstærker, to kanaler til at drive subwoofer, den sidste driver rear-center (receiveren understøtter 7.1 lyd, men har kun indbygget forstærkning til de 5 kanaler, resten skal klares externt).

Højttalere - Energy RVS i front. Jeg havde RVSS til surrounds, men solgte dem ved flytningen. Min bror bruger nogen billige Eltax højttalere han har "arvet" fra mig...

Subwoofer - jeg havde indbygget en hjemmebygget passiv subwoofer baseret på Adire Audio's 15" Tempest enhed, drevet af Carver amp'en. Subben var bygget ind i væggen, så kabinettet reelt stod i THX rummet, og kun woofer og refleksporte kunne ses i hjemmebiografen. Den blev i sagens natur ikke taget med da jeg flyttede. Jeg beholdt dog enheden, men køber nok noget andet når jeg skal til at bygge en ny sub. Min bror bruger en gammel passiv CW-sub, som IKKE rigtig gør fronthøjttalerne ære...

DVD - Pioneer DV-717 og Yamakawa DVD-365 (Upscaling til 720p/1080i via DVI)

Laserdisc - Pioneer CLD-704D og Mitsibushi MV-7057 (klon af CLD-704D)

S-VHS - Panasonic NV-FS88 (Tudsegammel model, bruges ikke til VHS, men den har en FREMRAGENDE Tv-tuner indbygget som jeg bruger til projektoren)

Scaler - Zinwell Britewiew (til laserdisc og TV) opskalerer til gængse PC-opløsninger samt 720p og 1080i

Projektor - Panasonic PT-AE500. Bruges ikke meget i dag, da min brors stue simpelthen er for lille til at det giver mening at bruge den. Han bruger et 40" Samsung LCD.

Som du kan regne ud er det ikke meget jeg ser til mit anlæg - jeg får (det meste af) min lyst til at nørde med grej styret i firmaet, f.eks. når der skal testes DVD'er... 

Til top Vis RogueAgent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RogueAgent

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Sendt: 03 December 2006 kl. 19:46 | IP-adresse registreret  

erla skrev:

1. Nu er det jo sådan, at grunden til at THX dæmper diskanten er, at højtalere i biografer typisk er placeret bag, og spiller igennem, lærredet - det tager naturligvis noget af diskanten, og for at kompensere for dette indspilles filmlyd typisk med forstærket diskant. Når man så ikke har sine højtalere placeret bag et lærred i hjemmebiografen, får man naturligvis for høj og skinger en diskant, som THX så kompenserer for...

2. Har du mistet så meget af din hørelse, at du også skruer op for diskanten når du lytter til musik på et almindeligt stereoanlæg? Så er det klart THX kompenseringen af diskantniveauet virker tåbelig på dig - men for de fleste med normal hørelse, vil jeg vove den påstand, at uden THX (eller tilsvarende manuel justering af diskant-niveauet) bliver man hurtigere "lyttetræt" ved et moderat eller kraftigt lydniveau, hvilket jo specielt er uhensigtsmæssigt ved filmlytning

MVH.

Ved ikke hvad der er værst: At fornærme Muhammed eller THX..........

1. Ja det ved jeg godt, men hvorfor indspille filmens lydspor med hævet diskant, det var nemmere at justere diskanten på dekoderen (i biografen). En THX-biograf er jo i forvejen justeret individuelt, efter hvordan salens akustik er.

2. HVA' Min horelse fejler ikke noget, af de måske 100 THX film jeg har er det kun en (Cape Fear 1991) der har for meget diskant. At koble THX-Diskant filter ind, æder at for meget diskant, og det værste er at detaljer i toppen forsvinder, og kan DU ikke høre det så.........

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: København
Sendt: 09 December 2006 kl. 02:06 | IP-adresse registreret  

synes ellers det kunne være meget skægt at få THX godkendt sin hjemmebio
Til top Vis brasch's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brasch

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 09 December 2006 kl. 18:47 | IP-adresse registreret  

Jamen, er der ikke gået en vis inflation i den der THX certificering? Den fås vist osse på computeranlæg...

Og, som en anden nævnte, er det så vigtigt? Hvis man ellers selv synes om lyden i anlægget, hvorfor skulle man så have brug for andres anerkendelse - de kan jo bare forlade bageriet, såfremt de ikke bryder sig om lugten

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes