| Forfatter |
|
krogen Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 10
|
| Sendt: 14 December 2003 kl. 23:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har nu en teknifi k1 på en nottingham horizon. Jeg savner mere definition og præcision i specielt toppen og i det hele taget yderligere styr på det hele. Er der nogen der kan anbefale en mm i prislejet 1000-2000 kr? er der nogen der har prøvet at tweake en horizon - det virker som om der er noget at hente i en forbedret plint og flytning af motoren. Har det nogen indflydelse på hastigheden om man afviger i forhold til motor/plint position ? (vi snakker millimeter) Jeg overvejer at fremstille en plint i hårdt træ - evt. dæmpe med blykugler - hvad siger fagkundskaben? På forhånd tak -krogen
|
| Til top |
|
| |
Frederik Carøe Branchemedlem

DCA - Duelund Coherent Audio
Bruger siden: 01 December 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 879
|
| Sendt: 14 December 2003 kl. 23:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan ikke forestille mig, at du får noget svar.
Der er ingen, der er interesserede i NA herinde.
Mvh.
Frederik
|
| Til top |
|
| |
vilmann Branchemedlem

Nerds
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2390
|
| Sendt: 14 December 2003 kl. 23:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fred1234 skrev:
|
|
|
Øhh? Hvad er det lige jeg er gået glip af?
Glemte du en smiley?
/vilmann
|
| Til top |
|
| |
vilmann Branchemedlem

Nerds
|
| Sendt: 14 December 2003 kl. 23:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
krogen skrev:
Jeg har nu en teknifi k1 på en nottingham horizon. Jeg savner mere definition og præcision i specielt toppen og i det hele taget yderligere styr på det hele. Er der nogen der kan anbefale en mm i prislejet 1000-2000 kr? |
|
|
K1'eren er noget rå i det. Sådan lidt kantet om man vil.
Har du spurgt i Lydbutikken?
Jeg har aldrig rigtig hørt på Grado, men den der i træ skulle være ret god. Men det er sevfølgelig mere end et par tusinde....
/vilmann
|
| Til top |
|
| |
Frederik Carøe Branchemedlem

DCA - Duelund Coherent Audio
Bruger siden: 01 December 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 879
|
| Sendt: 15 December 2003 kl. 00:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
vilmann skrev:
Fred1234 skrev:
|
|
|
Øhh? Hvad er det lige jeg er gået glip af? Glemte du en smiley?
/vilmann |
|
|
Mea culpa
Mvh.
Frederik
|
| Til top |
|
| |
Modifix Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1216
|
| Sendt: 15 December 2003 kl. 00:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvor er Frederik egentlig dyb..
Jeg tør godt anbefale fx. Benz MC Silver, en high output MC-pickup. Jeg har levet lykkeligt med flere eksemplarer af dens fætter, MC Gold, i adskillige år.
Men har De ikke et bud på en bedre pickup inde i Lydbutikken?
Mvh. Jens/Modifix, - der mener at en MC Silver kan fås i AudioArt for måske 17-1800,- __________________ Oksen er træg men jorden er tålmodig..
|
| Til top |
|
| |
Tonny Branchemedlem

Bruger siden: 06 April 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 917
|
| Sendt: 15 December 2003 kl. 08:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Modifix skrev:
|
Hvor er Frederik egentlig dyb..
Jeg tør godt anbefale fx. Benz MC Silver, en high output MC-pickup. Jeg har levet lykkeligt med flere eksemplarer af dens fætter, MC Gold, i adskillige år.
Men har De ikke et bud på en bedre pickup inde i Lydbutikken?
Mvh. Jens/Modifix, - der mener at en MC Silver kan fås i AudioArt for måske 17-1800,-
|
|
|
Han efterlyser jo MM og ikke MC PUer, hvorfor ved jeg ikke, synes ikke rigtig der er nogen tvivl om at MC er bedst, ( smag og behag) men det kræver naturligvis en Step up.
|
| Til top |
|
| |
becker Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 710
|
| Sendt: 15 December 2003 kl. 09:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Krogen,
Jeg er enig med Modifix i, at en Benz Micro MC Silver er det bedste bud. En andet godt bud kunne være en Goldring 1042 som er en MM-pickup. Den skulle lyde fremragende. Den kan købes til 1.500 i Audio Consult.
Mvh. Becker
|
| Til top |
|
| |
Modifix Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1216
|
| Sendt: 15 December 2003 kl. 10:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tonny skrev:
"Han efterlyser jo MM og ikke MC PUer,"
Ja Tonny, du har ret så langt, Jeg har bare ikke hørt en MM-pickup der kan de efterlyste dicipliner så overbevisende, men det kan vel have noget at gøre med mit generelle markedskendskab..
Så skrev Tonny:
"hvorfor ved jeg ikke synes ikke rigtig der er nogen tvivl om at MC er bedst"
Det er også mit indtryk at MC lyder bedst, med styr på det meste og reélle detaljer i toppen. Krogen savner bla.netop mere præcision og definition i toppen.
Til sidst skrev Tonny:
,men det kræver naturligvis en Step up.
Hvis Tonny's markedskendskab havde været en smule større ville han have vidst at MC Silver, som jeg anbefaler relentløst når jeg kan komme til det, har et udgangssignal der er en MM-pickup værdigt.
Jeg efterlyser egentlig bare et pickup-alternativ, i Tonny's indlæg...
Mvh. Jens/Modifix, - everyone's a critic!
__________________ Oksen er træg men jorden er tålmodig..
|
| Til top |
|
| |
Tonny Branchemedlem

Bruger siden: 06 April 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 917
|
| Sendt: 15 December 2003 kl. 10:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Modifix skrev:
|
Tonny skrev:
"Han efterlyser jo MM og ikke MC PUer,"
Ja Tonny, du har ret så langt, Jeg har bare ikke hørt en MM-pickup der kan de efterlyste dicipliner så overbevisende, men det kan vel have noget at gøre med mit generelle markedskendskab..
Så skrev Tonny:
"hvorfor ved jeg ikke synes ikke rigtig der er nogen tvivl om at MC er bedst"
Det er også mit indtryk at MC lyder bedst, med styr på det meste og reélle detaljer i toppen. Krogen savner bla.netop mere præcision og definition i toppen.
Til sidst skrev Tonny:
,men det kræver naturligvis en Step up.
Hvis Tonny's markedskendskab havde været en smule større ville han have vidst at MC Silver, som jeg anbefaler relentløst når jeg kan komme til det, har et udgangssignal der er en MM-pickup værdigt.
Jeg efterlyser egentlig bare et pickup-alternativ, i Tonny's indlæg...
Mvh. Jens/Modifix, - everyone's a critic!
|
|
|
Var ikke klar over at den sparkede så meget røv at den kunne bruges i en MM indgang, bruger ikke PUer med så højt output da jeg ikke synes at højt output virker specielt befordrende på lyden
Med hensyn til alternativ PU har jeg ikke nogen god ide da jeg ikke selv bruger MM eller for den sags skyld MC PUer med så højt output at de kan bruges i en alm. MM indgang.
|
| Til top |
|
| |
brorlille Forum Bruger

Bruger siden: 20 August 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 319
|
| Sendt: 15 December 2003 kl. 10:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej krogen
hvis du ellers kan li' k1'eren bortset fra det lidt grovkornede, så kunne k3 til 1500,- måske være noget.
den har såvidt vides en bedre nåleslibning = højere opløsning
måske lydbutikken har en ombytningspris så du får lidt får "liget"
det kan også være k1 og k3 har samme krop, så du blot skal købe en k3 nåleforpart (så har du jo k1 forparten til fester og lign.)
krydsmads
|
| Til top |
|
| |
king Udelukket fra forum

Montør i Fona - 3/3 advarsler
Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 3082
|
| Sendt: 15 December 2003 kl. 11:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Krogen !! Med hvad pick-up hørte du horizon på da du købte den ? Jeg tror ikke du skal lave noget på den.. hvis du vil købe en anden pladespiller ! Det er hurtig du tænker på at lave noget beder som det er ...
Husk det er pladespillerren der har mest at sige ! Og ikke pick-upen !
Der er også andre pladespiller 
Hilsen King...:o
|
| Til top |
|
| |
kibri Branchemedlem

info: tidligere Schelde!
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1295
|
| Sendt: 15 December 2003 kl. 12:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej krogen...
En K3´er vile være det naturlige valg, hvis du ønsker et upgrade. Kunne du sprænge dit budget lidt, ville jeg prøve en Dynavector (http://www.dynavector.co.jp/english/frame_cart/frame.html) DV-10X-5. Kører selv med forgængeren (DV-10X-4) i en Spacearm, og det virker fremragende sammen. Der er tale om en high-output MC.
Spillede før med K3 og var noget kritisk da jeg lånte DV´en. Men den er virkelig god. Klart lavere forvrængning end min K3, men stadig med et dynamisk sammenhæng, jeg ikke ville være foruden. Den fortjener et lyt, selv om det er en MC-type... .
Nu skriver du ikke hvad du ellers har af grej, men husk en god RIAA kan gøre underværker - selv med en K1...
Jeg ville ikke give mig i kast med at modificere en Horizon. Lær den istedet at kende, den er vel knap spillet til endnu...??!
Med hensyn til motorplacering, har det ikke det ikke noget at sige med et par mm. Remmen må dog ikke være i for voldsomt spænd.
|
| Til top |
|
| |
tp acoustics Forum Bruger

Bruger siden: 05 Oktober 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 77
|
| Sendt: 15 December 2003 kl. 13:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kej Krogen
har lige fået den nye ortofon MC 5 high output Pick-up. har en Tiny Tupe RIAA og der køre den super godt på.
Lyden: gik fra en OM20 til MC 5'ern og Jesus der blev åbnede op får alle lækkerier... Mellemtonen blevet super dynamisk og diskant perfekt bas Stram...
jeg synes det er noget af det bedste jeg har hørt og slår alle mm Pick-upprt jeg har hørt
--Thomas
|
| Til top |
|
| |
waal Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 559
|
| Sendt: 15 December 2003 kl. 13:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
tp acoustics skrev:
Kej Krogen
har lige fået den nye ortofon MC 5 high output Pick-up. har en Tiny Tupe RIAA og der køre den super godt på.
Lyden: gik fra en OM20 til MC 5'ern og Jesus der blev åbnede op får alle lækkerier... Mellemtonen blevet super dynamisk og diskant perfekt bas Stram...
jeg synes det er noget af det bedste jeg har hørt og slår alle mm Pick-upprt jeg har hørt
--Thomas |
|
|
MC 3'eren er faktisk at fortrække da den "mangler" 5'erens overeksponerede top
Waal
|
| Til top |
|
| |
PINK Forum Bruger

Bruger siden: 01 November 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 354
|
| Sendt: 16 December 2003 kl. 00:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Krogen,
Becker en inde på noget af det rigtige med 'snakken' om Goldring, og deres model 1042 er stadig et rigtigt godt bud på en god mm løsning. Ikke rå i lyden, og ikke poleret, men bare vellydende... . Giv den under alle omstændigheder et lyt før du beslutter dig.
som havde Goldring i årevis.
__________________ Venlig hilsen Pink
|
| Til top |
|
| |
krogen Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 10
|
| Sendt: 17 December 2003 kl. 17:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for de mange svar, det gjorde mig da lidt klogere... Sidder nu og swinger til det sidste nye plade scoop - 5 * mint verve jazz + jimmy reed - stevie ray - tom waits - bessie smith - ella på pablo, 250.kr. sådan. Først til pladespilleren, havde egentlig regnet med at plinten var af mdf - så kunne man jo eksperimentere udi finering osv. det viser sig at den består af et eller andet kunststof. istedet blev der forsøgt med nyt underlag, birkex overttog skifer - og pludselig skete der noget! Motoren bliver nok flyttet over i en drejet sokkel, det skulle rykke. Har nu gang i at fremskaffe en dynavector efter råd fra schelde og utallige gode tests. Har den højt nok output til min croft charisma ? Hvor købes dyna billigst ? Så fik i smileyer - krogen.
|
| Til top |
|
| |
kibri Branchemedlem

info: tidligere Schelde!
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1295
|
| Sendt: 18 December 2003 kl. 08:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej krogen...
Hvor køber du så lækker vinyl for så ussel mønt...?.. ..
Du siger plinten på din Horizon er af et kunststof..! - ved du mere om dette ? Er pladetallerkenen også en grafitblanding på denne ?

Rigtigt at "underlaget" har ufattelig stor betydning. Går ud fra at "birkex" er birke-krydsfinér... .. Hænger den på væggen eller har du den i rack ?
Hvis du har en Charisma, har du en rigeligt god RIAA (og preamp) til et PU-upgrade. Dynavectoren har et output på 2,5mV - noget mindre end K1´s ca. 5mV, men nok til at du kan udstyre den helt.
Ang. Dynavector - hvis du vil købe brugt: http://www.hifi4all.dk/markedsplads/annonce.asp?ad_id=7268
Det er svinebillgt... Købte min i LB..
Nu mangler du bare at fortælle, at du også spiller over Exposure og Shahinian.. ..!
|
| Til top |
|
| |
vilmann Branchemedlem

Nerds
|
| Sendt: 18 December 2003 kl. 10:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
krogen skrev:
Tak for de mange svar, det gjorde mig da lidt klogere... Sidder nu og swinger til det sidste nye plade scoop - 5 * mint verve jazz + jimmy reed - stevie ray - tom waits - bessie smith - ella på pablo, 250.kr. sådan.
SNIP
Så fik i smileyer - krogen. |
|
|
Din musiksmag fejler i hvert fald ikke noget - og fortjener en ordentlig spille.
Fortæl endlig om Dynavectoren hvis du ender med den.
Og var det iøvrigt ikke dig jeg købte den modificerede rega-arm af en gang i starten af året?
Hvad bruger du af power-amp til din Croft?
/vilmann
|
| Til top |
|
| |
Jeppe Vinding Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 152
|
| Sendt: 18 December 2003 kl. 11:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis det kan have interesse har jeg lidt erfaring med Grado pick-upper. Jeg har prøvet en XF3 og en Reference Reference.
Jeg synes Grado har en dejlig klangbalance, lidt varm måske, som bevirker at de på mit anlæg er blandt de eneste pick-upper jeg har prøvet der egner sig lige godt til rytmisk såvel som klassisk musik.
I forhold til andre mm'ere jeg har prøvet (K1, K2, K3, Rega Elys Super og Exact) synes jeg Grado'erne er mere dynamiske, mere detaljerede og for Reference'ns vedkommende noget mere luftig. Min erfaring med Grado er imidlertid også at de først yder deres bedste hvis de er topjusterede, det gælder begge de to jeg nævner og de er mere kritiske end de øvrige jeg har nævnt.
Jeg vil mene at selv de billigste Grado'er er pengene værd. Også i forhold til Tekni-Fi og Rega, men som så meget andet mht. hifi handler det meget om smag. Personligt har jeg en forkærlighed for mm'ere pga. jeg synes de er mere naturlige i spillestilen mht. varme og krop. Detaljeringen og dynamikken kan, indrømmet, ikke hamle op med en mc med lavt output, til gengæld savner disse pick-upper andre ting, så så må man prioritere.
/Jeppe __________________ Venlig hilsen Jeppe Vinding - der bare godt kan lide musik...
|
| Til top |
|
| |