| Forfatter |
|
Morpheus Lukket konto

Dobbeltprofil
Bruger siden: 05 November 2006 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 56
|
| Sendt: 04 December 2006 kl. 14:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hurtig skrev:
|
Ja... problemet er at forfatteren tydeligvis ikke har tilstrækkelig teknisk indsigt til at lave en teknisk artikel om PWM-forstærkeres virkemåde. Det er i min verden helt OK... Vi kan ikke alle sammen være eksperter i alt! Men så skal man kende sine begrænsninger!!! Og ved man ikke tilstrækkeligt, skal man hellere tie, end at fortælle noget vrøvl! Jeg har flere gange påpeget, at man IKKE bliver teknisk ekspert, fordi man inteersserer sig for HiFi. Og hvis ens primære kilde til elektronikviden er alverdens HiFi-blade, er man absolut IKKE på teknisk niveau til at beskrive eks teknikken bag PWM!
Jeg har faktisk tidligere tilbudt H4A at deltage som korrektur-læser på de tekniske sider i forbindelse med tests, så vi kunne slippe for disse evige forvirringer, når ukyndige skal spille eksperter på teknikken! Men det tyder på at man hellere vil fortsætte disse fejltrin, måske for at imponere læserne med alverdens vidundere   .
Ligeledes har jeg tilbudt at lave nogle tekniske artikler, der på en korrekt måde kunne beskrive hvordan teknikken fungerer. Uden imponator-effekt og smarte begreber, men til gengæld så edr ikke kan sættes spørgsmålstegn. Men det har åbenbart heller ikke vakt den store interesse.... Branchen lever af disse smarte og i øvrigt intetsigende begreber, og skulle folk lære hvad der ligger bag, kunne det selvfølgelig være katastrofalt.... Der er mange penge i smart markedsføring, og det kan sagtens betale sig at misinformere sine kunder, hvis det gøres på den rigtige måde 
I forbindelse med PWM forstærkerne, så er stort set ALLE sammen 100% analoge! I et ICE-modul som eks 500A, der benyttes af Jeff Rowland, AR osv, sidder der ikke en enste digital kreds. Der sidder kun analoge kredse, transistorer og passive komponenter. Intet digitalt!!! Det der kommer tættest på at være digitalt, er gatedriver-kredsløbet. Men det er altså stadig en analog kreds, der blot er optimeret til at drive en MOSFET i ON/OFF ganske hurtigt.
Med dette indlæg skal jeg i øvrigt endnu en gang meddele folkene bag H4A, at jeg gerne skal give mit bidrag til, at den evige teknik-forvirring en gang for alle udrydes. Er det mon noget der har interesse???
|
|
|
God idé. En særskilt sektion på H4A forsiden, hvor man kan klikke ind på forskellige tekniske løsninger, og andre fakta ting som har med hifi at gøre. God idé!
Jeg ved godt der er en lille "ordbog", men en langt mere dybtegående afdeling med tekniske begreber, osv.
__________________ Hvad laver han dog nu??????
|
| Til top |
|
| |
harmonic Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 817
|
| Sendt: 04 December 2006 kl. 15:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har haft tda2200 i et års tid også med roomperfect
To ting jeg har bidt mærke i er at 1 den har brug for xtrem lamg opvarmnings tid og tilspillnings tid og den SKAL stå tændt hele tiden
Det med at den abselut ikke lyder som rør er jeg til dels enig i.
Hvad jeg har fundet ud a er at det er signal kilden der har den afgørende fakta på lyden sammen med højtalerne
jeg havde cd-1 men var aldrig helt tilfreds
lyden har en underlig kold og klinisk karakter der fuldstændig ædelægger det musikalske i lyden.
istedet for har man et strilt redskab der decikere lyden i små stykker med lytte træthed til følge
Faktisk var jeg meget tæt på at glemme alt om digital forstærkere
Indtil jeg prøvede for sjov at sætte en 500 kroners phillips dvd afspiller til
Lyden fik pluslig en varmere klang mere analog lyd som var meget mere human at lytte til
Faktisk i så høj en grad at jeg solgte min cd-1 øjeblikligt.
Hvorfor er det overhovdet at der er så meget snak og tact/lyngdorf forstærkere ?
Det er fordi de KAN lyde p***e godt og på hifi parameteret udkonkurere alt.
Problemet er bare når man para dem med forkert udstyr el forkeret højtalere
så går det gruligt galt
Har hørt og set det talrige gange
Jeg har en nu KRAFTIGT moddedficeret millenium mk3
Den lyder så faktisk som rør bare uden nogen form for farvning af lyden men så har den så også samtidig dynamik der føles i hele kroppen
den koster så også over 100.000 kroner efter hånden
men her er der ik noget at betvivle mere.
som standard var den også temeligt meget mere rafineret lydende en tda2200 også med roomperfect
mvh
__________________ Linn sonus faber og andet godt
|
| Til top |
|
| |
AM-E Forum Bruger

Bruger siden: 26 Februar 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2298
|
| Sendt: 04 December 2006 kl. 15:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Harmonic, har du prøvet en TDA med en Squeezebox/Transporter som signalkilde??
__________________ "Space. It seems to go on and on forever. But then you get to the end and a gorilla starts throwing barrels at you."
|
| Til top |
|
| |
Jesper Andersen Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 957
|
| Sendt: 04 December 2006 kl. 15:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
HI Harmonic 
- nogle ganske spændende betragtninger du kommer med i forbindelse med TDA 2200 ( - og er glad for at du kan genkende samme umiddelbare lytte-oplevelse jeg selv havde; en kedelig og uengageret lydgengivelse )
Egentlig er det jo indlysende at en signalkildes kvalitet er afgørende for en lydgengivelse-kvalitet (forstærkning); INput skal jo i teorien helst være lig med OUTput - er vel en forstærkers fornemmeste pligt, at gengive hvad der kommer ind i u-forvrænget form, blot forstærket.
Det jeg finder ret ”skræmmende” og bemærkelsværdigt, er at TDA’en tilsyneladende skal have en ”dårlig” signalkilde for at lyde godt – for en Philips CD-spille KAN altså ikke være speciel ”Hifi-rigtig”…på nogen måde……og så kan man vel ikke sige at TDA gengiver ”korrekt” og Rent” som ellers hævdet…eller ??
Rent teknisk finder jeg det også mærkeligt at en såkaldt ren digital forstærker ligefrem skal stå tændt hele tiden for at lyde godt…?....
(men er ikke i tvivl om at du har ret...og skal også sige at den var kold i starten da jeg/ vi lyttede på den....og selve "testen" tog ikke meget mere end en times tid).
- Og jeg synes egentligt at det er et skråplan at en såkaldt ”Highend” forstærker skal tweakes SERIØST, for at den bliver vellydende…..og at man ydermere skal være MEGET omhyggelig i udvælgelse at de matchende lydkilder for at selve ”OUTputtet” bliver godt……..og det harmonerer i hvert fald ret dårligt med en forstærkeres fornemmeste opgave; blot at gengive/forstærke musikken som den bliver fordret med……
mvh __________________ Jesper / Oldhifinut
|
| Til top |
|
| |
harmonic Forum Bruger

|
| Sendt: 04 December 2006 kl. 16:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
AM-E skrev:
Harmonic, har du prøvet en TDA med en Squeezebox/Transporter som signalkilde??
|
|
|
Nej det har jeg ikke men kender mange der fortrækker squessboxen til deres tact/lyngdorf forstærker
('  ')
mvh __________________ Linn sonus faber og andet godt
|
| Til top |
|
| |
harmonic Forum Bruger

|
| Sendt: 04 December 2006 kl. 16:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej jesper
Det med at den SKAL stå tændt er en af de HELLIGE tI BUD for tact forstærkere
sådan er det bare.
Du kan evt stille spørgsmålet inde på lyngdorfaudioforummet el tact forrummet el tacthacker forummet
Jeg er stadig rysted i min grundvold over hvor meget mere musikalsk lyden blev med den dvd maskine
Jeg vil godt lave en demo for dig en dag du vil glo dumt over hvor godt den lyder  ')
man skal ik gå rundt og tro blidt på at diverse fabrikanter bruger oceaner og midler på at finde de bedste stumper der findes til deres forstærkere
Jeg tror det kan ha noget at gøre med at de fleste fabrikanter bruger krudted på konstruktionen ik så meget komponenterne og det virker jo også lidt
useriøst at hele tiden indkalde kunder der har købt forstærkere til 80.000 kroner fordi de har fundet nogel capacitors der lyder lidt bedre .
Når man modder et component laver du netop ik om på selve konstruktionen da den i lyngdorf/tact`s tilfælde er genial
men man finder de abeslutte bedst stumper penge kan købe og skifter de gamle ud resultat med digitalt udstyr er hjerneboblende .
(jeg syntes sjovt nok ik man høre meget til at analogt udstyr bliver modded)
Det er så ABSELUT ik noget man skal begynde at rode med selv da resultated i bedste fald ender med en forstærker der springer i luften
('  ')
Der mange firmaer der specialicere sig i at modded digital grej .
Og med tact/lyngdorf forstærkere er du el jeg abselut ikke de første der har fundet lyden kold og klinisk
Ogh det er netop det disse firmaer går ind og retter op på
Noget andet er at fabrikanterne (jeg nævner ingen navne) vil prøve at overbevise pøblen om at det er noget være noget det med at moddificere .
Sandhed er så bare noget helt andet
den er at opgraderings firmaerne stjæler deres kunder og penge
Fabrikanterne vil ha man køber det sidste nye
Sanhed er at man kan få ældre producter til at lyde bedre en det nye
mvh
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 04 December 2006 kl. 16:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
HI igen harmonic
Jamen, jeg betvivler slet ikke dine ord & opfattelse af at en (din) modded tact spiller rigtig godt.....som jeg skriver, så går mit indlæg mere på det faktum at den (TDA ) i sin grundform tilsyneladene IKKE er hverken "ren" eller "korrekt" i lyden......
Og du skriver jo også selv at din Millenium er temmelig meget mere vellydende i sin grundform end TDA med roomperfect er. Og så er vi ved selve kernen i min "aversion" ( - ment i overført betydning ) mod TDA 2200; det kan godt være at den "på papiret" er Guds ( Lyngdorfs ) gave til Hifi-folket...og at man kan korrigere sig til "perfekthed" via RP.......men i min verden er det alt sammen ligemeget hvis LYDEN bare er jævnt trist og kedelig, uden engagement eller "nerve"...og sådan opfattede jeg altså lyden fra TDA 200...sorry.....
- og at din modded Mill. mk. 3 til kr. 100.000 spiller som en drøm, er jeg SLET ikke i tvivl om.-..men for pokker...til den pris, ville jeg da også KRÆVE vellyd i overflod 
mvh
__________________ Jesper / Oldhifinut
|
| Til top |
|
| |
harmonic Forum Bruger

|
| Sendt: 04 December 2006 kl. 17:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du sku prøve når den har stået tændt i et døgns tid (og den også er tilspillet) ; )
En tda2200 med roomperfect spiller hifi så alle barometer er helt i top
Lydscene /detaljer/holografi er imponerende
MEN en ting er gået til spilde og det er det er musikaliteten
det der er synd fordi det fuldstændig ødelægger ens opfattels af lyden.
Fordi alle de ting den er så god til er komplet ligemeget når man mest har lyst til at slukke
Grunden til jeg valgte tact/lyngdorf i sin tid var at det vat det tætteste jeg har hørt på live musik
og jeg ville lyve hvis jeg ikke sagde at jeg tror at det er her man kan opnå de bedste lydmæssige resultater
Bare synd at de har denne digitlae koldhed over sig når man stiller den forkert op
Du burde høre en tda2200 med en squessbox når den spiller gennemvarmet over et sæt sonus faber el lignende
Du vil ik ku genkende den
Når jeg får mine nye højtalere er du velkommen til at komme og gi min millenium et lyt.
mvh
|
| Til top |
|
| |
Kinnaps Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2005 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 264
|
| Sendt: 04 December 2006 kl. 18:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
musifix Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 310
|
| Sendt: 04 December 2006 kl. 22:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Begynd nu ikke igen. Klasse-D og begrebet "digital forstærker" er altså en vildfaren sammenkobling. Det har været debatteret tidligere i denne tråd  __________________ / Morten
|
| Til top |
|
| |
AM-E Forum Bruger

|
| Sendt: 05 December 2006 kl. 17:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nå, men så kan jeg da lige fortælle, at jeg har erhvervet mig i en Lyngdorf SDAI 2175. Så må vi håbe, den ikke er så "skod" og "kedelig", som folk herinde skriver. Alternativet var desuden en anden "skod" amp, nemlig B-110. Så uanset udfaldet, ville valget have været "skod"...
__________________ "Space. It seems to go on and on forever. But then you get to the end and a gorilla starts throwing barrels at you."
|
| Til top |
|
| |
musifix Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 310
|
| Sendt: 05 December 2006 kl. 19:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
AM-E skrev:
Nå, men så kan jeg da lige fortælle, at jeg har erhvervet mig i en Lyngdorf SDAI 2175. Så må vi håbe, den ikke er så "skod" og "kedelig", som folk herinde skriver. Alternativet var desuden en anden "skod" amp, nemlig B-110. Så uanset udfaldet, ville valget have været "skod"...

|
|
|
Jamen så kan du jo kun blive positivt overrasket 
Hæng dig ikke så meget i det, der findes mindst ligeså mange der synes det modsatte - og de bliver sikkert aldrig enige. Din mening er derimod afgørende! __________________ / Morten
|
| Til top |
|
| |
AM-E Forum Bruger

|
| Sendt: 05 December 2006 kl. 19:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
musifix skrev:
AM-E skrev:

|
|
|
Hæng dig ikke så meget i det, der findes mindst ligeså mange der synes det modsatte - og de bliver sikkert aldrig enige. Din mening er derimod afgørende! |
|
|
En god pointe, og det kan ikke siges nok. Det er MIN mening, som tæller i sidste ende. Det har du selvfølgelig ret i, men det er bare lidt træls at tænke på alle de andre alternativer derude i nogenlunde samme prisleje, som har potentialet til at lyde bedre...12k er trods alt en del penge for mig, så jeg vil naturligvis have fuld valuta for mine penge. Desuden er det også svært ikke at blive "farvet" af andre folks opfattelser og meninger - især herinde. Uha, jeg har udelukket masser af udstyr i alle mulige afskygninger pga. andre folks meninger om dem, hvilket jo er hamrende nonsens. Nogen kan bare koble fra, og købe hvad de lyster/synes lyder bedst, men det er vel så også dem, som har finanserne i orden(?) __________________ "Space. It seems to go on and on forever. But then you get to the end and a gorilla starts throwing barrels at you."
|
| Til top |
|
| |
harmonic Forum Bruger

|
| Sendt: 05 December 2006 kl. 20:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
AM-E skrev:
musifix skrev:
AM-E skrev:
Nå, men så kan jeg da lige fortælle, at jeg har erhvervet mig i en Lyngdorf SDAI 2175. Så må vi håbe, den ikke er
så "skod" og "kedelig", som folk herinde skriver. Alternativet var desuden en anden "skod" amp, nemlig B-110. Så uanset udfaldet, ville valget have
været "skod"... |
|
|
Hæng dig ikke så meget i det, der findes mindst ligeså mange der synes det modsatte - og de bliver sikkert aldrig enige. Din mening er derimod
afgørende! |
|
|
En god pointe, og det kan ikke siges nok. <span style="font-style: italic;">Det er MIN mening, som tæller i sidste ende</span>.
Det har du selvfølgelig ret i, men det er bare lidt træls at tænke på alle de andre alternativer derude i nogenlunde samme prisleje, som har potentialet til
at lyde bedre...12k er trods alt en del penge for mig, så jeg vil naturligvis have fuld valuta for mine penge. Desuden er det også svært ikke at blive
"farvet" af andre folks opfattelser og meninger - især herinde. Uha, jeg har udelukket masser af udstyr i alle mulige afskygninger pga. andre folks
meninger om dem, hvilket jo er hamrende nonsens. Nogen kan bare koble fra, og købe hvad de lyster/synes lyder bedst, men det er vel så også dem,
som har finanserne i orden(?) |
|
|
Jeg kan kun nikke genkende til dine oplevelser med folks hade fulde opførsel overfor noget de ik syntes om
og ISÆR tact digital forstærkere det er lige som om at folk ønsker at det lyder ad møg jeg gad godt vide hvis man tog en tact millenium og pakked den
ind i en stor rør forstærker og så spørge om hvad de syntes om lyden ?
|
| Til top |
|
| |
harmonic Forum Bruger

|
| Sendt: 05 December 2006 kl. 20:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg husker faktisk da jeg første gang hørte en tact sdai forstærker det var i hifiklubben på fredriksberg
de havde valg at bruge en rega cd spiller fordi den har en varmere klang end det meste.
Lyden var faktisk så god at jeg lige der viste at det var den vej jeg ville gå
jeg har gentagende gange prøvet andet men vender altid tilbage til disse forstærkere
er ret sikker på du får dig en rigtig fornuftig forstærker der('  ')
|
| Til top |
|
| |
harmonic Forum Bruger

|
| Sendt: 05 December 2006 kl. 20:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har også lige et indskud til det med lyngdorf cd-1 vs philips dvd maskine
hvis du spør mig om en lyngdorf cd 1 spiller mere åbent detaljeret og med støre lydscene er svaret JA
Er den mere varm og rar at lytte til NEJ
mvh
|
| Til top |
|
| |
AM-E Forum Bruger

|
| Sendt: 05 December 2006 kl. 21:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
harmonic skrev:
Har også lige et indskud til det med lyngdorf cd-1 vs philips dvd maskine
hvis du spør mig om en lyngdorf cd 1 spiller mere åbent detaljeret og med støre lydscene er svaret JA
Er den mere varm og rar at lytte til NEJ
mvh
|
|
|
Ja, næste stop må jo være CD-1. Den lød i hvert fald fantastisk i samspil med SDAI 2175. Tør næsten ikke tænke, hvad TDA 2200 med roomperfect og et par hjørnebasser kan udrette...eller for den sags skyld Millenium  . Min SDAI bliver desuden fodret fra min Squeezebox v3. Håber den kan følge med selve forstærkeren. Den er jo ikke helt ringe som signalkilde den Squeezebox. __________________ "Space. It seems to go on and on forever. But then you get to the end and a gorilla starts throwing barrels at you."
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 06 December 2006 kl. 09:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
- Nu ved jeg ikke om jeg er een af dem der hentydes til ang. "forudtaget hadefuld indstilling" til såkaldte digitale forstærkere i almindelighed, og Tact i særdeleshed - i så fald ken jeg blot svare krystalklart; det er jeg IKKE ( - altså hadefuld el forudindtaget )
- og som den "opmærksomme læser" har bemærket så skrev jeg, at jeg netop var klar til at købe en Tact - så hvis jeg måtte være forudindtaget var det på den "positive" måde ....omvendt måske derfor skuffelsen blev så stor som den blev.......
Men det AM-E skriver kan jeg såmænd sagtens følge; at man hurtigt bliver påvirket af andre folks meninger (holdninger) herinde på dette forum.....men det er i den forbindelse hele tiden vigtigt at have for øje hvilken T Y P E lyd man selv søger/ kan lide......på den måde tror jeg bedre at man kan sortere ud i de forskellige udsagn.....og kan man f.eks. godt lide "rør-lyd" og "varme" skal man nok gå en stor bue udenom f. eks. Tact......og er man til "neutral" lyd og div indstillings-gadgets, ja, så kan Tact måske være et alternativ.
mvh __________________ Jesper / Oldhifinut
|
| Til top |
|
| |
Raskolnikov Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 4606
|
| Sendt: 06 December 2006 kl. 10:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
AM-E skrev:

|
|
|
Kan vi se lidt billeder?  __________________ Hands off the compression button music industry!
Hands of the DNR button Blu Ray producers!
|
| Til top |
|
| |
AM-E Forum Bruger

|
| Sendt: 06 December 2006 kl. 10:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Raskolnikov skrev:
AM-E skrev:

|
|
|
Kan vi se lidt billeder? 
|
|
|
Hej Raskolnikov. Ja, det må i da. Altså når jeg får den hjem. Det skulle meget gerne være på fredag i denne uge. Christ, hvor hader jeg bare at sidde og vente. Køber jeg nyt grej, skal det sku med mig hjem med det samme - lidt ligesom damer i byen  __________________ "Space. It seems to go on and on forever. But then you get to the end and a gorilla starts throwing barrels at you."
|
| Til top |
|
| |