| Forfatter |
|
Audi A3 Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 833
|
| Sendt: 07 December 2006 kl. 08:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mark Johansen skrev:
|
Audi A3
Du har brugt i.Link mellem Denon DVD-3910 og Denon AVC-A1XVA, har du også prøvet at lytte via 5.1 kanalerne? Eller giver det samme resultat? |
|
|
Glemte noget af svaret (se delvist forrige indlæg).
Min sammenligning af extern in / digital er ikke helt fair p.g.a at det er to forskellige forstærkere og dermed flere faktorer der spiller ind.
Mit valg imellem extern in på en Denon AVC-A1SE og digital overførsel til en Denon AVC-A1XVA falder helt klart ud til XVA's fordel.
Se evt. mit link hvor jeg har skrevet lidt mere på side 12/13. __________________  Audi A3
Denon/Dali Grand & Euphonia
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 113
|
| Sendt: 07 December 2006 kl. 17:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Men så vidt jeg er informeret, så er der ikke noget standard format for digitalt signalbehandling af SACD. Derfor vil det være korrekt at overføre SACD-signalet analogt fra SACD-afspiller til 5.1 input på Processor/Resiver.
Nogen der har erfraring eller mere viden om dette?
Såfremt det er korrekt at der IKKE er noget standard format for digitalt signalbehandling af SACD, må der være en del SACD afspillere uden analog 5.1 out, som ikke afspiller SACD korrekt.
mvh MJ
|
| Til top |
|
| |
hrmand Lukket konto

Eget ønske
Bruger siden: 18 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1335
|
| Sendt: 07 December 2006 kl. 18:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Herligt at se spørgsmålene vedr. sacd dukke op igen. Her på sitet er der tråde som allerede har dømt sacd for "dødt", andre hylder lyden som det store fremskridt vi alle har ventet på. Samtidig med dommedags-trådene hører vi om musik, der både bliver ny- og gen-udgivet i formatet - senest har Genesis meddelt, at 14 af deres skiver nu kommer i sacd. Så nogen må jo tro på det ...
Baggunden til den lidt tøvende udbredelse blandt os - kunderne - kommer også frem i denne tråd: Det kræver investering i udstyr for at få det fulde udbytte af sacd!
Min "børnelærdom" om formatet:
- Et kombianlæg med 4 spinkle ht du´r ikke - det vil aldrig kunne yde lyden i formatet retfærdighed - De 2 fronter og 2 baght skal være ens og placeringen er afgørende for oplevelsen - Lyden kan kun overføres analogt, dvs. der har været forlydender om at hdmi-tilslutning kommer til at klare det. Men det er som en anden her skriver - et konverteret og fortolket format og giver på en måde et manipuleret lydbillede - Det skal være en decideret sacd-afspiller for at blive rigtig godt. En påstand jeg ikke har mulighed for at kommentere, da jeg selv har en Sony-spille til både dvd og sacd. Men lige nu synes jeg den spiller forrygende og fordelen er, at også dts-sporet på dvd-a kan aflæses på den
En ivrig sacd tilhænger (linket findes ikke p.t.) har skrevet om, at man skal lære at lytte til sacd. Sammenligningsgrundlaget er jo 2 fronter alene og til f.eks. rock kan det være vanskeligt at acceptere, hvis mixningen betyder at trommer kommer bagfra. Derfor synes jeg også, at producerne skal lære lidt og nogle er efterhånden ved at slippe godt fra det, bl.a. Porcupine Tree blandt de nyere, men genudgivelser, oprindeligt udgivet i quadrofoni (Elton John, Goodbye Yellow Brick Road samt Moody Blues med de 5 første skiver) er fremragende eksempler på, at det endelig er lykkedes at få mulitkanal, indspillet for 30 år siden, udgivet på den blanke skive.
Formatet findes både som 2- 4- og 5-kanals sacd. Da sacd-afspillerne er født til multikanal, tror jeg ikke, Mark - at der findes afspillere til formatet, der kun har 2 kanaler til out. Så der skal være mulighed for 5.1 analog out, ellers kan formatet 2, 4 eller 5 kanaler i mixningen - ikke afspilles korrekt.
__________________ SONY
TA-DA9000ES amp
TA-N90ES effekt
DVP-NS9100ES cd/dvd/sacd
KEF
4 x Q7 + Q9c
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
| Sendt: 07 December 2006 kl. 18:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
hrmand Lukket konto

Eget ønske
|
| Sendt: 07 December 2006 kl. 19:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok, så har jeg sovet i timen  Det havde jeg bare ikke forestillet mig! Så jeg er nysgerrig: Hvordan "putter" man så lyden fra baght/center/sub til 2 fronter (down-size?). Og er det så ikke en form for manipulering med lyden på en 5.1 sacd? Eller er man tvunget til kun at købe deciderede 2-kanals sacd?
__________________ SONY
TA-DA9000ES amp
TA-N90ES effekt
DVP-NS9100ES cd/dvd/sacd
KEF
4 x Q7 + Q9c
|
| Til top |
|
| |
Audi A3 Forum Bruger

|
| Sendt: 07 December 2006 kl. 19:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
De fleste multikanal SACD'er indeholder også et stereo spor. Det er altså noget sludder at SACD skal overføres analogt. Der er mulighed for digital overførsel med i.link og Denon Link 3rd og jeg mener også at HDMI 1.3 kan. Fra en test her på Hifi4AllI.link
VSX-AX5 har to firewire indgange som kan
tilsluttes en kompatibel DVD-afspiller, s det var oplagt at prøve det
med Pioneers DV-757Ai. Almindeligvis er man nødt til at koble sin
DVD-afspiller på receiverens analoge indgange for at høre DVD-audio og
SACD, men med i.link kan man overføre CD, DVD, DVD-audio og SACD
digitalt til receiveren med et enkelt lille kabel. Så snart jeg
tændte for receiveren efter at havde sat det lille kabel i, havde
receiveren allerede mærket at der var tilsluttet en DVD-afspiller. Og
der er hul igennem med i.link. Det mest tydelige forbedring høres på
netop DVD-audio og SACD. Den største forandring er - ikke overraskende
- detaljeringen, som bliver meget forfinet. Sang og instrumenter træder
længere frem på scenen og får en meget blød og varm klang.
__________________  Audi A3
|
| Til top |
|
| |
hrmand Lukket konto

Eget ønske
|
| Sendt: 07 December 2006 kl. 19:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Audi A3 skrev:
| De fleste multikanal SACD'er indeholder også et stereo spor |
|
|
Ja, men så er det vel stereo-afspilning? Stereosporet er jo på, for at man kan bruge selve skiven i sin cd-spille og den klarer jo ikke bit-opløsningen på sacd-laget. __________________ SONY
TA-DA9000ES amp
TA-N90ES effekt
DVP-NS9100ES cd/dvd/sacd
KEF
4 x Q7 + Q9c
|
| Til top |
|
| |
Bent L Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 994
|
| Sendt: 07 December 2006 kl. 19:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Men bortset fra SACD, hvordan er Marantz SA15S1 så som ren CD'spiller i prisklasse 15 K som den kst. herhjemme.
__________________ Hilsen Bent
|
| Til top |
|
| |
Audi A3 Forum Bruger

|
| Sendt: 07 December 2006 kl. 19:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
hrmand skrev:
Audi A3 skrev:
| De fleste multikanal SACD'er indeholder også et stereo spor |
|
|
Ja, men så er det vel stereo-afspilning? Stereosporet er jo på, for at man kan bruge selve skiven i sin cd-spille og den klarer jo ikke bit-opløsningen på sacd-laget.
|
|
|
De få SACD'er jeg har, har alle 3 spor fordelt på 2 lag. Hybrid SACD'er. 1: MULTI 5.1 SACD 2: STEREO 2.0 SACD 3: STEREO 2.0 CD Så jo - jeg kan sagtens høre stereo sporet i den høje opløsning  . DENON CD/SACD 1500AE/2000AE afspillere (ikke DVD'er) er også 2 kanals afspillere. __________________  Audi A3
|
| Til top |
|
| |
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
| Sendt: 07 December 2006 kl. 19:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
"Stereosporet er jo på, for at man kan bruge selve skiven i sin cd-spille"
Der er altid et SACD stereospor på såvel "single layer" (ren SACD) som hybrid-SACD´er til sådan nogen som mig med 2-kanals SACD.
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
|
| Sendt: 07 December 2006 kl. 23:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen alle,
Jeg tror ikke jeg har udtrykt mig rigtigt.
Det jeg er informeret om er;
- at når der afspilles SACD gennem en Processor, er der fra fabrikanterens side ingen standard for hvordan dette skal gøres DIGITALT. At lyden for nogle er bedre og fra andre er dårligere, er ikke mit tema, for dette kan være svært at diskutere.
- at når der afspilles SACD via de analoge forbindelser, så er ER dette Standarden. Om dette så lydder godt eller dårligt kan heller ikke diskuteres. Men det kan være en dårlig indspilning i mine øre, hvis f.eks. trommer eller andre instrumenter bliver spillet i bagkanalerne, hvis de tydeligt hører til frontsignalet.
- at den store idé med SACD er, at ved de originale optagelser hvor der er pladseret mikrofoner ude i salen, og at disse mikroneres optagelse indspilles på SACDens bagkanaler, får man en meget præcis oplevelse af rummets/salens dynamik. Disse effekter/signaler vil gå tabt ved at køre signalet digitalt gennem en surround processor der normalt behandler et signal f.eks. fra en DVD.
Jeg ved endnu ikke hvor jeg skal søge den rette dokumentation for det jeg har lært, men når jeg får lidt mere tid, skal jeg søge denne info.
Jeg har nu indkøbt nogle gode SACD titler. Jeg har et komplet Krell Standard setup, og der er INGEN tvivl om at lyden er markant anderledes i det rå 5.1 analoge SACD miljø (6 kanaler). Dog siger jeg på intet tidspunkt at det er dårligt/forkert at lytte til SACD via en 2 kanals CD eller multikanal via DVD, men lyt selv på et ægte SCAD setup...
Jeg har stadigt et spørgsmål åbent. Der er fabrikanter som Denon, Accuphace og mange andre der har en SACD til 10.000,- eller 110.000,- kr., men som IKKE har dette analoge output (6 kanaler). Har disse fabrikanter en holdning til at deres SACD signal "kun" kommer digitalt?
For ikke at gentage mig selv, men jeg har fået tudet ørene fulde med, at ÆGTE SACD er via de 6 analoge udgange på SACD afspiller og ind i de 6 analoge indgange på Processor eller Reciver, er det korrekt opfattet?
mvh MJ
|
| Til top |
|
| |
Audi A3 Forum Bruger

|
| Sendt: 08 December 2006 kl. 08:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mark Johansen skrev:
|
Jeg har stadigt et spørgsmål åbent. Der er fabrikanter som Denon, Accuphace og mange andre der har en SACD til 10.000,- eller 110.000,- kr., men som IKKE har dette analoge output (6 kanaler). Har disse fabrikanter en holdning til at deres SACD signal "kun" kommer digitalt?
For ikke at gentage mig selv, men jeg har fået tudet ørene fulde med, at ÆGTE SACD er via de 6 analoge udgange på SACD afspiller og ind i de 6 analoge indgange på Processor eller Reciver, er det korrekt opfattet?
mvh MJ
|
|
|
Denon CD/SACD afspillere har ikke digitale udgange - kun analoge 2 kanals. Multi format DVD'er har både 5.1 og 2.0 analog og evt. i.link og Denon Link.
Før Sony åbnede op for digital overførsel af DSD signaler var det korrekt at det skulle overføres via 6 analoge kabler.
Et optisk kabel eller coax. kabel (som bruges til DD og DTS) kan ikke overføre et digitalt SACD og DVD-Audio signal. Det kan i.Link og Denon Link 3rd.
Hvorfor skulle forstærkeren ikke kunne håndtere et DSD singal lige så godt som SACD afspilleren? Eneste forskel er at behandlingen foregår et led senere. Det er et ubehandlet DSD signal der overføres fra afspiller til forstærker. __________________  Audi A3
|
| Til top |
|
| |
SACD user Forum Bruger

Bruger siden: 03 Juli 2005 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 101
|
| Sendt: 08 December 2006 kl. 09:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
En Sony PS3 kan afspille SACD og har kun HDMI 1.3 interface. SACD kan overføres på 2 måder til en receiver:
- PS3 dekoder SACD til multi PCM og overfører signalerne til en receiver med HDMI 1.1 og multi PCM dekodning
- PS3 dekoder ikke DSD og overfører DSD bitstrøm til en receiver med HDMI 1.2 og SACD dekodning. Om denne løsning er "ÆGTE SACD" = DSD dekodning afhænger af receiveren. Mange receivere vil konvertere DSD til PCM og foretage PCM dekodning for at kunne udføre bas management, tids- og niveauregulering
"ÆGTE SACD" i multikanal er meget besværligt i praksis, da man så skal have 5 ens, store højttalere placeret i samme afstand fra lyttepositionen
|
| Til top |
|
| |
keyvan Forum Bruger

Bruger siden: 11 Maj 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1513
|
| Sendt: 08 December 2006 kl. 09:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
MadMik Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 199
|
| Sendt: 11 December 2006 kl. 17:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, det er godt med lidt snak om SACD - jeg tror bestemt på formatet, netop fordi det kan gengive musik i surround og derved genskabe en live-stemning! Ved en koncert er lyd og stemning meget bestemt af omgivelser - reflekteret lyd osv. Jeg tror på at Surround derfor vil være et bedre medie til at bringe lytteren tættere på den virkelige musiske atmosfære - hvor man jo er omgivet af lyd!.....Jeg tror dog også, det stadig har en lang udvikling foran sig før indspilninger og afspillere har nået et optimalt niveau. Vigtigt er det at der bliver ved med at komme flere udgivelser. Så vil etablerede hifi-producenter også investere i udvikling af bedre SACD afspillere og surroundforstærkere, der kan gengive musik troværdigt! Jeg tror der er lang vej til indspilningerne og udstyret tilfulde kan udnytte formatets udvidede muligheder. Men der er uden tvivl et stort potentiale. CD-afspillere udvikler sig jo også stadig til at kunne få mere og bedre lyd ud af CD skiver.
I denne forbindelse vil jeg råde alle til at kigge på www.holfi.com - Mange af deres nye produkter er forberedt til surround og bygger på det potentiale der ligger i SACD. De har tilmed skrevet et par spændende artikler om emnet og grunden til at de nu satser på surround, hvor de før var et trofast "stereo-firma"!
Jeg overvejer kraftigt at investere i Holfi produkter - Jeg synes det er fedt at et firma der er trofast overfor lyd og musik, tør satse på surround og allerede nu har udviklet nogle unikke og meget seriøse systemer til formålet. Jeg ved bare ikke hvor man kan lytte til det. Er der nogen der ved det?
|
| Til top |
|
| |
tarup 13 Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 1646
|
| Sendt: 11 December 2006 kl. 17:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
henrik j skrev:
|
lovforslag.
Det burde næsten være ulovligt at lytte til sacd-cd på dvd afsp.For hvad er meningen med at udvikle nye bedre lydsystemer,og derefter "koge" det hele sammen i en billig dvd-afsp.der umuligt yder sacd nogen form for retfærdighed. 
|
|
|
Du har ret.  __________________ B&W 801, VPI Scout m. transfiguration phoenix PU,EAR riaa, Pass 150 int. amp. Ayre cd, VDH Clearwater dobbelt, yter signalkabeler, Samsung 50"plasma tv. AKG 271.
|
| Til top |
|
| |
Audi A3 Forum Bruger

|
| Sendt: 11 December 2006 kl. 19:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
tarup 13 skrev:
henrik j skrev:
|
lovforslag.
Det burde næsten være ulovligt at lytte til sacd-cd på dvd afsp.For hvad er meningen med at udvikle nye bedre lydsystemer,og derefter "koge" det hele sammen i en billig dvd-afsp.der umuligt yder sacd nogen form for retfærdighed. 
|
|
|
Du har ret.  |
|
|
Det er netop den slags "snobbede" holdninger der får et format som SACD til at lide en pinefuld død. Hvis produkterne aldrig kommer ud til et større publikum, vil det altid blive ved med at være et nicheprodukt med deraf manglende udgivelser. I med de fine dyre anlæg mister jo ikke den gode lydoplevelse, selvom andre med middelmådige anlæg får mulighed for at lytte til SACD. I ville nærmere få flere udgivelser at vælge imellem hvis flere havde fået kendskab til SACD for mange år siden. I dag er SACD desværre blevet et nicheprodukt for de få. __________________  Audi A3
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
|
| Sendt: 11 December 2006 kl. 19:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg talte med Peter Holstein igen her i lørdags. Han anbefaler selvfølgelig den nyeste Holfi SACD-afspiller, og den lydder også rigtig godt.
Men han bedyrer, at alle der har det analoge 5.1 udgang på en SACD afspiller og analoge 5.1 indgang på en amp, vil få bedre og mere korrekt lyd, end at SACD afspilles i f.eks. DVD-formatet.
Men jeg skal ikke gøre mig til dommer over andres smag, men for min egen skyld kan jeg tydeligt høre forskel om jeg afspiller en SACD på min DVD-afspiller kontra på min SACD-afspiller. Der er bare mere hul igennem på en dertil indrettet SACD afspiller.
Jeg har Krell DVD Standard og Krell SACD Standard.
mvh MJ
|
| Til top |
|
| |
winter Forum Bruger

Bruger siden: 02 September 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1611
|
| Sendt: 11 December 2006 kl. 19:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad kommer Holfi's SACD afspillere til at koste? Og hvornaar er det paa Markedet.
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
|
| Sendt: 11 December 2006 kl. 19:52 | IP-adresse registreret
|
|