Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 09:35   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: NY CD.... Med SACD (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 11 December 2006 kl. 19:56 | IP-adresse registreret  

Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 11 December 2006 kl. 20:03 | IP-adresse registreret  

hrmand skrev:
Herligt at se spørgsmålene vedr. sacd dukke op igen. Her på sitet er der tråde som allerede har dømt sacd for "dødt", andre hylder lyden som det store fremskridt vi alle har ventet på. Samtidig med dommedags-trådene hører vi om musik, der både bliver ny- og gen-udgivet i formatet - senest har Genesis meddelt, at 14 af deres skiver nu kommer i sacd. Så nogen må jo tro på det ...

Min "børnelærdom" om formatet:

- Et kombianlæg med 4 spinkle ht du´r ikke - det vil aldrig kunne yde lyden i formatet retfærdighed
- De 2 fronter og 2 baght skal være ens og placeringen er afgørende for oplevelsen
- Lyden kan kun overføres analogt, dvs. der har været forlydender om at hdmi-tilslutning kommer til at klare det. Men det er som en anden her skriver - et konverteret og fortolket format og giver på en måde et manipuleret lydbillede
- Det skal være en decideret sacd-afspiller for at blive rigtig godt. En påstand jeg ikke har mulighed for at kommentere, da jeg selv har en Sony-spille til både dvd og sacd. Men lige nu synes jeg den spiller forrygende og fordelen er, at også dts-sporet på dvd-a kan aflæses på den

.

Jeg tror ikke det er nødvendigt med ens højttaler, selvom det naturligvis altid er det bedste. Det der er vigtigt er, at højttalerne har samme delefrekvens med samme afruldning. Hvis basserne går ud af på fronterne, +,skal baghøjttalerne gøre det samme. Mellemtoner er så - for og bag og diskanten skal så være +. Det vil f.eks. ikke være heldigt med en blanding af 2 - vejs og 3 vejs.

Hvis de ikke passer sammen, vil man opleve nogle udfasninger af musikken samt nogle pukler andre steder.

Jeg har iøvrigt lyttet til SACD contra cd på en Accuphase, og her var det bestemt bedre.

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Sendt: 11 December 2006 kl. 20:13 | IP-adresse registreret  

Det er vigtigt at bevare ens klangbalance i de 4/5 højtalere. Lyt f.eks. til Krafwerks "Radioactivitet" hvor damme lyd kører rundt. Så både klangbalance og deling er vigtig.

NB! Spar evt. center højtaler væk, hvis front HT spræder nok og der er præcision i anlægget.

mvh
MJ

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

Skov_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 30 Januar 2007 kl. 11:22 | IP-adresse registreret  

Har en Shanling T200 jeg er glad for, hvis du har spørgsmål.

Til top Vis Skov_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Skov_dk

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 3
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes