| Sendt: 11 December 2006 kl. 20:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
hrmand skrev:
Herligt at se spørgsmålene vedr. sacd dukke op igen. Her på sitet er der tråde som allerede har dømt sacd for "dødt", andre hylder lyden som det store fremskridt vi alle har ventet på. Samtidig med dommedags-trådene hører vi om musik, der både bliver ny- og gen-udgivet i formatet - senest har Genesis meddelt, at 14 af deres skiver nu kommer i sacd. Så nogen må jo tro på det ...
Min "børnelærdom" om formatet:
- Et kombianlæg med 4 spinkle ht du´r ikke - det vil aldrig kunne yde lyden i formatet retfærdighed - De 2 fronter og 2 baght skal være ens og placeringen er afgørende for oplevelsen - Lyden kan kun overføres analogt, dvs. der har været forlydender om at hdmi-tilslutning kommer til at klare det. Men det er som en anden her skriver - et konverteret og fortolket format og giver på en måde et manipuleret lydbillede - Det skal være en decideret sacd-afspiller for at blive rigtig godt. En påstand jeg ikke har mulighed for at kommentere, da jeg selv har en Sony-spille til både dvd og sacd. Men lige nu synes jeg den spiller forrygende og fordelen er, at også dts-sporet på dvd-a kan aflæses på den
. |
|
|
Jeg tror ikke det er nødvendigt med ens højttaler, selvom det naturligvis altid er det bedste. Det der er vigtigt er, at højttalerne har samme delefrekvens med samme afruldning. Hvis basserne går ud af på fronterne, +,skal baghøjttalerne gøre det samme. Mellemtoner er så - for og bag og diskanten skal så være +. Det vil f.eks. ikke være heldigt med en blanding af 2 - vejs og 3 vejs.
Hvis de ikke passer sammen, vil man opleve nogle udfasninger af musikken samt nogle pukler andre steder.
Jeg har iøvrigt lyttet til SACD contra cd på en Accuphase, og her var det bestemt bedre. __________________ Mvh. Sven
|