Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 00:57   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Pladespiller (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 06 December 2006 kl. 15:39 | IP-adresse registreret  

Medlyd skrev:

Hej r-l-b

Jeg har ikke oplysninger omkring Project pladespillere udover de der er tilgængelig for alle via nettet. Jeg har heller ikke sammenlignet en Argon med en Project og selvom jeg havde ville jeg ikke annoncere den bedømmelse, uanset udfaldet. Det jeg siger er blot, at man, hvis man vil være sikker på, at gøre det rigtige køb, bør gå ud og lytte selv. Jeg synes også, at betagelsen af vintage pladespillere, afstedkommer nogle vovede anbefalinger. En ERA med en SME arm, er vel ca. 25-35 år gammel og uagtet dens kvaliteter i 70`erne, så bør man være opmærksom på, at f. eks reservedele til ERA er svært tilgængelige, at den er møjsommelig i daglig brug og formentlig har kørt adskilligt tusinde timer. Jeg har selv været voldsomt facineret af vintage grej, men har alt for mange gange oplevet defekter og en ikke alt for imponerende gengivelses kvalitet og selvom jeg, helt ubeskedent sagt, har temmelig stor erfaring med pladespillere og nemmere adgang til service og reservedele, så har antallet af skrottede vintage projekter, desværre været alarmerende stort.

Er man ude efter en pladespiller og formålet er at høre musik, så er man, efter min mening, bedre stillet med en Projekt, Rega, Argon eller lignende, end en 30 år gammel klassiker.

venligst

Bent

Ok Bent - det har du nok ret i - jeg ville da så bare ønske at du kunne overtale fx rega til at lave noge mere vintage-udseende graj

Jeg har en ældre regar planar 3 med buet arm og den spiller fint men jeg kan bedre lide min Thorens med sme arm da den både lyder og ser bedre ud. Og ja samg og behag er jo forkellig.

Medlyd
Branchemedlem
Branchemedlem

Medlyd

Bruger siden: 26 August 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 06 December 2006 kl. 16:40 | IP-adresse registreret  

Hej r-l-b

"Jeg har en ældre regar planar 3 med buet arm og den spiller fint men jeg kan bedre lide min Thorens med sme arm da den både lyder og ser bedre ud. Og ja samg og behag er jo forkellig"

På lige netop disse 2 pladespillere, tror jeg nok, at vi har samme smag, men det er jo egentligt også et meget godt eksempel på, at tingene udvikler sig og bliver bedre, ihvertfald, hvad Rega angår (kender ikke de nye Thorens) Den samme problematik opstår, når man sammenligner den Planar 3, der blev solgt i 80`erne og 90`erne med den nye P3, der er også fremskridt og dermed bedre lyd på en P3 der så, som ny, jo koster lidt mere end en 10 år gammel brugt Planar 3.

Venligst

Bent

Til top Vis Medlyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Medlyd

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 December 2006 kl. 17:36 | IP-adresse registreret  

well - min Thorens er også tudsegammel - en 160er (ganske vist en super V) og en SME IIIs - Det med at købe vintage grej er et lotteri - jeg måtte punge næsten 5.000 fora t få bragt min revox cassette b710 mk II up to specs - selvom den var meget fin og velholdt og umiddelbart lød godt da jeg købte den. Om alle omstændigheder var jeg heldig med Thorens - bortset fra at P&T havde knækket et lod på armen kører den rigtigt fint.

Grunden til at jeg anbefalede at købe brugt var så manden kunen få noget bedre pickup fra starten af - har man først en god pickup kan man høre potentialet i Vinyl - bliver bidt af det - og så er der ikke noget senere der skal stå i vejen for at man bruger alle spare skillingerne på en fed pladespiller. Køber man deriomed for 3.000 kr pladespiller fra ny inkl. en pickup og denne pickup blot er middelmådig så får man aldrig det sus det er at blive glad for vinyl - og får man ikke det så støver den nyindkøbte bare til.

Hermed er der altså fra min side ikke ytret noget negativ om nye pladespillere - tværtiomod - men med entry level budget skal man handle glogt for ikke at blive skræmt væk af vinylmediet.

Jeg vil også sige at en af de færste ting man skal anskaffe sig før man smider en masse penge efter vinyl er en pladevaskemaskine - det er nok en af de bedste investeringer jeg har gjort :-)

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 06 December 2006 kl. 18:20 | IP-adresse registreret  

Jeg køber mig 100% en "pladevasker" når jeg føler at jeg har råd.
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler

tarup 13
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 06 December 2006 kl. 18:24 | IP-adresse registreret  

Det er lidt synd, at denne tråd kun handler om lavpris pladespillere. Der er mange gode muligheder hvis budgettet er lidt over rega p3 og Thorens.

T

Morpheus
Lukket konto
Lukket konto
Dobbeltprofil

Bruger siden: 05 November 2006
Lokalitet: Jylland
Sendt: 06 December 2006 kl. 18:31 | IP-adresse registreret  

tarup 13 skrev:

Det er lidt synd, at denne tråd kun handler om lavpris pladespillere. Der er mange gode muligheder hvis budgettet er lidt over rega p3 og Thorens.

T

Kald det hvad du vil, men dette startede tråden med: Jeg er begynder på området omkring pladespillere, hvad skal man kigge efter? Prislejet er omkring 3-5000kr fra ny. hvad er godt, hvad er dårligt? hvad er forskellen på mm og mc pick-upper?

Lavpris? Måske. Men det er her - i dette prisleje - man får mest for pengene.

tarup 13
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 December 2006 kl. 19:23 | IP-adresse registreret  

Lavpris? Måske. Men det er her - i dette prisleje - man får mest for pengene.

Jeg tror at et hak op, giver rigtig meget vellyd.

T

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 December 2006 kl. 20:09 | IP-adresse registreret  

Tarup 13
Hvorfor laver du ikke et par tråde:

Bedste pladespiller under 5.000
Bedstepladspiller under 10.000
Bedste pladespiller under 20.000
BEdste pladespiller over 20.000

her var udgangspunktet at 3-5000 var budgettet og så er det jo så som så med udvalget - men nogle bud er da kommet

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Sendt: 06 December 2006 kl. 22:48 | IP-adresse registreret  

interessant udvikling tråden har taget! skrev godt nok 3-5000 var budgettet, men hvis alternativerne er forholdsvis meget bedre til en højere pris er jeg da åben for forslag.
Til top Vis brasch's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brasch

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 December 2006 kl. 23:01 | IP-adresse registreret  

jeg skal ikke udråbe mig som ekspert på dette område - meget langt fra - men mon ikke du som tommelfingerregel skal gå efter værk+arm=2/3 pris og pickup=1/3 pris - og som udgangspunkt regne med at hvis du skal have detaljer som du er vandt til fra CD med men med fed Vinyl lyd skal du min. bruge 2.000 kr på en MC pickup - så er vi oppe på 6.000 kr ialt - Det kan så være en rega 3 til 4.000 og en passende pu - eller noget andet

Måske er der nogen fra listen der bor i Københavnsområdet der vil invitere dig ind på en lytter af deres grej - altså nogen der har noget nyere stående. 

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 December 2006 kl. 01:56 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
jeg skal ikke udråbe mig som ekspert på dette område - meget langt fra - men mon ikke du som tommelfingerregel skal gå efter værk+arm=2/3 pris og pickup=1/3 pris - og som udgangspunkt regne med at hvis du skal have detaljer som du er vandt til fra CD med men med fed Vinyl lyd skal du min. bruge 2.000 kr på en MC pickup - så er vi oppe på 6.000 kr ialt - Det kan så være en rega 3 til 4.000 og en passende pu - eller noget andet 

huh?? som sagt er jeg brgynder, delen med pickup har jeg forstået, men alt det der med arme vidste jeg ikke man skulle kigge på!

hvad med værket? hvilke muligheder er der? fordele ulemper?

erfaring fortæller mig at det er forbudt at spørge hvad der er bedst. Jeg vil vide alt hvad er godt og dårligt ved pickupper, arme, værk osv.

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 December 2006 kl. 09:06 | IP-adresse registreret  

Når vi lige glemmer pickuppen og ser på resten vil du se at jo dyrere pladespilleren bliver desto flere mærkelige småforbedringer bruger folk penge på. Du kan fx købe et lille stykke skum mellem to stykker pap, et par millimeter tykt -  til at sætte mellem din pickup og din tonearm - det er på størrelse med et af de små dronning margrethe frimærker og koster 895 kr. Eller en gummimåtte til pladetallerkenen til 2.000 kr eller en ekstra akrylplade magen til den pladespilleren er lavet af til jeg ved ikke hvor mange penge.
Det vigtigsdte er at du ikke skyder dig selv i foden med noget sombegrænser dine valg og ikke om din nye pladespiller er remdrevet, mellemhjulsdrevet eller direkte drevet.
Jeg har to eksempler af pladespillere som egentlig er dårlige udgangspunkter. Den verste er en Direkte Drevet pladespiller fra Revox ca. 1980 /som jeg vel og mærke har købt fordi et af mine anlæg er rent Revox setup fra omkring 1980) Den har en tangential arm - du har nok set dem på B&os topmodeller - en arm der ikke "svinger" om et leje som traditionelle tonearme men en arm som køre paralelt med rillen. I Revox tilfælde er den arm ku 4 cm. lang og veje stot set ingen ting. Det gør at den er meget følsom overfor bulede plader ligesom en lille firhjulstrukken bil med kort akselafstand er det for hullede veje - for at den skal lyde godt skal materialet/vinylen være i top form og så skal det lille stykke metal-pind diamanten sidder på være meget blødt/eftergivende - det hedder højkompliant - for at den ikke skal danse rundt på pladen ved ujævnheder og ved kraftige bas-passage i musikken. - I højkompliant pickup af MC typen er der ikke særlig mange af - flere findes af MM typen men som tidligere nævnt er MM pickupper underlegne i forhold til MC pickupper. I slut halvfjerdeserne og start firserne var Højkompliante pickupper af MM typen populære og man stræbte mod at lave tonearme så lette som muligt - hvilket krævede højkompliante pickupper. Så kommer vi til mit næste problembarm som er min remtrukne Thorens pladespiller som har påmonteret en SME IIIs arm - denne arm er fra den gang dvs meget let. Jeg har monteret en Ortofon MC 10 super mkII pickup på den altså en MC pisvk som skulle give problemer, men efter at jeg har sat nåletrykket op til 2,5 gram spiller den meget fint - Da nåletrykket var under 2 gram blev den nærmest smidt af pladen når der var kraftige baspassager.
I da ser du at de fleste tonearmet har en hvis form for autoritær udstråling med gods i - Det betyder ikke at de ikke kan levere eet lavt nåltryk men at massen på armen er højere end de "let"vægtere fra 70/80erne. Disse arme kan i kraft af disse egenskaber tumle stivere pickupper - lav kompliante pickupper - og da udvalget af disse er størst idag er de nok en sådan man arm man skal vælge for at få så stort udbud af pickupper at vælge i mellem. Når armene i dag har den større masse tror jeg også det er med til at give dem bedre styr og og pondus på musikken samtidig med at materialerne i dag er lavet af avancerede materialer der gør dem resonans døde idet man ikke ønsker en arm dere går svigeninger i.
Bent fra medlyd har været inde over denne tråd og han kan selvfølgelig godt lide Rega da han importere dem - det har jeg intet i mod fri os for folk der ikke brænder for deres egne ting - regas nye arme har rigtig mange steder får god kritik - der er nogle som ikke kan lide dem - siger de har dårlige lejer og at pladespillernene er noget spånpladeskidt - men så taler vi også om folk som har tonearme til det 10 dobbelte af hvade en Rega koster.
Ser du på en Rega/NAD lidt objektivt så er der tale om en spånplade sag - sikkert mdf - det vil sige at plinten og tallerken (en plint er den kasse eller plade en paldespillers værk, tallerken er monteret i) har være billige at producere. Der er ikke noget automatik og du skal selv flytte elastikken når du skal skifte hastighed. så er der jo kun låget, armen og motoren tilbage - og da Regas princip er value for money kan man sige at de ved at give en anstændig motor og en rimelig god arm og et fornuftigt låg giver slutbrugeren - når mellemled også skal kunne tjen på den - en fornuftig no nonsens pladespiller som gør det den skal og faktisk lyder rigtig godt.
Når du sammenligner den med meget pyntede pladespillere så skal du først skrælle prisen for alt pynten af før du sammenligner hvad du får for pengene.
Så hvis du ikke vil købe brugt så er der under 5.000 kr. Rega/Nad/Argon/Project hvor der ikek er brugt penge på pynt hvilket hvis du er heldig betyder at der er brugt penge på de få kompenetner der skal drive talerkenen og afspille vinylen.  Ser du på en direkte dreven pladespiller i samme prisleje, med pitch control automatisk arm og fancy look er der gået alt for mange penge til det og det går ud over lyden - til gengæld kalre en sådan  pladespiller sig bedre som følgesvend til et mobilt diskotek.
Da du bor i København så prøv at smutte ned i >Top Sound på østerbrogaade - det er ikke den meste Hifiede butik i byen men jeg har aldrig oplevet at få dårlig betjening - andre steder er så High-End agtige at man står og træder sig lidt over tæerne og nogle gange træde butikspersonale sku også en over tæerne i overført betydning. De har både Rega fra den billigste til den dyre 30.000 krs sag - jeg tror den hedder 9 og de har Project og de har andre ting - Se på dem - rør ved dem - prøv at betjene dem - virker de crappy eller virker de gedigne - at finish ok uden at være prangende - og selvfølgelig hvordan lyder de - hvilekn pickup sidder de på.
Hvis de eget anlæg i er high end - så få dem til at demostrere dem på en almindelig anlæg kke noget fancy - tag en plade med du kan lide og som du kender godt - sammenlign de samme msuik stykker og lyt - hvor er der flest detaljer og hvor er bassen bedst etc.
Hvis ikek du har mod på sådan en tur endnu så spørg her på forum om der ikke er en der har en Rega/Projekt eller lignende du må komme og høre - så kan du får folks personlige erfaringer med - det er sjældent salgs gas men oftest ligeså farvet - man er jo ofte glad for sit eget.
Det skal siges at jeg med mine ovennævnte to pladespillere er ganske gost tilfreds - revoxen har fået en MM ortofon OM 30 super og det går fint og Thorens spileren er da det beste jeg har eget. Jeg ahr en Lenco fra 70 erne på vej - den skal bruges til et bygge projekt - kun motor og paldetalerken skal bruges - den er mellemhjulsdrevet og dt siges at det giver mere pondus i bassen da der ikke er nogle eleastikker der kan give sig når der er gang i de dybe tone i pladerille - om det er rigtig må tiden vise.
Jeg gider ikke test plader men jeg har nogele stykker jeg efterhånden har valgt at bruge da de hver i sær kan udfordre og afsløre en del om pladespilerens og pivkuppens evner.
Al di Meolas Elegant Gypsy - en dårlig kombination så ryger overblikket
Sara K Waterfalls : den har så tunge bas at den sender middelmådigt grej til tælling
En symfoni som fx. Bethovens 9ende - leveres den ikke med punch, autoritet og timing er den ulidelig at høre på.
Er du til Rock/blues Jazz etc. så find deriblandt musikstykker som er krævende og prøv med dem.

og sidt men ikke mindst - har kun fulgt med i denne verden et års tid så på dette område er der nok ligeså mange meninger som der er medlemmer af dette forum

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 December 2006 kl. 15:40 | IP-adresse registreret  

tarup 13
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 December 2006 kl. 16:22 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
Tarup 13

her var udgangspunktet at 3-5000 var budgettet og så er det jo så som så med udvalget - men nogle bud er da kommet

Det var for at komme med et par ideer til Brasch. Og det blev da også positivt modtaget.

vh.T

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 December 2006 kl. 16:54 | IP-adresse registreret  

krenzler skrev:
Lidt om pladespillere.

Din S... - kunne du ikke have postet det link før jeg kastede mig ud i at skrive den smøre

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 December 2006 kl. 17:11 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:

krenzler skrev:
Lidt om pladespillere.

Din S... - kunne du ikke have postet det link før jeg kastede mig ud i at skrive den smøre

Jeg har linket til den side i en del tråde før...

quad
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Oktober 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 09 December 2006 kl. 17:49 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
krenzler skrev:
Lidt om pladespillere.

Hul i det - det var en fin smøre

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Januar 2006
Sendt: 09 December 2006 kl. 18:14 | IP-adresse registreret  

Min Gamle Thorens td 320 MKII gjorde det altså bare godt og den kosterde ikke en bondegård! fik den så "tunet" lidt: fik keramikleje(hos Joel Boutrex), dæmpet forskellige steder bla. i indertallerken, anden måtte. osv osv.. og den gjorde det altså rigtigt godt..
Den TD 320 MKII sku være bedre end mange af deres nyere modeller pga den har en god motor med en fjeder belastet startpulley hvilket bevirker flere positive ting!!
Joel Boutrex er en gammel Thorens mand som har arb der og det var ham som skrev ovenænvte ting!!

Krenzler: mange tak for linket dengang til Joel!! Det var super!!
Til top Vis don dario's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af don dario

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 December 2006 kl. 18:24 | IP-adresse registreret  

tarup 13 skrev:

r-l-b skrev:
Tarup 13

Det var for at komme med et par ideer til Brasch. Og det blev da også positivt modtaget.

vh.T

det med at spørge hvad der er bedst går ikke, med mindre man vil starte en krig

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Januar 2006
Sendt: 09 December 2006 kl. 18:27 | IP-adresse registreret  

Du har ret det er for DÅRLIGT!!! men se lidt længere oppe der kom jeg med et godt bud..

MVH
Don
Til top Vis don dario's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af don dario

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum