Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 12:29   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Groupdelay og bashøjtalerprojekt! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 09 Januar 2007 kl. 00:22 | IP-adresse registreret  

Jeg tror det kunne være en mulighed med en 10" bredbåndet guitar enhed, sådan en behøves vist ikke engang egentlig kabinet (åben bagtil) 

Disse folk synes at vide hvad de gør, måske værd at kontakte

http://www.soundcheck.dk/

Egentlig pudsigt at vi kæmper for at lave lineære højtalere som jo bare skal gengive musik spillet på nogle af verdens mest ULINEÆRE højtalere

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

Jens J
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 09 Januar 2007 kl. 12:27 | IP-adresse registreret  

Hej Stig,

Kender man pulsrespons har man samtidig information om fase og amplitude, det er bare et spørgsmål om at lave Laplace. Omvendt kender man amplitude og fase kan man regne tilbage til pulsrespons.

Burde dit oprindelige udsagn derfor ikke ha’ været : hvis man i to forskellige lytterum opnår præcis samme frekvensgang og fase på lyttepositionen, vil impulsgengivelsen også være fuldstændig den samme …… ?

mvh

Til top Vis Jens J's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jens J

sebl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 December 2006
Lokalitet: Jylland
Sendt: 09 Januar 2007 kl. 13:44 | IP-adresse registreret  

Jens J skrev:

Hej Stig,

Kender man pulsrespons har man samtidig information om fase og amplitude, det er bare et spørgsmål om at lave Laplace. Omvendt kender man amplitude og fase kan man regne tilbage til pulsrespons.

Burde dit oprindelige udsagn derfor ikke ha’ været : hvis man i to forskellige lytterum opnår præcis samme frekvensgang og fase på lyttepositionen, vil impulsgengivelsen også være fuldstændig den samme …… ?

mvh

Du har fuldstændigt ret - må vist til at kigge i de gamle bøger igen   

Adamfelix
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2006
Lokalitet: København
Sendt: 09 Januar 2007 kl. 15:27 | IP-adresse registreret  

sebl skrev:

Tak for tippet det vil jeg prøve!

mht. til delefilter er det så ikke bedst at bruge så få komponenter som muligt pga. den store belastning der skal løbe igennem dem, de skal jo spille væsentligt højere end en hifi-højtaler.

Ville du sige at man kunne lade bassen tage hele området uden filter og så bare smide en diskant på med en slags stjelt hipassfilter?

[/QUOTE]

Nu er jeg lidt grov, men hvis jeg var dig, tror jeg egentligt bare jeg ville drøne ned i nærmeste hobbyforretning, og købe en piezzo elektrisk horndiskant med den rigtige følsomhed. Den ville jeg så forbinde parallelt med basenheden, uden filter.

Den slags diskanter er billige, robuste og bestemt ikke Hifi. Men mon ikke de rækker til en elbas?

[/QUOTE]

Nu er jeg jo sådan lidt perfektionistisk og måske mangler jeg også lidt realitetssans

Men jeg var jo gået igang me at bygge min egen højttaler så jeg kunne få en bedre kvalitet end den der allerede er på markedet. Det er altså ikke for at bygge billigt jeg startede, for det er svært at hamle op. Så jeg syntes det ville være synd at købe en billigt diskant når nu alt andet kommer til at være meget bedre, eller i hvertfald meget dyrere. 

Jeg har kigget på Fountek's NeoPro5i diskant og jeg ved godt den er lidt overkill, men den har en god spredning til formålet. -forklaring: Jeg kommer jo til at have to kabinetter som bliver stablet oven på hinanden og begge kommer til at have en diskant, da founteks diskanter, af hvad jeg har læst mig til, spreder lyden dårligt lodret kommer de ikke til at udfase hinanden ved at være stablet oven på hinanden.

Ret mig endelig hvis min teori er forkert!

Jeg skal ned til mit lokale bygge marked og købe træ idag.. jeg er bare nervøs for at jeg køber ind til forkerte mål. men det må tiden jo vise! 

Til top Vis Adamfelix's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Adamfelix

Adamfelix
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Januar 2007 kl. 16:08 | IP-adresse registreret  

musicus skrev:

Jeg tror det kunne være en mulighed med en 10" bredbåndet guitar enhed, sådan en behøves vist ikke engang egentlig kabinet (åben bagtil) 

Disse folk synes at vide hvad de gør, måske værd at kontakte

http://www.soundcheck.dk/

Egentlig pudsigt at vi kæmper for at lave lineære højtalere som jo bare skal gengive musik spillet på nogle af verdens mest ULINEÆRE højtalere

Så NU har jeg købt træ! -Der er ingen vej tilbage..

Udfra hvad jeg kan læse inde på soundcheck i deres forum er der ingen der ved noget om højttaler-selvbyg, det var også derfor jeg i første omgang henvendte mig til jer ..

Omkring 10"enhed så har jeg simpelthen ikke plads.. Jeg har max plads til en 6,5 tomme eller lignende.. Hvad sys du om mit forslag om en fountekdiskant?

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Januar 2007 kl. 23:16 | IP-adresse registreret  

MONACOR, Stage Line har et rigtig flot horn MHD-152, med SPL 105db, klarer 2khz/12db og koster 539kr - og der fås sikkert billige replacement membraner

Jeg er bange for den fine Fountek skiller ad - men nu ved jeg selvfølgelig ikke hvor meget energi der er i en elbas over 2khz, men sikkert ikke meget, men jeg har ikke nogen erfaring med Fountek

Jeg vil tro at for at få nogen effektiv virkning af diskanten skal den være meget mere følsom end basserne

Og NEJ der skal absolut ikke filter på bassen, den ruller nydelig af selv - måske det er "problemet"

Kenneth Hansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 09 Januar 2007 kl. 23:42 | IP-adresse registreret  

Hej,

Det var dejligt se du vil vidre med dit projekt.

Og som mange siger behøver du ikke tænke rulle bassen af, det har jeg aldrig set brugt i bas- gear.

Jeg mener også du bør vælge et horn som det MHD-152 Musicus foreslår eller ligende.

Til top Vis Kenneth Hansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kenneth Hansen

Adamfelix
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Januar 2007 kl. 00:14 | IP-adresse registreret  

Hey tak for forslag! Jeg har dog et problem med monacornenheden, den er for bred til at være i kabinettet som nu er "købt". jeg har kigget på denne her http://profesional.beyma.com/ENGLISH/detalle.php?id=45 - den spreder også som jeg vil have det, jeg sys bare at den har høj forvrængning.. men jeg ved ikke hvad der er normalt for diskanter... hvad sys i?

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Januar 2007 kl. 02:05 | IP-adresse registreret  

Minimum 5khz crossover

Du må have målt forkert, MHD-152 måler udvendig 268mm i bredden, det er mindre end en 12" bas, så det forstår jeg ikke

Ellers monterer du bare hornet ovenpå, det kan gøres på flere måder, eksempelvis i sit eget kabinet koblet elektrisk tilbassen med et XLR stik

Hvis du laver det rigtigt vil højtaleren formentlig være god til hjemme rock (med en justerbar L-pad på diskanten)

Adamfelix
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Januar 2007 kl. 18:02 | IP-adresse registreret  

musicus skrev:

Minimum 5khz crossover

Du må have målt forkert, MHD-152 måler udvendig 268mm i bredden, det er mindre end en 12" bas, så det forstår jeg ikke

Ellers monterer du bare hornet ovenpå, det kan gøres på flere måder, eksempelvis i sit eget kabinet koblet elektrisk tilbassen med et XLR stik

Hvis du laver det rigtigt vil højtaleren formentlig være god til hjemme rock (med en justerbar L-pad på diskanten)

Mit kabinet kommer til at være 52 cm bredt og 40 cm højt. dimensioner der svare nogenlunde til denne her http://www.bass.se/koll/cabinets/images/NEO112_large.jpg 

Det vil ødelægge ideen lidt hvis jeg skal have noget ved siden af de 2 kabinetter.

Men ellers har jeg jo mine http://www.tymphany.com/datasheet/printview.php?id=52 de kan vel bruges?

Idag fik jeg træet hjem! -det vejer godt nok. jeg tager billeder når jeg går igang med projektet! poster måske imorgen

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 4
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes