Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 17:53   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DVD, HD-DVD, Blu-ray
 HIFI4ALL Forum : DVD, HD-DVD, Blu-ray
Emne Emne: FULL HD (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
mskp
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Oktober 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 11 December 2006 kl. 21:03 | IP-adresse registreret  

Hm - tak for uddybningen. Jeg kunne godt tænke mig nogle mere sort/hvide svar

Så lad mig spørge mere konkret:

Hvis man nu antager, at man har en projektor som eksempelvis Sony VPL-HS50, der er specificeret til at kunne vise 1080i og man tilslutter en HD-DVD eller tilsvarende signalkilde, der kan smide 1080P afsted (med en eller anden "frekvens") kan man så forvente at få den fulde opløsning? Eller får man _typisk_ (alt andet lige) et bedre billede ved at bruge 720P som kilde, da det er den opløsning som projektoren er i stand til at videresende "ukonverteret" (det er det garanteret ikke pga. alle de her nye begreber som jeg ikke helt kan gennemskue)??

Morten

Til top Vis mskp's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mskp

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Sendt: 11 December 2006 kl. 21:37 | IP-adresse registreret  

mskp skrev:

Hm - tak for uddybningen. Jeg kunne godt tænke mig nogle mere sort/hvide svar

Jeg gik ud fra at det var farve-tv vi talte om?

mskp skrev:
Hvis man nu antager, at man har en projektor som eksempelvis Sony VPL-HS50, der er specificeret til at kunne vise 1080i og man tilslutter en HD-DVD eller tilsvarende signalkilde, der kan smide 1080P afsted (med en eller anden "frekvens") kan man så forvente at få den fulde opløsning? Eller får man _typisk_ (alt andet lige) et bedre billede ved at bruge 720P som kilde, da det er den opløsning som projektoren er i stand til at videresende "ukonverteret" (det er det garanteret ikke pga. alle de her nye begreber som jeg ikke helt kan gennemskue)??

Nu tvinger du mig jo til det, så jeg starter med den sort-hvide: "Typisk" vil resultatet være bedst ved at bruge 720P som kilde.

Dét var det sort-hvide svar. Farve-svaret er: Du kan for det første aldrig få den fulde opløsning af 1080P, eftersom panelet er 720P alligevel. 1080i kan den ikke de-interlace korrekt, derfor er det _som udgangspunkt_ en fordel at aflevere et 720P signal. MEN - det afhænger af hvad der aflevererer det, afspilleren kan nemt vise sig at være endnu værre til det end projektoren. Eksempelvis Toshiba's amerikanske 1.generations HD-DVD afspiller. Sætter du den til 720P output, så konverterer den skivens 1080P til 480P, og opskalerer derfra til 720P. I kombination med dén afspiller bør man _altid_, uanset display, benytte 1080i frem for 720P. Jeg har ikke fantasi til at forestille mig et display der håndterer 1080i>720P værre end afspilleren.

Derudover kan HS50 som du mistænker ikke lave 1:1 mapping på HDMI indgangen... Men det flytter nu ikke så meget på hvilken overførsel du bør bruge.

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

mskp
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 December 2006 kl. 21:47 | IP-adresse registreret  

OK, det var jo faktisk meget brugbare svar. Du kan jo godt når bare man tvinger dig ud i det

Men der er så en ting som jeg studser over:

Det virkede i de foregående indlæg som om der reelt ikke er nogen forskel på 1080i og 1080P displays. Det er der så - kan jeg forstå - alligevel, da der simpelthen er flere pixels i et 1080P panel. Right? Og det betyder vel - alt andet lige - at man får bedre eller i hvert fald mere højopløselige billeder med et 1080P panel? Så man får først det fulde udbytte af HD-DVD o.l. hvis man har et 1080P display?! Og nu ved jeg så at du vil sige (Otto), at der er mange andre faktorer, der er ligeså relevante - men hvis vi nu lige fokuserer på denne ene lille ting, er svaret så ikke "Jo"?

Morten

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 11 December 2006 kl. 22:04 | IP-adresse registreret  

mskp skrev:

OK, det var jo faktisk meget brugbare svar. Du kan jo godt når bare man tvinger dig ud i det

Hehe, ja det KAN lade sig gøre...  Jeg synes bare det er en større hjælp at få folk til at forstå sammenhængen, så de selv kan danne sig konklusionen, end at forære dem konklusionen hver gang - forstår man sammenhængen, behøver man ikke spørge næste gang... Desuden har jeg gjort det til en vane ikke kun at svare af hensyn til dén der spørger, men også af hensyn til andre der læser med. Problemet med sort-hvide svar, er at folk læser dem ENDNU mere sort-hvidt. Eksempelvis hvis du spørger: Hvad skla jeg bruge fra HD-XA1 til VPL-HS50, 720P eller 1080i - og jeg svarer: 1080i, det er klart bedst. Så læser 50% af brugerne: 1080i er bedre end 720P.

Folk læser tit svaret, uden at læse spørgsmålet...

mskp skrev:
Det virkede i de foregående indlæg som om der reelt ikke er nogen forskel på 1080i og 1080P displays. Det er der så - kan jeg forstå - alligevel, da der simpelthen er flere pixels i et 1080P panel. Right?

Mja... Det afhænger af hvordan vi definerer et "1080i display" (beklager, ingen sort-hvid svar denne gang...). Et tv der har 1080P panel, men kun kan modtage 1080i opløsning, kan - hvis det er film-materiale - med den rigtige billedbehandling vise fuld 1080P opløsning, fuldt ud lige så godt som et der kan modtage "ægte" 1080P signaler. Hvis det nu er et ægte 1080P/60 signal, f.eks. fra PS3 eller Xbox, så er det en anden snak - så er 1080P input af noget højere betydning.

mskp skrev:
Og det betyder vel - alt andet lige - at man får bedre eller i hvert fald mere højopløselige billeder med et 1080P panel? Så man får først det fulde udbytte af HD-DVD o.l. hvis man har et 1080P display?! Og nu ved jeg så at du vil sige (Otto), at der er mange andre faktorer, der er ligeså relevante - men hvis vi nu lige fokuserer på denne ene lille ting, er svaret så ikke "Jo"?

Njaa... Mtjoo... Deeet..... (Jeg er født vestjyde, for pokker - "Ja", "Jo" og "Nej" findes ikke i mit ordforråd... )

Seriøst: Jvf. ovenstående, så kan du i princippet godt få det samme ud af et tv med 1080i input. I praksis vil det - "alt andet lige" - være en fordel at have 1080P input, jo.

Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

janwa
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 12 December 2006 kl. 00:50 | IP-adresse registreret  

Kort og godt, et paneler med ægte 1080, der kan vise 1080p (kan selfølig også vise 1080i) er FULL HD, alt andet er HD-Ready.

Ved HD-Ready skulle helst hedde HDTV-Ready, for den standart der ligger bak HD-Ready passer 100% til HDTV.
Til top Vis janwa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janwa

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 12 December 2006 kl. 07:30 | IP-adresse registreret  

janwa skrev:
Kort og godt, et paneler med ægte 1080, der kan vise 1080p (kan selfølig også vise 1080i) er FULL HD, alt andet er HD-Ready.

Har vi ikke lige vedtaget at der ikke er noget der hedder "Full HD"?

mskp
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 December 2006 kl. 09:18 | IP-adresse registreret  

Jeg føler mig i hvert fald noget klogere. Jeg vover lige med egne ord at give min version...

For at se film i 1080 opløsning skal man have et display, der kan gengive 1080P. Hvorvidt det signal, der sendes til displayet er 1080i eller 1080P er af mindre betydning, da der bliver konverteret til 1080P - hvis det er nødvendigt.

Man kan finde displays, der kan håndtere 1080/24P via HDMI indgangen (noget med en opdateringsfrekvens på 72 hz, hvilket giver 3:3 pulldown, der i sagens natur er det samme som 1:1 - her er jeg lidt på glat is...). Hvis man har en afspiller, der kan sende et 1080/24P signal til et display af denne type så kan man teoretisk sende et ukonverteret signal til displayet og opnå såkaldt 1:1 pixel mapping, hvilket nogen mener er det optimale - når man ser bort fra andre faktorer.

Beklager, hvis jeg har misforstået tingene, men det er pt. min opfattelse af verden

Morten

tpcarlsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Marts 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 12 December 2006 kl. 09:26 | IP-adresse registreret  

Otto, TC skrev:

janwa skrev:

Den kamp kæmpede jeg på side 2, men jeg tror slaget er tabt. Full HD har bidt sig fast (Hvad end det så betyder).
Til top Vis tpcarlsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tpcarlsen

janwa
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 12 December 2006 kl. 12:04 | IP-adresse registreret  

Hvis man følger med i div. tidskrifter, så står der FULL HD på Pj. TV der kan vise ægte 1080p, så ved jeg ikke hvor der har fået det fra, men Otto læser openbart ikke tidskrifter.

Men så sige vi at i DK, er der ikke noget der hedder FULL HD.

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 12 December 2006 kl. 21:45 | IP-adresse registreret  

janwa skrev:
Hvis man følger med i div. tidskrifter, så står der FULL HD på Pj. TV der kan vise ægte 1080p, så ved jeg ikke hvor der har fået det fra, men Otto læser openbart ikke tidskrifter.

Læs nu for helv... den tråd du selv deltager i! Full HD står ganske vist på 1080P produkter, men eftersom det også står på 1080i produkter (hvis det er dét vi skal kalde et produkt med 1080P panel og kun 1080i input), så er det ikke rigtigt at sige at "Full HD" = 1080P. OG - som før nævnt i tråden - uanset hvad tidsskrifter og marketing-folk skriver, så findes "Full HD" som officielt begreb ikke. Derfor KAN du ikke fastslå at Full HD per definition er noget bestemt - Full HD er lige præcist dét som man selv synes det skal være.

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 12 December 2006 kl. 21:48 | IP-adresse registreret  

mskp skrev:

Jeg føler mig i hvert fald noget klogere. Jeg vover lige med egne ord at give min version...

For at se film i 1080 opløsning skal man have et display, der kan gengive 1080P. Hvorvidt det signal, der sendes til displayet er 1080i eller 1080P er af mindre betydning, da der bliver konverteret til 1080P - hvis det er nødvendigt.

Man kan finde displays, der kan håndtere 1080/24P via HDMI indgangen (noget med en opdateringsfrekvens på 72 hz, hvilket giver 3:3 pulldown, der i sagens natur er det samme som 1:1 - her er jeg lidt på glat is...). Hvis man har en afspiller, der kan sende et 1080/24P signal til et display af denne type så kan man teoretisk sende et ukonverteret signal til displayet og opnå såkaldt 1:1 pixel mapping, hvilket nogen mener er det optimale - når man ser bort fra andre faktorer.

Beklager, hvis jeg har misforstået tingene, men det er pt. min opfattelse af verden

Du er rigtigt godt på sporet, men der er stadig en masse hvis'er og men'er i forhold til dét du skriver... Det er desværre så komplekst et emne, at du aldrig kommer til at sammenfatte det i et så kort afsnit som dit, og samtidig gøre det 100% korrekt. I grove træk har du rigtigt fat i det, MEN:

At tv'et kan håndtere 1080P/24 på indgangen og lave 3:3, betyder ikke at der er 1:1 - det er f.eks. ikke tilfældet i Pioneer PDP 427 og 507. Da opløsningen ikke er 1080P, kan der ikke være 1:1 fra en 1080P kilde.

Det første afsnit er korrekt - _under forudsætning af_ at tv'et de-interlacer korrekt. Det er desværre ikke tilfældet i flertallet af tv'ene.

janwa
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 13 December 2006 kl. 00:37 | IP-adresse registreret  

Ok Otto, du skriver: "uanset hvad tidsskrifter og marketing-folk skriver, så findes "Full HD" som officielt begreb ikke" det er der misforstålse er kommet, havd troet at FULL HD var en ny officielt begreb for Pj. og Tv der kunne vise 1080p, det er min fejl 

Zhooter
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 December 2006
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 13 December 2006 kl. 01:34 | IP-adresse registreret  

Jeg har lige et spørgsmål ?

Pioneers - PDP-435XDE -

hvordan er billedet ellers derpå ved HD ? og det der full hd format ? Er den også udemærket der ? Har nemlig ikke selv prøvet HD på det endnu ? 

Til top Vis Zhooter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zhooter

mskp
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 December 2006 kl. 09:44 | IP-adresse registreret  

Otto, TC skrev:

At tv'et kan håndtere 1080P/24 på indgangen og lave 3:3, betyder ikke at der er 1:1 - det er f.eks. ikke tilfældet i Pioneer PDP 427 og 507. Da opløsningen ikke er 1080P, kan der ikke være 1:1 fra en 1080P kilde.

Ovenstående var under forudsætning af at displayet var med 1080P opløsning - det skulle jeg selvfølgelig have skrevet. Det har hele tiden undret mig at Pioneer har gjort et nummer ud af 1080/24P via HDMI på TV, der ikke har 1080P opløsning. Jeg er sikker på, at man får strålende kvalitet med en 1080P kilde, men jeg synes nu det er ret vildledende.

Tak igen for afklaringen. Så skal jeg bare lige spare sammen så jeg kan få det fede grej

Morten

notional
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 14 December 2006 kl. 01:35 | IP-adresse registreret  

Otto, TC skrev:

janwa skrev:

Godt der er nogen der har bedre styr på det, så jeg ikke bliver HELT slagtet herinde som på sidste side. Til gengæld er det ikke så heldigt når Tape Connection selv bruger udtrykket "full hd"

Men bevares, noget må man da kalde 1080 HD, med den overflod af "hd ready" tv'ere, der har været på markedet noget tid nu.

Til top Vis notional's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af notional

osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 26 Januar 2006
Sendt: 18 December 2006 kl. 16:23 | IP-adresse registreret  

Mskp

quote Ovenstående var under forudsætning af at displayet var med 1080P opløsning - det skulle jeg selvfølgelig have skrevet. unquote.

Du skrev i dit indlæg 1080p opløsning, lad mig citere fra en Amerikansk hjemmeside: HDTV vil udvikle sig til det som det nu vil.

Og hvem bekymrer sig herom?

Selv med brug af Humor er det ikke muligt fremskynde HDTV hurtigere end det nu sker.

Til top Vis osprey's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af osprey

mskp
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 December 2006 kl. 09:32 | IP-adresse registreret  

osprey skrev:

Mskp

quote Ovenstående var under forudsætning af at displayet var med 1080P opløsning - det skulle jeg selvfølgelig have skrevet. unquote.

Du skrev i dit indlæg 1080p opløsning, lad mig citere fra en Amerikansk hjemmeside: HDTV vil udvikle sig til det som det nu vil.

Og hvem bekymrer sig herom?

Selv med brug af Humor er det ikke muligt fremskynde HDTV hurtigere end det nu sker.

Øh - jeg forstår vist ikke helt, hvor du vil hen med dette. Man kan da få 1080P TV og projektorer i dag, og Blu-Ray afspillere er da også i handelen. Det varer sikkert en rum tid før man (måske) får tv-transmissioner i så høj opløsning, men ellers  skulle jeg da mene at fremtiden er her nu...??

Morten

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 4
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes