| Forfatter |
|
LBA75 Forum Bruger

Bruger siden: 09 December 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 264
|
| Sendt: 29 December 2006 kl. 16:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
sshd skrev:
| Min htpc kommer til at stå i bryggerset. Skabet er tilsluttet genvexen, så spildvarmen bliver genbrugt. Den får ikke noget DVD drev. Filmene kommer til at ligge på fire eksterne 750 Gb USB2.0 diske. Diskene går på standby når de ikke bruges. |
|
|
Hvor lange kabler skal du bruge?
Mvh
LBA75
|
| Til top |
|
| |
sshd Forum Bruger

Bruger siden: 31 Maj 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 634
|
| Sendt: 29 December 2006 kl. 17:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Eeyore skrev:
sshd
Har du prøvet at få USB diske til at gå i standby? Jeg har arbejdet en del på det uden, at det har lykkedes. |
|
|
Jeg har allerede købt den ene af diskene og den går helt automatisk i standby. Den sidder godt nok på en linuxmaskine, hvilket den ikke skal i fremtiden. Disken er en Seagate Pushbutton 750 Gb.
|
| Til top |
|
| |
sshd Forum Bruger

Bruger siden: 31 Maj 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 634
|
| Sendt: 29 December 2006 kl. 17:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
LBA75 skrev:
sshd skrev:
| Min htpc kommer til at stå i bryggerset. Skabet er tilsluttet genvexen, så spildvarmen bliver genbrugt. Den får ikke noget DVD drev. Filmene kommer til at ligge på fire eksterne 750 Gb USB2.0 diske. Diskene går på standby når de ikke bruges. |
|
|
Hvor lange kabler skal du bruge?
Mvh
LBA75 |
|
|
6-7 meter videokabel hvis jeg køber plasma eller 5 meter hvis jeg køber projektor. Jeg har ikke lige styr på fjernbetjeningen endnu. Denne kan evt. laves med gammeldags seriel og kan derfor være ret så lang.
|
| Til top |
|
| |
Eeyore Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 357
|
| Sendt: 30 December 2006 kl. 13:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
sshd
Så tror jeg du får problemer på en Windows baseret maskine. Jeg kan kun finde programmer der virker til Linux. Så med mindre din USB disk har det indbygget i hardware, er det ikke sikkert, at du kan få det til at virke.
|
| Til top |
|
| |
LBA75 Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Februar 2007 kl. 07:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har lige regnet lidt mere pa midt "HTPC fremme eller gemt væk" projekt.
Hvis jeg sammenligner det at have en HTPC i stuen kontra en i mit bryggers...... så har jeg faktisk 3095 kr mere at gøre med til et godt HTPC Kabinet og ekstra lydløse kølere til stue løsningen, end hvis hvis jeg tager bryggers løsningen......udgifter til lange kabler (VGA, Optisk, USB osv.), kabinet til bryggeseret og eksternt DVD drev ind til stuen....osv!
Desværre bliver CPU`en i min HTPC en Intel P4 2,8ghz, så den kræver lidt bedre/dyrere køling for at blive næsten lydløs.
Fordelen ved bryggeseret er jo at det bliver 100%lydløst....men altså også dyrt købt.... Hvad vil I anbefale?
Mvh
LBA75
|
| Til top |
|
| |
bphhm Forum Bruger

Bruger siden: 25 Marts 2006 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 309
|
| Sendt: 05 Februar 2007 kl. 10:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej LBA75,
Du kan få lidt inspiration fra mit setup som i tanke ligner meget de overvejelser du også gør dig
http://www.minhtpc.dk/infusions/personal_page/view_personal_ page.php?user_id=104
Billederne er ikke opdaterede (Der er kommet styr på kabler osv. ), men jeg har en PC stående i stuen der kører P4 2,8 GHz, og som er stort set lydløs. Jeg har arbejdet meget med støjen og er kommet frem til det setup du kan se på hjemmesiden. Diskene lukker ned efter 10 minutter og da blæsere kører via fan mates så siger de ikke meget.
Jeg har det hele (PC plus surround forstærker) gemt i en kasse fra Ikea som også fungerer som en lille bænk man kan sidde på. Jeg styrer det hele med en Logitech Harmony 895 som har RF sender der ikke kræver line of sight. Denne kan du også bruge hvis du vil placere dit grej i andre rum. __________________ /Hans
|
| Til top |
|
| |
thomasa Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3
|
| Sendt: 05 Februar 2007 kl. 16:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
LBA75 skrev:
|
Har lige regnet lidt mere pa midt "HTPC fremme eller gemt væk" projekt.
Hvis jeg sammenligner det at have en HTPC i stuen kontra en i mit bryggers...... så har jeg faktisk 3095 kr mere at gøre med til et godt HTPC Kabinet og ekstra lydløse kølere til stue løsningen, end hvis hvis jeg tager bryggers løsningen......udgifter til lange kabler (VGA, Optisk, USB osv.), kabinet til bryggeseret og eksternt DVD drev ind til stuen....osv!
Desværre bliver CPU`en i min HTPC en Intel P4 2,8ghz, så den kræver lidt bedre/dyrere køling for at blive næsten lydløs.
Fordelen ved bryggeseret er jo at det bliver 100%lydløst....men altså også dyrt købt.... Hvad vil I anbefale?
Mvh
LBA75
|
|
|
Hej LBA75 - Jeg tror også du kan få lidt inspiration af itbutler som levere digitale løsninger til hjemmet.
De har hjulpet mig efter at jeg kontaktede dem telefonisk og beskrev mine ønsker.
Jeg er ikke så teknisk men kan prøve at beskrive min opstilling.
Jeg har selv trukket pds-kabler (cat5e) fra bryggers til stue og fået dem (itbutler) til at levere de fornødne bokse.
Udgang fra PC (VGA og lyd alm stereo men spdif kan også sendes) trækkes ind i en konverterboks i bryggerset og går ud i et RJ45 stik der er forbundet med pds-kablet som løber op til stuen.
I stuen er der en konverteringsboks (på størrelse med en lommeregner) der igen ændrer til vga-signal og lydsignal.
Styring foregår med en infrarød fjernbetjening og et minikeyboard som sender til en infrarød reciever/transmitter der trådløst sender til bryggerset hvor det trådløse signal går til de infrarøde enheder der sidder på pc-en.
(min er en HP 7730 mener jeg den hedder)
Håber dette kan inspirere
|
| Til top |
|
| |
brilleabe Forum Bruger

Bruger siden: 12 December 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 16
|
| Sendt: 05 Februar 2007 kl. 18:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej lba75,
Du spørger til anbefaling, så her er lidt input.
Som jeg har skrevet lidt tidligere i denne tråd, så har jeg været gennem både bryggers og stue løsning. Jeg vil helt klart anbefale 'stue' løsningen.
Det passer klart best til mit behov (det er mere fleksibelt, hvis man nu vil flytte skærmen - flytter man bare kassen med). Således får jeg det bedste billed på min primære skærm, dvs den med kortest kabel (dvi/vga kabel på 2 meter) Det kan være 'bryggers' løsningen passer bedst til dig.
Jeg har bygget min htpc omkring en pentium m + investeret i passive HD kølere, blæser styring osv netop for at få den lydløs. Jeg bruger så en KVM extender til at dække soveværelset (cat5 kabel)
Stue løsningen har også den yderligere fordel at man bliver nød til at se på strømforbrug for at holde varmeudviklingen nede. Jeg regnede lidt på hvad de noget dyrere komponenter kostede i forhold til besparelsen i strømforbrug og over en 3 årig periode var der faktisk ok økonomi i det.
Der er andre som har en anden opfattelse - men det bliver jo også hurtigt en lidt religiøs diskussion - pris kontra strømforbrug. Hvor meget er sådan en fætter tændt osv osv. Jeg har betalt lidt ekstra (nogen vil mene meget: 2-3.000) for lav-energi komponenter, men skal til gængeld så ikke bekymre mig om strømforbrug og dyre kabler (den bruger 55-65 w ved normal brug).
Den gamle bryggers model lever stadig, men fungere som fil-server uden skærm via mit netværk. Den bruger jeg til 'langtidsopbevaring af ting som jeg ikke bruger så ofte. Drevene er mappet og den starter via WOL når jeg går på den i stifinder eller i mce. Den er sat til at gå i dvale efter 5 minutter, så jeg behøver heller ikke bekymre mig om at få den slukket når jeg er færdig. Min gamle printer er også tilsluttet denne maskine - via en USB-strømskinne, så når jeg skriver ud fra min htpc tænder serveren, som så tænder printeren - og det hele lukker ned efter udskrift. Det eneste jeg skal gøre er at hente printet! Pris for server+printer i stb pr år: dkk 69.
held og lykke.
ps. mit eneste problem er at jeg ikke længere kan høre om den køre, så jeg har været nød til at installere en diode for at kunne se om der er liv i dyret.
|
| Til top |
|
| |
LBA75 Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Februar 2007 kl. 21:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lidt update...... nu bliver det altså "bryggers løsningen"!!
Kunne ikke finde nogle erfaringer med 15 meter kabel, så jeg købte et hos av-connection, for at teste det "live" - Og det virker sgu fint!! 15 meter HDMI-HDMI kabel med et DVI-HDMI adapter stik ved grafikkortet....ingen problemer. Kører 1280x720 til min PIO427XD.
Købte også et 15 meter optisk kabel til min reciever og 3 x USB forlængere med boostere til mus og tastatur - og det virker også supert.
Takker for hjælpen alle sammen...... nu vil jeg nyde min ikke passive og støjende HTPC i total stilhed
Mvh
LBA75
|
| Til top |
|
| |
LBA75 Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Marts 2007 kl. 16:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tjaaa, er løbet ind i lidt problemer..... billedet og lyd virker supert igennem mine 15 meter fra brygger til TV, meeeeeen jeg har nogle problemer med at styre min HTPC.
Jeg har 3 x 5 meter aktive USB booster kabler fra HTPC til stuen, og synes at der er en del forsinkelse og at systemet generelt ikke er særligt "responsive" over for mine museklik og bevægelser.....? Efter sigende skulle man jo kunne smække 5 x boosters efter hinanden inden der opstår problemer?
Har I andre erfaringer med at styre sin HTPC? Har selv overvejet denne USB Cat5 extender i stedet for aktive boosters:
http://www.kvmshop.dk/product.asp?product=9929&sub=101&a mp;page=1
Jeres råd bliver modtaget med kyshånd
Mvh
LBA75
|
| Til top |
|
| |
bphhm Forum Bruger

Bruger siden: 25 Marts 2006 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 309
|
| Sendt: 25 Marts 2007 kl. 16:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har du overvejet en logitech Harmony 895 med RF?
Ved dog ikke om den rækker dine 15 m. __________________ /Hans
|
| Til top |
|
| |
LBA75 Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Marts 2007 kl. 16:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeps, skal have Harmony 1000, naar den engang kommer......men dette er til mus og tastatur?
Mvh
LBA75
|
| Til top |
|
| |
Patriarken Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 957
|
| Sendt: 26 Marts 2007 kl. 10:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa Jeg har forlænget USB2 med 15 meter til mit kontor. Jeg har gjort det ved at bruge 2stk UTP kabler og 2stk selfpowered USB2 hubs, og en loddekolbe. Essentielt er det det samme som en USB2 booster. Problemet med billige kabler/boostere er at DATA+- lederne inde i ikke er snoede(som de helst skal være da det er et balanceret signal....er skærm hjælper også hvis der trækkes ved siden af elinstallationer) hvorfor det kan skabe performance problemer. En anden ting med passive hubs/boosters er strøm. Der vil samlet set være 500mva til rådighed i en daisychain, overskrides dette kan det skabe problemer men jeg tror ikke det er dit problem da keyboard+ mus så simpelthen ikke vil virke. Du kan tjekke hvor meget strøm osv der bruges i Device Manager. Hvad har du siddende i enden af den daisychain og bruger du logitech/ms rf keyboard tastatur? Logitechs rf er blevet dårligere med årene mener jeg...
bphhm skrev:
Har du overvejet en logitech Harmony 895 med RF?
Ved dog ikke om den rækker dine 15 m. |
|
|
Normalt ikke noget problem. Faktisk bruger logitech Harmony ikke RF i traditionel forstand men noget der hedder z-wave. En udemærket teknologi for så vidt....Selv regner de med at det bliver den nye x-10 standard. Harmony 895 har nogle fundamentale designfejl. Blandt andet kan z-wave trancieveren ikke sidde i usbporten samtidig med remoten når der opdateres....for at gøre det endnu værrere så skal strømstikket også pilles fra z-wave trancieveren under opdatering ellers f**ker det hele. En lille ændring og så skal man igennem det helvede.... Derudover er webopsætningen der er fyldt med bugs og java fejl en joke. Konfigurationsmulighederne ikke særligt fleksible. En simpel opsætning med tre fire enheder tager en dags tid eller to med finjustering. Endeligt er der kæmpe problemer med firmware især til de europæiske modeller, som dog kan løses vha deres trods alt udemærkede danske support center. Og hvorfor kan den tranciever IKKE bruges som en reel modtager til ens computer? De folk der har lavet denne remote, og som mener at det er forbeholdt HTPC segmentet har ikke tænkt sig om....
__________________ DK's bedste HTPC Forum
|
| Til top |
|
| |
LBA75 Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Marts 2007 kl. 16:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Takker for inputs....
Har snakket med KVMSHOP, og han anbefalede at proeve denne USB Cat5 extender i stedet for aktive boosters. Hvis jeg ikke var tilfreds kunne jeg altid sende den tilbage.....fint af ham, saa nu er den bestilt......... den er dog dyr og kun USB 1.1....?
http://www.kvmshop.dk/product.asp?product=9929&sub=101&a mp;a mp;page=1
@ Patriarken
Jeg har forlænget USB2 med 15 meter til mit kontor.
Jeg har gjort det ved at bruge 2stk UTP kabler og 2stk selfpowered USB2 hubs, og en loddekolbe. Essentielt er det det samme som en USB2 booster. Problemet med billige kabler/boostere er at DATA+- lederne inde i ikke er snoede(som de helst skal være da det er et balanceret signal....er skærm hjælper også hvis der trækkes ved siden af elinstallationer) hvorfor det kan skabe performance problemer.
Dette lyder spaendende...... lidt hjemmearbejde og man faar USB 2.0.......har du en guide eller link til hvordan det goeres?
Mvh
LBA75
|
| Til top |
|
| |
Patriarken Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 957
|
| Sendt: 27 Marts 2007 kl. 08:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
LBA75 skrev:
Dette lyder spaendende...... lidt hjemmearbejde og man faar USB 2.0.......har du en guide eller link til hvordan det goeres?
Mvh
LBA75 |
|
|
Hejsa Der er ingen guides....Men det er rimeligt simpelt....Jævnstrømsprincipper gælder...Du tager bare fem meter UTP/STP kabel stripper det i begge ender. Derpå skiller du en usb2 hub ad og ser lidt på hvordan kablet der sidder der i forvejen er forbundet på printet. (Skriv ned hvilken rækkefølge de sidder i) De to midterste ledere er DATA +-, og dem varmer du af.... Så vælger du et snoet par i dit UTP/STP kabel (jeg valgte blå da det ikke bruges i et Cat5 kabel... Det brune par bruges i øvrigt heller ikke) og lodder lederene i det par du vælger på hhv DATA+ og DATA-, dernæst vælger du to andre ledere og forbinder dem der hvor de sidste to leder i det oprindelige kabel sad fast på printet.. Dernærst kan du vælge at sætte den oprindelige connecter i den anden ende af UTP kablet, eller du kan købe en ny med loddespyd http://www.el-supply.dk/?Gid=619&Vid=7905__________________ DK's bedste HTPC Forum
|
| Til top |
|
| |
LBA75 Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Marts 2007 kl. 19:44 | IP-adresse registreret
|
|
|