| Forfatter |
|
TapeConnection Lukket konto

Lukket efter brugers ønske!
Bruger siden: 30 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4163
|
| Sendt: 11 December 2006 kl. 23:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hattori Hanzo skrev:
...7 stk B&W 805S og 1 stk. B&W ASW 825...så skulle den vist være hjemme  |
|
|
Det vil jeg så undlade at kommentere...  __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
|
| Til top |
|
| |
Go4it Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juli 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1186
|
| Sendt: 11 December 2006 kl. 23:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Otto, TC skrev:
janwa skrev:
| Hvad syns i er verdens beste Center Højtaler og hvorfor ? |
|
|
Verdens bedste centerhøjttaler er at købe en højttaler identisk med dine fronthøjttalere. |
|
|
Nemlig...  problemet er bare (for mig) at Dynaudio ikke sælger Contur 3.4 enkeltvis, og damm, prisen er ca. den samme som "skotøjsæsken" Contur SC, der af naturlig grunde ikke har den samme bund, (som også er vigtig i en centerht)
|
| Til top |
|
| |
TapeConnection Lukket konto

Lukket efter brugers ønske!
Bruger siden: 30 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4163
|
| Sendt: 11 December 2006 kl. 23:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
hifi-fjols skrev:
I får det til at lyde som om, at centeren skal være magen til front højttalerne? Er det ikke bedre, eller lige så godt, med en 'rigtig' centerhøjttaler fra samme serie?
I mit tilfælde sælges højttalerne (B&W DM601 S3) enkeltvis til 1500 Kr. stk, medens en tilsvarende center (B&W LCR600 S3) koster 4000 Kr. |
|
|
I dén situation har du fuldstændigt ret, dér vil LCR600 være klart at foretrække frem for en DM601 mere. Det skader aldrig at centeren er _bedre_ end fronterne, nærmere tværtimod. MEN det skyldes jo sådan set bare at kompromisset ligger et andet sted - man kunne jo argumentere for at du så burde have LCR600 over hele fronten. Bortset fra dét, så vil jeg med mit sparsomme kendskab til B&W nu også påstå at den "tilsvarende" center ikke er LCR600, men LCR60?
Nu var udgangspunktet jo "verdens bedste", men hvis vi skal drage et økonomisk aspekt ind i det, så kan det helt sikkert være bedre i praksis at bruge 7000,- på din opstilling, end at købe 3 ens højttalere til 2300,- stykket. Centeren er _vigtig_. __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
|
| Til top |
|
| |
don dario Forum Bruger

Bruger siden: 19 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2317
|
| Sendt: 11 December 2006 kl. 23:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Otto, TC skrev:
hifi-fjols skrev:
| I får det til at lyde som om, at centeren skal være magen til front højttalerne? Er det ikke bedre, eller lige så godt, med en 'rigtig' centerhøjttaler fra samme serie? I mit tilfælde sælges højttalerne (B&W DM601 S3) enkeltvis til 1500 Kr. stk, medens en tilsvarende center (B&W LCR600 S3) koster 4000 Kr. |
|
|
I dén situation har du fuldstændigt ret, dér vil LCR600 være klart at foretrække frem for en DM601 mere. Det skader aldrig at centeren er _bedre_ end fronterne, nærmere tværtimod. MEN det skyldes jo sådan set bare at kompromisset ligger et andet sted - man kunne jo argumentere for at du så burde have LCR600 over hele fronten. Bortset fra dét, så vil jeg med mit sparsomme kendskab til B&W nu også påstå at den "tilsvarende" center ikke er LCR600, men LCR60?
Nu var udgangspunktet jo "verdens bedste", men hvis vi skal drage et økonomisk aspekt ind i det, så kan det helt sikkert være bedre i praksis at bruge 7000,- på din opstilling, end at købe 3 ens højttalere til 2300,- stykket. Centeren er _vigtig_. |
|
|
Ja centeren er meget vigtig hvis man er en smule seriøs!
|
| Til top |
|
| |
Hattori Hanzo Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1950
|
| Sendt: 11 December 2006 kl. 23:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Otto, TC skrev:
Hattori Hanzo skrev:
...7 stk B&W 805S og 1 stk. B&W ASW 825...så skulle den vist være hjemme  |
|
|
Det vil jeg så undlade at kommentere...  |
|
|
Nu gik spørgsmålet jo på vores egne personlige preferencer __________________ "Everyone is entitled to their own opinion, but not their own facts"
|
| Til top |
|
| |
Go4it Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juli 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1186
|
| Sendt: 11 December 2006 kl. 23:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nørd skrev:
|
Hej
Personligt synes jeg, at Revels og Aerial var de første der kom med helt gennemtænkte centerhøjttalere:
- Separat mellemtone.
- Mellemtone og diskant placeret over hinanden for bedst spredning.
- Tilpasning til placering over/under TV - placering tæt på eller langt væk fra bagvæg.
Sådan skal det gøres 
- Har hørt Revel og de lyder faktisk også godt.

Se også http://www.aerialacoustics.com/ og

http://www.revelspeakers.com/
Mvh
Nørd
|
|
|
Jeg har læst, at lydens udstrålingsmønster i en typisk centerht. hvor enhederne sidder vandret - som det ovenstående foto, generelt hammonerer dårligt i et typisk set up - endnu en grund til at bruge sideht. som centerht.
|
| Til top |
|
| |
don dario Forum Bruger

Bruger siden: 19 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2317
|
| Sendt: 11 December 2006 kl. 23:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Go4it skrev:
Nørd skrev:
Hej
Personligt synes jeg, at Revels og Aerial var de første der kom med helt gennemtænkte centerhøjttalere:
- Separat mellemtone.
- Tilpasning til placering over/under TV - placering tæt på eller langt væk fra bagvæg.
Sådan skal det gøres 

Mvh
Nørd
|
|
|
Jeg har læst, at lydens udstrålingsmønster i en typisk centerht. hvor enhederne sidder vandret - som det ovenstående foto, generelt hammonerer dårligt i et typisk set up - endnu en grund til at bruge sideht. som centerht. |
|
|
Det kommer meget an på højtalerens opbygning vil jeg sige men giver dig til dels ret!!
|
| Til top |
|
| |
hifi-fjols Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juli 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 368
|
| Sendt: 12 December 2006 kl. 01:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kan godt være den tilsvarende er LC60, men enhedernes størrelse (6,5" bas/mellemtone) i LC600 er tilsvarende dem i DM 601S3... Derfor ville jeg vælge den som tilsvarende.
Interresant med, at enheder placeret vandret hamonere dårlig. Nogen der har et link til, hvor man kan læse yderligere om dette?
|
| Til top |
|
| |
Sir Round Forum Bruger

Bruger siden: 19 Januar 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 349
|
| Sendt: 12 December 2006 kl. 14:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Henrik300 skrev:
100% enig, men det er bare svært at finde 1 ht. da de jo altid sælges parvis. |
|
|
Her gætter du bare ikk?
Jeg havde ikke de store problemer med at få 3 ens fronthøjtalere. Nogle steder forlangte de dog ekstra ca. 10% for "centeren".
|
| Til top |
|
| |
Analog Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 236
|
| Sendt: 13 December 2006 kl. 20:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
janwa skrev:
| Hvad syns i er verdens beste Center Højtaler og hvorfor ? |
|
|
QUAD ESL-57: Fænomenal mellemtone og super til stemmer; lige præcis det, der er brug for i en centerhøjttaler - udover at matche fronthøjttalerne, som jo så passende kunne være... 
Iøvrigt er det meget tankevækkende, at en vandret konstruktion med to bas/mellemtoneenheder - som det også bliver nævnt i tråden - netop er uegnet til formålet pga af den dårlige spredning forårsaget af de to enheder med afstand imellem. Og hvordan er det lige en typisk center ser ud? Såeh det....  
|
| Til top |
|
| |
tpcarlsen Forum Bruger

Bruger siden: 08 Marts 2006 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 32
|
| Sendt: 13 December 2006 kl. 20:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Go4it skrev:
Nørd skrev:
|
Hej
- Separat mellemtone.
Sådan skal det gøres 

Mvh
Nørd
|
|
|
Jeg har læst, at lydens udstrålingsmønster i en typisk centerht. hvor enhederne sidder vandret - som det ovenstående foto, generelt hammonerer dårligt i et typisk set up - endnu en grund til at bruge sideht. som centerht. |
|
|
Det er netop ikke et problem når man har en seperat mellemtone, der håndterer det frekvensområde hvor udfasningen af lyden og dermed ulempen ved at have to enheder monteret ved siden af hinanden sker. Med to bas/mellemtoner er det rigtigt at der er et problem fordi lyder fra den ene enhed bliver udfaset af lyden fra den anden ved en bestemt frekvens, som jeg mener er omkring 1300 Hz, når man lytter off-axis. Men det ser de ud til at have styr på, de gode folk hos Aerial og Revel.
|
| Til top |
|
| |
Neeper Lukket konto

Lukket efter eget ønske
Bruger siden: 11 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 762
|
| Sendt: 13 December 2006 kl. 20:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Go4it skrev:
Nørd skrev:
|
Hej
- Separat mellemtone.
Sådan skal det gøres 

Mvh
Nørd
|
|
|
Jeg har læst, at lydens udstrålingsmønster i en typisk centerht. hvor enhederne sidder vandret - som det ovenstående foto, generelt hammonerer dårligt i et typisk set up - endnu en grund til at bruge sideht. som centerht.
|
|
|
Hej... Lige netop de to center højttalere som er vist her er lavet korrekt... For de har begge nemlig en mellemtone enhed sidende under diskanten... Problemet opstår hvis der kun er 2 bas/mellemtone enheder på hver side af diskanten, som begge spiller mellemtone... Her vil der nemlig ske en udfasning i mellemtone området ude til siderne...
At der sidder 2 bas enheder ved siden af hinannen, det er ikke noget problem...
(Jeg bliver vidst nødt til at se om jeg ikke kan klemme en lille mellemtone ind under diskanten i min kommende center højttaler...)
|
| Til top |
|
| |
p.las Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1271
|
| Sendt: 13 December 2006 kl. 21:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Eks med B&W er rigtig godt hvis man vil argumentere med 3 identiske ht.Har haft lcr 600 med et par B&W 603 s3,og lyden i centeren er tydeligvis mørkere end front.Den bedste center må vel være den som matcher de tilhørene fronter bedst.Dette er ikke et bud ,men har hørt audio vector m 3 avantgarde med tilhørende center og der var forskellen svær at få øje på.Syntes dog at mange center ht mangler lidt "kød" på især mandestemmer.Hvis man så suplere med en sub kan det godt blive for meget.
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 113
|
| Sendt: 13 December 2006 kl. 21:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
p.las skrev:
| Syntes dog at mange center ht mangler lidt "kød" på især mandestemmer.Hvis man så suplere med en sub kan det godt blive for meget. |
|
|
Du har fuldstændig ret men..................
Der er ellers mange "eksperter" herinde der påstår: At subwofferen ikke gengiver stemmer, når man deler ved 80Hz. 
|
| Til top |
|
| |
p.las Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1271
|
| Sendt: 13 December 2006 kl. 21:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kommer vel også an på centeren.Hvis man deler ved 80hz for man sansynligtvis et peak ved beskæringsfrekvensen.jeg deler også selv ved 80 hz ,som jeg dog også ser som et kompromi, i det mine bagkanaler kun går til 100hz(m&k)Min center er med lukket kabinet så problemet er ikke så udpræget(går til ca 75hz)
|
| Til top |
|
| |