Emne: Nye rør til Luxman? ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Slåttvik Forum Bruger

Bruger siden: 24 November 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 94
|
| Sendt: 11 December 2006 kl. 17:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa!
Jeg har en gammel Luxman LV 103u forstærker med rør (om du vil) i udgangen. Jeg læst det kan betale sig at skifte rør engang imellem. På forhånd vil jeg lige bemærke, at jeg er helt klar over det ikke er en Luxman rørforstærker jeg har, men jeg har en tro på netop denne type forstærker fra Luxman, hovedsageligt fordi den altid har leveret varen.
SPM: Er der nogen der ved hvor der kan skaffes nye rør til en Luxman LV 103u? Og i givet fald, om der er nogen der gør det?
MVH Tom
|
| Til top |
|
| |
fredmarantz Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2440
|
| Sendt: 12 December 2006 kl. 00:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jo - det er en Luxman delvis-rørforstærker, som du har. Der er blot kun rør i dele af forforstærkeren og altså ikke i udgangen.
Og..jo...rør er en sliddel - og kan med fordel skiftes når de er ved at være "nede". Nogle rør kan køre i rigtig mange år uden problemer med slidtage - især de små rør, som netop sidder i din Lux.
Du kunne evt. lige kigge efter, hvilke rørtyper, som det drejer sig om - så kan du få nogle svar ...
Venligst
Freddy
|
| Til top |
|
| |
F.Christians Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 4023
|
| Sendt: 12 December 2006 kl. 12:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Uden at vide det helt præcist; der er vist "bare" tale om 6AQ8/ECC85?!
Er det ECC85´ere, så er alle muligheder åbne for at prøve oldgamle NOS-rør eller spritnye krygenbehandlede rør.
Prøv at søge på Pyndshop.dk under ECC85 og kig efter Matsush*ta-mærket!
|
| Til top |
|
| |
Solvin Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1263
|
| Sendt: 12 December 2006 kl. 15:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
F.Christians skrev:
|
Er det ECC85´ere, så er alle muligheder åbne for at prøve oldgamle NOS-rør eller spritnye krygenbehandlede rør.
|
|
|
Hej
Den benytter 6FQ7 / 6CG7, hvis du vil have dem testet kan jeg gøre det for dig.
Mvh
|
| Til top |
|
| |
Slåttvik Forum Bruger

|
| Sendt: 12 December 2006 kl. 15:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Solvin skrev:
F.Christians skrev:
|
|
|
|
Hej
Mvh
|
|
|
Hvorledes kan de testes? Og tror I ikke det er på tide at skifte dem da de efterhånden snart er 17 år gamle?
Tom
|
| Til top |
|
| |
Slåttvik Forum Bruger

|
| Sendt: 12 December 2006 kl. 15:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
F.Christians skrev:
|
|
|
|
Er det www.pyndshop.dk eller hvad? Det virker ikke. Kan det staves anderledes?
Tom
|
| Til top |
|
| |
Solvin Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 12 December 2006 kl. 16:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Slåttvik skrev:
Solvin skrev:
F.Christians skrev:
|
|
|
|
Hej
Mvh
|
|
|
Hvorledes kan de testes? Og tror I ikke det er på tide at skifte dem da de efterhånden snart er 17 år gamle?
Tom
|
|
|
På min rør-tester. Der er stor sandsynlighed for at de trænger til udskiftning, de bruges som buffer i din Luxman.
Mvh
|
| Til top |
|
| |
fredmarantz Forum Bruger

|
| Sendt: 12 December 2006 kl. 17:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeps - så forstås tingene lidt bedre. 6CG7/6FQ7 er meget let tilgængeligt - også som NOS. De koster ikke en herregård. Hvorvidt de skal testes beror på, om du vil have at vide, hvor mange "miles", der måske stadig er på dem og om denne måling vil have indflydelse på din beslutninhg om at sætte nogle friske i. Jeg kan såmænd også teste dem - bor i Midtjylland - har 6CG7/6FQ7 på lager.
Alderen har intet at sige med hensyn til et rørs holdbarhed, men hvis de har mange spilletimer bag sig er det selvfælgelig sandsynligt at de også er ovre deres bedste periode, Dog ligger det sådan med rør, at hvis de kører i et sundt kredsløb og ikke er spændt for hårdt for, så kan de faktisk holde utrolig længe - varierende mellem 5.000 -15.000 timer - og det er faktisk mange.
Men hvis det var mig, så ville jeg da købe et sæt eller to, bare for at have lidt ekstra til fortsat drift af Luxman'en. De bedste 6FQ7/6CG7 kom oprindeligt fra især RCA (cleartops), men også TUNG-SOL - Sylvania - GE har lavet dem + sikkert mange flere. Der sidder faktisk to i en Marantz 8B rør-slut, hvor de fungerer som fase-splittere.
Venligst
Freddy
|
| Til top |
|
| |
ChristianK Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2005 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 1160
|
| Sendt: 12 December 2006 kl. 17:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Når du er igang, må du hellere få loddet hele skidtet igennem... Rørene har det med at lodde sig selv ud...
|
| Til top |
|
| |
Ikke Slipsefyr Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2871
|
| Sendt: 12 December 2006 kl. 17:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis røerne er 17 år gamle trænger de helt sikkert til at blive skiftet ud, jeg har selv haft en 103u for mange mange mange mange år siden  , her blev rørene skiftet efter 5 år og det kunne godt høres allerede der, såååååå...  __________________ Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 12 December 2006 kl. 19:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Slåttvik Forum Bruger

|
| Sendt: 13 December 2006 kl. 17:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
fredmarantz skrev:
|
jeps - så forstås tingene lidt bedre. 6CG7/6FQ7 er meget let tilgængeligt - også som NOS. De koster ikke en herregård. Hvorvidt de skal testes beror på, om du vil have at vide, hvor mange "miles", der måske stadig er på dem og om denne måling vil have indflydelse på din beslutninhg om at sætte nogle friske i. Jeg kan såmænd også teste dem - bor i Midtjylland - har 6CG7/6FQ7 på lager.
Alderen har intet at sige med hensyn til et rørs holdbarhed, men hvis de har mange spilletimer bag sig er det selvfælgelig sandsynligt at de også er ovre deres bedste periode, Dog ligger det sådan med rør, at hvis de kører i et sundt kredsløb og ikke er spændt for hårdt for, så kan de faktisk holde utrolig længe - varierende mellem 5.000 -15.000 timer - og det er faktisk mange.
Men hvis det var mig, så ville jeg da købe et sæt eller to, bare for at have lidt ekstra til fortsat drift af Luxman'en. De bedste 6FQ7/6CG7 kom oprindeligt fra især RCA (cleartops), men også TUNG-SOL - Sylvania - GE har lavet dem + sikkert mange flere. Der sidder faktisk to i en Marantz 8B rør-slut, hvor de fungerer som fase-splittere.
Venligst
Freddy
|
|
|
Hej
Kan man "se" på rørene om de har rundet det skarpe hjørne? Jeg tænker på når jeg sammenligner med min CD spiller, Luxman D 103u, som har samme rør (tror jeg nok), så er der en markant forskel i gløden. CD spilleren er væsentlig mere ny, og gløden herfra er meget kraftigere. Jeg er på tynd is her, og aner ikke hverken frem eller tilbage på rørområdet, men jeg ved jeg har indtil nu været meget begejstret for lige denne Luxman serie. Jeg er dog helt på det rene med at der er mange der ikke mener Luxman overhovedet ikke skulle have lavet denne serie. Men det har de altså. Rør eller ej.......kan man se det på dem? Og vurderer I at det ville kunne svare sig at skifte dem?
MVH Tom
|
| Til top |
|
| |
fredmarantz Forum Bruger

|
| Sendt: 13 December 2006 kl. 17:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej !
Svaret er: nej - man kan ikke umiddelbart se, om et rør er "gået sydpå" ved bestemmelse af gløden. Gløden får sandsynligvis en ca. 6,3V glødestrøm, som får røret til at gløde med en bestemt styrke, men dette KAN variere fra rørtype til rørtype. FX er 6CG7 lavet med getterflash (sølv-agtig belægning på indersiden af røret) enten på siden eller på toppen. Hvis getter er på siden - kan det være svært at se gløden ordentligt og måske derfor kan du opfatte den som svag. Hvis den er på toppen er det bare lidt anderledes. Man kan tit se på et rørs tilbageblivende getter, om det har været brugt meget - meget "sølvbelægning" = ikke særlig slidt), men man kan blive overrasket, da dette ikke altid er rigtigt. Det kan også være, at et rør med kraftigt lysende glød i virkeligheden får overspænding og er på vej til døden. Den eneste reelle måde at konstatere dette på er ved en kvalificeret rørtestning. Man kan selvfølgelig også bare skifte rør til nye - og hvis dette så virker bedre, så har man vel nået sit mål. Om dine Luxman ting er noget værd at have eller ej er der altid mange meninger om . . . . er du glad for dem, så ER de gode for dig og så er den potte ikke længere.
for at vende tilbage til rørene, så er det vel ikke sikkert, at det er de samme rørtyper, som sidder i dine apparater - og den måde, hvor du kan se dem på er måske heller ikke ens - måske er "vinduet" til rørene beskidt og derfor kan det måske se ud som om, at rørene har forskellig glødestyrke?
Du er nødt til at åbne apparatet lidt og se, hvilke rørtyper, der rent faktisk sidder der og så kan det da være, at du skulle anskaffe dig et sæt eller to ekstra. Så kan du prøve, om et rørskift forbedrer noget. Hvis ikke, så sæt de gamle i igen og vent til de er slidt op om måske mange år, før du skifter.
HVIS det er 6FQ7/6CG7-rør, som sidder der, så er de normalt ikke særlig dyre. - kommer måske lidt an på, hvor man køber dem - og hvilken udgave.
venligst
Freddy
|
| Til top |
|
| |
Slåttvik Forum Bruger

|
| Sendt: 14 December 2006 kl. 17:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
fredmarantz skrev:
|
Hej !
Svaret er: nej - man kan ikke umiddelbart se, om et rør er "gået sydpå" ved bestemmelse af gløden. Gløden får sandsynligvis en ca. 6,3V glødestrøm, som får røret til at gløde med en bestemt styrke, men dette KAN variere fra rørtype til rørtype. FX er 6CG7 lavet med getterflash (sølv-agtig belægning på indersiden af røret) enten på siden eller på toppen. Hvis getter er på siden - kan det være svært at se gløden ordentligt og måske derfor kan du opfatte den som svag. Hvis den er på toppen er det bare lidt anderledes. Man kan tit se på et rørs tilbageblivende getter, om det har været brugt meget - meget "sølvbelægning" = ikke særlig slidt), men man kan blive overrasket, da dette ikke altid er rigtigt. Det kan også være, at et rør med kraftigt lysende glød i virkeligheden får overspænding og er på vej til døden. Den eneste reelle måde at konstatere dette på er ved en kvalificeret rørtestning. Man kan selvfølgelig også bare skifte rør til nye - og hvis dette så virker bedre, så har man vel nået sit mål. Om dine Luxman ting er noget værd at have eller ej er der altid mange meninger om . . . . er du glad for dem, så ER de gode for dig og så er den potte ikke længere.
for at vende tilbage til rørene, så er det vel ikke sikkert, at det er de samme rørtyper, som sidder i dine apparater - og den måde, hvor du kan se dem på er måske heller ikke ens - måske er "vinduet" til rørene beskidt og derfor kan det måske se ud som om, at rørene har forskellig glødestyrke?
Du er nødt til at åbne apparatet lidt og se, hvilke rørtyper, der rent faktisk sidder der og så kan det da være, at du skulle anskaffe dig et sæt eller to ekstra. Så kan du prøve, om et rørskift forbedrer noget. Hvis ikke, så sæt de gamle i igen og vent til de er slidt op om måske mange år, før du skifter.
HVIS det er 6FQ7/6CG7-rør, som sidder der, så er de normalt ikke særlig dyre. - kommer måske lidt an på, hvor man køber dem - og hvilken udgave.
venligst
Freddy
|
|
|
Hej Freddy
Tak for dine yderst informative svar! Du har da mere end almindelig forstand på rørforstærker.......tror jeg nok, for jeg har som nævnt ikke. Jeg lytter bare til det, og er, som du selv nævner det, meget tilfreds med lyden.
Du skriver ikke særligt dyre. Ca. hvad er "ikke særligt dyre"? Jeg tænker på om det overhovedet kan svare sig at teste de gamle rør??? Om jeg blot kan investere......sig 500,-......og så have nye rør.
Og lige et tillægsspørgsmål: Kan man selv skifte dem. Jeg skulle mene mine fingre sidder rigtigt skruet på, og er opgaven ikke alt for kompliceret tør jeg nok godt påtage mig den.
MVH Tom
|
| Til top |
|
| |
ChristianK Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2005 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 1160
|
| Sendt: 14 December 2006 kl. 17:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg mener ikke de sidder i sokkel, så du skal vist selv igang med loddekolben... De kan være tricky at komme ind til, men der var en guide herinde til det, det var dog på en LV105...
Men så vidt jeg husker, bliver der i guiden sagt at man skal have hele fronten af... Det er slet ikke nødvendigt... Man tager bare kabinet-låget af, fjerner driverprintet, og så burde du være derinde ved...
|
| Til top |
|
| |
Solvin Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 14 December 2006 kl. 20:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man kan tit se på et rørs tilbageblivende getter, om det har været brugt meget - meget "sølvbelægning" = ikke særlig slidt), men man kan blive overrasket, da dette ikke altid er rigtigt.
Dette er ikke rigtigt, da getter's formål kun er at oprette rør'es vacum eller forbedre det i dets livstid, en sekundær funktion er at getter's/ sølvbelægning fjerner skadelige gasser som opstår ved opvarmning af katoden, nogle rør har endvidere et lille stykke barium, som også hjælper til med at fjerne gasser.
Selve sølvbelægningen fremkommer efter alle elektroder er placeret i kolben og vacummet er udført, bliver røret placeret i midten af en kraftig spole, den bliver tilført et kraftigt højfrekvens signal der antænder getteret som så nærmest eksploderer og udfælder sig på toppen af røret, såfremt getteret er placeret der, selv blandingen består af magnesium, samt et andet kemikalie jeg ikke lige kan huske hvad hedder. Når man kan se at der er ved at være lidt sølvbelægning tilbage i et rør er det ikke enbetydende med at det er slidt, men at der er trængt luft ind i røret, typisk gennem benene, eller gennem glasset, dette er dog yderst sjælden luften kommer den vej ind, selve glasset er ikke almindelig glas som vi kender det, men en særlig type der har en specifik sammensætning, der gør at det ikke udvider sig ved opvarmning. At nogle bliver overrasket over at et rør der har masser af sølvbelægning tilbage ikke virker mere, beror på at katoden ikke mere har sin emmision= elektronsky at sende ud ved en given negativ forspændning, strømmen falder i røretderved havner man på den krumme del af kurven, med forvrængning til følge. Så kunne man fristes til at sænke den negative-forspændning, dette vil også øge strømmen i røret igen, men kun i en kort periode, så falder strømmen atter. Såfremt man blev ved på denne måde, ville røret tilsidst ikke kunne arbejde mere, emmisionen findes ikke længe, selvom der er glød i røret.
Mvh
|
| Til top |
|
| |
fredmarantz Forum Bruger

|
| Sendt: 14 December 2006 kl. 21:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ahhh- come on - "Solvin" !
Her i dette tilfælde handler det vel lidt om at hjælpe en mand, som erkender ikke at have en snus forstand på rør. Hvis man skal hjælpe ham nytter en forklaring hjemmehørende på Niels Bohr instuttet sgu da ikke?
Min erfaring er, at man i visse, hyppige tilfælde kan vurdere et rørs "kilometerstand" på "filurenkig" ved at tage getterflashbelægningen lidt i øjesyn. Hvis getter ser ud til at være skrumpet er der sandsynlighed for, at røret har gået en del. Hvis vacuum/renheden er blevet dårligere fx afgasning fra elektroderne ses det tit her. Jeg mener også, at jeg i min egen tekst nævner, at dette ikke altid er tilfældet.
Venligst
Freddy
|
| Til top |
|
| |
tube mania Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2380
|
| Sendt: 15 December 2006 kl. 00:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
ChristianK skrev:
Jeg mener ikke de sidder i sokkel, så du skal vist selv igang med loddekolben... De kan være tricky at komme ind til, men der var en guide herinde til det, det var dog på en LV105...
Men så vidt jeg husker, bliver der i guiden sagt at man skal have hele fronten af... Det er slet ikke nødvendigt... Man tager bare kabinet-låget af, fjerner driverprintet, og så burde du være derinde ved...
|
|
|
Jo da de sidder i sokkel som de aller fleste rør gør, men jeg kan garantere for at jeg både bandede og svovlede første gang jeg skiftede dem for en kunde. De er ikke lette at komme til set i forhold til hvordan rør normalt er tilgængelige. Husk at gøre glasset rent hvis du når derind . Det plejer at være sodet godt til. Husk også at aflade strømforsynings elektrolytterne hvis den har været tændt fornylig medmindre du holder af elektrochok. De sidder iøvrigt som en slags pre-pre driver for udgangstranserne og har ringe indflydelse på lyden borset fra at de selvfølgelig skal virke ellers kommer der ingen eller forringet lyd. Udgangstranserne er iøvrigt Mosfet.
Rør såvel som transistorer er på lager her og nå ja... jeg har også en rør-tester, men det har alle og enhver vist efterhånden ser det ud til.
mvh
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 15 December 2006 kl. 12:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Af hensyn til alle os andre som kigger med, må de tekniske forklaringer også godt være "over-tekniske".
Jeg vil jo gerne lære mere, omend jeg ser mig selv som rør-novice, med bare 700 NOS-timer på klokken!
Hvis jeg lige må dreje tråden en smule; hvor skaffer man sig en sådan rør-tester til novale småsignalrør? Hvad koster´n?
|
| Til top |
|
| |
Slåttvik Forum Bruger

|
| Sendt: 15 December 2006 kl. 17:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, jeg er stået af!
Ikke hermed sagt at lange tekniske forklaringer er uvelkommen, tvært imod. At jeg så ikke kan bruge den til noget må jo være mit problem. Men Jer andre der ved lidt/meget om tingene kan da kun nyde godt af dette?
Tilbage står jeg med spm.: Kan det svare sig at teste rørene? Hvad koster de, ca.?
MVH Tom
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|