Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2025 | 08:53   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: CD-afspillere dør!! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
NADali
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 26 December 2006 kl. 22:45 | IP-adresse registreret  

Vinyl er hamrende upraktisk, men de folk, der svæger til den slags har langt mere ud af musikken end CD-hovederne. Det hele lyder bare mere rigtigt for dem. Næ, i de gode gamle dage ude på landet, hvor vor moder pressede vinylen mellem lårerne mens hun sang godnatsang om kap med lærken.... ligesom man jo også har en meget større fartoplevelse på Nimbus end på en nymodens Hon-da-kæft-så´-en-Su-zu-ki-må-Ya-ma-ha
Til top Vis NADali's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NADali

Rytmik
Branchemedlem
Branchemedlem

Amforamusik

Bruger siden: 18 Juni 2006
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 26 December 2006 kl. 22:47 | IP-adresse registreret  

NADali skrev:
Vinyl er hamrende upraktisk, men de folk, der svæger til den slags har langt mere ud af musikken end CD-hovederne. Det hele lyder bare mere rigtigt for dem. Næ, i de gode gamle dage ude på landet, hvor vor moder pressede vinylen mellem lårerne mens hun sang godnatsang om kap med lærken.... ligesom man jo også har en meget større fartoplevelse på Nimbus end på en nymodens Hon-da-kæft-så´-en-Su-zu-ki-må-Ya-ma-ha

Det er svært at lade vær´med at trække på smilebåndet......

Mvh.
Til top Vis Rytmik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rytmik

tubefreak
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 31 Maj 2004
Lokalitet: København
Sendt: 26 December 2006 kl. 22:49 | IP-adresse registreret  

Hvad for en vinyldims var det hun klemte mellem lårene.
Til top Vis tubefreak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tubefreak Besøg tubefreak's Websted

lpm76
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2004
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 26 December 2006 kl. 23:14 | IP-adresse registreret  

klioa skrev:
Dør cd-afspillere? Dør formatet CD? og i så fald hvad vil det blive erstattet af? Kommer der fremover kun downloadet digitalt musik eller vil der stadig være CD'er at købe om 5-10 år?

...og nu snakker vi så igen vinylplader  Man kan sige meget om dem, men de er næppe fremtidens medie. Derfor morer det mig også at vi ALTID synes at komme til at snakke om vinyler, når emnet er fremtidens medie eller cd'ens afløser. Der giver absolut ingen mening, men sådan synes jeg det går hver gang.

Digital download bliver større og større, det tror jeg ikke der er nogen tvivl om. En mulighed kunne også være, at man kunne leje enkelte numre/plader eller måske en decideret playlist til festen, på samme måde som man i dag kan leje en film. En slags automatiseret "pay pr view" eller retter "pay pr hear" vel.

Jeg tror også at der kommer flere muligheder for at downloade musik i lossless kvalitet. Simpelthen fordi mulighederne for at differentiere sig som udbyder er relativt begrænsede. Bedre kvalitet ville være et af områderne. Dog tror jeg stadig det vil være et nichemarked, men jeg ser ingen grund til at hifi pludselig skulle forsvinde.

CD'erne vil sikkert stadig være her i mange år, og jeg har tidligere sværget til at mange ville holde fast i de fysiske medier. Sådan har jeg selv haft det både med cd'er og dvd'er. Dog har jeg på det seneste lejet en hel del dvd'er digitalt på nettet. Man sparer turen til blockbuster, og det er klaret på to minutter.

Det har betyder færre køb af nye dvd'er, men omvendt har jeg også fået set nogle flere film.

prse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2003
Sendt: 26 December 2006 kl. 23:26 | IP-adresse registreret  

tubefreak skrev:
Vinyl fylder en H.... masse plads og er tunge som ind i H.... og herhjemme har  en harddisk ABSOLUT INTET mad lyd at gøre. Jeg ser film på tv, compueter på pc´en og hører musik på mit stereoanlæg og det bliver ikke blandet, det er blasfemi at gøre det.

Hvorfor udelukker det ene det andet? Jeg anser mig selv for musik-entisuast, derfor har jeg min fysiske samling, men jeg er ikke den eneste som kommer på besøg hos mig selv...derfor er det superpraktisk at have det hele liggende digitalt på en computer når der holdes fest.
Til top Vis prse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af prse Besøg prse's Websted

quad
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Oktober 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 26 December 2006 kl. 23:51 | IP-adresse registreret  

Er det ikke lidt selvmodsigende?

Mvh.

[/QUOTE]

Så kom med et forslag til hvorfor. Det er jo hans oplevelse.

vh. T 13
[/QUOTE]

Jamen det vil jeg da gerne:

Med al respekt for Quads oplevelser hører jeg ham sige:
"Vinyl er bedre lydende end cd".
Og:
" Selv hærdede hifi lyttere kan ikke umiddelbart skelne cd fra vinyl".

mvh    Rytmik

Tror der gik kage i citaterne   Men ja jeg synes helt klart bedst om vinyllyd- og nej har ikke selv erfaret lydforingelsen af lp ved brug.

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 27 December 2006 kl. 08:31 | IP-adresse registreret  

Den dag man kan streame musik fra nettet i højere kvalitet end selve cd'en så fyrer jeg min cd-afspiller. Netstationer a'la Pandora som mixer musik ud fra dine ønsker bliver fremtiden tror jeg, vel og mærke den dag kvaliteten overgår cd-mediets

levendemusik
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Marts 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 27 December 2006 kl. 11:40 | IP-adresse registreret  

Enig – Pandora er kun toppen af isbjerget. Og på sigt har vi vores musik på en stor server i entreen samt netværk til forstærkeren.
Men så længe der ikke er enighed om et nyt og bedre cd-format, vil vi stadig kunne få dem, vi har nu. Og i lang fremtid vil man kunne købe (bestille) musik på cd.
Det er langt fra alle mennesker, der har - eller vil ha - det nødvendige computerudstyr. Og så vil det nok også tage lang tid, før lydkvaliteten er den samme.
Til top Vis levendemusik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af levendemusik

flpdk
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 01 Juni 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 27 December 2006 kl. 11:49 | IP-adresse registreret  

Hr. og fru Danmark gider ikke sidde og rode med en computer for at høre Poul Richards "Er du dus med himlens fugle". Hvis det skal ha' en chance for at blive en succes, skal det være ekstremt brugervenligt. Ikke noget med først at skulle downloade en patch og så lige opdatere medieafspilleren for at få det til at virke, den går bare ikke. Det skal simpelthen fungere fra det øjeblik man sætter strøm på enheden.

CD'en vil leve længe endnu.

Mvh Flemming

Til top Vis flpdk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af flpdk

butter
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 November 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 27 December 2006 kl. 12:58 | IP-adresse registreret  

Hmm, det er egentlig spædende at se, hvorledes der argumenteres for det ene og det andet herinde. Jeg er 27 år gammel og køber alt min musik på vinyl, såfremt det udgives herpå og det gør det meste faktisk. Hvis ikke den udgives på vinyl, så køber jeg den på CD. Men jeg foretrækker klart vinylen, den er flottere og jeg kan bedre lide lyden fra denne, den er mere analog. Jeg er mere fokuseret på musikken med vinylen foran mig, jeg får hørt flere numre fra hvert album.

Et andet vigtigt aspekt ved det store sorte medie er holdbarheden. De holder længere, såfremt de ikke voldspilles=). Men når alt kommer til alt, så er det en smagssag, jeg forestrækker klart vinylen, hvilket de fleste af mine jævnaldrende af mine venner ligeledes gør. CD'en er god, men vinylen bedre.

En anden ting er, at jeg ikke skal have nogen computer tilsluttet mit anlæg. Musik skal efter min mening ikke være reduceret til en fil på en computer, lige meget hvilken lossless udgave det nu måtte være.

Vinylen er kommet for at blive, der bliver for tiden solgt flere Pladespillere end CD-afspillere, det siger jo lidt om hvad der sker i det område. Desuden tror jeg også, at der ville blive solgt flere LP'er hvis folket vidste, at de stadig kunne købe deres musik på vinyl.

Til top Vis butter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af butter

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Sendt: 28 December 2006 kl. 01:09 | IP-adresse registreret  

Rytmik skrev:
quad skrev:
Rytmik skrev:

torkild skrev:
Grunden til at LP'er ikke kommer til at vinde stort indpas igen !

De er for store og skrøbelige ! Det er ikke hvad forbrugerne ønsker i dag, næh det skal kunne tages med over alt!
Jeg kan i mange tilfælde godt lide lyden fra lp, men er ked af det fysisk slid på pladerne, som er uundgåelig, hver gang de afspilles, med lydforringelse til følge.Altså er der tale om slitage, som påvirker lyden negativt på sigt.Mvh.

At vinylen slides tror jeg ikke man skal tage så tungt, selvfølgelig kan en skæv arm og en 78 stift gøre underværker, ellers foringes vinyllyden sikkert i takt med ens aldersbetingede hørelse

Desværre - min ven det går væsentlig hurtigere!
Hvis du har plader du er glade for og spiller ofte, vil du uden tvivl kunne høre forringelse/slid rimeligt hurtigt. Men det lader sig jo nemt afprøve, ved at købe 2 eksemplarer.

Mvh.

Det er heldigvis ikke korrekt. Jeg har selv lp'er som er afspillet hundredevis af gange uden at tage skade. Faktisk er lyden blevet bedre og bedre i takt med at udstyret er blevet bedre og bedre! Ofte kan man være så 'heldig' at diverse pickups faktisk afspiller 'nye' steder på rillevæggene - på den måde er det egentlig en ny og frisk lp man hører.

Jeg har aldrig slidt en lp op!

Der må være andre hér, der har (haft) de samme erfaringer??

Mvh.

Niels L.

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

Rytmik
Branchemedlem
Branchemedlem

Amforamusik

Bruger siden: 18 Juni 2006
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 28 December 2006 kl. 01:34 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:

Rytmik skrev:
quad skrev:
Rytmik skrev:

torkild skrev:
Grunden til at LP'er ikke kommer til at vinde stort indpas igen !

De er for store og skrøbelige ! Det er ikke hvad forbrugerne ønsker i dag, næh det skal kunne tages med over alt!
Jeg kan i mange tilfælde godt lide lyden fra lp, men er ked af det fysisk slid på pladerne, som er uundgåelig, hver gang de afspilles, med lydforringelse til følge.Altså er der tale om slitage, som påvirker lyden negativt på sigt.Mvh.

At vinylen slides tror jeg ikke man skal tage så tungt, selvfølgelig kan en skæv arm og en 78 stift gøre underværker, ellers foringes vinyllyden sikkert i takt med ens aldersbetingede hørelse

Desværre - min ven det går væsentlig hurtigere!
Hvis du har plader du er glade for og spiller ofte, vil du uden tvivl kunne høre forringelse/slid rimeligt hurtigt. Men det lader sig jo nemt afprøve, ved at købe 2 eksemplarer.

Mvh.

Det er heldigvis ikke korrekt. Jeg har selv lp'er som er afspillet hundredevis af gange uden at tage skade. Faktisk er lyden blevet bedre og bedre i takt med at udstyret er blevet bedre og bedre! Ofte kan man være så 'heldig' at diverse pickups faktisk afspiller 'nye' steder på rillevæggene - på den måde er det egentlig en ny og frisk lp man hører.

Jeg har aldrig slidt en lp op!

Der må være andre hér, der har (haft) de samme erfaringer??

Mvh.

Niels L.

Du kan da ikke foretage en aftastning/afspilning med fysisk kontakt uden slid! Det siger da sig selv.
Den energi der opstår under aftastning, kaldet friktion er lig med en gnidningsmodstand der uanset om du vil det eller ej forsager slidtage i dine vinylplader.
vinylplader er underlagt de samme fysiske love som alt andet i denne verden. Det kan vi nu engang ikke ændre, hvor end vi gerne ville!

Slidet sker selvfølgelig gradvis, og vil måske netop ikke opdages i samme grad, hvis der opgraderes!

Lad det være sagt med det samme, at jeg intet har imod vinylplader. Jeg har selv pladespiller og en rimelig pladesamling. Så det er ikke et enten eller. Men et både og.

Mvh.
Til top Vis Rytmik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rytmik

AM-E
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Februar 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 28 December 2006 kl. 09:17 | IP-adresse registreret  

Haha, sikke en masse vinyl-ekstremister herinde. "Musik på computer er blasfemi"..."Musik skal efter min mening ikke være reduceret til en fil på en computer..."....Har man da hørt magen

"De holder længere, såfremt de ikke voldspilles"...voldspilles? Hvad vil det sige? At du kun må høre pladen et par gange om ugen?

butter skrev:

Vinylen er kommet for at blive, der bliver for tiden solgt flere Pladespillere end CD-afspillere, det siger jo lidt om hvad der sker i det område. Desuden tror jeg også, at der ville blive solgt flere LP'er hvis folket vidste, at de stadig kunne købe deres musik på vinyl.

Lad os nu ikke undervurdere "folkets" viden på dette område. Og forresten hvem taler du om? Enhver over 20 ved da, at man stadig kan få vinyl - de fleste gider det bare ikke. Og dem under 20 gider ikke at bøvle med dem, da de fylder ALT for meget + en række andre ulemper...

Du skriver, at der for tiden bliver solgt flere pladespillere end cd-afspillere. Hvor i alverden har du hørt det? Hvad er din kilde, og hvor er den fra?

malkris
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2006
Sendt: 28 December 2006 kl. 09:43 | IP-adresse registreret  

Interessant spørgsmål. Dør CD? Jeg har selv grublet en del over det spørgsmål.

Jeg kan jo klart bedre lide lyden fra min cd-afspiller end fra min computer. Men på sigt er der nogle grundlæggende fordele ved streaming som gør det ret sansynligt at streaming vil udkonkurere CD-mediet.

Cd er mekanisk, det går i stykker, langt oftere end servere. Desuden er risikoen for/frekvensen af fejllæsning højere. Cd-er kan man jo lægge på serveren/harddisken og samtidig få ryddet op på hylderne, (læs WAF)

Betjeningsmæssigt slipper man for at rejse sig fra sofaen/gå ind i stuen for at skifte plade fordi man ved streaming har direkte adgang til sit diskotek fra fjernbetjeningen.

Bedre aflæsning + mere fleksibilitet. Det eneste der mangler er streamere af samme kvalitet som de Cd-afspillere der findes på markedet, så er der faktisk ikke så mange argumenter tilbage for at købe cd-er, andet end for nostalgiske årsager.

Mit bud er at Cd-en snart får en plads ved siden af pladespilleren. Selvfølgelig overlever den, men den bliver marginaliseret.

Ja, jeg har også lige bestilt en SB

Det er ikke så tit jeg får skrevet et indlæg, så nu benytter jeg lige muligheden for samtidig at ønske alle herinde et godt nytår.

Til top Vis malkris's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af malkris

flpdk
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 28 December 2006 kl. 09:50 | IP-adresse registreret  

Når internettet er nede fordi man har gravet et kabel over og må vente i 5 dage til det kommer op at køre igen, vil vi andre som holder fast i et fysisk medie sidde og lytte til musik og nyde det i fulde drag.

Fysiske medier er sagen, især CD-mediet.

Mvh Flemming

tubefreak
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 31 Maj 2004
Sendt: 28 December 2006 kl. 10:05 | IP-adresse registreret  

prse

Du udelukker jo selv både cd og vinyl på den måde.

Til top Vis tubefreak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tubefreak Besøg tubefreak's Websted

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004
Sendt: 28 December 2006 kl. 10:05 | IP-adresse registreret  

flpdk skrev:
Når internettet er ned fordi man har gravet et kabel over og må vente i 5 dage til det kommer op at køre igen, vil vi andre som holder fast i et fysisk medie sidde og lytte til musik og nyde det i fulde drag.

Jo, jeg ville nok også foretrække at have det på min egen harddisk og ikke få hosted det ude i byen.

flpdk skrev:
Fysiske medier er sagen, især CD-mediet

Jeg tror det bliver en kamp mod bekvemmelighed og der er vi mennesker jo nogle slappe nogle

Til top Vis L.B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L.B.

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Sendt: 29 December 2006 kl. 05:37 | IP-adresse registreret  

Download af musik? Javel ja, men i hvilken kvalitet?

2 kanaler x 16 bit x 44.1Khz = rundt 1500Kbit/sek. Der kræves altså en knap 2Mbit´s forbindelse, såfremt et CD-album skal downloades "bit for bit".

Men hvad er det så man får, når man med en 512Kbit´s forbindelse kan downloade et CD-album på 5-10 minutter? Det hele, eller et eller andet nogenlunde "rip", folk kan jo alligevel ikke høre forskel.

Bliver det så brændt ned på den blanke skive, således at der INGEN forskel er på en "klappet" kage og så den brændte? Næppe!

Oveni prisen på netforbindelsen, skal så lægges brændingsmedie, etui, labels og en book-let, som nok ikke hører med, og frem med saks og skalpel, ørk!

Og så til "bare" små 100 kroner, har-har!

Har du så ikke brændt musikken ned, men bare gemt den på din PC, så pas på din harddisk. Ellers skal du bare ud at investere i ny musik igen!

Jeg tror ikke at High-end vil blive streamet fra nettet de næste 5-10 år.

De gamle medier? Nah; folk gider ikke vente på spole/kassettebånds spoleri. Eller at vende LP´er. De gider SQ dårligt vente på at en CD bliver "loaded" i maskinen! Næh, mest muligt musik (og film) på ens I-POD med 1,5" skærm, og så op i lommen med kvaliteten!

Summa-sumarum: Markedet vil blive delt i kvalitet og kvantitet. Ja, bare mit bud, ikk?

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

flpdk
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 29 December 2006 kl. 09:23 | IP-adresse registreret  

Til F.Christians

Hørt Hørt, kan kun tilslutte mig dine tanker.

Med streaming får man simpelthen et langt ringere produkt, ligegyldigt om det er lossless eller ej, for næsten de samme penge (når alt er gjort op) som en ny lækker CD med et cover i professionel trykkekvalitet koster.

Jeg vil kæmpe til det sidste for at bevare CD'en (en af de bedste opfindelser i nyere tid) - den længe leve.

Mvh Flemmingl

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Sendt: 29 December 2006 kl. 09:38 | IP-adresse registreret  

Du er ikke en enmandshær; jeg sørger for luftstøtte!

Er vi så alle enige om, at det kan ikke lade sig gøre, at sende CD-skiver via en internetforbindelse (med mindre man har dage til download), 10hver10fald ikke red-bookCD´s.

Kigger man på denne hjemmeside: http://musik.bilka.dk/cgi-bin/WebObjects/Bilka.woa/wa/MyHome Page/default Så skal man lede længe inden ordet CD dukker op (jeg har ikke fundet det endnu), mens ordet musikfiler står nævnt masser af gange!

Så det man køber er altså en musikfil, nogenlunde magen til CD-udgivelsen, altså nogenlunde magen til. Hold10ligebøtte, hvor de tager r*ven på jer; ja, for jeg hopper SQ ikke på vognen!

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

<< Forrige Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes