Emne: Digital lyd i fremtiden ( Emne lukket)
|

|
Forfatter |
|
Ghammel & Suhr Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2004 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1099
|
Sendt: 15 December 2006 kl. 06:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
McFly74 skrev:
Er der overhovedet en fælles konklusion i alle disse indlæg, eller søger vi at løse iboende tekniske vanskeligheder ved at reproducere lyd?
Vi er nok (endnu) langt fra en fælles konklusion, og jeg tvivler på den nogensinde bliver nået.
G&S giver et meget generelt billede (for generelt efter min personlige mening, hvis man vil høste noget brugbart) af en problemstilling. Det generelle var tilsigtet, netop for at åbne en debat. Dette er for sin vis ok, da problemstillingen lægger op til om CD´en dør som medie, og om PC bliver arvtager til den. Den diskussion vil jeg gerne følge lidt op på. Er der nogen tvivl? 
CD´en kommer til at dø af kommercielle hensyn, og nok ikke af tekniske. Yeps! Verden drejer sig mod downloads over nettet, i komprimeret form og med de dårligdomme det vil medføre. Når salget af CD´er er tilstrækkeligt lavt, så stoppes produktionen. Ganske gemen økonomi... Igen: Yeps!
Der vil nok opstå en niche produktion af CD, SACD ligesom det skete med LP, og det er her entusiasterne har mulighed for at påvirke udviklingen. Hvad nytter det at have bygget en perfekt PC, når kilden til den musik man ønsker som udgangspunkt er komprimeret til ukendelighed fra pladestudiet? Nu tager du sq hul på noget...
Hvilket medie afløser CD´en ??? Mit bud er WAV filer (måske MP4, hvis MS får deres vilje) som download, med alt hvad det så implikerer. Netop derfor synes jeg det kunne være relevant at belyse nogle problematikker omkring det fremtidige medie/filformat, da vi jo alle ønsker bedst mulig lyd! Dette betyder ikke, at jeg er begejstret for fremtiden, for det er jeg på INGEN måde. Men ved ikke at tage bolden op allerede nu, ville vi samtidig frasige os enhver form for blot minimal indflydelse på udviklingen. |
|
|
__________________ Denny Crane tilbage på TV, dammit!
Strøm FAQ - lavet af forummet
Stop klynkeriet - kvinden tilbage i kvindekroppen!
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 15 December 2006 kl. 07:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
kyhn skrev:
xo skrev:
L.B. skrev:
Var der så forskel? Ja, for hulan da! Også mere end jeg havde troet. Der var markant hørbar forskel på alle tre maskiner SOM DREV.
Hvorfor i tekniske begreber? Aner det ikke! |
|
|
Det er der vel heller ikke noget kontroversielt i, LB.  |
|
|
hvorfor ikke, data er jo data, så der er vel lyd eller ingen lyd! Bare drevet kan læse skiven så er resten ligegyldigt eller? |
|
|
Hovedet på sømmet!  Data = data, bits = bits, CD-drev = CD-drev, etc, etc.... eller hwa...?  Lad os dog for dæwleren endelig få den dersens ultra-kommunistiske model af en CD-afspiller, der bare kan dét dér __________________ Denny Crane tilbage på TV, dammit!
|
Til top |
|
|
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
Sendt: 15 December 2006 kl. 09:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ghammel & Suhr skrev:
Hurtig skrev:
G&S.... Hvor har du din info fra??? Hvilket af det? Jeg undrer mig nelig lidt over den, da der er flere ting jeg ikke helt kan nikke genkendende til.
For det første mener jeg, at du blander froskellige begreber sammen. Hvilke??? Fænomenet med at data på disken kan interfere med hinanden, grundet diskens data-tæthed, og så det faktum, at en harddisk gemmer data som magnetisk info... Dette er egentlig ikke noget nyt. Nej, det har du helt ret i, men det kommer åbenbart som en overraskelse for nogle... Men du kalder det for jitter, og det er HELT forkert!! Korrekt udfra det du her skriver, men det er ikke det, jeg skriver - jeg skriver at uhensigtsmæssigt høje temperaturer producerer jitter. En gang for alle, så er jitter defineret som fasestøj i en clock. Man kan ikke tage alle de problemer der er i forbindelse med digital audio, og kalde det hele for jitter. Ret mig gerne, hvis jeg tager fejl, men er jitter ikke defineret som værende forvrængning i tids/domæne forholdet??? Qua denne definition optræder også analog jitter, der kan induceres via mikromekaniske påvirkninger. I princippet kan du godt kalde jitter for forvrængning i det digitale domæne. Men det er ret misvisende. Jitter er defineret som "fasestøj i clocken". Og det betyder IKKE at der sker nogen forvrængning af de digitale data. Fejlen opstår først når man skal tilbage til analoge signaler, hvor de digitale data skal konverteres til en specifik tid.
Dernæst kunne jeg godt tænke mig at vide, om du reelt har målt på de data der kommer ud af en pc?? Nej, ikke selv Du påstår at der opstår decideret fejl-data, som følge af intereferens mellem digitale kredse. He he he... OK. Det har jeg ALDRIG før hørt om, og mine erfaringer siger mig noget helt andet. Det er nok fordi jeg ikke påstår dette, skal du se. Intel påviste engang i 90'erne, at der ved såkaldte "excessive temperatures" opstår elektronvandring kobberbanerne imellem indeni i en mikrochip, såkaldt "electron migration". Kører man imidlertid alting i forhold til specifikationerne, bør dette ikke opstå. Det gør det imidlertid alligevel en gang imellem, og chipdesignernere (bl.a. IBM) kæmper jo også en brav kamp for at undgå dette. Som et vejledende forsøg kan man putte et stegetermometer i lommen og stikke det ind i computeren hos venner og bekendte. Der er sjældent under 30 Celsius, skulle jeg hilse og sige Lidt pudsigt er det, at jeg pt er i gang med at måle på noget tilsvarrende på mit job. Jeg er ved at lave EMC-test på et produkt, der skal kommunikere med en pc. Grundet den branche vi producerer apperater til, stilles der MEGET skrappe myndighedskrav til datasikkerhed. Og det er en af de ting jeg er ved at teste under EMC-test. I den opstilling vi benytter, kommunikerer vores produkt med en helt almindelig laptop via LAN. Kommunikationen kører konstant med stort set maks båndbredde for at stresse systemet maks. Der er skrevet specielt software, der overvåger kommunikationen for evt fejl. Og selv efter timevis af test, under ret ekstreme påvirkninger, er der ikke sket en eneste fejl i kommunikationen. Ikke en eneste bit-fejl. Vel at mærke på helt almindelig pc-kommunikation. Når du skriver LAN, går jeg ud fra, at der benyttes TCP/IP, så mon ikke fraværet af fejl skyldes den indbyggede fejltolerance i denne protokol? Hvis pakken ikke når frem, bliver den jo sendt afsted igen, indtil der ikke er fejl i kommunikationen. Præcis... Jeg snakekr TCP/IP. Det er korrekt, at der sker fejl i transmissionen. Men systemet er fejlsikret med et hav af check-summer. Og ved fejl laves blot en re-transmission. Resultatet er, at evt fejl korrigeres 100%. Og således opstår der IKKE datafejl. Og det er IKKE baseret på konstruktive gæt, som eks en CD-afspiller hvor aflæsningen sker i real-time. I pc'en har man i princippet masser af tid til gen-læsning.
Tror du mistolker de tekniske facts, i din søgen på en forklaring på, at en pc ikke skulle være egnet til musik. Igen: Hvor? Du har ret i, at der sker masser af bit-fejl i en pc. Men systemet er designet herefter, med MASSER af fejl-kontrol. Netop! Og dette er præcis en af pointerne i mit indlæg. Og denne er i modsætning til en CD-afspiller ret glimrende. Hvis "glimrende" er det samme som "analogt med", så ja Bl.a. fordi man har MASSER af bufferpladser, så man har tid til fejlretningen. Og derfor kan man helt undgå bitfejl i at nå ud af maskineriet, i modsætning til en CD-afspiller. En stor del af min pointe går netop på det modsatte. For meget buffering introducerer blot yderligere fejlmuligheder, ligesom en aggressiv fejlretning indikerer et (alvorligt) problem tidligere i kæden. En måde at omgå dette på, er brug af SCSI og ECC RAM. Men jeg kender p.t. ikke nogen, der bruger disse ting derhjemme.
Jeg tror MEGET på pc'en som musik-afspiller. Ditto! Men det skal gøres ordentligt. Det er nemlig IKKE problemfrit! Lige præcis "the master point" i mit indlæg! Men det handler ikke om bitfejl. Nej, det er jo blot en lille del af det - men hvorfor er du så fikseret på netop bitfejl??? Det handler om at få dataene ud af maskinen på forsvarlig vis. Pæcist! Og det er da også en af mine pointer! Mit bedste bud er at lave et dedikeret SPDIF print, der hiver lyddata ud, adskiller det galvanisk gennem nogle hurtige opto-couplere og sender det videre som SPDIF. Det kunne faktisk godt være et fint vinterprojekt....   Ikke for at spolere julefreden i det Hurtige hjem, men var det ikke netop det Onkyo legede med i slut-firserne??? Det kan jeg faktisk ikke huske... Men ganske muligt...
Ellers vil jeg gerne sige TAK for et både relevant og konstruktivt indlæg i denne tråd, det var tiltrængt!  |
|
|
Når jeg bliver færdig med mit/vores DAC-projekt, kigger jeg nærmere på sagen. Har lidt en ide om at lave et print med USB-interface til pc'en, hvor man så kan trække SPDIF ud til en DAC.
|
|
|
__________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
Nuværende setup: SONY CDP-X303ES (Drev), DIYDAC, DOXA 012 (Pre), DOXA 70B SE mod.(Power), DALI Grand DIVA
|
Til top |
|
|
xo Forum Bruger

Bruger siden: 04 April 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 1010
|
Sendt: 15 December 2006 kl. 13:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ghammel & Suhr, jeg har et par spørgsmål, da jeg ikke helt forstår dit oplæg.
For mig står det ikke helt klart hvor du mener konverteringen sker: Kmixer, driver, hardware, et andet niveau før driveren, *. Hvor er det præcist du mener konverteringen til 15 bit sker?
Hvad med ASIO og KS. Mener du det sker før eller efter disse? Det ser for mig ud som om du antyder at konverteringen sker før, men at man ikke kan vide sig sikker på at det ikke også sker efter fordi Microsoft ikke har frigivet den nødvendige dokumentation.
Det ville glæde mig om du ville reformulere din mening om dette, gerne som direkte svar på ovenstående spørgsmål. Jeg håber det er konstruktivt nok til dig.
Mvh ( ( ))
|
Til top |
|
|
xo Forum Bruger

|
Sendt: 15 December 2006 kl. 16:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Appropos Windows Kmixer problemer kan nævnes
Larry Osterman skrev:
Windows Audio Quality Enhancements
Before Vista, the kernel audio stack set the output audio format to match the format of the audio being played. Normally, this isn't a problem, since it means that we do less DSP of the signals. Unfortunately, it can lead to some rather unanticipated consequences. For instance, if you're playing a system sound (usually stereo, 22kHz), at the same time you start playing your MP3 files, then the MP3 file rendering happens at 22kHz, which is a noticeable degradation of audio quality. Once the audio system goes quiet, the rendering format will reset to the format of the content being played, but that may be quite some time later.
Another problem that the pre-Vista audio stack had was that the DSP wasn't particularly good. Because the audio stack worked with integer math, it turns out that many of the calculations involved in the audio processing suffered from significant rounding errors.
|
|
|
Men igen, bruger man KS, er hele problemet med downsampling slet ikke relevant. Vista's 32 bit fp mixer sikrer desuden 24 bit præcision uden afrundingsfejl, så der behøver man såmænd ikke at bruge KS, med mindre man vil anvende audio enheden dedikeret.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 17 December 2006 kl. 00:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hurtig skrev:
Ghammel & Suhr skrev:
Hurtig skrev:
G&S.... Hvor har du din info fra??? Hvilket af det? Jeg undrer mig nelig lidt over den, da der er flere ting jeg ikke helt kan nikke genkendende til.
Come on...
For det første mener jeg, at du blander froskellige begreber sammen. Hvilke??? Fænomenet med at data på disken kan interfere med hinanden, grundet diskens data-tæthed, og så det faktum, at en harddisk gemmer data som magnetisk info... Dette er egentlig ikke noget nyt. Nej, det har du helt ret i, men det kommer åbenbart som en overraskelse for nogle... Men du kalder det for jitter, og det er HELT forkert!! Korrekt udfra det du her skriver, men det er ikke det, jeg skriver - jeg skriver at uhensigtsmæssigt høje temperaturer producerer jitter. En gang for alle, så er jitter defineret som fasestøj i en clock. Man kan ikke tage alle de problemer der er i forbindelse med digital audio, og kalde det hele for jitter. Ret mig gerne, hvis jeg tager fejl, men er jitter ikke defineret som værende forvrængning i tids/domæne forholdet??? Qua denne definition optræder også analog jitter, der kan induceres via mikromekaniske påvirkninger. I princippet kan du godt kalde jitter for forvrængning i det digitale domæne. Men det er ret misvisende. Jitter er defineret som "fasestøj i clocken". Og det betyder IKKE at der sker nogen forvrængning af de digitale data. Fejlen opstår først når man skal tilbage til analoge signaler, hvor de digitale data skal konverteres til en specifik tid. Jeg er bange for, at "fasestøj i clock'en" ikke gør det alene. Jitter er jo et kendt fænomen, længe før CD-afspillerens oprindelse. Mikrovibrationer, der forårsager forskydninger i tid/domæne forholdet (og dermed fasen) betegnes jo netop som værende "analog jitter" Opmærksomme på fænomenet i CD afspillere blev branchen vist først for alvor, da det viste sig at Philips' første CD-afspiller vendte fasen 180 grader i højre kanel 
Dernæst kunne jeg godt tænke mig at vide, om du reelt har målt på de data der kommer ud af en pc?? Nej, ikke selv Du påstår at der opstår decideret fejl-data, som følge af intereferens mellem digitale kredse. He he he... OK. Det har jeg ALDRIG før hørt om, og mine erfaringer siger mig noget helt andet. Det er nok fordi jeg ikke påstår dette, skal du se. Intel påviste engang i 90'erne, at der ved såkaldte "excessive temperatures" opstår elektronvandring kobberbanerne imellem indeni i en mikrochip, såkaldt "electron migration". Kører man imidlertid alting i forhold til specifikationerne, bør dette ikke opstå. Det gør det imidlertid alligevel en gang imellem, og chipdesignernere (bl.a. IBM) kæmper jo også en brav kamp for at undgå dette. Som et vejledende forsøg kan man putte et stegetermometer i lommen og stikke det ind i computeren hos venner og bekendte. Der er sjældent under 30 Celsius, skulle jeg hilse og sige Lidt pudsigt er det, at jeg pt er i gang med at måle på noget tilsvarrende på mit job. Jeg er ved at lave EMC-test på et produkt, der skal kommunikere med en pc. Grundet den branche vi producerer apperater til, stilles der MEGET skrappe myndighedskrav til datasikkerhed. Og det er en af de ting jeg er ved at teste under EMC-test. I den opstilling vi benytter, kommunikerer vores produkt med en helt almindelig laptop via LAN. Kommunikationen kører konstant med stort set maks båndbredde for at stresse systemet maks. Der er skrevet specielt software, der overvåger kommunikationen for evt fejl. Og selv efter timevis af test, under ret ekstreme påvirkninger, er der ikke sket en eneste fejl i kommunikationen. Ikke en eneste bit-fejl. Vel at mærke på helt almindelig pc-kommunikation. Når du skriver LAN, går jeg ud fra, at der benyttes TCP/IP, så mon ikke fraværet af fejl skyldes den indbyggede fejltolerance i denne protokol? Hvis pakken ikke når frem, bliver den jo sendt afsted igen, indtil der ikke er fejl i kommunikationen. Præcis... Jeg snakekr TCP/IP. Det er korrekt, at der sker fejl i transmissionen. Men systemet er fejlsikret med et hav af check-summer. Og ved fejl laves blot en re-transmission. Nemli', og dette skyldes netop TCP/IP. Resultatet er, at evt fejl korrigeres 100%. Igen kan du takke TCP/IP protokollen. Og således opstår der IKKE datafejl. Her må jeg nok finde den nihalede frem, kan jeg se Sålænge fejlkorrektion alene forekommer på grundlag af pakkens Header (hvormed pakkens indhold er omsonst), så sker der blot en retransmission af de samme fejl, som den oprindelige kilde introducerede, og disse fejl er således stadig er til stede i pakkens regulære indhold, uagtet diverse header/footer info og protokolbestemt fejlkorrektion. Og det er IKKE baseret på konstruktive gæt, som eks en CD-afspiller hvor aflæsningen sker i real-time. Nej, ikke helt, der er jo en buffer før line, remember? Og det jitter, der måtte være introduceret i forbindelse med aflæsningen, bliver jo her videreøfrt helt ukritisk til det næste led. Og dét er ikke så smart... I pc'en har man i princippet masser af tid til gen-læsning. Jo-jo, i princippet. Men dette løser i sig selv ikke problemt med diverse overførselsproto'er, da pakkernes relle indhold netop er ubetinget bestemt af kilden. Den store fjende er i mine øjne derfor dels aftastningen (grunden til det lyder næsten "analogt" er nok fordi det er det osse), dels videresendelsen af data, hvilket på nuværende tidspunkt må anses som det svage led i kæden, for såvel TCP/IP, som USB.
Så hvad gør vi ved det?
Hvis du er seriøst arbejdende med en vej ud af dette, så send en FB, da jeg muligvis har en udvej.
Tror du mistolker de tekniske facts, i din søgen på en forklaring på, at en pc ikke skulle være egnet til musik. Igen: Hvor? Du er mig her stadig svar skyldig... Du har ret i, at der sker masser af bit-fejl i en pc. Men systemet er designet herefter, med MASSER af fejl-kontrol. Netop! Og dette er præcis en af pointerne i mit indlæg. Og denne er i modsætning til en CD-afspiller ret glimrende. Hvis "glimrende" er det samme som "analogt med", så ja Bl.a. fordi man har MASSER af bufferpladser, så man har tid til fejlretningen. Og derfor kan man helt undgå bitfejl i at nå ud af maskineriet, i modsætning til en CD-afspiller. En stor del af min pointe går netop på det modsatte. For meget buffering introducerer blot yderligere fejlmuligheder, ligesom en aggressiv fejlretning indikerer et (alvorligt) problem tidligere i kæden. En måde at omgå dette på, er brug af SCSI og ECC RAM. Men jeg kender p.t. ikke nogen, der bruger disse ting derhjemme.
Jeg tror MEGET på pc'en som musik-afspiller. Ditto! Men det skal gøres ordentligt. Det er nemlig IKKE problemfrit! Lige præcis "the master point" i mit indlæg! Men det handler ikke om bitfejl. Nej, det er jo blot en lille del af det - men hvorfor er du så fikseret på netop bitfejl??? Det handler om at få dataene ud af maskinen på forsvarlig vis. Pæcist! Og det er da også en af mine pointer! Mit bedste bud er at lave et dedikeret SPDIF print, der hiver lyddata ud, adskiller det galvanisk gennem nogle hurtige opto-couplere og sender det videre som SPDIF. Det kunne faktisk godt være et fint vinterprojekt....   Ikke for at spolere julefreden i det Hurtige hjem, men var det ikke netop det Onkyo legede med i slut-firserne??? Det kan jeg faktisk ikke huske... Men ganske muligt... Jow, de markedsførte noget Opto-Coupler-dims i den periode. Siden har der været ret stille omkring det.
Ellers vil jeg gerne sige TAK for et både relevant og konstruktivt indlæg i denne tråd, det var tiltrængt!  |
|
|
Når jeg bliver færdig med mit/vores DAC-projekt, kigger jeg nærmere på sagen. Har lidt en ide om at lave et print med USB-interface til pc'en, hvor man så kan trække SPDIF ud til en DAC.
Please, brug IEE1394/B som interface i stedet for USB (Useless Serial Bus!!!). Data leveret som pakker til såvel CD, DVD og diverse andre interfaces er IKKE vejen frem. Medmindre man altså helt og holdent tilslutter sig MS's standarder. Det er lidt som at få en julegave fra ham dersens Bin Laden - man kan aldrig være helt sikker på, hvad der er indeni - BOOOM! 
Og ellers: Har vi efter din mening nogen chance for at få noget, der blot minder om high end lyd ud af computertransmitteret lyd (uanset protokol), eller hwa'? Ellers har jeg noget seriøst framework på lager (kræver assembler/debug)
|
|
|
|
|
|
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 17 December 2006 kl. 01:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
xo skrev:
Ghammel & Suhr, jeg har et par spørgsmål, da jeg ikke helt forstår dit oplæg.
For mig står det ikke helt klart hvor du mener konverteringen sker: Kmixer, driver, hardware, et andet niveau før driveren, *. Hvor er det præcist du mener konverteringen til 15 bit sker? Nårhda, Hvis du læser mit indlæg, vil du se at den omtalte bug er i API'en (Application Programme Interface), som er et underliggende led FØR KMixer ('nuff said).
Hvad med ASIO og KS. Mener du det sker før eller efter disse? Det ser for mig ud som om du antyder at konverteringen sker før, men at man ikke kan vide sig sikker på at det ikke også sker efter fordi Microsoft ikke har frigivet den nødvendige dokumentation. Se førnævnte. KS er i øvrigt et spørgsmål om niveauer , for så vidt angår NT 3-5. Hvad NT 6 (Vista) så kommer til at byde på, må vi afvente. Palladium kunne dog være et godt ord at Google 
Det ville glæde mig om du ville reformulere din mening om dette, gerne som direkte svar på ovenstående spørgsmål. Jeg håber det er konstruktivt nok til dig. Det er en smule svært, da dit spørgsmål er enten lettere diffust eller også allerede besvaret. Men lad mig gøre et forsøg, så kan du jo fortælle mig, om det mislykkedes  API'en er bestemmende for, hvorledes de programmer, man til enhver tid anvender opfører sig. MS har så taget det valg, at AL 16-bit audio skal foregå via denne API (som desværre er buggy).
Som før nævnt er en API et interface. Dette svarer i praksis til et forbindelsesled mellem et eler flere destinationsled. Just do the math 
Et HVILKETSOMHELST program, den enkelte bruger således vælger at anvende til at enten rippe eller kopiere sine CD'er til sin harddisk, vil gå igennem benævnte API. Dette er bestemt via Headerinformation på disc'en.
Vi kan ikke gøre så meget ved det, så længe vi hænger/holder fast i Win platformen. Men denne kan der stadig programmeres udenom.
Og igen: Hvis du har noget seriøst at bidrage med i denne sammenhæng, vil det være 10-4, evt. på PB, hvis du foretrækker dette.
Og hvor fører din henvisning med "*" ellers hen? "Kontrol-bit"? 
Mvh ( ( )) |
|
|
|
Til top |
|
|
xo Forum Bruger

|
Sendt: 17 December 2006 kl. 01:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kernel Streaming (KS). For ASIO og KS gælder, at de begge går udenom Kmixer. Skulle der være et niveau før Kmixer, kan jeg ikke umiddelbart set at det skulle berøre KS, der må være et selvstændigt bibliotek.
Selvom jeg ikke kender tilstrækkeligt til Win32, gælder det almindeligvis at der er flere indgangspunkter i et framework eller stak. Hvis man således helt går udenom Kmixer eller et eventuelt niveau før, ja så er man slet ikke berørt af den førnævnte "beskæring" til 15 bit. Bruger man KS, overtager man helt enheden og den kan dedikeres til en applikation, fx musikafspilning, uden interferens fra andre applikationer og systemlyde, som tidligere beskrevet ovenfor, i henvisningen til Larry Osterman bloggen.
Det undrer mig lidt du bringer ripning fra CD ind i billedet nu, jeg troede du mente beskæringen skete før Kmixer, men altså stadig et sted i Windows. Hvorfor nu blande ripning ind i det. Men lad os da bare for en stund antage at data end ikke er rippet men istedet synteseret på den PC der også skal afspille selvsamme data, om det så er støj eller musik, er forsåvidt irrelevant i teoriøjemed. For det scenarie gælder, at en beskæring til 15 bit under ripning slet ikke er fundet sted.
Men hvis du mener problemet er i ripning istedet, jammen så lad os da se på det. Det overrasker mig også. Mener du at de er umuligt at rippe 16 bit data korrekt fra en redbook CD? Fx, som du nævner, at data bliver beskåret til 15 bit undervejs? Eller er det istedet en bekymring for at data kopieres korrekt, med fuld integritet, du her lufter? Jeg har ikke nærmere undersøgt Accurate Rip, men hvis man vil, kan man da også kopiere flere gange og sammenligne resultaterne, bit for bit. Man skulle måske se lidt nærmere på kvaliteten af kopier generelt og se på hvor mange fejl der introduceres og hvilken konsekvens det kan ha for slutlyden.
Når talen går på TCP/IP kan man rigtigt se at protokollen har en header checksum. Men for det første undrer det mig lidt at du mener fejl er så stort et problem i praksis med denne protokol og for det andet er det omtalt før at FLAC har en selvstændig dataintegritet. Hvis man således streamer FLAC til Squeezeboxen, kan det tænkes at denne dataintegritet håndhæves via iboende checksums/hashes i filerne. Den verificering vil ske for større datablokke, og ikke kun for headerinformation på IP pakker.
Med * mener jeg "wildcard", en symbolsk erstatning for osv.
|
Til top |
|
|
KimHRasmussen Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 756
|
Sendt: 17 December 2006 kl. 02:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ghammel & Suhr skrev:
Hurtig skrev:
Ghammel & Suhr skrev:
Hurtig skrev:
Come on...
Ja du må da gerne poste nogle referencer.
For det første mener jeg, at du blander froskellige begreber sammen. Hvilke??? Fænomenet med at data på disken kan interfere med hinanden, grundet diskens data-tæthed, og så det faktum, at en harddisk gemmer data som magnetisk info... Dette er egentlig ikke noget nyt. Nej, det har du helt ret i, men det kommer åbenbart som en overraskelse for nogle... Men du kalder det for jitter, og det er HELT forkert!! Korrekt udfra det du her skriver, men det er ikke det, jeg skriver - jeg skriver at uhensigtsmæssigt høje temperaturer producerer jitter. En gang for alle, så er jitter defineret som fasestøj i en clock. Hvis jeg gemmer en bit på en harddisk, så har den bit altså bare at blive liggende! Overfladefejl har det altså med at f**ke tingene godt og grundigt op, hvilket betyder, at opstår de f.eks. i en lydfil, så kan jeg altså ikke længere læse lydfilen!
Man kan ikke tage alle de problemer der er i forbindelse med digital audio, og kalde det hele for jitter. Ret mig gerne, hvis jeg tager fejl, men er jitter ikke defineret som værende forvrængning i tids/domæne forholdet??? Qua denne definition optræder også analog jitter, der kan induceres via mikromekaniske påvirkninger. I princippet kan du godt kalde jitter for forvrængning i det digitale domæne. Men det er ret misvisende. Jitter er defineret som "fasestøj i clocken". Og det betyder IKKE at der sker nogen forvrængning af de digitale data. Fejlen opstår først når man skal tilbage til analoge signaler, hvor de digitale data skal konverteres til en specifik tid. Jeg er bange for, at "fasestøj i clock'en" ikke gør det alene. Jitter er jo et kendt fænomen, længe før CD-afspillerens oprindelse. Mikrovibrationer, der forårsager forskydninger i tid/domæne forholdet (og dermed fasen) betegnes jo netop som værende "analog jitter" Opmærksomme på fænomenet i CD afspillere blev branchen vist først for alvor, da det viste sig at Philips' første CD-afspiller vendte fasen 180 grader i højre kanel  Et 180 graders fasevrid må siges at være en stor fejl i designet. Nok ikke det man kan kalde utilsigtet jitter. Det er muligt at der er støj på linien når data overføres fra harddisk til controller, men opstår der bare den mindste bit-fejl går det hele galt. Det er altså ikke her at du kan høre nogen forskel. For øvrigt kan vi ikke acceptere fejl når det kommer til data-transmission, hvorfor der heller ikke forekommer nogen (der ikke straks bliver rettet) i et fungerende system. Hvorfor overovedet blande analoge forstyrrerlser ind i billedet?
Dernæst kunne jeg godt tænke mig at vide, om du reelt har målt på de data der kommer ud af en pc?? Nej, ikke selv Du påstår at der opstår decideret fejl-data, som følge af intereferens mellem digitale kredse. He he he... OK. Det har jeg ALDRIG før hørt om, og mine erfaringer siger mig noget helt andet. Det er nok fordi jeg ikke påstår dette, skal du se. Intel påviste engang i 90'erne, at der ved såkaldte "excessive temperatures" opstår elektronvandring kobberbanerne imellem indeni i en mikrochip, såkaldt "electron migration". Kører man imidlertid alting i forhold til specifikationerne, bør dette ikke opstå. Det gør det imidlertid alligevel en gang imellem, og chipdesignernere (bl.a. IBM) kæmper jo også en brav kamp for at undgå dette. Som et vejledende forsøg kan man putte et stegetermometer i lommen og stikke det ind i computeren hos venner og bekendte. Der er sjældent under 30 Celsius, skulle jeg hilse og sige
Electron migration? Lækstrømme? Så længe vi holder lækstrømmene på et lavt niveau, sker der altså ingen skade. Om en bit er high 1.501 volt eller 1.502 volt kan være ligegyldigt.
Lidt pudsigt er det, at jeg pt er i gang med at måle på noget tilsvarrende på mit job. Jeg er ved at lave EMC-test på et produkt, der skal kommunikere med en pc. Grundet den branche vi producerer apperater til, stilles der MEGET skrappe myndighedskrav til datasikkerhed. Og det er en af de ting jeg er ved at teste under EMC-test. I den opstilling vi benytter, kommunikerer vores produkt med en helt almindelig laptop via LAN. Kommunikationen kører konstant med stort set maks båndbredde for at stresse systemet maks. Der er skrevet specielt software, der overvåger kommunikationen for evt fejl. Og selv efter timevis af test, under ret ekstreme påvirkninger, er der ikke sket en eneste fejl i kommunikationen. Ikke en eneste bit-fejl. Vel at mærke på helt almindelig pc-kommunikation. Når du skriver LAN, går jeg ud fra, at der benyttes TCP/IP, så mon ikke fraværet af fejl skyldes den indbyggede fejltolerance i denne protokol? Hvis pakken ikke når frem, bliver den jo sendt afsted igen, indtil der ikke er fejl i kommunikationen. Præcis... Jeg snakekr TCP/IP. Det er korrekt, at der sker fejl i transmissionen. Men systemet er fejlsikret med et hav af check-summer. Og ved fejl laves blot en re-transmission. Nemli', og dette skyldes netop TCP/IP. Resultatet er, at evt fejl korrigeres 100%. Igen kan du takke TCP/IP protokollen. Og således opstår der IKKE datafejl. Her må jeg nok finde den nihalede frem, kan jeg se Sålænge fejlkorrektion alene forekommer på grundlag af pakkens Header (hvormed pakkens indhold er omsonst), så sker der blot en retransmission af de samme fejl, som den oprindelige kilde introducerede, og disse fejl er således stadig er til stede i pakkens regulære indhold, uagtet diverse header/footer info og protokolbestemt fejlkorrektion. Og det er IKKE baseret på konstruktive gæt, som eks en CD-afspiller hvor aflæsningen sker i real-time. Nej, ikke helt, der er jo en buffer før line, remember? Og det jitter, der måtte være introduceret i forbindelse med aflæsningen, bliver jo her videreøfrt helt ukritisk til det næste led. Og dét er ikke så smart... I pc'en har man i princippet masser af tid til gen-læsning. Jo-jo, i princippet. Men dette løser i sig selv ikke problemt med diverse overførselsproto'er, da pakkernes relle indhold netop er ubetinget bestemt af kilden. Den store fjende er i mine øjne derfor dels aftastningen (grunden til det lyder næsten "analogt" er nok fordi det er det osse), dels videresendelsen af data, hvilket på nuværende tidspunkt må anses som det svage led i kæden, for såvel TCP/IP, som USB.
Så hvad gør vi ved det?
Hvis du er seriøst arbejdende med en vej ud af dette, så send en FB, da jeg muligvis har en udvej.
Det du skriver er altså, at hvis jeg starter med at sende en hvilken som helst fil frem og tilbage over et netværk, så vil indholdet med tiden altså ændre sig? Hvis en IP-pakke ikke bliver modtaget korrekt bliver den forsøgt sendt igen. Kan dette ikke lade sig gøre må systemet naturligvis opgive. Det er der ikke noget underligt i, men at acceptere ændringer i data er helt udelukket.
Tror du mistolker de tekniske facts, i din søgen på en forklaring på, at en pc ikke skulle være egnet til musik. Igen: Hvor? Du er mig her stadig svar skyldig... Du har ret i, at der sker masser af bit-fejl i en pc. Men systemet er designet herefter, med MASSER af fejl-kontrol. Netop! Og dette er præcis en af pointerne i mit indlæg. Og denne er i modsætning til en CD-afspiller ret glimrende. Hvis "glimrende" er det samme som "analogt med", så ja Bl.a. fordi man har MASSER af bufferpladser, så man har tid til fejlretningen. Og derfor kan man helt undgå bitfejl i at nå ud af maskineriet, i modsætning til en CD-afspiller. En stor del af min pointe går netop på det modsatte. For meget buffering introducerer blot yderligere fejlmuligheder, ligesom en aggressiv fejlretning indikerer et (alvorligt) problem tidligere i kæden. En måde at omgå dette på, er brug af SCSI og ECC RAM. Men jeg kender p.t. ikke nogen, der bruger disse ting derhjemme. Nu er vi da heldigvis nogen der kan acceptere en fejl eller to når vi smider vores gamle ridsede CD'er i cd-spilleren. Vi kan derimod ikke acceptere at data ændrer sig på vores PC.
Jeg tror MEGET på pc'en som musik-afspiller. Ditto! Men det skal gøres ordentligt. Det er nemlig IKKE problemfrit! Lige præcis "the master point" i mit indlæg! Men det handler ikke om bitfejl. Nej, det er jo blot en lille del af det - men hvorfor er du så fikseret på netop bitfejl??? Det handler om at få dataene ud af maskinen på forsvarlig vis. Pæcist! Og det er da også en af mine pointer! Mit bedste bud er at lave et dedikeret SPDIF print, der hiver lyddata ud, adskiller det galvanisk gennem nogle hurtige opto-couplere og sender det videre som SPDIF. Det kunne faktisk godt være et fint vinterprojekt....   Ikke for at spolere julefreden i det Hurtige hjem, men var det ikke netop det Onkyo legede med i slut-firserne??? Det kan jeg faktisk ikke huske... Men ganske muligt... Jow, de markedsførte noget Opto-Coupler-dims i den periode. Siden har der været ret stille omkring det. Den kan jeg ikke greje. Hvorfor vil du lave et print der sender S/PDIF ud? Jeg har da et sidende på mit bundkort der ellers gør nøjagtigt det samme. Hvis der opstår nogen fejl i lyden fra PC'en, så giver det mest mening at det sker fra porten/bussen som converteren nu er tilkoblet. Dårlig lyd fra PC'en må da mest kunne tilskrives dårlige lydkort og en oftest agressiv komprimering. Ikke fejl i selve den interne dataoverførsel.
|
|
Please, brug IEE1394/B som interface i stedet for USB (Useless Serial Bus!!!). Data leveret som pakker til såvel CD, DVD og diverse andre interfaces er IKKE vejen frem. Medmindre man altså helt og holdent tilslutter sig MS's standarder. Det er lidt som at få en julegave fra ham dersens Bin Laden - man kan aldrig være helt sikker på, hvad der er indeni - BOOOM! 
Og ellers: Har vi efter din mening nogen chance for at få noget, der blot minder om high end lyd ud af computertransmitteret lyd (uanset protokol), eller hwa'? Ellers har jeg noget seriøst framework på lager (kræver assembler/debug)
Nu er det mig bekendt ikke Microsoft der har lanceret USB, men derimod et forbund af store hardwareproducenter. Naturligvis kan vi få high-end lyd ud af en PC. Hvis man endda kørte noget distribueret lyd hvor en master-kopi blev indlæst og kontrolleret i et lydstudie kunne man endda gøre det bedre end nogen CD idet man undgår lagring på andre medier end PC'erne det bliver distribueret til.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 17 December 2006 kl. 02:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, vi er umiddelbart ikke nået nærmere en high end løsning til formidling af fremtidens musikformater, hvor al musik hentes fra internettet ned på brugerens computer... Hurdlerne er som beskrevet: 1) aftastiningen, 2) den videre behandling. Så jeg vil hermed dedikere dette indlæg til SN  Da det meste af al kommunkation computere imellem i dag er baseret på enten TCP/IP, div. trådløse protokoller, eller FireWire (IEE1394 A/B), så er der netop en grund til at være ekstra opmærksom. Måder at kommunikere på kan opdeles i to størrelser: Pakker eller Streaming. Under Windows platformen foregår hovedparten af de ovennævnte kommunikationsmåder med Pakker. Og hvad er så disse dersens Pakker for en størrelse...? Jow, en Pakke er normalt benævnt som "en datapakke". Lidt ligesom, når man scorer en barmfager blondine ude i byen, og lidt senere finder ud af, at hun i virkeligheden har to femkroner i et par våde sokker  Ja, DET er i sandhed ægte wæmmeligt  Og samtidig siger det også lidt om potentialet omkring både indpakning og Pakker. En Pakke er nemlig blot en pakke. Forstået på den måde, at når det handler om data, så fortæller selve indpakningen (gavepapiret), at pakken er OK. Men det er den ikke nødvendigvis... Der er nemlig en fejlkorrektion på indpakningen (gavepapiret) - blot ikke på selve indholdet af pakken (AA eller DD-skål  ). Forestil dig et øjeblik, at du (helt uforvarende, selvfølgelig  ) i et øjebliks fravær er kommet til at forære nærværende Zürhling en julegave, hvoraf det af indpakningen fremgår, at der skulle være tale om en årgangs-whipsky af den helt fæle slags. Når julegaven (pakken) så bliver åbnet, så viser det sig imidlertid, at der i stedet er tale om et årsforbrug i Samarin  I sig selv er dette jo en slemt god gave at få på sådan en aften - men lad os nu i stedet dwæle lidt ved selve Pakken: Enballagen (i IT sprog: Head'eren) sagde jo, at der var tale om en mulighed for en særdeles kunstfædig brandert i en wæmmeligt god årgangswhipsky...? Jow-jow, men kom man osse lige på andre tanker, da emballagen (Head'eren) var taget af...?  Dét skal jeg da lige love for! Man ved med andre ord ikke præcist, hvad der gemmer sig inde inde i en Pakke, da indholdet er bestemt af afsenderen  Og i denne tråd handler afsenderen om den computer, der leverer data til en modtager - Squeeze, Transporter, eller f.eks. pre amp. Når det således er uvist, hvilke intentioner (elektromekanisk induktion) afsenderen/giveren af Pakken måtte have, forlader vi trygt fortolkningen af indholdet til modtageren, som i dette tilfælde er undertegnede Zürling. Og her bliver vi nødt til at tale om forventninger vs. faktuel effekt. Udfra indpakningen (Head'eren) er forventningen naturligvis en lettere til middelsvær leverskade, men så nemt skal det nu ikke være  Kløgtigt narret af indpakningen går leveren straks i undtagelsestilstand...og hvad sker der...? En gang Samarin - natron i små, prisoppustede breve! Jamen, hvad er der nu galt med en regulær amputation af penis, tænker man nok...?  Men så nemt er det heldigvis ikke! Den kritiske mand har nemli' fanget og dermed afvist den kamuflerede gave! - "Pakken", der burde have indeholdt noget vådt og venligt, viste sig i stedet tør og støvet  Forsøg derfor altid at se ind i pakken, før den pakkes ud  Sværere er det såmænd ikke at forstå kommunikation med datapakker
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 17 December 2006 kl. 03:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
xo skrev:
Kernel Streaming (KS). For ASIO og KS gælder, at de begge går udenom Kmixer. Skulle der være et niveau før Kmixer, kan jeg ikke umiddelbart set at det skulle berøre KS, der må være et selvstændigt bibliotek.
Selvom jeg ikke kender tilstrækkeligt til Win32, gælder det almindeligvis at der er flere indgangspunkter i et framework eller stak. Hvis man således helt går udenom Kmixer eller et eventuelt niveau før, ja så er man slet ikke berørt af den førnævnte "beskæring" til 15 bit. Bruger man KS, overtager man helt enheden og den kan dedikeres til en applikation, fx musikafspilning, uden interferens fra andre applikationer og systemlyde, som tidligere beskrevet ovenfor, i henvisningen til Larry Osterman bloggen.
Det undrer mig lidt du bringer ripning fra CD ind i billedet nu, jeg troede du mente beskæringen skete før Kmixer, men altså stadig et sted i Windows. Hvorfor nu blande ripning ind i det. Men lad os da bare for en stund antage at data end ikke er rippet men istedet synteseret på den PC der også skal afspille selvsamme data, om det så er støj eller musik, er forsåvidt irrelevant i teoriøjemed. For det scenarie gælder, at en beskæring til 15 bit under ripning slet ikke er fundet sted. Så vidt jeg ved har MS "hardwired" al kommunikation med ATAPI drev til deres audio API 
Men hvis du mener problemet er i ripning istedet, jammen så lad os da se på det. Det overrasker mig også. Mener du at de er umuligt at rippe 16 bit data korrekt fra en redbook CD? Ikke i IBM's DOS, men så skal den også brænds i samme Fx, som du nævner, at data bliver beskåret til 15 bit undervejs? Eller er det istedet en bekymring for at data kopieres korrekt, med fuld integritet, du her lufter? Jeg har ikke nærmere undersøgt Accurate Rip, men hvis man vil, kan man da også kopiere flere gange og sammenligne resultaterne, bit for bit. Man skulle måske se lidt nærmere på kvaliteten af kopier generelt og se på hvor mange fejl der introduceres og hvilken konsekvens det kan ha for slutlyden. OGSÅ det, yep!
Når talen går på TCP/IP kan man rigtigt se at protokollen har en header checksum. Men for det første undrer det mig lidt at du mener fejl er så stort et problem i praksis med denne protokol Header checksum betyder jo netop checksum på head'eren - og IKKE på indholdet. Derfor. og for det andet er det omtalt før at FLAC har en selvstændig dataintegritet. Hvis man således streamer FLAC til Squeezeboxen Streamer - med TCP/IP...? , kan det tænkes at denne dataintegritet håndhæves via iboende checksums/hashes i filerne. Den verificering vil ske for større datablokke, og ikke kun for headerinformation på IP pakker. Not possible.
FLAC er et af disse hersens "lossless" formater, hvor et hav af brugere forledes til at tro, at der ikke er noget tab. Think again! For nuværende er alene WMV4 interessant. Og den form for dataintegritet du her beskriver er nok så ønskværdig, men desværre urealistisk på reelt ukomprimerede data og med de nuværende tilgængelige formater.
Med * mener jeg "wildcard", en symbolsk erstatning for osv.
|
|
|
|
Til top |
|
|
Skyblue Forum Bruger

Bruger siden: 12 September 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 66
|
Sendt: 17 December 2006 kl. 03:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Oi, nu bliver der lukket så meget l**t ud man knap fatter det.. LOL Nå Men Både tcp/ip, firewire og de fleste fornuftige protocoller, bruger CRC checksummer på data for at sikre at tingene kommer over i korrekt tilstand. Det fungerer perfekt, hvilket man kan konstatere ved at læse det her indlæg. Det er derfor intet belæg for at tro at der er datatab ved overførsler af nogen art.  Det er korrekt at der ved aflæsning af cd'ere kan være forskel på aflæsningerne. Det skyldes at cd audio formatet ikke anvender CRC og at der specielt ved hjemme brænding af cd'ere kan forekomme fejl. Det er CD formatets problem og har intet med computere at gøre. Det betyder også at der kan være forskel på cd drev's formåen til at læse skiven korrekt. Bemærk iøvrigt at CDROM formatet er anderledes og indeholder CRC fordi at cd audio formatet var for ringe. Hvorfor man ikke forlængst har smidt cd audio i havet er mig en gåde. Fil systemer benytter naturligvis også CRC så man kan være sikker på at data læses korrekt og ens programmer kan køre korrekt. Igen, hvis du kan læse det her, så har jeg ret :D Data på harddiske lagres i sektorer og størrelsen af disse bestemmes faktisk af formatteringen. Det er rigtigt at man så inddeler sectors i clusters og hvad ved jeg, men det ændrer ikke på at du havde ret i mindst en sætning, selvom du ikke selv troede på det. Er du sikker på at du arbejder med det her til daglig?  Mht. windows 15 bit nedsampling, så har jeg ikke noget kendskab til dette. Men her kan man se et eksempel på et api kald (http://www.borg.com/~jglatt/tech/lowaud.htm) og der ser det da ud som om man ikke er restrikseret til 16 bit, man kan selv bestemme. Please kom med en reference, for det har du brug for, for at bevare et lille niveau af troværdighed her.  Endelig behøver man jo ikke at bruge windows. Man kan jo bare købe sin egen processor og skrive sin egen software. Det er jo det som f.eks. Lyngdorf har gjort hvor alt er digitalt. Men det er jo bare en computer forklædt som forstærker. Nåja en temmelig uhøfligt indlæg, men there you are. Jeg synes der er alt for meget voodoo og bortforklaringer i hifi og det her har jeg så meget forstand på at jeg ikke bare ku sidde det overhørigt. Her suhr, please svar igen, men denne gang med link referencer til dine påstande. Dem jeg lige ku checke på google har ikke holdt vand overhovedet. Men der kan selvfølgelig være noget jeg har overset.
|
Til top |
|
|
napsi Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2003
Status: Offline Indlæg: 134
|
Sendt: 17 December 2006 kl. 03:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Øm.. Hvis man mener at TCP pakker ikke har checksum på data-indholdet, så tager man fejl. "Checksum: 16 bits The checksum field is the 16 bit one's complement of the one's complement sum of all 16 bit words in the header and text. If a segment contains an odd number of header and text octets to be checksummed, the last octet is padded on the right with zeros to form a 16 bit word for checksum purposes. The pad is not transmitted as part of the segment. While computing the checksum, the checksum field itself is replaced with zeros.
- "
- TCP Protocol SpecificationHele ideen med TCP er at skabe hvad man kalder "en pålidelig kanal". En sådan skal garatere at data når frem uden fejl, i rigtig rækkefølge og at gentagelser (retransmissions) bliver sorteret fra. TCP kan naturligvis ikke garanterer at data når frem i alle tilfælde - hvis man f.eks. hiver netværksstikket ud - men der prøves et stykke tid, hvorefter den tilknyttede applikation gøres opmærksom på problemet. Har man ikke brug for en pålidelig kanal bruger man UDP i stedet, som kun har checksum på headers og ikke udfører retransmission. Det er intet problem at lave lossless komprimering, der er masser af formatter der gør det, f.eks. ZIP og RAR, som de fleste nok kender. (Det ville være katastrofalt hvis de introducerede fejl.) Vil man vide hvilke teknikker man bruger, kan man følge kurset på datalogi. :) Men det er ikke svært at forestille sig meget simple algoritmer til at gøre f.eks. teksten i en bog mindre uden tab (Swap korte og lange ord, der forekommer med passende frekvenser). Så der er umiddelbart ingen grund til at være mistroisk overfor FLAC.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 17 December 2006 kl. 03:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
KimHRasmussen skrev:
Ghammel & Suhr skrev:
Hurtig skrev:
Ghammel & Suhr skrev:
Hurtig skrev:
Come on...
Ja du må da gerne poste nogle referencer.
Det forudsætter jo ligesom, at man på forhånd ved, hvad "...der er flere ting jeg ikke helt kan nikke genkendende til..." helt præcist dækker over
For det første mener jeg, at du blander froskellige begreber sammen. Hvilke??? Fænomenet med at data på disken kan interfere med hinanden, grundet diskens data-tæthed, og så det faktum, at en harddisk gemmer data som magnetisk info... Dette er egentlig ikke noget nyt. Nej, det har du helt ret i, men det kommer åbenbart som en overraskelse for nogle... Men du kalder det for jitter, og det er HELT forkert!! Korrekt udfra det du her skriver, men det er ikke det, jeg skriver - jeg skriver at uhensigtsmæssigt høje temperaturer producerer jitter. En gang for alle, så er jitter defineret som fasestøj i en clock. Hvis jeg gemmer en bit på en harddisk, så har den bit altså bare at blive liggende! Overfladefejl har det altså med at f**ke tingene godt og grundigt op, hvilket betyder, at opstår de f.eks. i en lydfil, så kan jeg altså ikke længere læse lydfilen!
Man kan ikke tage alle de problemer der er i forbindelse med digital audio, og kalde det hele for jitter. Ret mig gerne, hvis jeg tager fejl, men er jitter ikke defineret som værende forvrængning i tids/domæne forholdet??? Qua denne definition optræder også analog jitter, der kan induceres via mikromekaniske påvirkninger. I princippet kan du godt kalde jitter for forvrængning i det digitale domæne. Men det er ret misvisende. Jitter er defineret som "fasestøj i clocken". Og det betyder IKKE at der sker nogen forvrængning af de digitale data. Fejlen opstår først når man skal tilbage til analoge signaler, hvor de digitale data skal konverteres til en specifik tid. Jeg er bange for, at "fasestøj i clock'en" ikke gør det alene. Jitter er jo et kendt fænomen, længe før CD-afspillerens oprindelse. Mikrovibrationer, der forårsager forskydninger i tid/domæne forholdet (og dermed fasen) betegnes jo netop som værende "analog jitter" Opmærksomme på fænomenet i CD afspillere blev branchen vist først for alvor, da det viste sig at Philips' første CD-afspiller vendte fasen 180 grader i højre kanel  Et 180 graders fasevrid må siges at være en stor fejl i designet. Nok ikke det man kan kalde utilsigtet jitter. Det er muligt at der er støj på linien når data overføres fra harddisk til controller, men opstår der bare den mindste bit-fejl går det hele galt. Det er altså ikke her at du kan høre nogen forskel. For øvrigt kan vi ikke acceptere fejl når det kommer til data-transmission, hvorfor der heller ikke forekommer nogen (der ikke straks bliver rettet) i et fungerende system. Hvorfor overovedet blande analoge forstyrrerlser ind i billedet? Det du skriver der, gælder kun i den perfekte verden. Du kan ikke som udgangspunkt tage princippet om "bit perfect" for pålydende, for det er kun en illusion. Fasedrejning i nogle få grader her og nogle yderligere få grader der, bliver akkumuleret hurtigt til noget alvorligt snavs, da den initiale effekt er eksponentiel 
Dernæst kunne jeg godt tænke mig at vide, om du reelt har målt på de data der kommer ud af en pc?? Nej, ikke selv Du påstår at der opstår decideret fejl-data, som følge af intereferens mellem digitale kredse. He he he... OK. Det har jeg ALDRIG før hørt om, og mine erfaringer siger mig noget helt andet. Det er nok fordi jeg ikke påstår dette, skal du se. Intel påviste engang i 90'erne, at der ved såkaldte "excessive temperatures" opstår elektronvandring kobberbanerne imellem indeni i en mikrochip, såkaldt "electron migration". Kører man imidlertid alting i forhold til specifikationerne, bør dette ikke opstå. Det gør det imidlertid alligevel en gang imellem, og chipdesignernere (bl.a. IBM) kæmper jo også en brav kamp for at undgå dette. Som et vejledende forsøg kan man putte et stegetermometer i lommen og stikke det ind i computeren hos venner og bekendte. Der er sjældent under 30 Celsius, skulle jeg hilse og sige
Electron migration? Lækstrømme? Så længe vi holder lækstrømmene på et lavt niveau, sker der altså ingen skade. Om en bit er high 1.501 volt eller 1.502 volt kan være ligegyldigt. Hvad sker der så ved 1.43V...? 
Lidt pudsigt er det, at jeg pt er i gang med at måle på noget tilsvarrende på mit job. Jeg er ved at lave EMC-test på et produkt, der skal kommunikere med en pc. Grundet den branche vi producerer apperater til, stilles der MEGET skrappe myndighedskrav til datasikkerhed. Og det er en af de ting jeg er ved at teste under EMC-test. I den opstilling vi benytter, kommunikerer vores produkt med en helt almindelig laptop via LAN. Kommunikationen kører konstant med stort set maks båndbredde for at stresse systemet maks. Der er skrevet specielt software, der overvåger kommunikationen for evt fejl. Og selv efter timevis af test, under ret ekstreme påvirkninger, er der ikke sket en eneste fejl i kommunikationen. Ikke en eneste bit-fejl. Vel at mærke på helt almindelig pc-kommunikation. Når du skriver LAN, går jeg ud fra, at der benyttes TCP/IP, så mon ikke fraværet af fejl skyldes den indbyggede fejltolerance i denne protokol? Hvis pakken ikke når frem, bliver den jo sendt afsted igen, indtil der ikke er fejl i kommunikationen. Præcis... Jeg snakekr TCP/IP. Det er korrekt, at der sker fejl i transmissionen. Men systemet er fejlsikret med et hav af check-summer. Og ved fejl laves blot en re-transmission. Nemli', og dette skyldes netop TCP/IP. Resultatet er, at evt fejl korrigeres 100%. Igen kan du takke TCP/IP protokollen. Og således opstår der IKKE datafejl. Her må jeg nok finde den nihalede frem, kan jeg se Sålænge fejlkorrektion alene forekommer på grundlag af pakkens Header (hvormed pakkens indhold er omsonst), så sker der blot en retransmission af de samme fejl, som den oprindelige kilde introducerede, og disse fejl er således stadig er til stede i pakkens regulære indhold, uagtet diverse header/footer info og protokolbestemt fejlkorrektion. Og det er IKKE baseret på konstruktive gæt, som eks en CD-afspiller hvor aflæsningen sker i real-time. Nej, ikke helt, der er jo en buffer før line, remember? Og det jitter, der måtte være introduceret i forbindelse med aflæsningen, bliver jo her videreøfrt helt ukritisk til det næste led. Og dét er ikke så smart... I pc'en har man i princippet masser af tid til gen-læsning. Jo-jo, i princippet. Men dette løser i sig selv ikke problemt med diverse overførselsproto'er, da pakkernes relle indhold netop er ubetinget bestemt af kilden. Den store fjende er i mine øjne derfor dels aftastningen (grunden til det lyder næsten "analogt" er nok fordi det er det osse), dels videresendelsen af data, hvilket på nuværende tidspunkt må anses som det svage led i kæden, for såvel TCP/IP, som USB.
Så hvad gør vi ved det?
Det du skriver er altså, at hvis jeg starter med at sende en hvilken som helst fil frem og tilbage over et netværk, så vil indholdet med tiden altså ændre sig? NEJ, og det ved du også godt. Hvis en IP-pakke ikke bliver modtaget korrekt bliver den forsøgt sendt igen. Kan dette ikke lade sig gøre må systemet naturligvis opgive. Det er der ikke noget underligt i, men at acceptere ændringer i data er helt udelukket. Ikke korrekt, da det alene er pakkens Header og ikke indholdet, der fejlkorrigeres på.
Tror du mistolker de tekniske facts, i din søgen på en forklaring på, at en pc ikke skulle være egnet til musik. Igen: Hvor? Du er mig her stadig svar skyldig... Du har ret i, at der sker masser af bit-fejl i en pc. Men systemet er designet herefter, med MASSER af fejl-kontrol. Netop! Og dette er præcis en af pointerne i mit indlæg. Og denne er i modsætning til en CD-afspiller ret glimrende. Hvis "glimrende" er det samme som "analogt med", så ja Bl.a. fordi man har MASSER af bufferpladser, så man har tid til fejlretningen. Og derfor kan man helt undgå bitfejl i at nå ud af maskineriet, i modsætning til en CD-afspiller. En stor del af min pointe går netop på det modsatte. For meget buffering introducerer blot yderligere fejlmuligheder, ligesom en aggressiv fejlretning indikerer et (alvorligt) problem tidligere i kæden. En måde at omgå dette på, er brug af SCSI og ECC RAM. Men jeg kender p.t. ikke nogen, der bruger disse ting derhjemme. Nu er vi da heldigvis nogen der kan acceptere en fejl eller to når vi smider vores gamle ridsede CD'er i cd-spilleren. Vi kan derimod ikke acceptere at data ændrer sig på vores PC. Audio data vil hele tiden ændre sig på PC'en, såfremt lagringsmediet er magnetisk, hvilket harddiske p.t. stadig er.
Harddiske er et analogt og ikke et digitalt medie, hvilket de fleste tilsyneladende overser i deres "digital = perfekt" verden.
Jeg tror MEGET på pc'en som musik-afspiller. Ditto! Men det skal gøres ordentligt. Det er nemlig IKKE problemfrit! Lige præcis "the master point" i mit indlæg! Men det handler ikke om bitfejl. Nej, det er jo blot en lille del af det - men hvorfor er du så fikseret på netop bitfejl??? Det handler om at få dataene ud af maskinen på forsvarlig vis. Pæcist! Og det er da også en af mine pointer! Mit bedste bud er at lave et dedikeret SPDIF print, der hiver lyddata ud, adskiller det galvanisk gennem nogle hurtige opto-couplere og sender det videre som SPDIF. Det kunne faktisk godt være et fint vinterprojekt....   Ikke for at spolere julefreden i det Hurtige hjem, men var det ikke netop det Onkyo legede med i slut-firserne??? Det kan jeg faktisk ikke huske... Men ganske muligt... Jow, de markedsførte noget Opto-Coupler-dims i den periode. Siden har der været ret stille omkring det. Den kan jeg ikke greje. Hvorfor vil du lave et print der sender S/PDIF ud? Jeg har da et sidende på mit bundkort der ellers gør nøjagtigt det samme. Hvis der opstår nogen fejl i lyden fra PC'en, så giver det mest mening at det sker fra porten/bussen som converteren nu er tilkoblet. Dårlig lyd fra PC'en må da mest kunne tilskrives dårlige lydkort og en oftest agressiv komprimering. Ikke fejl i selve den interne dataoverførsel. Teoretisk set ja. I praksis way off 
|
|
Nu er det mig bekendt ikke Microsoft der har lanceret USB, men derimod et forbund af store hardwareproducenter. MS indskrev USB i deres PC-standarder og fik dermed de store hardware producenter til at bakke op om det. Naturligvis kan vi få high-end lyd ud af en PC. Hvis man endda kørte noget distribueret lyd hvor en master-kopi blev indlæst og kontrolleret i et lydstudie kunne man endda gøre det bedre end nogen CD idet man undgår lagring på andre medier end PC'erne det bliver distribueret til.
Kom frisk med et godt bud på, hvordan man gør dette i praksis i et almindeligt dansk hjem, yes? 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Til top |
|
|
Skyblue Forum Bruger

|
Sendt: 17 December 2006 kl. 03:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja jeg har også læst datalogi Napsi. Man kan ikke gardere sig mod fejl på disken eller fejllæsninger, men man kan detektere dem og rette dem til det korrekte, hvad du sikkert ved bedre end jeg. Det er lang tid siden jeg gik på DIKU :)
|
Til top |
|
|
napsi Forum Bruger

|
Sendt: 17 December 2006 kl. 03:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Skyblue skrev:
Ja jeg har også læst datalogi Napsi. Man kan ikke gardere sig mod fejl på disken eller fejllæsninger, men man kan detektere dem og rette dem til det korrekte, hvad du sikkert ved bedre end jeg. Det er lang tid siden jeg gik på DIKU :)
|
|
|
Det er nok også hvad jeg vil kalde at gardere sig, men nej diske ikke er perfekte - Så det er godt at vi kan abstrahere deres fejl væk og blandt andet lave fejlfri komprimering og TCP transmissioner - ellers var der heller ikke meget sjovt ved at have en computer. :)
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 17 December 2006 kl. 03:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Skyblue skrev:
Oi, nu bliver der lukket så meget l**t ud man knap fatter det.. LOL
Nå
Men
Både tcp/ip, firewire og de fleste fornuftige protocoller, bruger CRC checksummer på data for at sikre at tingene kommer over i korrekt tilstand. Det fungerer perfekt, hvilket man kan konstatere ved at læse det her indlæg. Det er derfor intet belæg for at tro at der er datatab ved overførsler af nogen art. Kommer du alting i små, bit-perfekte kasser? Det handler ikke om at "tro", alene om, at jeg har videregivet en mængde potentielle fejlkilder, som du så kan forholde dig til eller lade være.
Det er korrekt at der ved aflæsning af cd'ere kan være forskel på aflæsningerne. Det skyldes at cd audio formatet ikke anvender CRC og at der specielt ved hjemme brænding af cd'ere kan forekomme fejl. Det er CD formatets problem og har intet med computere at gøre. Det betyder også at der kan være forskel på cd drev's formåen til at læse skiven korrekt.
Bemærk iøvrigt at CDROM formatet er anderledes og indeholder CRC fordi at cd audio formatet var for ringe. Hvorfor man ikke forlængst har smidt cd audio i havet er mig en gåde.
Fil systemer benytter naturligvis også CRC så man kan være sikker på at data læses korrekt og ens programmer kan køre korrekt. Igen, hvis du kan læse det her, så har jeg ret :D
Ja, men hvad så med audio data - dem forholder du dig ikke til...
Data på harddiske lagres i sektorer og størrelsen af disse bestemmes faktisk af formatteringen. Det er rigtigt at man så inddeler sectors i clusters og hvad ved jeg, men det ændrer ikke på at du havde ret i mindst en sætning, selvom du ikke selv troede på det. Er du sikker på at du arbejder med det her til daglig? 
Ikke korrekt. Det er faktisk stik modsat. Det burde du vide, hvis du selv arbejder med det til daglig 
Mht. windows 15 bit nedsampling, så har jeg ikke noget kendskab til dette. Men her kan man se et eksempel på et api kald (http://www.borg.com/~jglatt/tech/lowaud.htm) og der ser det da ud som om man ikke er restrikseret til 16 bit, man kan selv bestemme. Please kom med en reference, for det har du brug for, for at bevare et lille niveau af troværdighed her. 
Nårrhhh... EU har eller netop givet MS en bøde i mia. størrelsen for netop ikke at ville give adgang til deres API's
Endelig behøver man jo ikke at bruge windows. Man kan jo bare købe sin egen processor og skrive sin egen software. Det er jo det som f.eks. Lyngdorf har gjort hvor alt er digitalt. Men det er jo bare en computer forklædt som forstærker.
Nåja en temmelig uhøfligt indlæg, men there you are. Jeg synes der er alt for meget voodoo og bortforklaringer i hifi Hæ-hæ, og her er du selv kommet med nogle af dem og det her har jeg så meget forstand på at jeg ikke bare ku sidde det overhørigt. Her suhr, please svar igen, men denne gang med link referencer til dine påstande. Dem jeg lige ku checke på google har ikke holdt vand overhovedet. Men der kan selvfølgelig være noget jeg har overset.
Hvis du nu kunne modbevise noget med andet end floskler, så kunne det være interessant... 
|
|
|
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 17 December 2006 kl. 03:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
napsi skrev:
Øm.. Hvis man mener at TCP pakker ikke har checksum på data-indholdet, så tager man fejl.
"Checksum: 16 bits
The checksum field is the 16 bit one's complement of the one's complement sum of all 16 bit words in the header and text. If a segment contains an odd number of header and text octets to be checksummed, the last octet is padded on the right with zeros to form a 16 bit word for checksum purposes. The pad is not transmitted as part of the segment. While computing the checksum, the checksum field itself is replaced with zeros.
- "
- TCP Protocol Specification
Hele ideen med TCP er at skabe hvad man kalder "en pålidelig kanal". En sådan skal garatere at data når frem uden fejl, i rigtig rækkefølge og at gentagelser (retransmissions) bliver sorteret fra.
TCP kan naturligvis ikke garanterer at data når frem i alle tilfælde - hvis man f.eks. hiver netværksstikket ud - men der prøves et stykke tid, hvorefter den tilknyttede applikation gøres opmærksom på problemet.
Har man ikke brug for en pålidelig kanal bruger man UDP i stedet, som kun har checksum på headers og ikke udfører retransmission.
Det er intet problem at lave lossless komprimering, der er masser af formatter der gør det, f.eks. ZIP og RAR, som de fleste nok kender. (Det ville være katastrofalt hvis de introducerede fejl.) Vil man vide hvilke teknikker man bruger, kan man følge kurset på datalogi. :) Men det er ikke svært at forestille sig meget simple algoritmer til at gøre f.eks. teksten i en bog mindre uden tab (Swap korte og lange ord, der forekommer med passende frekvenser). Så der er umiddelbart ingen grund til at være mistroisk overfor FLAC. |
|
|
Jamen, det er da fint nok, Numsi  Nu skal du blot lære at skelne mellem de forskellige typer data, så skal det nok gå fint altsammen  Nej, helt alvorligt, så har du helt ret, men kun så længe det IKKE handler om audio data. Disse opfører sig en smule anderledes. Hvis du f.eks. forestiller dig (og det er KUN et metaforisk eksempel, det her), at der skal en spænding på 60 pct. til for at producere en data bit, så vil de samme 60 pct. producere en hørbar forringelse, når det kommer til audio. Audiodata er mere skrøbelige. Prøv evt. at tage en snak med fysikerne om det, det vil du nok ikke fortryde Prøv evt. at dykke lidt ned i "protocol tunneling"  __________________ Denny Crane tilbage på TV, dammit!
|
Til top |
|
|
Skyblue Forum Bruger

|
Sendt: 17 December 2006 kl. 04:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ghammel & Suhr skrev:
Skyblue skrev:
Oi, nu bliver der lukket så meget l**t ud man knap fatter det.. LOL
Nå
Men
Både tcp/ip, firewire og de fleste fornuftige protocoller, bruger CRC checksummer på data for at sikre at tingene kommer over i korrekt tilstand. Det fungerer perfekt, hvilket man kan konstatere ved at læse det her indlæg. Det er derfor intet belæg for at tro at der er datatab ved overførsler af nogen art. Kommer du alting i små, bit-perfekte kasser? Det handler ikke om at "tro", alene om, at jeg har videregivet en mængde potentielle fejlkilder, som du så kan forholde dig til eller lade være.
Det har jeg så gjort. Der er intet at komme efter. Den eneste fejlkilde som findes er i selve cd formatet, se nedenfor.
Det er korrekt at der ved aflæsning af cd'ere kan være forskel på aflæsningerne. Det skyldes at cd audio formatet ikke anvender CRC og at der specielt ved hjemme brænding af cd'ere kan forekomme fejl. Det er CD formatets problem og har intet med computere at gøre. Det betyder også at der kan være forskel på cd drev's formåen til at læse skiven korrekt.
Bemærk iøvrigt at CDROM formatet er anderledes og indeholder CRC fordi at cd audio formatet var for ringe. Hvorfor man ikke forlængst har smidt cd audio i havet er mig en gåde.
Fil systemer benytter naturligvis også CRC så man kan være sikker på at data læses korrekt og ens programmer kan køre korrekt. Igen, hvis du kan læse det her, så har jeg ret :D
Filsystemet er temmelig ligeglad med om data er af den ene eller anden slags. Det er bare 0'er og 1'ere. Filsystemet har ingen ide om hvad slags data det er.
Data på harddiske lagres i sektorer og størrelsen af disse bestemmes faktisk af formatteringen. Det er rigtigt at man så inddeler sectors i clusters og hvad ved jeg, men det ændrer ikke på at du havde ret i mindst en sætning, selvom du ikke selv troede på det. Er du sikker på at du arbejder med det her til daglig? 
Ikke korrekt. Det er faktisk stik modsat. Det burde du vide, hvis du selv arbejder med det til daglig 
Jamen prøv så at læse den her:
http://www.ntfs.com/ntfs-partition-boot-sector.htm
Eller
http://en.wikipedia.org/wiki/File_Allocation_Table
"To reduce the management complexity, disk space is allocated to files in contiguous groups of hardware sectors called clusters."
Mht. windows 15 bit nedsampling, så har jeg ikke noget kendskab til dette. Men her kan man se et eksempel på et api kald (http://www.borg.com/~jglatt/tech/lowaud.htm) og der ser det da ud som om man ikke er restrikseret til 16 bit, man kan selv bestemme. Please kom med en reference, for det har du brug for, for at bevare et lille niveau af troværdighed her. 
Nårrhhh... EU har eller netop givet MS en bøde i mia. størrelsen for netop ikke at ville give adgang til deres API's
Den sag handler om at Microsoft har deres egne hemmelige api'er som ikke fejler eller opfører sig sært. Den sag er da vist forøvrigt helt tilbage fra word perfects tid er den ikke?
Endelig behøver man jo ikke at bruge windows. Man kan jo bare købe sin egen processor og skrive sin egen software. Det er jo det som f.eks. Lyngdorf har gjort hvor alt er digitalt. Men det er jo bare en computer forklædt som forstærker.
Nåja en temmelig uhøfligt indlæg, men there you are. Jeg synes der er alt for meget voodoo og bortforklaringer i hifi Hæ-hæ, og her er du selv kommet med nogle af dem og det her har jeg så meget forstand på at jeg ikke bare ku sidde det overhørigt. Her suhr, please svar igen, men denne gang med link referencer til dine påstande. Dem jeg lige ku checke på google har ikke holdt vand overhovedet. Men der kan selvfølgelig være noget jeg har overset.
Hvis du nu kunne modbevise noget med andet end floskler, så kunne det være interessant... 
Jamen se link og se om du kan nogen selv 
|
|
|
|
|
|
|
Til top |
|
|
napsi Forum Bruger

|
Sendt: 17 December 2006 kl. 04:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ghammel & Suhr skrev:
|
|
|
Audio-data er en delmængde af data. Så enkelt kan det siges. Audio-data er den venlige delmængde, mens program-data er meget utilgivende overfor fejl, men begge behandles med samme kærlige omtanke fra filsystemets side. :)
|
Til top |
|
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|