Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 16:50   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Baghøjt. 2.40m? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 14 December 2006 kl. 16:47 | IP-adresse registreret  

I en del indbygningshøjttalere er det muligt at vinkle diskanten lidt, hvis man kan det i dine så kan det jo kompensere lidt.

Der er også nogle receivere/processorer hvor man i set-up kan angive om højttalerne er placeret højt eller lavt og så kan den til en hvis grad kompensere for det.

Som det allerede er sagt, så er det nok ikke den optimale placering, men jeg tror sagtens det kan give et fornuftigt resultat. Som Kyhn siger, så er det jo bedre end slet ingen baghøjttalere

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB

oo27
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 August 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 14 December 2006 kl. 17:02 | IP-adresse registreret  

Jah det må jo næsten komme an på en prøve. Lige netop denne model har ikke mulighed for, at vinkle diskanterne - så skulle jeg have haft in-ceiling modellen - og det har jeg sådan set også allerede fortrudt jeg ikke har fået! Men eftersom lofter og dampspærre allerede er lavet er den løsning desværre ude af billedet!

Regner da så bestemt med at anskaffe en receiver med fornuftig auto-setup ala Denon 3806 (Audyssey MultiEQ XT) som min kammerat lige har købt og er meget tilfreds med, eller måske 2807 eller Onkyo TX-674.

Onkyoen hælder jeg mest til pga pris/performance og super reviews og alsidige mulighder med dens HDMI - dog har jeg endnu ikke sat mig meget ind i de forskellige auto-setups fra Denon, Pioneer og Yamaha, så kan ikke sige hvad der er bedst.

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: København
Sendt: 15 December 2006 kl. 03:04 | IP-adresse registreret  

spørgsmålet er om du ikke kan sætte dem vinklet ind i væggen?? tror godt det kunne lade sig gøre, dog ikke med en kant i bunden af holdet, men det må da være muligt at gøre det elegant
Til top Vis brasch's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brasch

oo27
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 December 2006 kl. 09:18 | IP-adresse registreret  

Hmm det kunne måske lade sig gøre, selv om jeg ikke er sikker på hvor elegant/pænt det vil være.

Jeg forstår ikke helt hvorfor flere er jer er inde på, at vinkle højtalerne mod lytte positionen etc.?! Jeg troede lige netop at pointen var at skabe en diffus lyd bag lyttepositionen ved at højt. spiller over ørehøjde på tværs af rummet?!

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 15 December 2006 kl. 09:24 | IP-adresse registreret  

Der er lidt delte meninger om den sag. I "gamle dage" med pro-logic spillede surroundkanalerne i mono, og her var det et mål at gøre lyden diffus så man ikke kunne pinpointe hvor lyden kom fra - den skulle bare komme "et eller andet sted bagfra".

Med 5.1 lyd blev det vigtigere at kunne retningsbestemme surroundkanalerne, og med 6.1 og 7.1 er det endnu mere udtalt.

Nogen sværger stadig til at gøre lyden "lidt" diffus, fordi selv 4 surroundhøjttalere er mindre end de 8-10 stykker der ofte er i en biograf. Dette er jeg dog ikke ubetinget enig i, da rummet jo også er tilsvarende mindre.

Alt dette går nu mest på dipol højttalere, som jeg ikke går ud fra dine er..? Så jeg tror måske ikke problemet er så stort - og ihvertfald næppe større end at man kan komme det meste af det til livs med eq.

Til top Vis RogueAgent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RogueAgent

oo27
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 December 2006 kl. 12:52 | IP-adresse registreret  

Oki doki - tak for den præcisering

Billed af stuen (og meget primitivt/hurtigt indtegnet højt. placeringer):

http://www.peecee.dk/index.php?lid=1&aid=1&pid=2& ;loadid=16962

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 15 December 2006 kl. 14:32 | IP-adresse registreret  

Det ser ud til at blive et virkelig spændende rum..!

Jeg spår at du kommer til at eksperimente en del med placeringen af en subwoofer - den vil jo gerne forsøge at fylde HELE rummet, ikke bare nærområdet. Det kan godt være lidt af en udfordring i multi-funktionsrum med L-facon o.lign.  

Måske lidt at den goodwill du har fået på waf-kontoen med placerigen af surroundhøjttalerne kan indkasseres i den forbindelse..! 

Til top Vis RogueAgent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RogueAgent

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 15 December 2006 kl. 14:39 | IP-adresse registreret  

RogueAgent skrev:

Der er lidt delte meninger om den sag. I "gamle dage" med pro-logic spillede surroundkanalerne i mono, og her var det et mål at gøre lyden diffus så man ikke kunne pinpointe hvor lyden kom fra - den skulle bare komme "et eller andet sted bagfra".

Med 5.1 lyd blev det vigtigere at kunne retningsbestemme surroundkanalerne, og med 6.1 og 7.1 er det endnu mere udtalt.

Nogen sværger stadig til at gøre lyden "lidt" diffus, fordi selv 4 surroundhøjttalere er mindre end de 8-10 stykker der ofte er i en biograf. Dette er jeg dog ikke ubetinget enig i, da rummet jo også er tilsvarende mindre.

Alt dette går nu mest på dipol højttalere, som jeg ikke går ud fra dine er..? Så jeg tror måske ikke problemet er så stort - og ihvertfald næppe større end at man kan komme det meste af det til livs med eq.

Fin forklaring

Jeg vil dog tilføje lidt. Det kommer meget an på hvilket materiale det er der bliver afspillet, om det er en fordel med difus lyd eller ej.

I mange film bliver surroundkanalerne primært brugt til at skabe atmosfære. Det kan være bylyde, fuglekvidder, regnvejr osv. Til den slags er det helt fint med en difus gengivelse.

I andre film bliver surroundkanalerne brugt mere aktivt hvor man feks. har lyden af objekter der bevæger sig gennem rummet og der er den difuse gengivelse måske ikke helt så præcis.

Og så er der musik dvd'er der er mixet så der er instrumenter i surroundkanlerne og der vil jeg mene det er en ulempe med en difus gengivelse.

Det er selvfølgelig min personlige mening og der kan sagtens være mange der er uenige med mig
Som jeg har skrevet tidligere, så tror jeg sagtens du kan få et ganske fornuftigt resultat ud af det. Det er jo desværre de færreste af os der har mulighed for at indrette rummet helt optimalt.

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB

p.las
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 15 December 2006 kl. 21:07 | IP-adresse registreret  

Mine M&K tripole andbefales der at de skal hænge 2.10 mfra underkanten af ht.men hvad jeg syntes er mere vigtig, er hvor langt du sider fra bagkanalerne, iforhold til hvor højt de er oppe.Så det havde været nemmere og mere generelt hvis man opgav en vinkel istedet for en højde.Jo længere du sider væk jo højere kan du tillade dig at hænge dem.Ang dipol er de væsentlig nemmere at intregrere med fronten.Med tripol får du begge dele(panoreringer)
Til top Vis p.las's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af p.las

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: København
Sendt: 16 December 2006 kl. 01:06 | IP-adresse registreret  

problemet med den diffuse lyd gøres vel kun værre af at man i den samme film kan få brug for begge dele. den ene scene kan være en mand der går rundt på gaden i en stor by med meget trafikstøj, der er den diffuse lyd god, den næste scene kan være en skydescene, hvor det er en fordel at kunne høre præcis hvor kuglerne hvisler forbi. men opnår man ikke lidt af begge dele ved at vende dem mod hinanden?

Til top Vis brasch's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brasch

oo27
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 December 2006 kl. 20:25 | IP-adresse registreret  

Efter gennemgang med kone og arkitekt i weekenden bliver de nu placeret i ca. 2 meters højde - så det hjælper lidt på det

Mht. sub bliver det nok en Velodyne SPL-800i der er dejligt fysisk lille - så det bliver spændende med placering og integrering af den!

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes