Emne: Center eller ej? ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Neeper Lukket konto

Lukket efter eget ønske
Bruger siden: 11 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 762
|
| Sendt: 18 December 2006 kl. 17:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hattori Hanzo skrev:
Bare med at finde et mærke og modelserie hvor center er lig med fronter og baghøjttalere....nogle forslag?  |
|
|
Dali Euphonia CS4 er en MS4 udformet anderledes... Men det er fan... en stor centerhøjttaler... GamuT LC5 er en L5, dog i et noget mindre kabinet...
|
| Til top |
|
| |
janwa Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1288
|
| Sendt: 18 December 2006 kl. 17:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan ikke fatte, at når GamuT laver en Center højtaler, at den skal værre så lille, det tyder ikke godt, havde gerne set at GamuT havde gjort
noget ud af deres Center Højtaler.
|
| Til top |
|
| |
preben1234 Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 252
|
| Sendt: 18 December 2006 kl. 18:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hattori Hanzo skrev:
DAntax har lige lavet en kanon serie diskanten er som blødt smør
Bare med at finde et mærke og modelserie hvor center er lig med fronter og baghøjttalere....nogle forslag? 
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Hattori Hanzo Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1950
|
| Sendt: 18 December 2006 kl. 18:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ville selv foreslå 4 stk B&W 805S, 1. stk B&W HTM4S....med backup af en B&W ASW 825  ...så burde den være hjemme __________________ "Everyone is entitled to their own opinion, but not their own facts"
|
| Til top |
|
| |
janwa Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 18 December 2006 kl. 18:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man kan også bruge to Center højtaler
|
| Til top |
|
| |
Neeper Lukket konto

Lukket efter eget ønske
|
| Sendt: 18 December 2006 kl. 19:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
janwa skrev:
Kan ikke fatte, at når GamuT laver en Center højtaler, at den skal værre så lille, det tyder ikke godt, havde gerne set at GamuT havde gjort noget ud af deres Center Højtaler. |
|
|
Hej janwa
Så lille? Nu har jeg jo selv tegnet den, og jeg synes bestemt ikke den er lille. Den er BxHxD: 64x20x42 cm!
Det er de samme enheder og stort set samme filter som L5. Det eneste er, at den ikke går helt så dybt i bassen... Der er sjældent sådan virkelig dyb bas i center sporet, så det synes jeg da er helt fint... Bedre end at skulle finde plads til en 1 meter bred center højttaler...
Mvh Kim
|
| Til top |
|
| |
janwa Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 18 December 2006 kl. 19:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du må undskylde Neeper, men syndes alså at den er lille, set i lyset at den skal spille samme med L5, så heller en der er en meter lange, og som
kan gå næsten ligså dybt som L5, at der ikke er så meget bas i Center kanale, er forkert, der er ligså meget bas i en Center kanal som der er i side
kanaler, hvis der ikke er meget bas i Center kanale er det mixet, der er forkert, har du alrig hørt en opsætning med tre ens front højtaler af gulv
typen, du få et stort bredt lyd bilde hvor det hele falder på plads.
Men måske er i ved at lave en større Center højtaler til L7 højtaler ?
|
| Til top |
|
| |
Neeper Lukket konto

Lukket efter eget ønske
|
| Sendt: 18 December 2006 kl. 20:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
janwa skrev:
Du må undskylde Neeper, men syndes alså at den er lille, set i lyset at den skal spille samme med L5, så heller en der er en meter lange, og som kan gå næsten ligså dybt som L5, at der ikke er så meget bas i Center kanale, er forkert, der er ligså meget bas i en Center kanal som der er i side kanaler, hvis der ikke er meget bas i Center kanale er det mixet, der er forkert, har du alrig hørt en opsætning med tre ens front højtaler af gulv typen, du få et stort bredt lyd bilde hvor det hele falder på plads.
Men måske er i ved at lave en større Center højtaler til L7 højtaler ? |
|
|
Jeg har ikke været hos GamuT i et år, så jeg ved ikke hvad de laver... Men jeg mener ikke der er behov for en center højttaler der er lige så stor som front højttalerne... På 99 % af alle film og koncerter er der ikke mixet nær så meget bas i center sporet som i front kanalerne... Men ja, hvis man vil ha' ligeså meget bas i center højttaleren, så skal man da bare købe 3 ens til front, og så have et lyd transperant lærred... Men den løsning findes jo allerede med alle højttalere..
|
| Til top |
|
| |
sshd Forum Bruger

Bruger siden: 31 Maj 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 634
|
| Sendt: 18 December 2006 kl. 20:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
greve skrev:
Selvom det er en anelse OT, så er det stadig relevant her IMHO. Jeg gik selv den samme vej, men er nu vendt tilbage til SS (på vej...) - jeg savnede simpelthen den gode filmlyd uanset hvor godt stereo lyder, så er det altså fladt til film når man først har hørt et ordentligt SS setup - jeg troede jeg vidste bedre, men har nu fortrudt og vender tilbage til et (godt) SS system.
|
|
|
Hvad hjælper det at have et rigtig godt surroundanlæg, når kun 2 ud af mine 500 film har ordentlig lyd? Dolby Digital er godt nok til effekter, men ikke til scener hvor musikken spiller en væsentlig rolle. Her et dts bare bedre. Desværre så fylder dts ret så meget (ca 3x så meget som DD), så langt de fleste DVD'ere benyttet dts i halv båndbredde. Så kan det da være ligemeget! Jeg har lige været på juleindkøb. Gik forbi TP Musik Marked, Fona, Merlin, en boghandler og Bilka. De havde alle DVD'ere til ingen penge (25-50 kr). Det var naturligvis ikke med dts (og mange var 4:3). Men OK, ingen har sagt at vellyd skal være billigt. Man kunne også gå en tur i Blockbuster og leje censorerede film med dts. Ja i 2006 har vi censur. Utroligt. Eksempelvis mangler der to minutter i filmen Signs fra 2002. Og the Last Boy Scout er helt uden vold - mangler 5 minutter. Hjemmebiografen er en flad oplevelse (to titler undtaget). Om det så er en flad oplevelse i surround eller i stereo er vel mindre væsentligt.
|
| Til top |
|
| |
brasch Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3482
|
| Sendt: 18 December 2006 kl. 20:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
lpm76 skrev:
|
Jeg må indrømme at jeg har haft mest succes UDEN en centerhøjttaler. Jeg synes den ødelægger stereoperspektivet, og jeg savner den ikke når jeg ser film.
|
|
|
man spiller jo heller ikke stereo, hvis man bruger mere end 2 kanaler??? der er jo ikke nødvendigvis nogen grund til at høre musik på alle kanalerne samtidigt
|
| Til top |
|
| |
erla Udelukket fra forum

Bruger siden: 29 Juli 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1081
|
| Sendt: 18 December 2006 kl. 20:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
lpm76 skrev:
Jeg må indrømme at jeg har haft mest succes UDEN en centerhøjttaler. Jeg synes den ødelægger stereoperspektivet, og jeg savner den ikke når jeg ser film. |
|
|
Nu ønsker jeg ikke at føre tråden OT, og synes egentlig dit indlæg er utidigt... men, hvad laver en center i dit stereo-perspektiv ??? Enhver SS-reciever kan kobles til at spille i stereo, hvilket vil sige, at al lyden kommer ud af to (2!) højtalere, placeret til højre og venstre for lyttepositionen - hvis du kobler din center ind når du lytter til stereo, så er der tale om fejlbetjening fra din side, og ikke om, at centeren "ødelægger stereoperspektivet" ! MVH.
|
| Til top |
|
| |
janwa Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 18 December 2006 kl. 21:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
i Min verden, er en Biograf (dette gælder den store Biogar og hjemme biogarfen) oplevelse den, at man har en stor bred lyd i front, og en bag lyd
der kommer fra alle sider, Det ville sig at lyde kan gå rund i 180 grader, og det er let at høre hvad der sker.
I de fleste gange er det kun i DTS, at dette forkommer og kun hvis man bruger fuldbånd bred.
Selfølig skal bassen, komme og slå hårdt, uden at rummle.
Men grunden til at man udsender så mange film på DD er vel at det fylder mindre (der er mere plads til ekstra mariale), plus at det er dyre at
lave.
Plus der er ikke mange Hjemmebiografer, der kan spille op med de stor, rigtig Biogarfer, husk der er en beder halv-del der har det sidst ord, når
der skal købes hjemmebiff udstyr, det betyder gerne meget små højtaler minus sub. bas (den fylder og ser ikke pæn ud).
Har fået fortalt i den HI-FI butik, jeg handler, at mange gange, bliver der købt et anlæg med 5 højtaler, og når det skal sætte op der hjemme,
bliver det kun de to front højtaler der få lov til at blive sat op.
Og Surround anlæget må helst ikke koste for mange penge, der er mange mænd der er gået hjem fra butikke med et anlæg de ved ikke lyder
godt.
Så hvorfor gøre noget ud af lydmix på DVD film, når de fleste ikke kan høre det.
|
| Til top |
|
| |
MichaelWB Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2993
|
| Sendt: 18 December 2006 kl. 22:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Neeper skrev:
|
Som en anden er inde på, så stjæler det dynamik at køre downmix af center kanalen...
Det tager 6 dB af dynamikken...
|
|
|
Hvordan får du det lige til 6 db? Jeg har hørt om, at man kan regne med 6 db forskel hvis man feks. går fra 1 sub til 2 og placerer dem sammen, men det er jo ikke det der er tale om hvis man fjerner eller tilføjer en center. Jeg anfægter ikke at man mister noget, der er jo en højttaler mindre og dermed mindre membran-areal til at gengive lyden.
Neeper skrev:
|
Endvidere så kan nogle DTS film og koncerter lyde som om stemmerne kommer ud gennem en kagedåse ved downmix...
|
|
|
Hvis det er tilfældet må det være processoren eller fronthøjttalerne der ikke er gode nok. Hvis processoren gør det ordentligt er der jo ikke tale om "downmix" men bare at signalet deles mellem to højttalere.
Jeg har i hvert tilfælde ikke oplevet de problem du beskriver, hverken på film eller koncerter, lige meget om det er DD eller DTS. Der er dog det problem at man ikke har mulighed for at indstille niveauet på centeren, i det mindste ikke på den processor jeg har, og det kan være en ulempe.
Neeper skrev:
|
Såå... En center højttaler, i samme kvalitet som fronthøjttalerne er klart at fortrække...
Mvh Kim
|
|
|
Det ideelle er selvfølgelig 3 identiske fronthøjttalere, men den typiske centerhøjttaler er jo en "vandret" model og selvom den er udstyret med samme enheder som fronterne lyder den sjældent præcist som fronterne, om det så er et problem er selvfølgelig op til den enkelte at afgøre.
Det her må ikke opfattes som om jeg er modstander af centerhøjttalere, for det er jeg bestemt ikke. Jeg er helt enig i, at centerkanalen og gengivelsen af denne er ekstremt vigtig, min pointe er bare at den bedste gengivelse ikke nødvendigvis kræver at man har en centerhøjttaler. __________________ Parasound-Micromega-Royd-SVS-Panasonic-PS3
Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
|
| Til top |
|
| |
lpm76 Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2004 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 697
|
| Sendt: 19 December 2006 kl. 00:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
erla skrev:
lpm76 skrev:
|
Jeg må indrømme at jeg har haft mest succes UDEN en centerhøjttaler. Jeg synes den ødelægger stereoperspektivet, og jeg savner den ikke når jeg ser film.
|
|
|
Nu ønsker jeg ikke at føre tråden OT, og synes egentlig dit indlæg er utidigt... men, hvad laver en center i dit stereo-perspektiv ???
Enhver SS-reciever kan kobles til at spille i stereo, hvilket vil sige, at al lyden kommer ud af to (2!) højtalere, placeret til højre og venstre for lyttepositionen - hvis du kobler din center ind når du lytter til stereo, så er der tale om fejlbetjening fra din side, og ikke om, at centeren "ødelægger stereoperspektivet" !
MVH.
|
|
|
Ah det var nu ikke for at være utidig. Jeg tror bare ikke jeg gjorde mig klart nok. For at undgå misforståelser så snakker jeg SS ligesom jer, jeg mener bare ikke det udelukker stereoperspektiv.
Når jeg kører 4.0, altså to baghøjttalere og to fronthøjttalere, så mener jeg da godt man kan snakke om stereoperspektiv. Altså om lyden synes at komme midt imellem højttalerne, lidt til venstre for midten, eller fx helt til højre for midten. Det er her jeg synes lydbilledet står bedre uden en centerhøjttaler end med een. Giver det mere mening? __________________ Mvh
Lars P. Madsen
|
| Til top |
|
| |
Neeper Lukket konto

Lukket efter eget ønske
|
| Sendt: 19 December 2006 kl. 00:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
MichaelWB skrev:
Neeper skrev:
|
Som en anden er inde på, så stjæler det dynamik at køre downmix af center kanalen...
|
|
|
Hvordan får du det lige til 6 db? Jeg har hørt om, at man kan regne med 6 db forskel hvis man feks. går fra 1 sub til 2 og placerer dem sammen, men det er jo ikke det der er tale om hvis man fjerner eller tilføjer en center. Jeg anfægter ikke at man mister noget, der er jo en højttaler mindre og dermed mindre membran-areal til at gengive lyden.
Neeper skrev:
|
Endvidere så kan nogle DTS film og koncerter lyde som om stemmerne kommer ud gennem en kagedåse ved downmix...
|
|
|
Hvis det er tilfældet må det være processoren eller fronthøjttalerne der ikke er gode nok. Hvis processoren gør det ordentligt er der jo ikke tale om "downmix" men bare at signalet deles mellem to højttalere.
Jeg har i hvert tilfælde ikke oplevet de problem du beskriver, hverken på film eller koncerter, lige meget om det er DD eller DTS. Der er dog det problem at man ikke har mulighed for at indstille niveauet på centeren, i det mindste ikke på den processor jeg har, og det kan være en ulempe.
Neeper skrev:
|
Såå... En center højttaler, i samme kvalitet som fronthøjttalerne er klart at fortrække...
Mvh Kim
|
|
|
Det ideelle er selvfølgelig 3 identiske fronthøjttalere, men den typiske centerhøjttaler er jo en "vandret" model og selvom den er udstyret med samme enheder som fronterne lyder den sjældent præcist som fronterne, om det så er et problem er selvfølgelig op til den enkelte at afgøre.
Det her må ikke opfattes som om jeg er modstander af centerhøjttalere, for det er jeg bestemt ikke. Jeg er helt enig i, at centerkanalen og gengivelsen af denne er ekstremt vigtig, min pointe er bare at den bedste gengivelse ikke nødvendigvis kræver at man har en centerhøjttaler.
|
|
|
Hej Michael WB
Hvor jeg har det med de 6 dB fra? Jamen det har jeg da fra Dolby og DTS... Det er jo nogle systemer de har lavet, og man mister 6 dB dynamik ved downmix af centeren... Det samme sker hvis man downmixer baghøjttalerne...
Det med at lyden kan lyde "dåset" i nogle tilfælde ved downmix af centeren, er ikke hardware betinget men et problem i nogle af DTS's algoritmer...
Jeg er egentlig enig med dig i, at der kan være nogle perspektiv mæssige fordele ved at køre uden center højttaler, men faktum er at man mister dynamik! Der er masser af andre "fejl" ved både Dolby og DTS's algoritmer... Bla. så er sub sporet ved Dolby Digital ikke i fase med resten af højttalerne... Og alt over 10 kHz gengives i mono ud gennem alle højttalerne... He he..
Mvh Kim
|
| Til top |
|
| |
MichaelWB Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2993
|
| Sendt: 19 December 2006 kl. 00:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Neeper skrev:
MichaelWB skrev:
Neeper skrev:
|
|
|
|
Neeper skrev:
|
|
|
|
Neeper skrev:
|
Mvh Kim
|
|
|
Det her må ikke opfattes som om jeg er modstander af centerhøjttalere, for det er jeg bestemt ikke. Jeg er helt enig i, at centerkanalen og gengivelsen af denne er ekstremt vigtig, min pointe er bare at den bedste gengivelse ikke nødvendigvis kræver at man har en centerhøjttaler.
|
|
|
Hej Michael WB
Hvor jeg har det med de 6 dB fra? Jamen det har jeg da fra Dolby og DTS... Det er jo nogle systemer de har lavet, og man mister 6 dB dynamik ved downmix af centeren... Det samme sker hvis man downmixer baghøjttalerne...
|
|
|
Fair nok. Så er det jo godt man har et anlæg hvor der er dynamik nok at give af 
Neeper skrev:
|
Det med at lyden kan lyde "dåset" i nogle tilfælde ved downmix af centeren, er ikke hardware betinget men et problem i nogle af DTS's algoritmer...
|
|
|
Så kan det være jeg bare har været heldig, for jeg har aldrig oplevet det. Tværtimod er jeg meg tilfreds med den stemme gengivelse jeg har.
Neeper skrev:
|
Jeg er egentlig enig med dig i, at der kan være nogle perspektiv mæssige fordele ved at køre uden center højttaler, men faktum er at man mister dynamik! Der er masser af andre "fejl" ved både Dolby og DTS's algoritmer... Bla. så er sub sporet ved Dolby Digital ikke i fase med resten af højttalerne... Og alt over 10 kHz gengives i mono ud gennem alle højttalerne... He he..
Mvh Kim
|
|
|
Det kunne så være en del af forklaringen på at der er så stor forskel på bassen i DD og DTS. Det bliver altså lidt bøvlet hvis man skal til at justere fasen på sub'en alt efter om man skal høre DD eller DTS  __________________ Parasound-Micromega-Royd-SVS-Panasonic-PS3
Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
|
| Til top |
|
| |
kyhn Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3396
|
| Sendt: 19 December 2006 kl. 07:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
MichaelWB skrev:
Hvis det er tilfældet må det være processoren eller fronthøjttalerne der ikke er gode nok. Hvis processoren gør det ordentligt er der jo ikke tale om "downmix" men bare at signalet deles mellem to højttalere. |
|
|
Njar ikke helt, for du ønsker jo stadigvæk at dit originale front signal skal være der, så jo det er et downmix der er tale om! Men JA hvis ikke det kan gøres ordentligt, så mangler frontsystemet headroom eller også er processoren for ringe (begge dele er ret almindeligt)
MichaelWB skrev:
| Der er dog det problem at man ikke har mulighed for at indstille niveauet på centeren, i det mindste ikke på den processor jeg har, og det kan være en ulempe. |
|
|
Der findes flere Processorer hvor du kan justere både niveau og delay på din phantomcenter
Neeper skrev:
| Hvor jeg har det med de 6 dB fra? Jamen det har jeg da fra Dolby og DTS... Det er jo nogle systemer de har lavet, og man mister 6 dB dynamik ved downmix af centeren... Det samme sker hvis man downmixer baghøjttalerne... |
|
|
Det er relativt let at regne på, i stedet for 3 højttalere har du nu kun 2 stk, det giver ikke helt 6dB forskel, men det er rigtigt at "deres" standard chips er konstrueret på en måde så du på linelevel niveau mister dynamik, om de 6dB holder i praksis ved jeg ikke, men det er helt sikkert en tåbelig måde at gøre det på!
Neeper skrev:
| Det med at lyden kan lyde "dåset" i nogle tilfælde ved downmix af centeren, er ikke hardware betinget men et problem i nogle af DTS's algoritmer... |
|
|
NEJ, fordi der er ingen der kræver at du benytter algoritmen til downmix af centerkanalen! flere producenter af seriøst grej har netop fravalgt disse standard løsninger fordi de er for dårlige!
Neeper skrev:
| Jeg er egentlig enig med dig i, at der kan være nogle perspektiv mæssige fordele ved at køre uden center højttaler, men faktum er at man mister dynamik! |
|
|
Der kan være store fordele ved ikke at have flere højttalere end nødvendigt, men ja, det koster lidt dynamik at lade færrere gøre arbejdet. Spørgsmålet er om anlægget har det nødvendige headroom til det extra der kræves.
Neeper skrev:
Der er masser af andre "fejl" ved både Dolby og DTS's algoritmer... Bla. så er sub sporet ved Dolby Digital ikke i fase med resten af højttalerne... Og alt over 10 kHz gengives i mono ud gennem alle højttalerne. |
|
|
Det er ikke "fejl" det er bevidste tiltag for at begrænse båndbredden... Men ja, ovenstående er blandt grundene til at DTS kan lyde markant bedre end DD
MichaelWB skrev:
Det kunne så være en del af forklaringen på at der er så stor forskel på bassen i DD og DTS. Det bliver altså lidt bøvlet hvis man skal til at justere fasen på sub'en alt efter om man skal høre DD eller DTS  |
|
|
Njar, du har vel seperart justering for hvert lydspor? Det har jeg da! Ellers så må man jo lave et preset for hver variant på subben
|
| Til top |
|
| |
RogueAgent Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2359
|
| Sendt: 19 December 2006 kl. 11:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
sshd skrev:
| Man kunne også gå en tur i Blockbuster og leje censorerede film med dts. Ja i 2006 har vi censur. Utroligt. Eksempelvis mangler der to minutter i filmen Signs fra 2002. Og the Last Boy Scout er helt uden vold - mangler 5 minutter. |
|
|
The last boyscout har aldrig haft DTS på DVD. Den version du har set har været den første udgave der kom i 1999-2000 eller deromkring, da Warner endnu ikke havde taget stilling til forskelle i censur imellem de europæiske lande. Skandinavien har den mest liberale filmcensur i europa, og når man laver en DVD til 15 lande på en gang, så er det "laveste fællesnævner" der kommer til at gælde, f.eks. i dette tilfælde den engelske censur, da skiven også skulle kunne udsendes her.
Warner har senere sendt en uncut version ud, specielt til skandinavien - tag og se den i stedet. Den har dog stadig ikke DTS.
Signs kan jeg ikke udtale mig om, den har jeg ikke set på DVD.
Now - back on topic. 
|
| Til top |
|
| |
kyhn Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3396
|
| Sendt: 19 December 2006 kl. 11:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
sshd skrev:
| Dolby Digital er godt nok til effekter, men ikke til scener hvor musikken spiller en væsentlig rolle. Her et dts bare bedre. Desværre så fylder dts ret så meget (ca 3x så meget som DD), så langt de fleste DVD'ere benyttet dts i halv båndbredde. Så kan det da være ligemeget! |
|
|
ja, så er det jo herligt ta have sine gamle LD afspiller, for der rykker lyden altså i DTS  håbet er jo at de nye formater kommer til at give fremskridt istedet for begrænsninger!
|
| Til top |
|
| |
Neeper Lukket konto

Lukket efter eget ønske
|
| Sendt: 19 December 2006 kl. 12:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej kyhn
Mener du ikke det er en fejl, at sub sporet på Dolby Digital ikke er i fase med de andre kanaler?
Og hvordan skulle dette kunne begrænse båndbredden? Der er dog rigtigt at det med mono over 10 kHz er et bevidst valg.
Men vi kan da glæde os over, at disse kompromiser snart er fortid. Dolby Digital +, Dolby Digital TrueHD og DTS HD er jo mange gange bedre end de nuværende formater...
Alene det dårligste af de nye formater, Dolby Digital + kører op til 6 M bps mod det "gamle" DTS i bedste tilfælde i dag kører 1.5 M bps. Endvidere har de nye formater langt bedre algoritmer. Faktisk 50 % bedre, hvilket gør at DD + faktisk er om mod 8 gange mindre komprimeret end DTS!
Det mest interessante for mig som højttalerproducent er dog, at DD + understøtter 13.1 diskrete kanaler!!! 
DD TrueHD køre 100 % tabsfri komprimering, og op til 18 M bps, og 24 bit /96 kHz i op til 8 kanaler... Dog kan det understøtte flere kanaler, men det er begrænsningen ved HD DVD og BluRay i dag...
PS: Ved nærmere eftertanke kan jeg se at der godt kunne ligger en del arbejde foran mig, og jeg vil i den forbindelse gerne støtte 100 % op om, at man naturligvis skal benytte den samme højttaler hele vejen rundt, da alt andet naturligvis vil være et kompromis... 
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|