Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 23:33   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Center eller ej? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 19 December 2006 kl. 12:30 | IP-adresse registreret  

Neeper skrev:
Der er masser af andre "fejl" ved både Dolby og DTS's algoritmer... Bla. så er sub sporet ved Dolby Digital ikke i fase med resten af højttalerne...  Og alt over 10 kHz gengives i mono ud gennem alle højttalerne... He he..

Mvh Kim

så er det derfor der står i manualen til min sub de anbefaler at man sætter fasen til 180 ved film

Til top Vis brasch's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brasch

Neeper
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske

Bruger siden: 11 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 19 December 2006 kl. 12:37 | IP-adresse registreret  

brasch skrev:
Neeper skrev:
Der er masser af andre "fejl" ved både Dolby og DTS's algoritmer... Bla. så er sub sporet ved Dolby Digital ikke i fase med resten af højttalerne...  Og alt over 10 kHz gengives i mono ud gennem alle højttalerne... He he..

Mvh Kim

så er det derfor der står i manualen til min sub de anbefaler at man sætter fasen til 180 ved film

Nu er det jo ved at være et par år siden jeg sidst har målt på det, men jeg mener faktisk ikke det er 180 grader den er ude af fase.. Det er vidst er sted midt i mellem... Men måske tættere på 180 grader... For ja, ofte skal subben stå på 180 grader, ved DD... Men det skal den ikke ved DTS!

Til top Vis Neeper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Neeper Besøg Neeper's Websted

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 19 December 2006 kl. 13:23 | IP-adresse registreret  

Neeper skrev:

Hej kyhn

Mener du ikke det er en fejl, at sub sporet på Dolby Digital ikke er i fase med de andre kanaler?

Og hvordan skulle dette kunne begrænse båndbredden? Der er dog rigtigt at det med mono over 10 kHz er et bevidst valg.

Men vi kan da glæde os over, at disse kompromiser snart er fortid. Dolby Digital +, Dolby Digital TrueHD og DTS HD er jo mange gange bedre end de nuværende formater...

Alene det dårligste af de nye formater, Dolby Digital + kører op til 6 M bps mod det "gamle" DTS i bedste tilfælde i dag kører 1.5 M bps. Endvidere har de nye formater langt bedre algoritmer. Faktisk 50 % bedre, hvilket gør at DD + faktisk er om mod 8 gange mindre komprimeret end DTS!

Det mest interessante for mig som højttalerproducent er dog, at DD + understøtter 13.1 diskrete kanaler!!!

DD TrueHD køre 100 % tabsfri komprimering, og op til 18 M bps, og 24 bit /96 kHz i op til 8 kanaler... Dog kan det understøtte flere kanaler, men det er begrænsningen ved HD DVD og BluRay i dag...

PS: Ved nærmere eftertanke kan jeg se at der godt kunne ligger en del arbejde foran mig, og jeg vil i den forbindelse gerne støtte 100 % op om, at man naturligvis skal benytte den samme højttaler hele vejen rundt, da alt andet naturligvis vil være et kompromis...

13.1... jeg så hellere et ukomprimeret 4.1 og nogle ordentlige dekodere 

men, men min pointe er slet ikke rettet mod spec, men mere det faktum at få producenter gør noget for at gøre lyden bedre, mens resten blot ligger sig i kølevandet på Dolby og DTS.

Std. chips, noget ICE power eller ligende og fine aluplader... Viola 30K prisskilt 

Så mht de nye formater må vi se tiden an, min skepsis bliver dog stående til andet er bevist. Udviklingen har det med at være "papir" god..

Sjovt nok så higer mange efter noget bedre uden at have set/hørt potentialet i det der findes. Jeg vil bestemt også gerne have et bedre filmmedie end DVD, men det skal altså også være bedre! Ikke som det gik med LD=>DVD, LP=>CD, Billedrør=>Flad, Bånd=>mp3 optagere.

Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 19 December 2006 kl. 16:13 | IP-adresse registreret  

kyhn skrev:

MichaelWB skrev:
Der er dog det problem at man ikke har mulighed for at indstille niveauet på centeren, i det mindste ikke på den processor jeg har, og det kan være en ulempe.

Der findes flere Processorer hvor du kan justere både niveau og delay på din phantomcenter

Min gamle processor har desværre ikke den mulighed. Det er ikke noget stort problem for niveauet passer heldigvis ret godt.

kyhn skrev:

MichaelWB skrev:
Det kunne så være en del af forklaringen på at der er så stor forskel på bassen i DD og DTS. Det bliver altså lidt bøvlet hvis man skal til at justere fasen på sub'en alt efter om man skal høre DD eller DTS

Njar, du har vel seperart justering for hvert lydspor? Det har jeg da! Ellers så må man jo lave et preset for hver variant på subben

Desværre er det igen ikke en mulighed på processoren og heller ikke på sub'en.

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB

janwa
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 29 Januar 2006
Sendt: 19 December 2006 kl. 18:44 | IP-adresse registreret  

Der spille vel også ind, hvilken Surround Chip der sidder i processoren, jo dyre chip at de er, plus at der er man har bygget et god analig lyddel ind,
bliver det letter at adskille lyden og høre fejlen i lyd mix plus højtaler, til gengæld hvis man har fået fat i en rigtig godt lydmix bliver oplevelsen
mange mange større.
Til top Vis janwa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janwa

p.las
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2005
Sendt: 19 December 2006 kl. 20:18 | IP-adresse registreret  

ang min kommentar på mindre dynamik uden center er det prøvet på min egen primare og svigerfars meridian 568.Sidstnævnte går for at være en særdeles kompetent processor.Så jeg kan ikke forstille mig at det er der at problemet er
Til top Vis p.las's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af p.las

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 December 2006 kl. 21:35 | IP-adresse registreret  

p.las skrev:
ang min kommentar på mindre dynamik uden center er det prøvet på min egen primare og svigerfars meridian 568.Sidstnævnte går for at være en særdeles kompetent processor.Så jeg kan ikke forstille mig at det er der at problemet er
nej lige netop meridian har gjort lidt for at undgå de almindelige fejl! Det vil som sgat også altid være mindre dynamisk headroom på færrere højttalere, det jeg anfægtede var at det konsevent var 6dB.

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Sendt: 20 December 2006 kl. 21:03 | IP-adresse registreret  

Neeper skrev:
brasch skrev:
Neeper skrev:

Mvh Kim

Nu er det jo ved at være et par år siden jeg sidst har målt på det, men jeg mener faktisk ikke det er 180 grader den er ude af fase.. Det er vidst er sted midt i mellem... Men måske tættere på 180 grader... For ja, ofte skal subben stå på 180 grader, ved DD... Men det skal den ikke ved DTS!

hurra, så skal jeg om bag subben hver 2. gang jeg ska se film (nok nærmere hver gang, for at se hvad den nu står på).

Til top Vis brasch's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brasch

janwa
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 20 December 2006 kl. 21:10 | IP-adresse registreret  

Hvad vi man køre i THX, syndes at Sub. basse bliver mindre ved DTS, dette kan måske værre at THX indstilling også vender 180 grader.

p.las
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2005
Sendt: 20 December 2006 kl. 21:40 | IP-adresse registreret  

kyhn skrev:

p.las skrev:
nej lige netop meridian har gjort lidt for at undgå de almindelige fejl! Det vil som sgat også altid være mindre dynamisk headroom på færrere højttalere, det jeg anfægtede var at det konsevent var 6dB.

er der noget som er konsekvent i surround
Til top Vis p.las's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af p.las

erla
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 29 Juli 2006
Sendt: 20 December 2006 kl. 21:56 | IP-adresse registreret  

lpm76 skrev:
erla skrev:
lpm76 skrev:

Jeg må indrømme at jeg har haft mest succes UDEN en centerhøjttaler. Jeg synes den ødelægger stereoperspektivet, og jeg savner den ikke når jeg ser film.

Nu ønsker jeg ikke at føre tråden OT, og synes egentlig dit indlæg er utidigt... men, hvad laver en center i dit stereo-perspektiv ???

Enhver SS-reciever kan kobles til at spille i stereo, hvilket vil sige, at al lyden kommer ud af to (2!) højtalere, placeret til højre og venstre for lyttepositionen - hvis du kobler din center ind når du lytter til stereo, så er der tale om fejlbetjening fra din side, og ikke om, at centeren "ødelægger stereoperspektivet" !

MVH.

Ah det var nu ikke for at være utidig. Jeg tror bare ikke jeg gjorde mig klart nok. For at undgå misforståelser så snakker jeg SS ligesom jer, jeg mener bare ikke det udelukker stereoperspektiv.

Når jeg kører 4.0, altså to baghøjttalere og to fronthøjttalere, så mener jeg da godt man kan snakke om stereoperspektiv. Altså om lyden synes at komme midt imellem højttalerne, lidt til venstre for midten, eller fx helt til højre for midten. Det er her jeg synes lydbilledet står bedre uden en centerhøjttaler end med een. Giver det mere mening?

Næ... ikke rigtigt... stereo betyder to - altså i lydsammenhæng to dimensioner, højre/venstre. surround er 3 dimensionelt... Mn okay, hvis du snakker om det 3 dimensionelle perspektiv i surround, misforstod jeg dit første indlæg, men forstår stadig ikke du mener det bliver ødelagt af en center... Har du haft matchende højtalere og justeret kanalerne korrekt mht. indbyrdes niveau og delay ?

MVH.

Til top Vis erla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erla Besøg erla's Websted

lpm76
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2004
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 20 December 2006 kl. 22:43 | IP-adresse registreret  

Arh så pokkers 3-dimmensionelt synes jeg nu heller ikke det er. Jo selvfølgelig er der effekter der suser rundt, men jeg synes nu der er en hel del lyd der kun kommer i fronterne (med eller uden center).

Du må ikke hænge mig op på det, men jeg mener det var en 520'er (eller var det en 720'er?), som vidst var det bedste match til en 1280'er. Niveau og delay blev selvfølgelig matchet, men jeg synes stadig stereoperspektivet stod bedre uden en center. Jeg synes heller ikke det er så mærkeligt for jeg har samme oplevelse når jeg hører musik.

Til gengæld vil jeg medgive folk at en center kan være praktisk hvis man sidder langt fra sweetspot, det gør jeg bare sjældent.  

janwa
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 21 December 2006 kl. 01:11 | IP-adresse registreret  

Ipm76, hvilke SA Center har du haft, spøre fordig at SA Center ikke er noget at skrive hjem om, så jeg kan godt forstå at det lyder beder unden
center.

lpm76
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2004
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 21 December 2006 kl. 07:17 | IP-adresse registreret  

janwa skrev:
Ipm76, hvilke SA Center har du haft, spøre fordig at SA Center ikke er noget at skrive hjem om, så jeg kan godt forstå at det lyder beder unden
center.

Det står her...

lpm76 skrev:

Du må ikke hænge mig op på det, men jeg mener det var en 520'er (eller var det en 720'er?), som vidst var det bedste match til en 1280'er.

Jeg har den ikke længere, så jeg kan ikke engang tjekke det for dig. Jeg skal ikke kunne sige om SA's centerht'er er dårligere end gennemsnittet, men var det ikke dig der generelt var utilfreds med SA?

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 December 2006 kl. 07:37 | IP-adresse registreret  

lpm76 skrev:

janwa skrev:
center.

Det står her...

lpm76 skrev:

Du må ikke hænge mig op på det, men jeg mener det var en 520'er (eller var det en 720'er?), som vidst var det bedste match til en 1280'er.

Jeg har den ikke længere, så jeg kan ikke engang tjekke det for dig. Jeg skal ikke kunne sige om SA's centerht'er er dårligere end gennemsnittet, men var det ikke dig der generelt var utilfreds med SA?

i princippet er det ligegyldigt, jeg har haft en del forskellige centre og brugt forskellige gulvHT også, Jeg er ikke i tvivl om hvad en center gør godt og skidt! Problemet er at de fleste har SSdekodere der er for ringe til downmix af centerkanalen og derfor sammenligner på et forkert grundlag.

Men igen hvis du sidder meget tæt på billedet, eller skævt for sweetspot, så er der ingen tvivl om at en center er eneste løsning. (samme gælder bagcenter!)

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 3
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes