Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 21:33   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: DIY DAC (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 21
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
xo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 30 December 2006 kl. 22:25 | IP-adresse registreret  

Den pragmatiske vinkel er vel at tingene altid kan blive bedre, men at man skal nyde de fremskridt der trods alt sker, ellers kører man da hurtigt sur i det.

Til top Vis xo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af xo

FHWac
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 November 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 30 December 2006 kl. 22:45 | IP-adresse registreret  

Hurtig: Siger du at PCM1704 udgår af produktion?
Til top Vis FHWac's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FHWac

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 30 December 2006 kl. 22:52 | IP-adresse registreret  

PCM1704 er listet som "NRND" (Not Recommended for New Designs) hos TI, dvs. at den udgår på et tidspunkt. Om det bliver i næste uge eller til
næste år må tiden vise.

/U.

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 30 December 2006 kl. 23:10 | IP-adresse registreret  

Ja, den udgår helt sikkert. PCM1704 kan ikke længere købes hos Texas Instruments af nye kunder, idet TI har planer om helt at lukke produktionen. Sådan går det med de fleste special-komponenter. Men man vil samtidig gerne yde en god service overfor de kunder der allerede har designet komponenten ind i sine produkter. Når det som med PCM1704 er en komponent, hvor der ikke kommer en direkte kompatibel afløser, vil man derfor ofte se, at den forbliver i produktion i nogle år endnu, indtil aftagerne af PCM1704 langsomt får designet nye komponenter ind som erstatning. På et eller andet tidspunkt får disse aftagere så en "last buy" notice, hvor de får besked om, at absolut sidste dato for køb af kredsen. De fleste producenter vil så opkøbe et lille parti, så de kan yde support i tilfælde kunder hvis produkter fejler.

Sideløbende vil diverse komponent-distributører stadig kunne sælge PCM1704. Eks Farnell og ELFA. Men det får naturligvis også ende en dag...

Er det bare til et DIY-projekt, hvor man skal lave en enkelt DAC til sig selv, er det intet problem at skaffe et sæt PCM1704. Men vil man udvikle en ny konstruktion, vil jeg mene det er dumt at designe en komponent ind, der allerede er erklæret Not Recommended for New Design.

FHWac
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 November 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 30 December 2006 kl. 23:18 | IP-adresse registreret  

har I så prøvet afløseren PCM1796?
Til top Vis FHWac's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FHWac

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 30 December 2006 kl. 23:28 | IP-adresse registreret  

Nej, vi har ikke testet PCM1796. Primært fordi vores CS4398 gør et særdeles godt arbejde!

Bradman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005
Sendt: 31 December 2006 kl. 12:28 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:

Det er korrekt, at HiFi er i konstant forandring... Men det er der kun en grund til: Penge!! De kommercielle producenter lancerer nye produkter hvert eneste år, der lover at være væsentlig bedre end sidste års model.
Men prøv eks at tage en 15 år gammel DOXA... For 15 år siden tævede den alverdens High End forstærkere på lyden. Nu har mange af disse mærker så lanceret 7-15 nye generationer, der hver gang påstår at være blevet revolutionerende meget bedre. Det sjove er bare, at DOXA'en trods sine 15 år stadig tæver dem på lyden.

Forandringen i HiFi verdenen har primært til formål at sælge nye produkter... Og det er ikke hvert år der sker revolutioner for alle mærker. Alligevel lancerer de nye modeller!!

Som jeg har sagt før, har vi nok lidt for forskellig indgangsvinkel... Hvis jeg er tilfreds med lyden, er teknikken ikke voldsom interessant. Du vil til gengæld blive ved at diskutere hvad der er galt med teknikken, selvom lyden intet fejler! Eller tager jeg fejl???

Hej Hurtig...

Hvad er det for nogle hi-end forstærker som DOXAen er bedre end? Kan du ikke fortælle hvad det er for nogle forstærker du tænker på....både dengang og idag som DOXAen er bedre end?

Mvh

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 31 December 2006 kl. 13:09 | IP-adresse registreret  

Når jeg siger at den for 15 år siden tævede alverdens High End modeller, skal du ikke tilke det som om jeg selv har været rundt med en DOXA under armen for at lytte mod andre forstærkere, men mere som generelt indtryk af, at den på daværende tidspunkt var på et niveau, hvor få kunne følge med lydmæssigt. Og det er den stadig

Jeg har selv lyttet DOXA'en mod for ca 10 år siden, og jeg var absolut IKKE i tvivl, selvom ML er ultra lækkert. Desuden har jeg efterhånden haft lidt af hvert stående i min stue, men hver gang vender jeg tilbage til min DOXA.
Det er i øvrigt meget typisk. Kender flere, der har haft den samme DOXA i 15 år, og stadig mener at den er blandt det bedste de har hørt. Sådan tror jeg ikke det gælder for ret mange mærker... Jeg synes de fleste High End mærker handles ret jævnlig på brugtmarkederne.

Men jeg kan da tage fejl.. Jeg kan bare ikke rigtig komme på så mange forstærkere, hvor lyden vitterligt er blevet væsentlig bedre de seneste år. Men jeg er åben overfor gode bud... Hvad kunne det være??? Snakker vi eks ML, så mener jeg ret beset, at de nye modeller er blevet ringere. Det er som om man glemmer at lytte, i den evige kamp om at få produkterne til at se vildere og bedre ud. Men prøv at tænke over de 3 bedste forstærkere du nogensinde har hørt. Hvor mange af dem er fra producenternes seneste serie??
Men nu skal det ikke handle om forstærkere. Mere om, at jeg ikke mener der er sket de store landvindinger i det analoge domæne af audio-branchen de sidste mange år.
Som jeg tidligere har nævnt, så tror jeg det skyldes, at kunderne i dag lytter meget med øjnene. Og det ved producenterne også. Derfor prioteres 20mm tykke alu-fronter højere, end at sidde i månedsvis og trimme produkterne. Der er da også flere der har ment, at vores DAc skulle i et massivt alu-kabinet, da vi således lettere kunne overbevise folk om, at den faktisk lyder godt. Jeg skal ikke afvise, at vi på et tidspunkt får lavet et lækkert kabinet. Men det er da skræmmende, at audio-produkter der er lavet med det mål at give bedst mulig lyd, skal sælges på et flot design!

NewClassD
Branchemedlem
Branchemedlem

Bruger siden: 03 Juni 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 31 December 2006 kl. 13:51 | IP-adresse registreret  

Meget interessant diskussion i har kørende her :)

Jeg kunne ikke lade være med at fæstne mig ved at analogdelen skulle være en kopi af Daner Detal. Er der nogen der ved om BD241 / BD242 også var standard i Daner Detal, og i givet fald hvilket årstal dette design er lavet i?

Til top Vis NewClassD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NewClassD Besøg NewClassD's Websted

Bradman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 December 2006 kl. 14:22 | IP-adresse registreret  

Ok....jeg går dig lidt bedene Hurtig:

Citat: For 15 år siden tævede den alverdens High End forstærkere på lyden. Nu har mange af disse mærker så lanceret 7-15 nye generationer, der hver gang påstår at være blevet revolutionerende meget bedre. Det sjove er bare, at DOXA'en trods sine 15 år stadig tæver dem på lyden.

Så vidt jeg kan se bliver der trukket lidt i land når du skal navnegive "alverdens high end". Jeg oplever du får generelliseret en hel masse, men for derefter at ikke at navnegive nogen forstærker. Du burde kunne nævne en forstærker fra 15 år siden og som er blevet relanceret 15 gange og er stadig ringere end DOXAen....jeg forventer at prisklasserne er nogenlunde ens. Hvad kostede en DOXA i 1991 ?  For mig bliver billedet nemlig lidt udvandet hvis du ikke konkretiserer det med nogen eksempler. Der er langt til at DOXAen banker alverdens hi-end.

Jeg tvivler nu ikke på den DOXA spiller dejligt og er en simpel og meget velspillende sag som har gjort det godt i mange år. Jeg har hørt den vil flere lejligheder og synes da den spiller fint - no doubt. Når du langer ud efter andre for deres manglende evne til leve op til godt audio designm så må du have noget konkret Hurtig.

Godt nytår

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 31 December 2006 kl. 15:36 | IP-adresse registreret  

NewClassD skrev:

Meget interessant diskussion i har kørende her :)

Jeg kunne ikke lade være med at fæstne mig ved at analogdelen skulle være en kopi af Daner Detal. Er der nogen der ved om BD241 / BD242 også var standard i Daner Detal, og i givet fald hvilket årstal dette design er lavet i?

Mener bestemt IKKE BD241 og BD242 var standard i Detal!!! De er primært valgt fordi de har de egenskaber vi søger. De er robuste og ikke alt for hurtige.
Ved godt at mange sværger til ULTRA hurtige japanske halvledere, og teoretisk set burde det være optimalt. Jeg synes bare ikke lyden altid følger med. Ofte bliver den lidt for substansløs. Min erfaring med lidt langsommere europæiske halvledere er, at lyden får mere krop og fylde.

Det skal dog tilføjes, at jeg skal kigge lidt på forskellige transistor-typer. Derfor bliver det ikke nødvendigvis BD241/242 der kommer i den endelige version. På samme måde kan det også let ende med eks hurtige japanske transistorer i indgangstrinnet. Men det vil tiden/lyden vise...

Og så i øvrigt... Velkommen i tråden til Lars!

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 31 December 2006 kl. 15:41 | IP-adresse registreret  

Bradman skrev:

Ok....jeg går dig lidt bedene Hurtig:

Citat: For 15 år siden tævede den alverdens High End forstærkere på lyden. Nu har mange af disse mærker så lanceret 7-15 nye generationer, der hver gang påstår at være blevet revolutionerende meget bedre. Det sjove er bare, at DOXA'en trods sine 15 år stadig tæver dem på lyden.

Så vidt jeg kan se bliver der trukket lidt i land når du skal navnegive "alverdens high end". Jeg oplever du får generelliseret en hel masse, men for derefter at ikke at navnegive nogen forstærker. Du burde kunne nævne en forstærker fra 15 år siden og som er blevet relanceret 15 gange og er stadig ringere end DOXAen....jeg forventer at prisklasserne er nogenlunde ens. Hvad kostede en DOXA i 1991 ?  For mig bliver billedet nemlig lidt udvandet hvis du ikke konkretiserer det med nogen eksempler. Der er langt til at DOXAen banker alverdens hi-end.

Jeg tvivler nu ikke på den DOXA spiller dejligt og er en simpel og meget velspillende sag som har gjort det godt i mange år. Jeg har hørt den vil flere lejligheder og synes da den spiller fint - no doubt. Når du langer ud efter andre for deres manglende evne til leve op til godt audio designm så må du have noget konkret Hurtig.

Godt nytår

Nu skal det ikke ende i ordkløveri. Mit budskab er primært, at man skal passe på ikke at blive forblændet hver gang et nyt produkt lanceres. Det er ikke altid positive fremskridt. Af samme årsag er nogle ældre konstruktioner stadig i ganske høj kurs, mens andre konstruktioner med måske bare et par år på bagen er nærmest umulige at sælge. Jeg gider ikke komme med konkrete eksempler... Det er ikke min hensigt, og hvis vi skal diskutere den slags, må du gerne åbne en ny tråd til formålet!

Hvis vi ser på CD-afspillere, kunne du jo tage et lyt på en SONY CDP-X707ES og så nogle af dens efterfølgere. De er blevet ret fede med kæmpe cd-skuffe osv... Men lyt så en gang til den gamle....

Bradman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 December 2006 kl. 16:00 | IP-adresse registreret  

Hej igen....

Ok, beklager. Det var ikke for at ødelægge tråden og min egen interesse for at forske inden for området er ikke rigtig tilstede....men det var nu heller ikke mig som genereliserede om high end som fik bank.  Hvis high-end fik (ikke mindre end bank) af DOXAen, så er det altså spændende om det faktisk passede. Jeg forstår godt hvad du mener, så skriv dog at nyt ikke altid er bedre end gammelt hvis det er hvad du gerne vil sige. Det er jeg du såvidt meget enig i. Om den ene Sony er bedre end den anden ved jeg ikke, jeg har haft en Teac P-500 alle de år mens Sony har lavet den ene efter den anden. De har ikke rigtig sagt mig noget. Det er vist Sony optik i min P-500.....og det kører bare derud af med org. laser. Utroligt - men helt sandt!  

Du skriver i sidste indlæg:

"Af samme årsag er nogle ældre konstruktioner stadig i ganske høj kurs, mens andre konstruktioner med måske bare et par år på bagen er nærmest umulige at sælge."

Hvilken nyere konstruktioner tænker du på?

Mvh og naturligvis godt nytår til alle.

xo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 31 December 2006 kl. 16:04 | IP-adresse registreret  

Kan den side diskussion ikke komme over i en anden tråd. Den er ikke særlig interessant i den her sammenhæng.
Til top Vis xo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af xo

Neeper
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske

Bruger siden: 11 Maj 2003
Sendt: 31 December 2006 kl. 16:32 | IP-adresse registreret  

FHWac skrev:

Hej FHWac

Afløseren for PCM1704 er PCM1796 men Burr Brown har en ny endnu bedre topmodel; PCM1792... PCM1796 er en "billig" udgave af topmodellen PCM1792 og de er ben kompatible! Og det er faktisk rigtigt spændende... Denon laver en "mini" CD afspiller (DCD-F102) som har en PCM1796 kreds i til 1699 kroner :)

Det kunne egentlig være sjovt at lodde en PCM1792 i (ca. 100,-) og så se hvor god denne maskine ville blive... 1800,- CD afspiller med verdens bedste DAC... :)

PCM1792 er lidt af en revolution inden for DAC's. Man kan opnå et dynamik område på 132 dB! med den... :) Dog skal 2 kredse anvendes i dual differential mode for at opnå disse specs...

Mvh Kim 

Til top Vis Neeper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Neeper Besøg Neeper's Websted

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Bruger siden: 29 Januar 2004
Sendt: 31 December 2006 kl. 16:51 | IP-adresse registreret  

Neeper skrev:

FHWac skrev:

Hej FHWac

Afløseren for PCM1704 er PCM1796 men Burr Brown har en ny endnu bedre topmodel; PCM1792... PCM1796 er en "billig" udgave af topmodellen PCM1792 og de er ben kompatible! Og det er faktisk rigtigt spændende... Denon laver en "mini" CD afspiller (DCD-F102) som har en PCM1796 kreds i til 1699 kroner :)

Det kunne egentlig være sjovt at lodde en PCM1792 i (ca. 100,-) og så se hvor god denne maskine ville blive... 1800,- CD afspiller med verdens bedste DAC... :)

PCM1792 er lidt af en revolution inden for DAC's. Man kan opnå et dynamik område på 132 dB! med den... :) Dog skal 2 kredse anvendes i dual differential mode for at opnå disse specs...

Mvh Kim 

Som Hurtig og co. netop beskriver i tråden, så kommer det jo nok en del mere op til det resterende hardware... Så tror ikke man vil opleve nogen væsentlig forskel ved dette, hvis man ikke samtidig forbedre dens arbejdsbetingelser!

Til top Vis micma18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micma18

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 31 December 2006 kl. 17:01 | IP-adresse registreret  

Jeg har faktisk kigget lidt på PCM1794, der i de lydbahandlende kredsløb er100% identisk med PCM1792. Forskellen ligger kun i, at PCM1792 er beregnet til u-processor styring, hvor PCM1794 er beregnet til hardware styring. Og u-processor skal vi IKKE have.

Jeg trr faktisk PCM1794 er en ret fremragende DAC. Det er ikke så meget de 132dB dynamikområde jeg tænker på. Det er mere det faktum, at det så vidt jeg ved er den første Sigma Delta DAC, hvor man har implementeret et virkelig godt digitalfilter i stil med dem man benyttede til de gamle multibit-DAC's. Af samme årsag skal jeg ikke kunne afvise, at jeg på et tidspunkt vil lave en DAC baseret på netop PCM1794. Men indtil videre er vi ganske glade for CS4398!!

Morse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 31 December 2006 kl. 17:34 | IP-adresse registreret  

Hej,

Jeg er noget forundret over denne totale afvisning af at bruge en mikroprocessor. Jeg ville bruge en PIC eller lign. med intern RC oscillator og lade den gå i "sleep" efter den har gjort sit arbejde. Her lukker den helt ned for oscillator osv. Det tvivler jeg på I kan høre...

Morse

Til top Vis Morse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morse

ppp_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 01 Januar 2007 kl. 02:13 | IP-adresse registreret  

Godt Nytår og .....*HIK* og skål fra verdens flinkeste Kaptajn!
Til top Vis ppp_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ppp_dk

Bradman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Januar 2007 kl. 12:43 | IP-adresse registreret  

xo skrev:
Kan den side diskussion ikke komme over i en anden tråd. Den er ikke særlig interessant i den her sammenhæng.

Jo, det kunne den godt, men hvorfor? Den hører da til her. Personen som har oprettet tråden fremfører argumenter (eller manglende det samme). Jeg synes det er helt naturligt at man hvis man fremsætter et argument, så er man vel også forpligtet til at gøre rede for det. Jeg anmoder Hurtig om at uddybe argumenterne i hans egne tråd.

Er det for meget fnidder, så er det da meget beklagligt XO.   

<< Forrige Side af 21 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes