Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 12:47   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: DIY DAC (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 21
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Lars Nielsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Diyhifi.dk

Bruger siden: 07 Maj 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 03 Januar 2007 kl. 21:01 | IP-adresse registreret  

Morse skrev:

Hej

Gryphon linietrinnet brugte også NPN i indgangstrinnet. Desuden havde Gryphon trinnet et opgraderet strømspejl og benyttede servo for at undgå kondensatoren i udgangen.

Morse

Daner Detal benyttede også DC servo...

Til top Vis Lars Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lars Nielsen Besøg Lars Nielsen's Websted

Morse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 03 Januar 2007 kl. 21:31 | IP-adresse registreret  

Hej Lars,

Dette er godt nok uden for trådens emne, men et hurtigt spørgsmål. Havde Daner Riaa'n også 2122 Hz (75uS) filtret placeret på indgangen af det første differential trin og 50Hz/500Hz (3180uS/318uS) ledet placeret imellem kollektorerne i det første differential trin?

Morse

Til top Vis Morse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morse

NewClassD
Branchemedlem
Branchemedlem

Bruger siden: 03 Juni 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 03 Januar 2007 kl. 21:40 | IP-adresse registreret  

Hej Morse

Jeg ved desværre intet om Daner's kredsløb, diagrammet er blot mit eget gæt ud fra de viste billeder af DAC'en.

Til top Vis NewClassD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NewClassD Besøg NewClassD's Websted

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Sendt: 03 Januar 2007 kl. 22:00 | IP-adresse registreret  

Ja, jeg aner heller ikke noget om RIAA på Daner! Men jeg kan tilføje, at vores DAC ligesom Daner benytter en DC-servo. Dog er den implementeret på en noget anderledes måde end i Daner. Grundlæggende er den MEGET svag og med MEGET lav knækfrekvens!

Nyeste update omkring DAC'en er i øvrigt, at jeg arbejder på lidt småændringer i layoutet. Det bliver muligvis noget med printmonterede phono-bøsninger, såfremt jeg kan finde nogen i en ordentlig kvalitet. Jeg vil meget gerne høre fra folk der kender til sådanne!!
Hvis der bliver printmonterede phono'er, vil der også være en TOSLINK indgang. Men det afhænger lidt af hvilke phono'er jeg kan finde.... Så hjællppp!!!!

Alternativet bliver de gode gamle chassis-monterede phono'er. I så fald laver jeg et addon-modul, så man kan koble TOSLINK på alligevel! Men printmonteret ville være lidt lakrids !!

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 03 Januar 2007 kl. 22:14 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:

Ja, jeg aner heller ikke noget om RIAA på Daner! Men jeg kan tilføje, at vores DAC ligesom Daner benytter en DC-servo. Dog
er den implementeret på en noget anderledes måde end i Daner. Grundlæggende er den MEGET svag og med MEGET lav knækfrekvens!

Nyeste update omkring DAC'en er i øvrigt, at jeg arbejder på lidt småændringer i layoutet. Det bliver muligvis noget med printmonterede
phono-bøsninger, såfremt jeg kan finde nogen i en ordentlig kvalitet. Jeg vil meget gerne høre fra folk der kender til sådanne!!Hvis der bliver
printmonterede phono'er, vil der også være en TOSLINK indgang. Men det afhænger lidt af hvilke phono'er jeg kan finde.... Så hjællppp!!!!

Alternativet bliver de gode gamle chassis-monterede phono'er. I så fald laver jeg et addon-modul, så man kan koble TOSLINK på alligevel!
Men printmonteret ville være lidt lakrids !!

Vampire laver vist nogen fornuftige nogen som så vidt jeg husker har den fordel at du kan få RCA og BNC med samme pinout.
www.percyaudio.com har dem, men jeg skal lige se om jeg ikke kan finde andre links til dem.

/U.

Lars Nielsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Diyhifi.dk

Bruger siden: 07 Maj 2003
Sendt: 04 Januar 2007 kl. 09:15 | IP-adresse registreret  

Morse skrev:

Hej Lars,

Dette er godt nok uden for trådens emne, men et hurtigt spørgsmål. Havde Daner Riaa'n også 2122 Hz (75uS) filtret placeret på indgangen af det første differential trin og 50Hz/500Hz (3180uS/318uS) ledet placeret imellem kollektorerne i det første differential trin?

Morse

Det ved jeg ikke... jeg har aldrig set andet end selve trinnet i Daner.

MVH

Lars Nielsen

Til top Vis Lars Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lars Nielsen Besøg Lars Nielsen's Websted

MGPProjectS
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 November 2004
Sendt: 04 Januar 2007 kl. 10:30 | IP-adresse registreret  

CarrotMan skrev:
Hurtig skrev:

Ja, jeg aner heller ikke noget om RIAA på Daner! Men jeg kan tilføje, at vores DAC ligesom Daner benytter en DC-servo. Dog
er den implementeret på en noget anderledes måde end i Daner. Grundlæggende er den MEGET svag og med MEGET lav knækfrekvens!

Nyeste update omkring DAC'en er i øvrigt, at jeg arbejder på lidt småændringer i layoutet. Det bliver muligvis noget med printmonterede
phono-bøsninger, såfremt jeg kan finde nogen i en ordentlig kvalitet. Jeg vil meget gerne høre fra folk der kender til sådanne!!Hvis der bliver
printmonterede phono'er, vil der også være en TOSLINK indgang. Men det afhænger lidt af hvilke phono'er jeg kan finde.... Så hjællppp!!!!

Alternativet bliver de gode gamle chassis-monterede phono'er. I så fald laver jeg et addon-modul, så man kan koble TOSLINK på alligevel!
Men printmonteret ville være lidt lakrids !!

Vampire laver vist nogen fornuftige nogen som så vidt jeg husker har den fordel at du kan få RCA og BNC med samme pinout.
www.percyaudio.com har dem, men jeg skal lige se om jeg ikke kan finde andre links til dem.

/U.

WBT laver nogle ganske fine printmonterede phono-bøsninger

http://www.wbt.de/index.php?id=49&backPID=49&tt_prod ucts=49

...i farverne rød, hvid og gul

www.MGP-ProjectS.com | High End for mindre end 50k.
Til top Vis MGPProjectS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MGPProjectS Besøg MGPProjectS's Websted

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Sendt: 04 Januar 2007 kl. 10:43 | IP-adresse registreret  

Hvis Hurtig laver denne DAC i samarbejde med Kubikken, så er det nok ikke lige WBT der er første valg til connectorer. Lidt for meget metal og en karakteristisk impedans man kan gætte sig til?
Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye

MGPProjectS
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 November 2004
Sendt: 04 Januar 2007 kl. 10:46 | IP-adresse registreret  

Boye skrev:
Hvis Hurtig laver denne DAC i samarbejde med Kubikken, så er det nok ikke lige WBT der er første valg til connectorer. Lidt for meget metal og en karakteristisk impedans man kan gætte sig til?

www.MGP-ProjectS.com | High End for mindre end 50k.
Til top Vis MGPProjectS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MGPProjectS Besøg MGPProjectS's Websted

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 04 Januar 2007 kl. 19:39 | IP-adresse registreret  

WBT...... Naaeehhh.... De koster vel 3-400 kroner pr stk!! Og det tvivler jeg på de lyder som.....

Søren Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2006
Sendt: 04 Januar 2007 kl. 20:27 | IP-adresse registreret  

Hej Hurtig,

Hvis ikke RCA skal printmonteres, så kunne denne her Neutrik måske være en gó ide ?

http://www.monacor.dk/shop/produkt_blad.php?varenr=347110

Prisen er også til at betale og jeg tror det er en god kvallitet.

Prisen er pr. stk 29,50 + moms

ved 10 stk er prisen 26,55 + moms pr. stk

ved 50 stk er prisen 23,60 + moms pr. stk

priserne kræver at du er forhandler oprettet hos Monacor, hvis ikke du er det så kan jeg være behjælpelig

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 04 Januar 2007 kl. 21:15 | IP-adresse registreret  

Hej Søren
Takker!!
Jeg har allerede et godt bud på terminaler, hvis det ikke skal være printmonterede. Men det kunne altså være lidt lækkert, da DAC'en så virker mere færdig.
Til gengæld er det lidt mere fleksibelt, hvis man benytter chassis-monterede terminaler.

Jeg lurer lige lidt videre....

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 04 Januar 2007 kl. 21:21 | IP-adresse registreret  

Hvad ville folk sige til printmonterede terminaler af denne type??

Jeg er ikke i tvivl om, at de giver den kontakt der er behov for. Men de ser ikke særlig High End ud!!

Alternativt kunne man benytte disse:

Hvad er stemningen??? Skal det være en af disse typer, eller skal det være mere High End agtige chassismonterede typer??
Et alternativ kunne være, at de printmonterede kunne benyttes til input-siden, og så chassis-monterede typer til analog-udgangene.

blackhawk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 December 2004
Sendt: 04 Januar 2007 kl. 21:32 | IP-adresse registreret  

Mere highend agtige chassismonterede typer.

Det skal laves rigtigt første gang, ingen grund til at lave noget som skal laves om af ejeren  

boholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: København
Sendt: 04 Januar 2007 kl. 21:39 | IP-adresse registreret  

Hvis nogen stik skal printmonteres, skal det så være de(n) digitale indgang(e) eller de analoge udgange?

Eller begge dele? For og bag - eller hva'? Eller ingen af dele?

Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
Til top Vis boholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boholm Besøg boholm's Websted

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 04 Januar 2007 kl. 22:15 | IP-adresse registreret  

Hhmmm.... OK, boholm.

Jeg lurer lidt på at lade de digitale indgange være printmonterede. Det kan give lidt fordele, idet man så får bedre kontrol over di rimelig følsomme og højfrekvente firkantsignaler.
Desuden giver det ret naturligt mulighed for, at montere en TOSLINK ved siden af. TOSLINK egner sig desværre ikke rigtig til chassis-montering. Jeg kender ihvertfald ingen typer der er beregnet hertil.
Så skal der være TOSLINK standard, skal terminalerne nok være printmonterede.

Der er i øvrigt et par stykker der har spurgt til støj på udgangen stammende fra selve DAC-kredsen, idet der ikke er nogen filtrering i analogdelen.
Jeg har tidligere svaret, at jeg mente der var problemer med denne støj. Nu har jeg så haft en oscilloscope på, og kan se at der er lidt støj. Amplituden er ca. 150mV, med en grundfrekvens på ca. 600kHz. Det er dog ikke noget vi har kunnet høre effekten af, så et direkte problem er det ikke.
Der kan dog forekomme forstærkere, der ikke er vildt begejstrede for dette. Specielt hårdmodkoblede forstærkere, der arbejder tæt på kritisk stabilitet.
Derfor er det naturligvis noget der ændres inden DAC'en kommer i en endelig udgave!! 

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 04 Januar 2007 kl. 22:30 | IP-adresse registreret  

Det printmonterede for lyden. Fordi det daccen som udgangspunkt er konstrueret ud rimelige videnskabelige hensyn.

Print monterede, til det digitale signal, af den viste slags er som du selv ved bedre ift. håndtering af jitter og dermed også af lyden. Stereophile har tydeligt dokumenteret at bare lodningernes kvalitet og type påvirker jitter.

Samtidigt er det billigere. Så er der penge til flere penge til det jitter korrektionskredsløb der kommer i version to

Dette er et klokkeklart eksempel på, at hvad pøblen forstår som high-end er lige præcist det modsatte. Indre mission - ikke andet.

Til top Vis kramer71's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kramer71

NewClassD
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 04 Januar 2007 kl. 22:38 | IP-adresse registreret  

Hvad med nogle bedre spændingsregulatorer end LM317?

http://www.newclassd.com/index.php?page=70

;)

Til top Vis NewClassD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NewClassD Besøg NewClassD's Websted

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 04 Januar 2007 kl. 23:09 | IP-adresse registreret  

@ NewClassD (Lars C):
Jeg har faktisk tidligere i dag været inde og kigge på dine nye regulatorer. De ser ganske fine ud!
Jeg ved ikke rigtig om jeg skal overveje et par bedre regulatorer... I så fald er det kun de 2 af LM317'erne der skal ændres, idet de 2 sidste kun bruges til de digitale kredsløb i hhv receiver og DAC-kreds. Altså hverken til clock-recovery eller D/A-konverteringen.

Som tidligere nævnt er jeg lidt modstander af en alt hur lavimpedant regulator til receiver og DAC. Primært fordi ingen regulator alligevel er hurtig nok til at afkoble disse kredse i sig selv. Afkoblingen kommer derfor til at afhænge af kondensatorer, og jo mindre lavimpedant regulatoren er, desto bedre afkobles regulatoren derfor fra kredsen, hvorved støj ikke kan trænge tilbage i regulatoren. Hvis jeg ender med en meget lavimpedant regulator, vil jeg nok tilføje en seriemodstand hen til afkoblingen ved IC'en.
Til gengæld kan jeg godt se fordelen ved en meget støjsvag regulator, idet den naturligvis vil give både receiver og DAC bedre arbejdsforhold. Jeg kigger videre på dette.... Men beklager... Til dette projekt bliver jeg ikke kunde til dine regulatorer... Vil helst have det hele ned på eget printlayout .
Jeg lurer lidt på noget op-amp baseret... Faktisk overvejer jeg at teste noget, hvor jeg lader en op-amp trække kredsen direkte. Kredsene trækker jo ikke meget strøm, så en god op-amp burde vel kunne levere rigelig strøm. Og så har man en push-pull regulator .

Har du i øvrigt en DAC på tegnebrættet??? Det har du jo rodet lidt med tidligere . Jeg har faktisk en af dine ZAPDAC's i mit setup. PCM1702K naturligvis... .

NewClassD
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 04 Januar 2007 kl. 23:14 | IP-adresse registreret  

Nej jeg har ikke nogen DAC på tegnebrættet pt. Der kommer selvfølgelig hele tiden nye super gode DAC chips, så det kripler jo lidt i fingrene. Men desværre kan jeg ikke helt finde ud af hvordan man laver et produkt ud af det, som kan sælges. Der findes jo mange fortræffelige DAC på markedet, og som jeg har fprstået er salget alligevel minimalt.

Til gengæld har usandsynligt mange købt en squeeze box, eller et af de nye Soundblaster 7.1 DAC's som jo nærmest er gratis, og alligevel giver en overraskende god lydkvalitet. Men jeg synes da det er kanon spændende når der er nogen der kaster sig ud i et DAC projekt som her. Det giver lidt nostalgiske vibrationer :-)

<< Forrige Side af 21 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes