| Forfatter |
|
JRGW Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1303
|
| Sendt: 04 Januar 2007 kl. 23:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du har vist ikke læst tråden rigtigt, spurgte på det samme og Hurtig mente ikke det var det værd og på den digitale side ikke ville have nogen effekt alligevel.Måske du kunne give ham et par prøver så kunne han måske bedømme hvad han syntes i praksis.Jeg har ingen erfaring med det så jeg vil ikke kloge i det, men jeg syntes det umiddelbart så spændende ud.Men sådan er det jo så meget og hvad er så spild af penge __________________ Hilsen JRGW
Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
|
| Til top |
|
| |
lpm76 Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2004 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 697
|
| Sendt: 04 Januar 2007 kl. 23:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
kramer71 skrev:
|
Det printmonterede for lyden. Fordi det daccen som udgangspunkt er konstrueret ud rimelige videnskabelige hensyn.
|
|
|
Jeg kunne ikke selv sige det bedre. Jeg synes det ville være synd at smide "highend-agtige" bøsninger på bare fordi dem der (indtil videre) virker bedst ikke ser highend-agtige ud. Det går imod al det jeg egentlig troede var jeres udgangspunkt. Nemlig en no bullsh*t konstruktion der måske ikke ser særlig fancy ud, men til gengæld er godt håndværk.
Det er i øvrigt heller ikke umuligt for dem der alligevel vil prøve boutique-komponenter at flå de printmonterede bøsninger af igen. Hvis man er villig til at betale et par hundrede for specielle bøsninger, kan man også sagtens lægge de 4,75 for standardudgaverne. Det er straks lidt værre den anden vej rundt.
__________________ Mvh
Lars P. Madsen
|
| Til top |
|
| |
MGPProjectS Forum Bruger

Bruger siden: 04 November 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 753
|
| Sendt: 05 Januar 2007 kl. 00:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Groove Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1787
|
| Sendt: 08 Januar 2007 kl. 11:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Morse skrev:
|
Hej,
@Lars: Godt reversed. Minder meget om linietrinnet fra den første Gryphon forforstærker. Det kunne være spændende at se et Daner trin da Richard Madsen, som konstruerede den første Gryphon forforstærker, også var i omgangskredsen omkring Hother Bak, såvidt jeg er informeret. Måske nogle kan bidrage med yderligere oplysninger.
Jeg vil lige understrege at jeg ikke beskylder nogle for at plagiere andrer. Trinnet er ikke særligt specielt og er lavet af mange inklusiv mig selv. Men KvK er jo glad for Daner, så man kunne jo havde hentet lidt inspiration 
Morse
|
|
|
Det minder faktisk også rigtig meget om analogdelen i AA XDP, bortset fra at der her er single-ended udgang... __________________ "Gentlemen! You can't fight in here, this is the war room!"
|
| Til top |
|
| |
Groove Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1787
|
| Sendt: 08 Januar 2007 kl. 11:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
NewClassD skrev:
|
Hej Morse
Jeg ved desværre intet om Daner's kredsløb, diagrammet er blot mit eget gæt ud fra de viste billeder af DAC'en.
|
|
|
Mon ikke mere end et gæt? Detailjerne med bipolar kondensator udgang og 22 ohms modstande i udgangen er vel næppe taget fra billederne... __________________ "Gentlemen! You can't fight in here, this is the war room!"
|
| Til top |
|
| |
kramer71 Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1712
|
| Sendt: 08 Januar 2007 kl. 17:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
xo Forum Bruger

Bruger siden: 04 April 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 1010
|
| Sendt: 08 Januar 2007 kl. 17:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ethernet, Firewire eller USB... Jo, det ville rykke endnu mere end Toslink.  Der er vist også en anden optisk standard, ST, som bl.a. Wadia bruger, men den er vist for sjælden til at være brugbar.
|
| Til top |
|
| |
micma18 Branchemedlem

HM Elektronik
Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2120
|
| Sendt: 08 Januar 2007 kl. 17:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
USB ville jo være kanon, og man kunne vel lave en digital switch imellem S/PDIF og USB codec'et, af nogle gate kredsløb? (skal ikke kunne sige om der er nogle som generere mindre jitter end andre? Men de er vel somregel smith triggered sådan nogle...)
Men BB's usb codec understøtter jo USB Audio standarden (16bit stereo), og gør det ultra nemt at benytte! Men de er også fint understøttet af ASIO4ALL osv. Mener det er PCM2707'eren der har mulighed for at spytte signal direkte ud på I2S bussen?
|
| Til top |
|
| |
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
| Sendt: 08 Januar 2007 kl. 18:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der kommer ikke USB på selve DAC-printet!! Primært fordi jeg ikke vil have noget støj fra en pc ind på printet. Men jeg lurer lidt på at lave et USB-addon modul, der kan forbindes internt til DAC printet, hvor der så formentlig bliver noget elektrisk adskillelse med opto-couplere. Men det bliver ikke på hovedprintet  . __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
Nuværende setup: SONY CDP-X303ES (Drev), DIYDAC, DOXA 012 (Pre), DOXA 70B SE mod.(Power), DALI Grand DIVA
|
| Til top |
|
| |
JRGW Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1303
|
| Sendt: 08 Januar 2007 kl. 22:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Måske er vi bare besværlige hvem ved men hvad med I2S data så et Philips PRO2 drev evt. kunne bruges/tilsluttes eller er det ikke sådan lige.  __________________ Hilsen JRGW
Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
|
| Til top |
|
| |
micma18 Branchemedlem

HM Elektronik
Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2120
|
| Sendt: 09 Januar 2007 kl. 18:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
JRGW skrev:
Måske er vi bare besværlige hvem ved men hvad med I2S data så et Philips PRO2 drev evt. kunne bruges/tilsluttes eller er det ikke sådan lige. |
|
|
Uden at lyde somom jeg er fuldstændig ekspert på området, så kan en I2S bus jo bruges til mange forskellige type data, og medmindre drevet kun spytter audio dataene ud, og i den rigtige rækkefølge (mener de skal være left justified på BB's DAC'er) Men dataen kunne jo være hvad somhelst, men det ville da være oplagt fra Philips side at det var audio data, lige til at fodre en DAC med 
|
| Til top |
|
| |
Friman Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 25 August 2005 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 608
|
| Sendt: 10 Januar 2007 kl. 11:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det ser rigtig lovende ud Hurtig! Keep up the good work!!!
Jeg roder selv med lidt DIY og skal til og igang med et drev inden så længe, og så kunne det da godt tænkes at din konstruktion kunne gå hen og blive atraktiv
Hvilke kabler er det du bruger internt(eller kommer til og bruge i den færdige udgave) i din dac til digital-indgangen og audio-udgangen? Jeg har selv rodet med lidt forskelligt, men synes ikke rigtig og have fundet "de vise sten" endnu...
Har flere gange overvejet fx. NLE men så bliver det også hurtig en halv-dyr affære...
Mvh
Friman
|
| Til top |
|
| |
Lars Nielsen Branchemedlem

Diyhifi.dk
Bruger siden: 07 Maj 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 257
|
| Sendt: 10 Januar 2007 kl. 11:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
micma18 skrev:
JRGW skrev:
Måske er vi bare besværlige hvem ved men hvad med I2S data så et Philips PRO2 drev evt. kunne bruges/tilsluttes eller er det ikke sådan lige. |
|
|
Uden at lyde somom jeg er fuldstændig ekspert på området, så kan en I2S bus jo bruges til mange forskellige type data, og medmindre drevet kun spytter audio dataene ud, og i den rigtige rækkefølge (mener de skal være left justified på BB's DAC'er) Men dataen kunne jo være hvad somhelst, men det ville da være oplagt fra Philips side at det var audio data, lige til at fodre en DAC med 
|
|
|
I2S er en standard for hvordan dataen er placeret i signalet, lige som f.eks "Left justified" er. Næsten alle almindelige DAC kredse kan sættes op til at modtage I2S audio data, som der kommer ud af et Philips PRO2 drev.
MVH
Lars Nielsen
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 10 Januar 2007 kl. 14:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
@ Friman: Der er ikke taget stilling til intern forkablng endnu... Overvejer stadig at benytte printmonterede terminaler... __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
Nuværende setup: SONY CDP-X303ES (Drev), DIYDAC, DOXA 012 (Pre), DOXA 70B SE mod.(Power), DALI Grand DIVA
|
| Til top |
|
| |
Bradman Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1091
|
| Sendt: 10 Januar 2007 kl. 14:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
xo skrev:
|
Ethernet, Firewire eller USB... Jo, det ville rykke endnu mere end Toslink.  Der er vist også en anden optisk standard, ST, som bl.a. Wadia bruger, men den er vist for sjælden til at være brugbar.
|
|
|
Ja, glasoptik med større båndbredte (= mindre jitter). Mener nu stadige en rigtig koax er bedre. __________________ NSR/Gianelli - two stroke retro
|
| Til top |
|
| |
Friman Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 25 August 2005 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 608
|
| Sendt: 10 Januar 2007 kl. 14:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hurtig skrev:
@ Friman: Der er ikke taget stilling til intern forkablng endnu... Overvejer stadig at benytte printmonterede terminaler... |
|
|
|
| Til top |
|
| |
xo Forum Bruger

Bruger siden: 04 April 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 1010
|
| Sendt: 10 Januar 2007 kl. 16:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bradman skrev:
xo skrev:
|
|
|
|
Ja, glasoptik med større båndbredte (= mindre jitter). Mener nu stadige en rigtig koax er bedre.
|
|
|
Glasfibre har større båndbredde, men plastikfibre har rigelig båndbredde til 16 bit 44,1 kHz stereo. Om det kan påvirke jitter med endnu større båndbredde kunne dog være spændende. Det kunne da meget vel være.
Men om SPDIF er bedre end ST kommer vel an på om ST er synkron eller asynkron.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 10 Januar 2007 kl. 17:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jitter i forbindelse med optisk transmission, opstår ikke kun i selve lederen. Faktisk opstår der MEGET mere jitter i forbindelse med konvertering fra elektriski til optisk, og tilbage igen i den anden ende. Se selv i databladene for de optiske transmittere og receivere. Mener jitter opgives i nanosekunder i disse, hvor en Crystal modtagerkreds vil levere jitter i picosekund størrelsen. __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
|
| Til top |
|
| |
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
| Sendt: 10 Januar 2007 kl. 17:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
JRGW skrev:
|
Du har vist ikke læst tråden rigtigt, spurgte på det samme og Hurtig mente ikke det var det værd og på den digitale side ikke ville have nogen effekt alligevel.Måske du kunne give ham et par prøver så kunne han måske bedømme hvad han syntes i praksis.Jeg har ingen erfaring med det så jeg vil ikke kloge i det, men jeg syntes det umiddelbart så spændende ud.Men sådan er det jo så meget og hvad er så spild af penge |
|
|
Det er da godt at 317'eren er taget til nåde !  Den fik nemlig nogle ufortjente tæsk, inde i Kubikkens tråd. __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 10 Januar 2007 kl. 21:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg mener som sådan stadig ikke, at LM317 er en specielt god regulator. Den er stadig ikke ret hurtig eller lavimpedant, særligt ved høje frekvenser.
Men der er bare applikationer, hvor dette rent faktisk er en fordel. Som eks ved mange digitale kredse, idet man så undgår at regulatoren forsøger at lege afkobling. Til analoge kredsløb, vil jeg dog stadig mene, at man bør kigge lidt videre end LM317. Dermed ikke sagt, at den ikke er egnet... Jeg tror bare man kan finde noget bedre.
I det næste layout til DAC'en, vil der formentlig være en bedre regulator til den analoge forsyningspin på både CS8416 og CS4398. Men det skal dog først afprøves! __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
|
| Til top |
|
| |