Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 21:33   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: DIY DAC (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 21
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 12 Januar 2007 kl. 23:35 | IP-adresse registreret  

Nu er jeg måske ved at have fundet nogle printmonterede terminaler, hvor kvaliteten er i orden. Men jeg vil gerne have lidt mere input fra folk.
Er stemningen for at diverse stik skal være printmonterede?? Jeg skal med det samme sige, at kvaliteten af disse, selvom jeg har fundet nogle udemærkede typer, IKKE er på samme niveau som de chassis-monterede typer der ellers vil blive anvendt.
Man skal også huske på, at printmonterede stik betyder, at monteringshuller skal være MEGET præcise, da man ellers ikke kan montere printet. Stikkene skal passe 100% i hulerne i bagpladen! Og det kan være lidt en ulempe, da der jo er tale om DIY!
Chassis-monterede stik giver større felksibilitet, da man således selv kan vælge hvilke typer man benytter. Men de kræver lige 15 minutters ekstra samletid, da man skal forbinde dem med ledninger. Til gengæld er de alt andet lige lidt mere solide, da man IKKE stresser printet, og ens huller i kabinettet kan tillade lidt tolerancer.

Der er altså fordele og ulemper ved begge dele... Men hvad siger folk??? Jeg vil gerne have lidt kommentarer inden jeg laver layoutet færdigt....

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 12 Januar 2007 kl. 23:41 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:

Nu er jeg måske ved at have fundet nogle printmonterede terminaler, hvor kvaliteten er i orden. Men jeg vil gerne have lidt mere input fra folk.
Er stemningen for at diverse stik skal være printmonterede?? Jeg skal med det samme sige, at kvaliteten af disse, selvom jeg har fundet nogle udemærkede typer, IKKE er på samme niveau som de chassis-monterede typer der ellers vil blive anvendt.
Man skal også huske på, at printmonterede stik betyder, at monteringshuller skal være MEGET præcise, da man ellers ikke kan montere printet. Stikkene skal passe 100% i hulerne i bagpladen! Og det kan være lidt en ulempe, da der jo er tale om DIY!
Chassis-monterede stik giver større felksibilitet, da man således selv kan vælge hvilke typer man benytter. Men de kræver lige 15 minutters ekstra samletid, da man skal forbinde dem med ledninger. Til gengæld er de alt andet lige lidt mere solide, da man IKKE stresser printet, og ens huller i kabinettet kan tillade lidt tolerancer.

Der er altså fordele og ulemper ved begge dele... Men hvad siger folk??? Jeg vil gerne have lidt kommentarer inden jeg laver layoutet færdigt....

Hvis du laver printmonteret til BNC, så stresses printet ikke voldsomt.
RCA kan derimod tit flå en bøsning i smadder, da stikkene åbenbart ikke altid er så præcise.
Den måde AA lavede det på, var ikke super-solidt, med printmonteringen. Nærmest lidt skrøbeligt, vil jeg sige. (RCA sucks)

Fiddoo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2005
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 13 Januar 2007 kl. 00:06 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:

Jeg tror det er lidt af en smagssag. Personligt foretrækker jeg chassis monterede bøs, da de gennemgående virker mere solide. Desuden har jeg flere gange haft problemer med printmonterede bøs. Som du selv nævner er det hulens svært at lave hullerne præcist i kabinettet (har selv prøvet), desuden er der en belastning på printet hvis der bruges solide kabler med kraftige stik.

Men måske der er den mulighed som der er/var på min Sidewinder fra LC Audio. Den er født med printmonterede bøs, men har den mulighed at de kan brækkes af printet så man kan montere chassisbøsninger i stedet for. Jeg valgte så at bruge chassisbøsninger.

Hvad der lydmæssigt er bedst, skal jeg ikke kunne sige. Men jeg har umiddelbart ikke kunne konstatere nogen lydmæssig forskel efter udskiftningen.

xo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 13 Januar 2007 kl. 00:35 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:
RCA kan derimod tit flå en bøsning i smadder, da stikkene åbenbart ikke altid er så præcise.
Den måde AA lavede det på, var ikke super-solidt, med printmonteringen. Nærmest lidt skrøbeligt, vil jeg sige. (RCA sucks)

Spændende. Hvilke konsekvenser har det at bruge BNC fremfor RCA?

Til top Vis xo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af xo

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 13 Januar 2007 kl. 00:58 | IP-adresse registreret  

xo skrev:
Spencer skrev:

Spændende. Hvilke konsekvenser har det at bruge BNC fremfor RCA?

BNC har den korrekte impedans, hvis man husker at købe det i 75 Ohms udgaven. (Det findes også i 50 Ohms)
Desuden slutter skærm til før inderleder, så diverse uheld undgås.
Man sætter stikket på med et lille drej, og det kan ikke løsne sig, og falde af, da der er en lille lås.
Stikket crimpes også på kablet, så den korrekte loddefri impedans opnås.
Dejlig enkelt, og billigt. Desuden er BNC det der har været anvendt til computernetværk i mange år, før det blev de mere simple twistede kabler. Det er en god løsning til digitale signaler.

xo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 13 Januar 2007 kl. 01:38 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:
BNC har den korrekte impedans, hvis man husker at købe det i 75 Ohms udgaven. (Det findes også i 50 Ohms)
Desuden slutter skærm til før inderleder, så diverse uheld undgås.
Man sætter stikket på med et lille drej, og det kan ikke løsne sig, og falde af, da der er en lille lås.
Stikket crimpes også på kablet, så den korrekte loddefri impedans opnås.
Dejlig enkelt, og billigt. Desuden er BNC det der har været anvendt til computernetværk i mange år, før det blev de mere simple twistede kabler. Det er en god løsning til digitale signaler.

Det er godt det er crimpet. Jeg kender det som netværkskabel. Der er også BNC stik på Clearstream kablet.

Til top Vis xo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af xo

Kenneth Hansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 13 Januar 2007 kl. 02:15 | IP-adresse registreret  

Jeg bestemt til print monteret løsning på den digitale side. Jeg tror det er bedste løsning mht. impedansen i indgangs trinnet. Selv ved brug af RCA bøsninger fremfor samlinger med skræmmet kabel eller brug af uskærmede ledninger ned til printet. Det vil også være muligt route printet, således at man opnår en impedans på 75 ohm.

Vælger man BNC løsningen findes der jo adaptorer til BNC, spørgsmålet er det er en acceptabel løsning?

På udgangen er jeg mere i tvivl, måske kombi løsning som Hurtig selv var inde på tidligere?

Til top Vis Kenneth Hansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kenneth Hansen

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 13 Januar 2007 kl. 22:46 | IP-adresse registreret  

Low Noise Regulator!!!
Som jeg vist tidligere har nævnt, så overvejer jeg i øjeblikket, om der skal en bedre regulator til DAC-kredsens analoge del.
Jeg har selv et par ganske støjsvage typer med meget lav udgangsimpedans på tegnebrættet. De skal lyttetestes i morgen, for at se om det overhovedet har noget indvirknig på lyden.

Hvis der er nogen der har et par gode ideer til en sådan regulator, så send gerne noget info .

David
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2003
Sendt: 13 Januar 2007 kl. 23:45 | IP-adresse registreret  

Low noise regulator:

Spændende! Jeg er sikker på, at du kan høre forskel, det har jeg kunnet alle de gange, jeg har leget med regulatorer, primært 78xx equivalente, samt LM317/337 equivalente..

Til top Vis David's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af David Besøg David's Websted

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 14 Januar 2007 kl. 00:18 | IP-adresse registreret  

@ David:
Hvilke typer regulatorer har du prøvet, og i hvilke sammenhænge?? Har det eks været på forsyningen til en DAC-kreds??

David
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2003
Sendt: 14 Januar 2007 kl. 00:42 | IP-adresse registreret  

Jeg har leget med følgende:

7805 equivalente, der duer:

LM323, 3A, perfekt til til udskiftning af 7805, der forsyner drev. Større lyd, dybere bund med mere punch, fornemmelsen af drive forbedres.

78S05, 2A, 2A udgave af 7805, udmærket erstatning generelt, men kan gøre lyden hårdere, hvis den anvendes forkert. Fattigmandsudgave af LM323.

78L05, 100mA, perfekt til forsyning af DAC, modtagerkreds o.lign.

7805 equivalente, der ikke duer:

LM2940

LM340AT

LM317T Equivalente, der duer:

LM317LZ, 100mA, lyder bedre alle steder, hvor strømtrækket er lavt, specielt analogdel og digitalkredse.

LT1085, 3A, Love/Hate regultor, enten kan man lide den, eller også kan man ikke. Jeg kender et par stykker, som konsekvent skifter alle LM317 ud med LT1085, og jeg har hørt enkelte tilfælde, hvor den er meget bedre, men i mit system, lyder den ikke godt, hvorfor ved jeg ikke...

Desuden har jeg en LC Audio low-noise regulator liggende, men den har jeg ikke fået testet endnu. Kunne også godt finde på, at prøve et par af Lars Clausens nye regulator-moduler...

Til top Vis David's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af David Besøg David's Websted

rip59
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juli 2005
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 15 Januar 2007 kl. 09:27 | IP-adresse registreret  

Ang. stiktyper....

De stik der ender med at være af RCA typen syntes jeg bør være kabinetmonterede, primært med henblik at beskytte printet for fysisk overlast. Print og stik kan jo stadig monteres med meget lille afstand og deraf følgende korte ledninger, læg evt. anbefalede ledninger, i en tilpas kort længde, med i sættet. Ja det kunne til og med være sådan at ledninger, stik og det hele var færdig loddet, så burde der være mulighed for at have styr på det meste.

Rip

NewClassD
Branchemedlem
Branchemedlem

Bruger siden: 03 Juni 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 16 Januar 2007 kl. 16:35 | IP-adresse registreret  

Hvad med sådan nogle her?

De hedder K366V fra Shallin Parts. Spørg hos Cypax tel 97101188 Brian Florang.

Til top Vis NewClassD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NewClassD Besøg NewClassD's Websted

beo4
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Januar 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 16 Januar 2007 kl. 19:38 | IP-adresse registreret  

Det ser godt ud "HURTIG" lækkert nok. Hvordan går det med mine relæér

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 16 Januar 2007 kl. 22:36 | IP-adresse registreret  

beo4 skrev:

Damn.... dem har jeg totalt glemt!! DAC'en stjæler alt min tid!
Jeg ser lige om ikke jeg kan få strikket det sammen i morgen....

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 16 Januar 2007 kl. 23:46 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:

beo4 skrev:

Nåe, så DAC'en stjæler al din tid ?

Det beviser vist at den er feminin !

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 17 Januar 2007 kl. 12:06 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:
Hurtig skrev:

beo4 skrev:

Et af de store designkriterier har også altid været hul igennem....

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 17 Januar 2007 kl. 15:20 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:
Spencer skrev:
Hurtig skrev:

beo4 skrev:

Et af de store designkriterier har også altid været hul igennem....

Hehe ... og det første eksemplar, eksploderede uden grund.
Endnu et tegn.

Søren Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 22 Januar 2007 kl. 22:37 | IP-adresse registreret  

Hva så Hurtig !

Hvordan går det ? er du kommet vider med DACen ?

anderspj
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 April 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 22 Januar 2007 kl. 23:40 | IP-adresse registreret  

Hurtig:
Spændende (og meget teknisk!) projekt

Har du en virksomhed, eller skal starte en der skal stå bag DAC'en når den er udviklet færdig?

Til top Vis anderspj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af anderspj Besøg anderspj's Websted

<< Forrige Side af 21 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes