Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 16:53   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: DIY DAC (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 21
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
beo4
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Januar 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 23 Januar 2007 kl. 17:58 | IP-adresse registreret  

Jeg er også igang med mit DIY ICE projekt, men jeg mangler 2 relæér "HURTIG"

Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 23 Januar 2007 kl. 23:26 | IP-adresse registreret  

Hej Hurtig

Hvor store er trafoerne og hvor meget er lytterkapaciten på? Det er noget jeg har været opmærksom på i længere tid i mine egne projekter og jeg vægter råstyrke højt, og jeg føler at nu er jeg kommet i mål.

Mvh. Sven

JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 24 Januar 2007 kl. 23:24 | IP-adresse registreret  

Hurtig vil sikkert sige at det ikke nødvendigvis er så sagliggørende med en stor lytbank også andre ting er væsentlige tror jeg så som hurtigheden impedans og frekvensområde vedr. strømforsyningen.Det kunne jo være at store kondensatoer eks. kunne vise sig at være langsomme og måske bedre egnet til effektrin.

Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
Til top Vis JRGW's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JRGW

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 25 Januar 2007 kl. 08:00 | IP-adresse registreret  

Pt sidder der 2 trafoer på hver 4.5VA til hhv receiverkreds/DAC-kreds og analogdel.

Analogdelen bruger ca. 1.5 watt samlet for begge kanaler, så der er ca. 3 gange den fornødne effekt til rådighed. Der benyttes pt 4x2200uF lavimpedante lytter til analogdelen + lokal afkobling på 4x100uF (ændres formentlig til 4x220uF ULTRA lavimpedante Panasonic typer).

Receiver og DAC-kreds har hver deres vikling, også på en 4.5VA trafo. Kan ikke huske hvor meget effekt disse trækker, men svjh ca. 1 watt, så der er rigelig effekt til rådighed.

Der skal helt klart eksperimenteres med større trafoer, selvom jeg ikke er overbevist om at det gavner.
Havde vi snakket om en effektforstærker, hvor man kobler udgangstrinnet ret hårdt til trafoen, ville jeg mene der var mere at hente. Men i dette tilfælde forsøger jeg at afkoble kredsløbene mest muligt fra trafoerne, med hurtige og støjsvage regulatorer.
Regulatorerne ligger endnu ikke fast, men der arbejdes på sagen!!

Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Januar 2007 kl. 13:26 | IP-adresse registreret  

Smiley Smiley Smiley 

http://web5687.web04.talkactive.net/homepage/kbhifi/sven_pal vig/small_Billederne_af_elektronik_013.jpg

Her kommer et billede af de to e-kerne trafoer, som er på hver 72 Va., jeg bruger. 250 kr. kostede de, så det er ikke der man skal spare. Men havde de været i et apparat, man havde købt fint og færdigt, havde det været dyrt. Man når rigtig langt ved DIY.

De bruges som venstre og højre side. Resten bruger en ringkerne.

Der er 138000 uF  til hver kanal.
Hvad min det ville have kostet, hvis det skulle have været et færdigt produkt? Noget købe udstyr!
Jeg har siddet op til kl. 1. hver nat og bare nyt musikken. Hver cd jeg hiver frem, dukker der nye detaljer frem. Samtidig er den musikalsk.
Oprindelig var det en ZAP Player, en cd spille, der fik fjernet drevet, hvilket skulle gøre den bedre. Så fik den en bedre kasse og udskiftning af kabler , bøsninger, kondensatorer og jeg gav den så, da jeg købte den, en heftig strømforsyning og kraftigere kabler.
Mvh.
Sven Palvig
 Cheesy

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 27 Januar 2007 kl. 14:18 | IP-adresse registreret  

Sven Palvig skrev:
Her et billede

Jeg kan desværre ikke se dit billede nogen steder.
Til top Vis Spencer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spencer

Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Januar 2007 kl. 15:15 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:
Sven Palvig skrev:
Her et billede

Jeg kan desværre ikke se dit billede nogen steder.

Hej Spencer

Det kommer, men det billede jeg vil vise ligger på den norske hifisentral, og kunne ikke flyttes.

Jeg vender tilbage.

Mvh. Sven

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Sendt: 27 Januar 2007 kl. 17:16 | IP-adresse registreret  

Sven Palvig skrev:

Smiley Smiley Smiley Billede kommer senere!!

Her kommer et billede af de to e-kerne trafoer, som er på hver 72 Va., jeg bruger. 250 kr. kostede de, så det er ikke der man skal spare. Men havde de været i et apparat, man havde købt fint og færdigt, havde det været dyrt. Man når rigtig langt ved DIY.

De bruges som venstre og højre side. Resten bruger en ringkerne.

Der er 138000 uF  til hver kanal.
Hvad min det ville have kostet, hvis det skulle have været et færdigt produkt? Noget købe udstyr!
Jeg har siddet op til kl. 1. hver nat og bare nyt musikken. Hver cd jeg hiver frem, dukker der nye detaljer frem. Samtidig er den musikalsk.
Oprindelig var det en ZAP Player, en cd spille, der fik fjernet drevet, hvilket skulle gøre den bedre. Så fik den en bedre kasse og udskiftning af kabler , bøsninger, kondensatorer og jeg gav den så, da jeg købte den, en heftig strømforsyning og kraftigere kabler.
Mvh.
Sven Palvig
 Cheesy

Jeg er ikke enig i, at det er tjenligt, at gå i Briandimensioneringsmode.
Jeg har set det masser af gange - strømforsyninger med regulatorer eler også uden, og så en hær af elektrolytter. Piller man dem af én af gangen, så vender man stille og roligt tilbage til livet igen.

Et af problemerne er, at en regulator ikke er impedansliniær, det er en elektrolyt heller ikke, men dog bedre. Så smækker man en elektrolyt efter en regulrings IC, så dæmper man lidt af ICéns dårligdomme. Flere lytter i parallel bringer så impedansen yderligere ned, men den bliver aldrig liniær. Efterhånden står man så med knaldende stram og dyb bas, en mellemtone der er halvkvalt og et øvre register, der helt er forsvundet. Prøv bare at pille det af igen - du vil blive forbavset.

Et bedre aproach er, at man skal lave en PSU rigtigt fra begyndelsen. Det er noget i retning af en trafo med en stor kerne, en robust ensretter (glem de hurtige), en fornuftig elektrolyt, en regulator, en fornuftig elektrolyt, en finregulering og en afkobling.
Har man ikke mulighed for det, så prøv med de originale elektrolytter og så kunne man jo afkoble forbrugeren vha. f.eks. en OSCON lyt, hvis det absolut skal være. Den er lavimpedant og rimeligt liniær. Brug pænt store værdier til afkoblingen.
Det er ikke sikkert det lyder bedre med dem, men det er da om ikke andet, så da i det mindste i teorien det rigtige at gøre.
Brian dimensionering ændrer på lyden - some good some bad.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Januar 2007 kl. 18:43 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
Sven Palvig skrev:

Smiley Smiley Smiley

Cheesy

Jeg er ikke enig i, at det er tjenligt, at gå i Briandimensioneringsmode.
Jeg har set det masser af gange - strømforsyninger med regulatorer eler også uden, og så en hær af elektrolytter. Piller man dem af én af gangen, så vender man stille og roligt tilbage til livet igen.

Et af problemerne er, at en regulator ikke er impedansliniær, det er en elektrolyt heller ikke, men dog bedre. Så smækker man en elektrolyt efter en regulrings IC, så dæmper man lidt af ICéns dårligdomme. Flere lytter i parallel bringer så impedansen yderligere ned, men den bliver aldrig liniær. Efterhånden står man så med knaldende stram og dyb bas, en mellemtone der er halvkvalt og et øvre register, der helt er forsvundet. Prøv bare at pille det af igen - du vil blive forbavset.

Et bedre aproach er, at man skal lave en PSU rigtigt fra begyndelsen. Det er noget i retning af en trafo med en stor kerne, en robust ensretter (glem de hurtige), en fornuftig elektrolyt, en regulator, en fornuftig elektrolyt, en finregulering og en afkobling.
Har man ikke mulighed for det, så prøv med de originale elektrolytter og så kunne man jo afkoble forbrugeren vha. f.eks. en OSCON lyt, hvis det absolut skal være. Den er lavimpedant og rimeligt liniær. Brug pænt store værdier til afkoblingen.
Det er ikke sikkert det lyder bedre med dem, men det er da om ikke andet, så da i det mindste i teorien det rigtige at gøre.
Brian dimensionering ændrer på lyden - some good some bad.

Nu har jeg i årevis arbejdet med hi-fi i at komme i mål. Jeg har været tæt på. og så pludselig er jeg der. Det er bare så godt. Og så er der denne tråd, der  er yderst interssant og for mig er selve målet med en hi-fi hjemmeside. At give viden og modtage viden. Desværre ender mange tråde alle steder med ævl og kævl.

Jeg var så heldig at købe en brugt converter billigt. Ejeren var ikke helt tilfreds med lyden. og der var gjort nogle mindre fejl i montering af enkelte kondensatore. Men grundlæggende er den god og der er gjort meget ud af det hele.

Kabinettet er i træ. Malet med ledende lak. Bund og låg har fastlimet blyplader for skærmning. Den er ryddet for plastik. Bøsningerne er med keramik. Der sidder et gennemført print. Klokken er LC XO 3, der sidder en LM 317 regulator, der ikke skulle være særlig vellydende, men i forbindelse med en masse VK Black Gate, skulle den lyde godt. Der sidder ikke stik på printet. De er konseskvent fjernet, da det ikke er godt for lyden. Men det er praktisk.

Der er brugt PDM 100, der har HDCD. Det er 24 bitt, men skulle give 25 bitt grundet monteringen. Der er ialt brugt 8 stk. i apparatet grundet den også er ballanceret.

Efter køb er der monteret to e-kerne trafo for højre og venstre side på hver 72 Va. +

8 stk. Jensen 4 - poler. Kabeltræk skulle gøres bedst muligt, så der bruges til dem NLE 2,5 kvt. solid core i rent sølv pålagt 24 karat guld. Resten af de interne kabler er Duelund 1,6 kvt. 2,1 kvt. 138.000 uF pr. side.

Den gode lyd er der. Så kan man diskutere hvad der er skyld i det.

Jeg har fået gjort strømforsyningen kraftigere i NLE 1000, i en hjemmebygget forforstærker, i en Pioner DVD 656A. Jeg er blevet opfordret til at bruge tykkere kabelføring inde apparater. Jeg har prøvet det og det virkede rigtig godt. Kald du det bare Brianmetode. Jeg ved bare, at nu er jeg i mål og jeg er bare så glad.

Mvh. Sven

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 27 Januar 2007 kl. 18:56 | IP-adresse registreret  

@Sven Palvig

Den med de absolutte sandheder, og at komme i mål, er lidt af en opgave.
Prøv f.eks. at forklare, hvordan man kan sælge noget, der bare ikke spiller som det skal, og så når man kommer ud til køber, og hører det... Ja, så spiller det som man gerne ville have haft at det skulle, hjemme hos én selv. The X-factor, er der vist nogen der kalder det. Temmelig svært at vide, hvorfor man ikke selv kunne få det til at spille.

Noget lignende har jeg oplevet, med forskelligt grej, der bør virke sammen, men uvist af hvilken årsag, bare ikke passer sammen. Derfor kan jeg godt lide de forhandlere, der har prøveeksemplarer af en vare, som man har mulighed for at låne, i et kortere tidsrum.

Den lyder spændende - den DAC !
Måske den fortjener en tråd, med fotos ?

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Sendt: 27 Januar 2007 kl. 19:36 | IP-adresse registreret  

@ Sven Palvig:
Jeg er af samme opfattelse, at Brian-overdiemensionering ikke nødvendigvis er vejen frem.
Jeg er slet ikke i tvivl om, at det specielt i en effektforstærker kan give meget mere fylde i bunden, måske endda lige i overkanten...
Men samtidig har jeg den holdning og erfaring, at det kan kvæle forstærkeren. Jeg mener IKKE at man skal underdimensionere, men nærmere at man skal finde en dimensionering der er passende. Hvis bare man overdimensionerer helt vildt, fjerner man alt liv og spræl, og ender med en super kønsløs konstruktion.

Dte er muligt at man har opnået gode resultater ved at tilføje lidt ekstra kondensatorer til en forstærker eller en DVD, men min påstan er at det nok primært skyldes, at den fra starten har været underdimensioneret. Og det er nok endda mere skadeligt end overdimensionering.

Kan se at din NLE med ekstra kapacitet er oppe på 132.000uF... Det vil jeg som udgangspunkt ikke kalde overdimensioneret til en forstærker på 1000watt. Den forbedring du mener at bemærke skyldes derfor nok, at du er gået fra en dimensionering lige i underkanten, til noget der virker mere passende.
Og når snakken falder på en prisbillig japansk CD/DVD afspiller, forstærker osv er jeg ikke i tvivl om, at man ofte kan opnå forbedringer med ekstra strømforsyningskapacitet. Men det skyldes igen, at man fra starten har direkte underdimensioneret

Vores DAC har pt en strømforsyningskapacitet på 13.200 uF alene på strømforsyningsprintet. Det er lige så meget (eller mere) end mange 2x100 watt forstærkere. Sådan en bruger vel 100 gange så meget strøm som vores DAC.
Og når vi kigger på trafo-kapacitet, så er denne pt dimensioneret så der samtlige steder i konstruktionen er minimum 3 gange så meget kontinuert strøm til rådighed som konstruktionen kan bruge. Det mener jeg reelt er nok!

Som KvK skriver kan det nok være en ide at benytte en trafo med ekstra stor kerne. Det er ikke for at få mere strømkapacitet, for det får man IKKE, når man ikke samtidig går op i større trådtykkelse på viklingerne.
Ideen i at benytte en større kerne er, at primærviklingen et eller andet sted er lidt svag i forhold til kernen. På den måde kan støj osv fra nettet ikke generere tilstrækkelig magnetisk kraft, til at overføre dette til kernen. Og derved vil det heller ikke komme videre til sekundærviklingen og resten af kredsløbet.
Det man får ud af det, er bl.a. at man bliver knap så hårdt koblet til lysnettet.

Jeg arbejder dog på at finde en anden løsning, evt i form af nogle regulatorer, da trafoer med større kerner ikke er så lette at købe. Det er special-bestillings vare.

Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Januar 2007 kl. 19:42 | IP-adresse registreret  

@Spencer

Det drejer sig om symbiose. Et ord taget fra planteverden. Samarbejde imellem planterod og svampe i jorden. Når de arbejder sammne, bliver roden effektivet 10 til 100 gange større. Komponenterne skal samarbejde. Hvis du har en højttaler til den kolde side, kan man kompensere ved en varm lydende forstærker f.eks.

Begynd med at gennemgå lytterummet. Omplacer højttalerne igen. Find apparaternes fejl. Modificer dem til mere vellyd. Fjerne grimme stik og plastik osv.

Jeg må heller stoppe her, da jeg ikke er ude på at kuppe den fine tråd. Jeg må nok lave en ny med min DAC.

Mvh. Sven

Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Januar 2007 kl. 20:44 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:

@ Sven Palvig:
Men samtidig har jeg den holdning og erfaring, at det kan kvæle forstærkeren. Jeg mener IKKE at man skal underdimensionere, men nærmere at man skal finde en dimensionering der er passende. Hvis bare man overdimensionerer helt vildt, fjerner man alt liv og spræl, og ender med en super kønsløs konstruktion.

Dte er muligt at man har opnået gode resultater ved at tilføje lidt ekstra kondensatorer til en forstærker eller en DVD, men min påstan er at det nok primært skyldes, at den fra starten har været underdimensioneret. Og det er nok endda mere skadeligt end overdimensionering.

Kan se at din NLE med ekstra kapacitet er oppe på 132.000uF... Det vil jeg som udgangspunkt ikke kalde overdimensioneret til en forstærker på 1000watt. Den forbedring du mener at bemærke skyldes derfor nok, at du er gået fra en dimensionering lige i underkanten, til noget der virker mere passende.
Og når snakken falder på en prisbillig japansk CD/DVD afspiller, forstærker osv er jeg ikke i tvivl om, at man ofte kan opnå forbedringer med ekstra strømforsyningskapacitet. Men det skyldes igen, at man fra starten har direkte underdimensioneret

Vores DAC har pt en strømforsyningskapacitet på 13.200 uF alene på strømforsyningsprintet. Det er lige så meget (eller mere) end mange 2x100 watt forstærkere. Sådan en bruger vel 100 gange så meget strøm som vores DAC.
Og når vi kigger på trafo-kapacitet, så er denne pt dimensioneret så der samtlige steder i konstruktionen er minimum 3 gange så meget kontinuert strøm til rådighed som konstruktionen kan bruge. Det mener jeg reelt er nok!

Som KvK skriver kan det nok være en ide at benytte en trafo med ekstra stor kerne. Det er ikke for at få mere strømkapacitet, for det får man IKKE, når man ikke samtidig går op i større trådtykkelse på viklingerne.

Hvis lyttekapaciten bliver alt for stor, kan der i enkelte tilfælde komme så meget ro over det, at den godt kan virke lidt sløv ifølge Torben Kristiansen. Men det er der råd for. Det kan oprettes på anden måde. Jeg har selv kun hørt forbedringer.

Jeg mener at de fleste apparater er underforsynet, fordi man skal hele tiden passe på prisen.

De 132.000 for NLE 1000 er pr. side, da det er monoblokke. Så det er 2 x 132.000 uF, samtidig er det i 100 volt. Der sidder 6 elektrolytter pr .side a 25.000 uf. men de er udmålt til 22.000 uF.

Det virker reelt nok!

Interessant det sidste med trådtykkelsen i trafoen.

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 30 Januar 2007 kl. 16:12 | IP-adresse registreret  

Jeg bruger Jensen, 2 x 15.000 uf i en 50watt med 500watt trafo og et enkelt sæt transer, og det fungerer perfekt - den har trukket en Kappa9 med 0.8ohm uden de store problemer 

Så med hensyn til lytkapacitet er jeg nu faktisk mere stemt for at gå den stik modsatte vej  EN lyt af aller bedste kvalitet - og så lille som muligt

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 30 Januar 2007 kl. 16:34 | IP-adresse registreret  

musicus skrev:

Jeg bruger Jensen, 2 x 15.000 uf i en 50watt med 500watt trafo og et enkelt sæt transer, og det fungerer perfekt - den har trukket en Kappa9 med 0.8ohm uden de store problemer 

Så med hensyn til lytkapacitet er jeg nu faktisk mere stemt for at gå den stik modsatte vej  EN lyt af aller bedste kvalitet - og så lille som muligt

Nu er man jo af gode grunde nødt til at bruge 2 stk som min. Men ellers kunne man jo godt sige, at for lidt og for meget
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Januar 2007 kl. 18:18 | IP-adresse registreret  

Nej, jeg bruger kun EN lyt i hver "halvperiode" men til en dac vil jeg mene at 5Kuf er mere end rigeligt og 1Kuf er sikkert nok

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 30 Januar 2007 kl. 19:08 | IP-adresse registreret  

musicus skrev:

Nej, jeg bruger kun EN lyt i hver "halvperiode" men til en dac vil jeg mene at 5Kuf er mere end rigeligt og 1Kuf er sikkert nok

Nemlig!
Alt det volddimensionering giver ingen mening

bdef
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juli 2006
Lokalitet: Jylland
Sendt: 30 Januar 2007 kl. 23:47 | IP-adresse registreret  

Jeg ved godt den er lidt skæv i forhold til tråden der jo omhandler DAC'en, men nu er det jo ikke mig der har kørt den herud :-)

Jeg kan godt forstå det med at mange lytter giver strammere bas, men hvordan kan det være at det ødelægger toppen?

Tager man f.x. en typisk (altså alle) opamps, så falder deres PSRR kraftigt over en bestemt frekvens (mellem 100 hz og 100 khz) og her må der da være noget at hjælpe med en stiv strømforsyning (stiv ved høje frekvenser). Eller hu' ?

Det samme må da gælde ved effektforstærkere og vel også modkoblingsfrie forstærkere også?

Min egen strømforsyning er ultra simpel og virker fremragende til min forforstærker. Traffoen er 2 * 9Vac / 30 VA og det giver ca. +/- 12,6V. Jeg kan godt se problemet hvis man skal bruge en præsis spønding, som f.x. 5V, så skal man have regulator på. Men jeg er bare nysgerrig efter hvordan den her skulle kunne hæmme toppen i min forforstærker?

Hvis der kommer gode underbyggede råd, vil jeg nemlig tænke på det næste gange jeg laver den om. Tanken var også at lave en 'flydende' stel, så denne helt er isoleret fra trafoen.....

Til top Vis bdef's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bdef

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Januar 2007 kl. 14:49 | IP-adresse registreret  

Det virker sikkert perfekt, men jeg ville nu vente med det fælles stelpunkt til den sidste 4700uf

Botset fra det mener jeg nu at mange og store lytter giver slappere bas

Den vigtigste lyt er den der sidder helt tæt ved kredsløbet, en ofte overset komponent

men når vi taler højfrekvens gælder det vel generelt at jo mindre jo bedre, ydermere mener jeg at paralel koblede komponenter giver en form for ringning/ressonans, fomentlig på grund af lidt ubalance

En stor anerkendt konstruktør har udtalt vedr. små afkoblings kondensatorer, at hvis man ikke har målegrej til at fastlægge den helt præcise størrelse og type på kondensatoren bør man hellere undlade den, da det ellers kan skabe problemer med ringning/ressonans   

David
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2003
Sendt: 06 Februar 2007 kl. 09:15 | IP-adresse registreret  

Rent teoretisk kan der ikke vel ikke komme "for mange" lytter i strømforsyningen - de afkobler vel bare forsyingen til en lavere frekvens - det kan da vel ikke være en dårlig ting - rent teoretisk?

Ved tweak af kommercielle produkter, har jeg oplevet hele baduljen, når man øger kapaciteten i strømforsyningen. Alt fra knastør tynd DOK-DOK bas til slasket bulderbas.

Min erfaring er, at man også er nød til at ændre lokalafkoblingerne, samt, hvis der er overføringkondensatorer i produktet, gør disse større, da afskæringsfrekvenserne skal passe sammen.

Eksempel:

Vi skiftede en 4700uF/80V lyt i en Audiolab 8000C til en 10.000uF/80 - det gav strammere og mere tør bas, samt en mere klinisk og forwarded lyd. Så prøvede vi at skifte overføringskondensatorne og lokalafkoblingernen fra hhv. 4,7uF og 470uF til hhv. 10uF og 1000uF - så faldte lyden på plads igen, og fylden og vægten i bassen var tilbage.

Til top Vis David's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af David Besøg David's Websted

<< Forrige Side af 21 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes