| Forfatter |
|
micma18 Branchemedlem

HM Elektronik
Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2120
|
| Sendt: 06 Februar 2007 kl. 17:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, men man skal passe på som tidligere omtalt i tråde, hvis der er lang linie føring fra selve strømforsyningen, og ned til forbrugs området, så virker induktionen i linieføringen, sammen med den store kapacitets bank, som en svingningskreds!
Så det vil altid være en fordel at placere afkoblingen så tæt på forbrugs punktet som muligt!
|
| Til top |
|
| |
kramer71 Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1712
|
| Sendt: 09 Februar 2007 kl. 23:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis man kan opnå fuld liniaritet ved belastning, lav støj og hastighed med en kapacitet på lige over de 100%, er der ingen grund til at overdimensionere kapaciteten.
Flere lytter end en vil altid give ringning pga impedansvariation enten f.eks. pga. forskellig størrelse på lytter eller uvilkårligt pga. linie/baneføring. Små lytter giver dog ....:)
Hastighed mere end den nødvendige giver unødvendig risiko for ustabilitet og mulighed for ukendte forvrængningsstrukturer i det samlede system. (f.eks. en ikke/dårligt ufiltreret dac signal der smides videre i integrerede kredse eller diskrete komponenter der ikke kan klare det firkantede signal)
Forresten hvad er analysen på regulatorerne ift. de 40/60 db psrr på cs kredsen. Rækker de og hvor meget?
|
| Til top |
|
| |
Sven Palvig Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2003 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 805
|
| Sendt: 10 Februar 2007 kl. 11:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
musicus skrev:
|
Jeg bruger Jensen, 2 x 15.000 uf i en 50watt med 500watt trafo og et enkelt sæt transer, og det fungerer perfekt - den har trukket en Kappa9 med 0.8ohm uden de store problemer 
Så med hensyn til lytkapacitet er jeg nu faktisk mere stemt for at gå den stik modsatte vej EN lyt af aller bedste kvalitet - og så lille som muligt
Parael forbundne er godt for dynamikken. Det samme gælder paraelforbundne modstande.
|
|
|
Jeg har en NLE 1000 bygget som monoblokke med trafo størrelse på 1900 va og der sad 4 stk. elektrolytter på hver 25.000 (22.000 målt) i hver. Dobbelt diodebro ssmt kraftige kabler. Jeg havde ikke problemer med at høre en forbedring ved at gå op til 6 stk. elektrolytter, så jeg endte på 150.000 uF ( 132.000 uF).
Så hørte jeg igår om en person, der ikke havde råd til dyre kondensatore, så i ventetiden monterede han en masse små billige paraelt forbundne. Det blev faktisk dårligere af at de dyre senere blev monteret.
Mvh. Sven __________________ Mvh. Sven
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 10 Februar 2007 kl. 17:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Grunden til at jeg brugte min effektforstærker som eksempel var for at påpege at 50watt klarer sig fint med 15.000uf - og ellers har jeg ikke meget forstand på emnet DAC
Men da dette nu omhandler en DAC ville jeg formode at den væsentligste parameter er hurtighed og altså gode højfrekvensegenskaber - med andre ord, "småt men godt"
Reelt burde forsyningen vel kunne laves udelukkende med bipolare kondensatorer, hvilket måske begynder at blive brugt mere
men micma og kramer synes at vide mere om dette
|
| Til top |
|
| |
Diamagnetic Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Januar 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1508
|
| Sendt: 11 Februar 2007 kl. 15:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Min erfaring siger at man helt skal undgå bipolare kondensatorer hvis det er muligt med hensyn til stabiliteten. Udelukkende brug af elektro lytter<gerne paralelkoblede med små sådanne> givert størst homogenitet. Hvis man endelig skal bruge bipolare så skal fosyningens impedans udmåles - tilstræbt så liniær som muligt alt andet tilfældigt vil forringe resultatet.
|
| Til top |
|
| |
Søren Andersen Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 418
|
| Sendt: 22 Februar 2007 kl. 14:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa Hurtig.....
Sker der noget er DACen ved at være ferdig eller er du gået i HI 
__________________ Vh. Søren
|
| Til top |
|
| |
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
| Sendt: 22 Februar 2007 kl. 14:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Søren Jeg er ikke gået helt i hi, men jeg har haft en del projekter kørende det sidste stykke tid. Jeg er dog meget tæt på at bestille nye print til næste prototype, som helst skulle være den endelige version. Der kommer nok snart lidt mere info. __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
Nuværende setup: SONY CDP-X303ES (Drev), DIYDAC, DOXA 012 (Pre), DOXA 70B SE mod.(Power), DALI Grand DIVA
|
| Til top |
|
| |
Bojsenbord Forum Bruger

Bruger siden: 14 December 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 636
|
| Sendt: 12 Marts 2007 kl. 10:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
nyt nyt?
|
| Til top |
|
| |
Jonas Nielsen Forum Bruger

Bruger siden: 18 Januar 2007 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 67
|
| Sendt: 22 Marts 2007 kl. 00:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ih..
|
| Til top |
|
| |
Diamagnetic Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Januar 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1508
|
| Sendt: 22 Marts 2007 kl. 00:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
| Sendt: 30 Marts 2007 kl. 19:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 31 Marts 2007 kl. 12:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så er der nyt på vej.... Jeg forventer at bestille nye prototype-print på mandag. Så går der ca. 2-3 uger før de lander på mit bord, og et par dage med at montere dem op. Når printene er bestilt, kommer der en lille update, omkring hvilke ændringer der er indført.
Denne "prototype" bliver forhåbentlig den endelige version, men det vil naturligvis afhænge af lyttetest. __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
Nuværende setup: SONY CDP-X303ES (Drev), DIYDAC, DOXA 012 (Pre), DOXA 70B SE mod.(Power), DALI Grand DIVA
|
| Til top |
|
| |
Jonnravn Forum Bruger

Bruger siden: 08 August 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 473
|
| Sendt: 13 April 2007 kl. 19:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du nævnte på et tidspunkt at du ville prøve med panasonic lavimpedante lytter i forsyningen, og jeg ville lige høre hvordan det er gået, jeg er nemlig lige faldet over et par stykker under oprydning i mit værksted (er ved at gøre klar til at flytte i nyt hus......selvfølgeligt med 25m2 xtra stue kun til min lille lyd og billede hobby ). Der ud over faldt jeg også over nogle sanyo oscon lytter (470Uf 10V) de er sikkert for små til analog delen men ville de ikke være spændende i forbindelse med afkoblingen af digital delen ovre på selve dac printet, jeg har hørt at de også skulle være gode lytter.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 13 April 2007 kl. 21:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den kommende layout er faktisk lavet til de nye Panasonic LOW ESR lytter. De har marginalt ringere ESR end de specielle tantaler jeg har benyttet i sidste prototype. Men jeg har desværre haft lidt uheldige erfaringer med disse lavimpedante tantaler på mit job. De er super gode, men kan pludselig finde på at kortslutte. Dette er et velkendt fænomen hos tantaler, som tilsyneladende er mere udbredt hos SMD typer. Det skyldes den mekaniske opbygning og de urenheder der altid vil være i materialet. Hvis man søger lidt på google omkring disse problemer, vil man finde alverdens application notes, der bl.a. anbefaler at man IKKE benytter en tantal i nærheden af rated spænding. Typisk anbefales det at man min benytter en tantal der tåler 3-dobbelt spænding. Altså en 10 volt tantal bør MAKS benyttes til 3.3 volt. Ja, det lyder åndsvagt, men sådan er det. Samtidig anbefales det at man IKKE kobler tantaler direkte til en forsyningsspænding. Den skal gerne have en seriemodstand der begrænser DV/DT. Ellers risikerer man også kortslutning.
Det betyder naturligvis at jeg IKKE kan stå inde for brugen af disse tantaler. Jeg er slet ikke i tvivl om, at de nok skal holde, da de i min applikation LANGT fra belastes i nærheden af maks spec. Men alligevel. Det er en potentiel fejlkilde, og når man kender dem, er det med at eliminere dem.
Det betyder at jeg vælger lytter i stedet. Jeg har som tidligere nævnt fundet nogle MEGET lavimpedante Panasonic typer, beregnet til bl.a. switch mode regulatorer. Deres impedans er MEGET tæt på tantalerne. Mener der er ca. 5 milliohm til forskel, og det gør næppe den store forskel, når man er nede i omegnen af 25 milliohm.
Fordelen ved lytterne er udover længere forventet levetid også, at det er noget lettere at finde gode lytter. Der findes et hav af forskellige typer. Til sammenligning har jeg kun fundet den ene tantaltype der fungerede, og har allernådigst fået 20 stk. De er MEGET svære at opdrive! Desuden er prisen også lidt sjovere. Tantaltyperne koster ca. 5 gange mere end tilsvarende lytter.
Yderligere har jeg fundet nogle specielle audio-lytter til kritiske filter-kondensatorer omkring selve DAC-kredsen. Disse står bl.a. for filtrering af de interne spændinger til DAC'ens switched capacitor filter osv. Disse lytter skulle være konstrueret med lidt finere materialer. Om det passer tør jeg ikke afgøre, men det er Panasonic igen, og de plejer ikke at fortælle woodoo historier. De ved godt hvordan man konstruerer lytter!!
@ Johnravn: Hvis du er interesseret i et par stykker af de omtalte lytter, finder vi nok ud af det. De er på 220uF/35volt. Skriv en PB.
Der kommer snart meget mere info.... Overvejer lidt at lavet en dedikeret web side til projektet, så jeg kan vise lidt flere billeder... Men det har ikke så høj priotet pt. __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
|
| Til top |
|
| |
ulrikmm Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1100
|
| Sendt: 13 April 2007 kl. 21:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hurtig skrev:
|
Så er der nyt på vej.... Jeg forventer at bestille nye prototype-print på mandag. Så går der ca. 2-3 uger før de lander på mit bord, og et par dage med at montere dem op. Når printene er bestilt, kommer der en lille update, omkring hvilke ændringer der er indført.
Denne "prototype" bliver forhåbentlig den endelige version, men det vil naturligvis afhænge af lyttetest.
|
|
|
Hej Hurtig!
et lille indspark, som jeg ikke håber er for off-topic (meld endelig tilbage ). I det daglige har jeg kørt med en AA DDE 1.0 til et Denon DCD 3560 værk. Jeg ved du kender lyden heraf. Nu har jeg fået en ny konverter, der i mine ører markant har bedret lyden. Det drejer sig om en Behringer Ultramatch Pro, der kan øge samplerate i DA-konverteringen til 192 kHz (Re. 96 kHz) og opløsningen til 24 bit. Den kan også afspille med 44,1 kHz og 16 bit. Lyden er markant mere velopløst ved 192/24 (Red96/24)konverteringen. Den er faktisk helt uden det vanlige digitalfnidder og glare. Vil din konverter kunne bringes til at gøre lignende?
|
| Til top |
|
| |
Jens J Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 98
|
| Sendt: 13 April 2007 kl. 21:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
ulrikmm skrev:
Hurtig skrev:
|
Denne "prototype" bliver forhåbentlig den endelige version, men det vil naturligvis afhænge af lyttetest.
|
|
|
Hej Hurtig!
et lille indspark, som jeg ikke håber er for off-topic (meld endelig tilbage ). I det daglige har jeg kørt med en AA DDE 1.0 til et Denon DCD 3560 værk. Jeg ved du kender lyden heraf. Nu har jeg fået en ny konverter, der i mine ører markant har bedret lyden. Det drejer sig om en Behringer Ultramatch Pro, der kan øge samplerate i DA-konverteringen til 192 kHz og opløsningen til 24 bit. Den kan også afspille med 44,1 kHz og 16 bit. Lyden er markant mere velopløst ved 192/24 konverteringen. Den er faktisk helt uden det vanlige digitalfnidder og glare. Vil din konverter kunne bringes til at gøre lignende?
|
|
|
Hej Ulrik,
Du er en modig mand her på AA4all forum. Jeg er sikker på at hvis du tager den med hen på KvK's anlæg så vil den få lammetæv.
mvh Jens
|
| Til top |
|
| |
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 13 April 2007 kl. 21:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
ulrikmm skrev:
Hurtig skrev:
|
|
|
|
Hej Hurtig!
et lille indspark, som jeg ikke håber er for off-topic (meld endelig tilbage ). I det daglige har jeg kørt med en AA DDE 1.0 til et Denon DCD 3560 værk. Jeg ved du kender lyden heraf. Nu har jeg fået en ny konverter, der i mine ører markant har bedret lyden. Det drejer sig om en Behringer Ultramatch Pro, der kan øge samplerate i DA-konverteringen til 192 kHz og opløsningen til 24 bit. Den kan også afspille med 44,1 kHz og 16 bit. Lyden er markant mere velopløst ved 192/24 konverteringen. Den er faktisk helt uden det vanlige digitalfnidder og glare. Vil din konverter kunne bringes til at gøre lignende? |
|
|
Det lyder da lidt mere end almindeligt spændende
|
| Til top |
|
| |
xo Forum Bruger

Bruger siden: 04 April 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 1010
|
| Sendt: 13 April 2007 kl. 22:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
ulrikmm Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1100
|
| Sendt: 13 April 2007 kl. 23:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
96 kHz er det naturligvis. Tak for korrektionen. Jeg har hørt behringeren på et sæt Beveridge elektrostater drevet rent digitalt af Lyngdorf grej. Der lød det næsten ligeså velopløst som en VdH MC 10/SME III/tung Micro Seiki kombination. Herhjemme har jeg nu fået en behringer også, og med den kan man (i 92/24 opløsning) pludselig høre sjove små detaljer, fx. i 2-mic klassiske optagelser. Fx. en Denon CD (Mahler), hvor man pludselig hører dirigentens vejrtrækning meget tæt på, og en der taber nodepapir og stille prøver at samle det op under musikken.
Jeg tror der er potentiale i princippet. Behringeren har formentlig en mid-end analogudgang, det kunne være fantastisk at høre hvad en supergod analogudgang a la hurtig kunne gøre ved lyden.
|
| Til top |
|
| |
Jens J Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 98
|
| Sendt: 14 April 2007 kl. 21:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
ulrikmm skrev:
Hurtig skrev:
|
|
|
|
Hej Hurtig!
et lille indspark, som jeg ikke håber er for off-topic (meld endelig tilbage ). I det daglige har jeg kørt med en AA DDE 1.0 til et Denon DCD 3560 værk. Jeg ved du kender lyden heraf. Nu har jeg fået en ny konverter, der i mine ører markant har bedret lyden. Det drejer sig om en Behringer Ultramatch Pro, der kan øge samplerate i DA-konverteringen til 192 kHz og opløsningen til 24 bit. Den kan også afspille med 44,1 kHz og 16 bit. Lyden er markant mere velopløst ved 192/24 konverteringen. Den er faktisk helt uden det vanlige digitalfnidder og glare. Vil din konverter kunne bringes til at gøre lignende?
|
|
|
Uden digitalfnidder og glare - det er temmelig sikkert resultatet af en FET der har sneget sig ind i kredsløbet. Jeg er ligeglad med hvor godt det lyder den FET skal fordrives ud af kredsløbet med min loddefætter.
/Jens
|
| Til top |
|
| |