Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 23:27   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: DIY DAC (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 21
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 15 April 2007 kl. 00:43 | IP-adresse registreret  

Jens J skrev:
ulrikmm skrev:
Hurtig skrev:

Så er der nyt på vej.... Jeg forventer at bestille nye prototype-print på mandag. Så går der ca. 2-3 uger før de lander på mit bord, og et par dage med at montere dem op.
Når printene er bestilt, kommer der en lille update, omkring hvilke ændringer der er indført.

Denne "prototype" bliver forhåbentlig den endelige version, men det vil naturligvis afhænge af lyttetest.

Hej Hurtig!

et lille indspark, som jeg ikke håber er for off-topic (meld endelig tilbage).  I det daglige har jeg kørt med en AA DDE 1.0 til et Denon DCD 3560 værk. Jeg ved du kender lyden heraf. Nu har jeg fået en ny konverter, der i mine ører markant har bedret lyden. Det drejer sig om en Behringer Ultramatch Pro, der kan øge samplerate i DA-konverteringen til 192 kHz og opløsningen til 24 bit. Den kan også afspille med 44,1 kHz og 16 bit. Lyden er markant mere velopløst ved 192/24 konverteringen. Den er faktisk helt uden det vanlige digitalfnidder og glare. Vil din konverter kunne bringes til at gøre lignende?

Uden digitalfnidder og glare -  det er temmelig sikkert resultatet af en FET der har sneget sig ind i kredsløbet. Jeg er ligeglad med hvor godt det lyder den FET skal fordrives ud af kredsløbet med min loddefætter.

/Jens

Nu er DDE 1.0 jo vist nok forsynet med FETs også.
AD 746 er en biFET opamp, såeh det er måske et andet sted blikket bør hvile.
I øvrigt er det gådefuldt, at der faktisk sidder den slags i 1.0, for den lyder ikke af det - herrens veje må være uransagelige. Så hvorfor skulle en Behringer ikke kunne det samme.
Jeg kender ikke den lydmæssige side af Behringer, men jeg har da bemærket, at der sandsynligvis er brugt en liniær PSU i den. Det bemærkes som et klart plus.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

FHWac
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 November 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 15 April 2007 kl. 00:52 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
Jens J skrev:
ulrikmm skrev:
Hurtig skrev:

Så er der nyt på vej.... Jeg forventer at bestille nye prototype-print på mandag. Så går der ca. 2-3 uger før de lander på mit bord, og et par dage med at montere dem op.
Når printene er bestilt, kommer der en lille update, omkring hvilke ændringer der er indført.

Denne "prototype" bliver forhåbentlig den endelige version, men det vil naturligvis afhænge af lyttetest.

Hej Hurtig!

et lille indspark, som jeg ikke håber er for off-topic (meld endelig tilbage).  I det daglige har jeg kørt med en AA DDE 1.0 til et Denon DCD 3560 værk. Jeg ved du kender lyden heraf. Nu har jeg fået en ny konverter, der i mine ører markant har bedret lyden. Det drejer sig om en Behringer Ultramatch Pro, der kan øge samplerate i DA-konverteringen til 192 kHz og opløsningen til 24 bit. Den kan også afspille med 44,1 kHz og 16 bit. Lyden er markant mere velopløst ved 192/24 konverteringen. Den er faktisk helt uden det vanlige digitalfnidder og glare. Vil din konverter kunne bringes til at gøre lignende?

Uden digitalfnidder og glare -  det er temmelig sikkert resultatet af en FET der har sneget sig ind i kredsløbet. Jeg er ligeglad med hvor godt det lyder den FET skal fordrives ud af kredsløbet med min loddefætter.

/Jens

Nu er DDE 1.0 jo vist nok forsynet med FETs også.
AD 746 er en biFET opamp, såeh det er måske et andet sted blikket bør hvile.
I øvrigt er det gådefuldt, at der faktisk sidder den slags i 1.0, for den lyder ikke af det - herrens veje må være uransagelige. Så hvorfor skulle en Behringer ikke kunne det samme.
Jeg kender ikke den lydmæssige side af Behringer, men jeg har da bemærket, at der sandsynligvis er brugt en liniær PSU i den. Det bemærkes som et klart plus.

Asymetrisk upsampling har aldrig været godt. SÅ det må være noget andet der der får det til at lyde. At gå fra 44100 til 192000 giver en upsampling på = 4,3537414965986394557823129251701 og så kunne min pc ikke give flere decimaler. Altså ikke en præcis upsampling, altså forvrængning.

Til top Vis FHWac's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FHWac

xo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 15 April 2007 kl. 01:24 | IP-adresse registreret  

FHWac skrev:

Asymetrisk upsampling har aldrig været godt. SÅ det må være noget andet der der får det til at lyde. At gå fra 44100 til 192000 giver en upsampling på = 4,3537414965986394557823129251701 og så kunne min pc ikke give flere decimaler. Altså ikke en præcis upsampling, altså forvrængning.

Næ nej FHWac, det er en fejl. Det er 96 kHz. Men det er da stadig ikke en heltalsfaktor, med mindre udgangspunktet er 48 kHz.

Til top Vis xo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af xo

FHWac
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 April 2007 kl. 16:16 | IP-adresse registreret  

xo skrev:
FHWac skrev:

Næ nej FHWac, det er en fejl. Det er 96 kHz. Men det er da stadig ikke en heltalsfaktor, med mindre udgangspunktet er 48 kHz.

Som jeg læser det upsampler den fra 44100 til 192000. Hvis man skal undgå upsamplings/sampleconverteringsfejl bør man ramme upsampling på et 2multiplum ogdet kan kun være: 88200 og 176400.

Det er forøvrigt samme problemer jeg erfarer ved video og scalere hvor jeg har bedst erfaring me linedoubledr og quaddoubler. Det er især ved bevægelser i billedet. Derfor køre jeg med en ren quaddoubler.

Raskolnikov
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 15 April 2007 kl. 16:21 | IP-adresse registreret  

Spændende tråd som jeg først opdager nu! Hvad er ( er sikkert blevet nævnt...) specs på selve dacen? 
Plus hvad koster den DAC fra Behringer? 

ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005
Sendt: 15 April 2007 kl. 16:59 | IP-adresse registreret  

Jeg har lige prøvet at reducere Behringerens upsampl. til 88.2 kHz, men synes lyden er mere fnidret og mindre plastisk end ved 96 kHz. Jeg skal ikke kunne sige, hvad der vil fungere bedst for andre, i mine ører er der dog ingen tvivl. Nogen rationel forklaring på den oplevede forskel (fraset placebo: more must be better) kan jeg ikke give.

Til top Vis ulrikmm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ulrikmm

xo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 15 April 2007 kl. 21:21 | IP-adresse registreret  

Lige for at blive færdig med den her.

FHWac skrev:

Som jeg læser det upsampler den fra 44100 til 192000.

Det er ikke helt det jeg kan læse ud af Behringer's specifikationer.

Behringer skrev:

Hvor læser du at den upsampler alt til 192 kHz? Har du fat i DAC chip specs?

FHWac skrev:

Hvis man skal undgå upsamplings/sampleconverteringsfejl bør man ramme upsampling på et 2multiplum ogdet kan kun være: 88200 og 176400.

Det er forøvrigt samme problemer jeg erfarer ved video og scalere hvor jeg har bedst erfaring me linedoubledr og quaddoubler. Det er især ved bevægelser i billedet. Derfor køre jeg med en ren quaddoubler.

Det er der megen fornuft i.

Til top Vis xo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af xo

Raskolnikov
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2003
Sendt: 15 April 2007 kl. 21:38 | IP-adresse registreret  

Behringer skrev:

[/QUOTE]
Det blev vidst rettet til 96Khz...det står på forrige side

Nogle der har hørt den Behringe?

FHWac
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 April 2007 kl. 21:43 | IP-adresse registreret  

xo skrev:

FHWac skrev:

Behringer skrev:

FHWac skrev:

Hvis man skal undgå upsamplings/sampleconverteringsfejl bør man ramme upsampling på et 2multiplum ogdet kan kun være: 88200 og 176400.

Jeg kikkede ikke i data blad men forholdte mig til hvad Ulrik skrev i hans indlæg.

ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 April 2007 kl. 22:21 | IP-adresse registreret  

FHWac skrev:
xo skrev:

FHWac skrev:

Behringer skrev:

FHWac skrev:

Jeg kikkede ikke i data blad men forholdte mig til hvad Ulrik skrev i hans indlæg.

Ja, jeg beklager forvirringen - min hukommelse er ikke så god som jeg husker den. Fejlen blev heldigvis meget hurtigt rettet af en af jer, og jeg tænkte så at der ikke ville være ræson i at rette min oprindelig beskrivelse (hvor der stod 192 kHz), fordi en del af tråden derved ville være svær at forstå for senere tilkommende læsere. 

ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 April 2007 kl. 22:57 | IP-adresse registreret  

Nu er fejlen rettet, uden at de oprindelige oplysninger er fjernet.

Mvh Ulrik

Jonnravn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 August 2003
Sendt: 16 April 2007 kl. 19:06 | IP-adresse registreret  

Bare for lige at bringe tråden tilbage til den dac den handler om....

Jeg har tænkt over om der er nogen bestemt grund til at i ikke har lavet dac'en med flere indgange....Feks. vil jeg personligt gerne have mulighed for at kunne køre både min Cd afspiller og min squeeze boks igennem dac'en.... det er selvfølgeligt ikke så svært at lave selv men det kunne da nu have været nice at have det integreret på de originale print.

Til top Vis Jonnravn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonnravn

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Sendt: 22 April 2007 kl. 14:03 | IP-adresse registreret  

Bare rolig... der er min 2 indgange på den endelige udgave.

Jeg er lidt inaktiv i tråden pt. Har tilegnet mig en eller anden infektion i kroppen, og er i princippet indlagt (har dog fået lov at tage hjem i weekenden da det går fremad). Men det er stadig en stor gåde hvad jeg har fået tilegnet mig, og min egen læges sidste ord inden han indlagde mig var: "Du når at blive rask, inden vi finder ud af hvad du fejlede". Det ser pt ud til at kunne holde stik....

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 03 Maj 2007 kl. 18:47 | IP-adresse registreret  

Slettet pga. salg i forum. Du er gentagende gange blevet bedt om ikke at omtale salg i din "DIY" tråd og nu falder hammeren altså. Ærgerligt da indholdet faktisk var spændende.

/Zorglub

Tråden er genåbenet, med forsikring om, at retningslinier for brug af forum overholdes!

Der er ligeledes ryddet ud i off-topic indlæg.

/Administrator

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 14 Maj 2007 kl. 12:35 | IP-adresse registreret  

Som I kan se, så er DIY DAC tråden genåbnet, med forvisning om at INTET fra min side skrives så det kan misforstås som forsøg på markedsføring! Så jeg vil her i tråden IKKE kunne svare på henvendelser omkring mulighed for at købe et eksmplar. Tråden her benyttes udelukkende som information omkring vores DIY DAC projekt.

Som mange ved, havde jeg en forhåbning om, at brugere af Hifi4All skulle have mulighed for at få en billig High End DAC, i kraft af at man selv kunne bygge den, og derved spare de høje woodoo avancer branchen er kendt for.
Men det vil redaktionen ikke acceptere, og har flere gange truetr med at lukke tråden. Nu skete det så, og jeg fik endda en advarsel oveni. Og det cirkus gider jeg ikke længere.
Så hvad angår Hifi4All, er denne mulighed er altså annuleret!! Det ærger mig lige så meget som alle andre, men Admin vil ikke acceptere det!

Den genåbnede tråd vil derfor blive brugt som helt almindelig DIY-projekt-tråd, hvor folk kan se hvad vi har gang i. Jeg vil nok heller ikke poste så meget information som før. Skulle nogen være interesseret i mere info, er de velkommen til at skrive en PB, så skal jeg gerne svare på tekniske spørgsmål og diskutere teknikken i DAC'en generelt.

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 14 Maj 2007 kl. 12:40 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:

Som I kan se, så er DIY DAC tråden genåbnet, med forvisning om at INTET fra min side skrives så det kan misforstås som forsøg på markedsføring! Så jeg vil her i tråden IKKE kunne svare på henvendelser omkring mulighed for at købe et eksmplar. Tråden her benyttes udelukkende som information omkring vores DIY DAC projekt.

Som mange ved, havde jeg en forhåbning om, at brugere af Hifi4All skulle have mulighed for at få en billig High End DAC, i kraft af at man selv kunne bygge den, og derved spare de høje woodoo avancer branchen er kendt for.
Men det vil redaktionen ikke acceptere, og har flere gange truetr med at lukke tråden. Nu skete det så, og jeg fik endda en advarsel oveni. Og det cirkus gider jeg ikke længere.
Så hvad angår Hifi4All, er denne mulighed er altså annuleret!! Det ærger mig lige så meget som alle andre, men Admin vil ikke acceptere det!

Den genåbnede tråd vil derfor blive brugt som helt almindelig DIY-projekt-tråd, hvor folk kan se hvad vi har gang i. Jeg vil nok heller ikke poste så meget information som før. Skulle nogen være interesseret i mere info, er de velkommen til at skrive en PB, så skal jeg gerne svare på tekniske spørgsmål og diskutere teknikken i DAC'en generelt.

Du kan vel altid have sådan en knap, i dine indlæg.

Hvad der sker, når man trykker på den, kan redaktionen vel ikke blande sig i ?

m@dsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 December 2004
Lokalitet: København
Sendt: 14 Maj 2007 kl. 16:36 | IP-adresse registreret  

Jeg vil da gerne trykke på den knap som Spencer omtaler, når den tid kommer jeg glæder mig til at tiden kommer hvor man kan trykke på knappen

m@dsen

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Status: Online
Sendt: 14 Maj 2007 kl. 19:41 | IP-adresse registreret  

Retningslinierne har da været ens for alle. Så jeg kan ikke se noget odiøst i det hifi4all har foretaget sig. Egentligt salg må holdes til PB'er eller en privat hjemmeside, som der jo sagtens kan henvises til.

Jeg synes det er flot tråden er genåbnet og vil følge den med spænding.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 14 Maj 2007 kl. 22:54 | IP-adresse registreret  

Det er klart et spændende projekt og især når det går på at lave noget som er anderledes end det eksisterende.

Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
Til top Vis JRGW's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JRGW

Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Januar 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 15 Maj 2007 kl. 20:03 | IP-adresse registreret  

Hej Hurtig da du åbenbart er skide dygtig så kan du måske svare mig på om jeg i den E Z dac jeg er ved at bygge kan montere 560 uf. OSCON efter serie ferritperlen som erstatning for den 10uf. 6,3v keramik som konstruktøren har planlagt. Det er de 3,3V til PCM 1798 jeg taler om. Egentlig ville jeg gerne erstatte denne perle med lille modstand < måske 10 ohm > da det erfaringsmæssigt er dårligt med disse ferritperler.

Sætter pris på din ekspertise Hilsen E.Sæterdal.
Til top Vis Diamagnetic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Diamagnetic

<< Forrige Side af 21 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes