| Forfatter |
|
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
| Sendt: 15 Maj 2007 kl. 22:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
@ Diamagnetic: Nu kender jeg ikke noget til nogen E Z DAC. Kan du ikke sende et link???
Du siger det er til 3,3V på en PCM1798. Hvis ikke jeg husker helt galt, benyttes de 3,3 volt på PCM1798 KUN til digitaldelen, og har derfor reelt ingen betydning på de lydmæssige egenskaber. Dette dog så længe at de 3,3 volt er indenfor spec i databladet, og at de er fornuftigt afkoblet.
Derfor er mit bedste bud at du IKKE skal erstatte en keramisk type med en OSCON. OSCON er ganske fine til analogge kredsløb, hvor de ofte kan eliminere ekstra afkobling. Men til en kreds som PCM1798 og så på digitalsiden, er der behov for helt andre egenskaber end et analogt kredsløb. Digitale kredse skal ikke afkobles med fine, eksotiske og lineære kondensatorer. De skal til gengæld have en afkobling der for alvor afkobler ved MEGET høje frekvenser. Og her er der ingen vej udenom en keramisk type. 10uF virker lidt stort. Jeg ville nok sige 10nF direkte på benet af kredsen med maks 1mm printbane! Herefter kan du sætte en 100-470nF keramisk parallelt lidt længere væk og måske en 10-100uF elektrolyt efterfølgende. Men lad være med at spilde en OSCON. Du får INTET ekstra ud af dens gode egenskaber, når den benyttes på en digital kreds. __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
Nuværende setup: SONY CDP-X303ES (Drev), DIYDAC, DOXA 012 (Pre), DOXA 70B SE mod.(Power), DALI Grand DIVA
|
| Til top |
|
| |
Diamagnetic Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Januar 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1508
|
| Sendt: 15 Maj 2007 kl. 23:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja tak for svaret. Der er allerede en 100nf keramisk kondensator så det var henover denne Oscon skulle være. Mange mener Oscon er det bedste man kan bruge til det digitale. Derimod lyder de altfor hårdt til analogdelen. Men de og jeg behøver jo ikke at have ret især da det nok er 10 år siden jeg har brugt dem sidst og meget er sket siden. Var bange for at det kunne blive for voldsomt for konverteren med for meget kapacitet uden ferritperlen imellem.
Det er endnu ikke gået op for mig hvordan jeg lægger link ind i forummet.
|
| Til top |
|
| |
Acer Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 16 Maj 2007 kl. 07:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Trist at det ikke skulle blive en folke-DAC, men sådan er det jo. Der findes jo heldigvis mange andre steder, der ikke er så emsige, hvor man kan poste opskriften på den når den engang bliver færdig, hvis den da engang offentliggøres
Jeg glæder mig til at høre om den kan gøre kål på KvK's AA-sæt  __________________ Fyrer De, Hr. ? Nej da, jeg har H/K
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 16 Maj 2007 kl. 09:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den skal gøre kål på AA-sættet!! Elers er den ikke færdig    __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
Nuværende setup: SONY CDP-X303ES (Drev), DIYDAC, DOXA 012 (Pre), DOXA 70B SE mod.(Power), DALI Grand DIVA
|
| Til top |
|
| |
ppp_dk Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2867
|
| Sendt: 16 Maj 2007 kl. 09:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hurtig skrev:
Den skal gøre kål på AA-sættet!! Elers er den ikke færdig    |
|
|
Det er da noget af en udfordring!
Held og lykke med det!
|
| Til top |
|
| |
Acer Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 16 Maj 2007 kl. 11:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hurtig skrev:
Den skal gøre kål på AA-sættet!! Elers er den ikke færdig    |
|
|
Ambitioner er altid sundt, det hæver som oftest niveauet gevaldigt . Når den engang bliver så må det jo være den ultimative DAC - intet mindre __________________ Fyrer De, Hr. ? Nej da, jeg har H/K
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 16 Maj 2007 kl. 13:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kunne være sjovt at lave en sammenligning jeg mener nemlig også jeg er ved at lave den ultimative dac. Et kaskodekoblet rørtrin efter en helt ny kreds der endnu ikke er på markedet: POPA 827 < Texas> Alle regulatorer er shunt sådanne. Modstande i analogdel er verdens bedste: Shinko. Har vi gang i en lille konkurrence?
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9410
|
| Sendt: 16 Maj 2007 kl. 14:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Diamagnetic skrev:
Ja tak for svaret. Der er allerede en 100nf keramisk kondensator så det var henover denne Oscon skulle være. Mange mener Oscon er det bedste man kan bruge til det digitale. Derimod lyder de altfor hårdt til analogdelen. Men de og jeg behøver jo ikke at have ret især da det nok er 10 år siden jeg har brugt dem sidst og meget er sket siden. Var bange for at det kunne blive for voldsomt for konverteren med for meget kapacitet uden ferritperlen imellem.
Det er endnu ikke gået op for mig hvordan jeg lægger link ind i forummet. |
|
|
Hvis du trykker på denne knap oppe i værktøjsbjælken så skal du se. Husk at slette http// så det kun er med en gang eller indsætte det, da det skal være en del af linket
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 23 Maj 2007 kl. 04:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Oscon på shuntregulatoren til mit Zapfilter bragte lyden fra mit anlæg op i en helt anden klasse! utroligt at så lidt kan gøre så meget.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 23 Maj 2007 kl. 09:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Diamagnetic skrev:
| Oscon på shuntregulatoren til mit Zapfilter bragte lyden fra mit anlæg op i en helt anden klasse! utroligt at så lidt kan gøre så meget. |
|
|
Det undrer mig MEGET!! En shuntregulator har det ikke godt med at blive belastet kapacitivt. Hvis regulatoren er en smule hurtig, vil det typisk resultere i selvsving. Jeg vil ikke gå i en dybere forklaring, men en kondensator på udgangen vi skabe fasedrej. Ved en given frekvens, vil det sammen med regulatorens egen fasedrej ved en given frekvens give 180 graders fasedrej... og så har man balladen!
LC Audios shuntregulator er ret lavimpedant og hurtig. Det vil typisk betyde at den med en afkobling over udgangen vil svinge ved en ret høj frekvens (over det hørbare område). Til gengæld vil amplituden af selvinget nok være ret lavt, da der er grænser for hvor meget strøm regulatoren kan levere. Jeg vil tro det er maks et par hundrede mA. Og ved en høj frekvens er der grænser for hvor meget det kan op- og aflade den kondensator du afkobler med.
Der er før set brugere, der påstår at have fået MEGET bedre lyd, fordi de troede at de havde forbedret noget (Eks Miju med sine batterier og 12 til 230 volt invertere). I tilfældet med Miju droppede han vist de mange superlativer, da han fandt ud af hvor meget støj han havde tiolføjet sit system i stedet for at slippe af med det.
Mit bud er at den forbedring du oplever, skyldes din overbevisning om at du har forbedret noget. Hvilket jo er ganske naturligt, da du har sat en rigtig god OSCON kondensator i forsyningen. Det vil de fleste anse som en forbedring... men desværre ikke i tilfælde med shuntregulatorer.
Nu hvor du har fået den tekniske forklaring på, at det du tror forbedrer kredsløbet, med stor sandsynlighed har forringet det, synes jeg du skal prøve at fjerne OSCON kondensatorerne igen. Se så om ikke du igen kan høre en kæmpe forbedring.... .
Man skal ikke undervurdere effekten af placebo-effekten... Og det er ingen skam at erkende, at man har været påvirket af den. __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
|
| Til top |
|
| |
L.B. Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6296
|
| Sendt: 23 Maj 2007 kl. 09:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hurtig skrev:
Nu hvor du har fået den tekniske forklaring på, at det du tror forbedrer kredsløbet, med stor sandsynlighed har forringet det, synes jeg du skal prøve at fjerne OSCON kondensatorerne igen. Se så om ikke du igen kan høre en kæmpe forbedring.... .
Man skal ikke undervurdere effekten af placebo-effekten... Og det er ingen skam at erkende, at man har været påvirket af den. |
|
|
Uden jeg kender til den konkrete sag, så har du absolut fat i noget Hurtig. Det med at gå tilbage er en svær "øvelse" som man gerne undlader. Det er besværligt og tænk sig hvis resultatet ikke er som man forventer. Når man så endelig gør det, så bliver man typisk overrrasket. Jeg har prøvet det et par gange efter nogen tid og enten så er reaktionen eller .
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 23 Maj 2007 kl. 09:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Totalt udelukket at der er tale om nogen placeboeffekt. Har haft ven forbi som er særdeles velfunderet indenfor elektronik. Han besidder også HiFi klubbens skarpeste ører og ville aldrig lade sig påvirke. Han mener at en shuntregulator der er modkoblet ikke er specielt hurtig ved høje frekvenser og derfor skal afkobles her og det gør oscon. Hvis du ser Tentlabs shuntreg. ,som man også kan se er modkoblet, så afkobler de den også , dog kun med filmcap. En shuntreg. som er umodkoblet er dårlig ved lave frekvenser og skal afkobles med ret stor elektrolyt. Hvis du ser tilbage på mine tidligere indlæg vil du se at jeg havde negative erfaringer med oscon for år tilbage.
Har også tidligere haft neg. erfaringer med Black Gate da de gør bassen bamset og f.eks sangere virker at have alt for store munde. Den SKA < Simple Killer Amp> jeg lige har bygget var alt for tynd i lyden så jeg vurderede at her ville BG måske gøre gavn. Resultatet blev rimeligt men alligevel lovlig fed lyd efter min smag. Så var det jeg prøvede med oscon på Zapfilteret og så blev alting i den grad strammet op og meget mere detaljeret. Jeg har også tidligere prøvet at afkoble det men intet har virket som oscon. En BG på dette sted gør det kun ringere.
|
| Til top |
|
| |
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 23 Maj 2007 kl. 10:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hurtig skrev:
Diamagnetic skrev:
| Oscon på shuntregulatoren til mit Zapfilter bragte lyden fra mit anlæg op i en helt anden klasse! utroligt at så lidt kan gøre så meget. |
|
|
Det undrer mig MEGET!! En shuntregulator har det ikke godt med at blive belastet kapacitivt. Hvis regulatoren er en smule hurtig, vil det typisk resultere i selvsving. Jeg vil ikke gå i en dybere forklaring, men en kondensator på udgangen vi skabe fasedrej. Ved en given frekvens, vil det sammen med regulatorens egen fasedrej ved en given frekvens give 180 graders fasedrej... og så har man balladen!
LC Audios shuntregulator er ret lavimpedant og hurtig. Det vil typisk betyde at den med en afkobling over udgangen vil svinge ved en ret høj frekvens (over det hørbare område). Til gengæld vil amplituden af selvinget nok være ret lavt, da der er grænser for hvor meget strøm regulatoren kan levere. Jeg vil tro det er maks et par hundrede mA. Og ved en høj frekvens er der grænser for hvor meget det kan op- og aflade den kondensator du afkobler med.
Der er før set brugere, der påstår at have fået MEGET bedre lyd, fordi de troede at de havde forbedret noget (Eks Miju med sine batterier og 12 til 230 volt invertere). I tilfældet med Miju droppede han vist de mange superlativer, da han fandt ud af hvor meget støj han havde tiolføjet sit system i stedet for at slippe af med det.
Mit bud er at den forbedring du oplever, skyldes din overbevisning om at du har forbedret noget. Hvilket jo er ganske naturligt, da du har sat en rigtig god OSCON kondensator i forsyningen. Det vil de fleste anse som en forbedring... men desværre ikke i tilfælde med shuntregulatorer.
Man skal ikke undervurdere effekten af placebo-effekten... Og det er ingen skam at erkende, at man har været påvirket af den. |
|
|
Jeg tror det er lige spot on. Altid prøve at hive det af igen for det første. For det andet lyder beskrivelsen af lyden nu som om, at der godt kan være tale om HF fnidder. Det er meget ofte, at det bliver foretrukket, nogle firmaers succes bygger på netop det, f.eks. Nord Ost.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 23 Maj 2007 kl. 10:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har ofte måttet gå tilbage men i dette tilfælde gør jeg det næppe. I tidligere version af Zapfilteret i Zapplayereren havde L.C. selv brugt afkoblinger med elektrolytter. desuden er der forskel på om Shuntreg. er med eller uden modkobling ifølge ven jeg aldrig har taget i forkert vejledning.
|
| Til top |
|
| |
FHWac Forum Bruger

Bruger siden: 07 November 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 390
|
| Sendt: 23 Maj 2007 kl. 11:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
At have en spændingsregulering der ikke kan tåle kapasitet på sin udgang er dømt til undergang. Man kan da ikke lave spændingsregulringer UDEN kondensatorer. Jeg tror det er en dårlig shunt regulering hvis den ikke er stabil med kondensatorer. Der er INGEN reguleringer der er hurtig nok til at regulere. Derfor er det nødvendig med kondensatorer. Hurtig, du er selv inde på det med afkobling af digitale kredsløb
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 23 Maj 2007 kl. 12:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
FHWac skrev:
At have en spændingsregulering der ikke kan tåle kapasitet på sin udgang er dømt til undergang. Man kan da ikke lave spændingsregulringer UDEN kondensatorer. Jeg tror det er en dårlig shunt regulering hvis den ikke er stabil med kondensatorer. Der er INGEN reguleringer der er hurtig nok til at regulere. Derfor er det nødvendig med kondensatorer. Hurtig, du er selv inde på det med afkobling af digitale kredsløb  |
|
|
Er en shuntregulator ikke en klasse A ting, som i princippet er lige så hurtig som det kredsløb den regulerer?
|
| Til top |
|
| |
FHWac Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Maj 2007 kl. 12:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
FHWac skrev:
At have en spændingsregulering der ikke kan tåle kapasitet på sin udgang er dømt til undergang. Man kan da ikke lave spændingsregulringer UDEN kondensatorer. Jeg tror det er en dårlig shunt regulering hvis den ikke er stabil med kondensatorer. Der er INGEN reguleringer der er hurtig nok til at regulere. Derfor er det nødvendig med kondensatorer. Hurtig, du er selv inde på det med afkobling af digitale kredsløb  |
|
|
Er en shuntregulator ikke en klasse A ting, som i princippet er lige så hurtig som det kredsløb den regulerer? |
|
|
Hvor hurtig er hurtig nok til spændingsregulering?? Kan den bruges til digitale kredsløb?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 23 Maj 2007 kl. 12:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
FHWac skrev:
Er en shuntregulator ikke en klasse A ting, som i princippet er lige så hurtig som det kredsløb den regulerer? |
|
|
Hvor hurtig er hurtig nok til spændingsregulering?? Kan den bruges til digitale kredsløb? [/QUOTE] Dono!  Men vil man helt ærligt bruge shuntregulatorer på digitale kredse?? Er dte ikke noget der er bedst til analog teknik med svingende strømtræk? Eller til kredsløb, som skal bruge meget stive og støjsvage forsyninger?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 23 Maj 2007 kl. 12:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Modkoblingen virker ikke ved høje frekvenser ifølge teorien og det er også bevist. Det er en gammel diskussion som vi vel ikke skal pære rundt i. Vil det sige at man heller ikke kan bruge lokale afkoblinger? Så kan man netop få problemer med sving.
|
| Til top |
|
| |
FHWac Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Maj 2007 kl. 12:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
FHWac skrev:
|
|
Hvor hurtig er hurtig nok til spændingsregulering?? Kan den bruges til digitale kredsløb?
|
|
|
Dono!  Men vil man helt ærligt bruge shuntregulatorer på digitale kredse?? Er dte ikke noget der er bedst til analog teknik med svingende strømtræk? Eller til kredsløb, som skal bruge meget stive og støjsvage forsyninger?[/QUOTE]
Hvad skal man så gøre ved en DA-converter?? Der kan da ikke bruges shunt. Både til analog og digital. Det er netop problemer med at shunt regulatorer ikke dur til digitale kredsløb. Hvorfor mon??
Hvis det er i rene analoge kredsløb så måske jo. Men hvis shunt regulatoren ikke er stabil vil der altid opstå ustabilitet uanset kapasitet. Man kan jo ikke helt teste stabiliteten ved en shunt og dynamiske belastninger og load af forsyningerne. Jeg mener at shunt regulatoren skal være stabil også ved kapasitive loads ellers er frekvensgangen ikke linear nok. Det er en af de største problemer ved shunt, og derfor er de måske ikke så gode som standard regulatorer med ordentlig afkobling. 
Jeg vil lige sige at OS-CON kondensatorer er på højde med tantaler og keramiske kondensatorer hvad HF angår. Kik i Sanyo's datablade.
|
| Til top |
|
| |