Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 16:26   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: DIY DAC (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 21
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 19 December 2006 kl. 12:54 | IP-adresse registreret  

Ja, det er en fordel at den sender PCM ud... Ellers bliver det noget værre rod....

Bumle
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Oktober 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 19 December 2006 kl. 13:01 | IP-adresse registreret  

I kunne måske også lave et lille udtag et sted, til I2S forbindelse, med et RJ45 stik, i stedet for det håbløse stik som Audio Alchemy brugte, og som stadig bruges af et par firmaer?

Et drev med I2S out, vil nok også kunne sælges til en del hifiinteresserede.
Til top Vis Bumle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bumle

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 19 December 2006 kl. 13:09 | IP-adresse registreret  

I2S ud.... hhmmm hvorfor det?? Det skulle være for at kunne bruge DAC'en som interface til en I2S DAC som eks AA. Men hvorfor det?? Vores DAC skulle gerne være sådan en løsning overlegen!
Men det vil ikke være det store problem at lave... Lidt tilføjelser i layoutet, og så er det kørende. Men det er langt fra problemfrit at køre I2S mellem 2 apperater! Enhver form for jitter, der unægteligt vil opstå i transmissionen, vil ikke umiddelbart være til at fjerne. Det ville kræve komplet PLL-kredsløb. Og så kan man lige så godt have selve modtagerkredsen indbygget i DAC'en som vi har. Det er en bedre løsning.
I2S mellem apperater er en meget iøjnefaldende løsning, som mange sikkert kan blive imponeret af... Sikekrt derfor nogle har valgt at bruge den, for rent teknisk er den ganske uheldig! Men som bekendt køber og lytter mange kunder med øjnene og tekniske specialiteter kan sagtens sælge selvom de forringer lyden, bare historien er god nok...

Bumle
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 December 2006 kl. 13:11 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:
I2S ud.... hhmmm hvorfor det?? Det skulle være for at kunne bruge DAC'en som interface til en I2S DAC som eks AA. Men hvorfor det?? Vores DAC skulle gerne være sådan en løsning overlegen!
Men det vil ikke være det store problem at lave... Lidt tilføjelser i layoutet, og så er det kørende.

Næh I2S med RJ45 bliver kun jeres drev/DAC der har.

Det skulle også være for at få et forspring, i forhold til dem der stædigt holder fast i S/PDIF, som om det er noget godt.

I2S out, er naturligvis kun hvis I laver et drev til (altså I2S out fra drevet).
DAC'en behøver ikke at have det.

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 19 December 2006 kl. 13:15 | IP-adresse registreret  

Bumle skrev:
Hurtig skrev:
Men det vil ikke være det store problem at lave... Lidt tilføjelser i layoutet, og så er det kørende.

Det skulle også være for at få et forspring, i forhold til dem der stædigt holder fast i S/PDIF, som om det er noget godt.

I2S out, er naturligvis kun hvis I laver et drev til (altså I2S out fra drevet).

Jeg ville 100 gange hellere lave en løsning med et ordentligt stik tyil overførsel af SPDIF, eks BNC.

Og endnu bedre... E løsning hvor man placerer en masterclock i DAC'en, og så synkroniserer tilbage til drevet. Men da stort set ingen drev har denne mulighed, ville man således begrænse sig selv ret meget!

Jeg mener egentlig ikke at vi har problemer med jitter, så derfor har vi ikke kloget mere i det. Men dermed ikke sagt, at det ikke kan gøres bedre.

roundsound
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2004
Lokalitet: København
Sendt: 19 December 2006 kl. 13:16 | IP-adresse registreret  

Er du gal det ser gennemført ud. Har længe tænkt på at jeg skulle have en DAC. Måske denne kunne være sagen. At dømme ud fra jeres seriøsitet, kan det absolut kun være god lyd der kommer ud af den kasse. Er også meget interesseret i at høre den, når den er færdig.

Held og lykke med projektet.
Til top Vis roundsound's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af roundsound

Bumle
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 December 2006 kl. 13:33 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:

Bumle skrev:
Hurtig skrev:

Jeg ville 100 gange hellere lave en løsning med et ordentligt stik tyil overførsel af SPDIF, eks BNC.

Og endnu bedre... E løsning hvor man placerer en masterclock i DAC'en, og så synkroniserer tilbage til drevet. Men da stort set ingen drev har denne mulighed, ville man således begrænse sig selv ret meget!

Jeg mener egentlig ikke at vi har problemer med jitter, så derfor har vi ikke kloget mere i det. Men dermed ikke sagt, at det ikke kan gøres bedre.

Hvilke muligheder man vælger, kan jo bestemmes lidt af brugeren.

Hvis der f.eks er klargjort på printet, til diverse udvidelser med I2S, som nogle vil benytte, og andre ikke vil betale for, mht stik og tilslutning, så er det dejligt fleksibelt.

Jeg har kigget lidt på forskellige problematikker med clocksignaler, og så en løsning med en stor buffer i DAC'en, som en god løsning til hifi, men problematisk der hvor billede og lyd skal synkroniseres. Stemmer der kommer 2 sek. efter billedet, er der ikke meget sjov i.

Hvor følsomme de nye kredse er, overfor jitter, er jeg heller ikke opdateret i.
Måske er det ikke så stort et problem længere, som det har været.

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 19 December 2006 kl. 13:45 | IP-adresse registreret  

Jitter er præcis lige så stort et problem som det plejer. Men med fornuftig layout omkring modtagerkredsen, kan man undgå at den overhovedet opstår i så store mængder at det giver problemer...

Al Bundy
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Sendt: 19 December 2006 kl. 13:55 | IP-adresse registreret  

Spændende projekt ... julehilsner til Kubikken herfra ... han er i sandhed savnet! Ikke fordi han ved en skid, mere pga. hans dejlige sarkastiske indlæg.

Bundy

Til top Vis Al Bundy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Al Bundy

lpm76
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2004
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 19 December 2006 kl. 19:25 | IP-adresse registreret  

Al Bundy skrev:

Spændende projekt ... julehilsner til Kubikken herfra ... han er i sandhed savnet! Ikke fordi han ved en skid, mere pga. hans dejlige sarkastiske indlæg.

Bundy

Haha, jeg har det lige omvendt. Jeg var lidt træt af hans sarkasme nogen gange, men jeg savner virkelig hans viden. Tænk sig - ikke flere tråde om professorens kabler. Det er sgu ærgeligt. Nå sorry for offtopic.

Mht I2S så ville det være en spændende mulighed, da fx diy-kittet CDPRO2 giver mulighed for at bypasse den interne dac via I2S. Så kunne man bygge sin egen cd-afspiller (som Soxen har gjort) - og bruge jeres DAC via I2S. Det ville da være snildt. Spørgsmålet er selvf. bare om det så er bedre på den måde end via spdif, og det aner jeg ærlig talt ikke.

Glæder mig til at følge jeres arbejde.

Jens J
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 19 December 2006 kl. 23:51 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:

@ Jens J:
DAC-kredsen kører med fast roll off! Og der er INGEN filtrering i analogdelen!

Det er korrekt at det er en voltage out DAC-kreds, så der er I/V-convertering i selve kredsen. Og det var vi egentlig også lidt betænkelige ved. Men vi kan blot konstatere, at Crystal har haft ganske stor succes med implementeringen af dette. CS4398 gør virkelig et godt stykke arbejde!!

@ MGPProjectS:
Jeps... nul modkobling!!

Vi har ikke lyttet til DAC's fra AKM.... Men jeg ved hvad du hentyder til.... Gryphon ikke???

Når vi er endt op med en Crystal model, skyldes det flere ting. Jeg har i mange år haft en svaghed for Crystals DAC's. Crystal er et af de firmaer der for alvor har satset på Delta Sigma convertere helt fra starten, hvor andre som Burr Brown og Analog Devices troede på Multibit. Dermed har Crystal noget mere erfaring på området, og jeg synes generelt de er yderst musikalske.
Det er ingen hemmelighed, at KvK er til Burr Brown, så vi har haft lange snakke om dette. Men i al hemmelighed lavede jeg layout til en Crystal DAC.... Og det var en ganske stor succes!!

Og igen... takker for alle de positive indlæg...

Hej hurtig, 

Når I/V delen er på kredsen så har Kurt da' fået rigelig analog Fet teknologi.

Mht. til analog filter har de jo implementeret en del på kredsen - tilbage ser det ud til at der er et stigende 12db/okt støjspektrum og så de sampling spejl der nu kommer. Det kan gi' problemer for  efterfølgende udstyr. Det bør man måske overveje at gøre noget ved hvis den skal sælges. På den anden side vil det jo vise sig om det er et reelt problem når man får den prøvet rundt omkring.

Jitter er et reelt problem. Ser man på målinger i Stereophile vil man se at dem der gør noget ekstra ud af det (dobbelt PLL, sample rate eller andet) de kan få ekstrem lav jitter, hvis de er dygtige. Det er et spørgsmål om den ekstra indsats kan høres - der er ingen tvivl om at det nemt kan måles.

Jeg sidder lige og ser på billederne og nyder det flotte arbejde, men er der ikke rigelig med forstærkning i analogdelen, eller er det mig der ikke kan tyde farvekoder på modstande. Det kan nemt være det sidste. Når man ser de flotte billeder kan man jo ikke lade være med at prøve at lure konstruktionen af og måske "låne" smarte løsninger.

Jeg kan godt lide størrelsen på konstruktionen og sidder nu og overvejer om den evt. kan indbygges i min forforstærker. Så få den hurtigst mulig færdig - din juleaften er hermed inddraget.

mvh potentiel køber

Til top Vis Jens J's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jens J

MGPProjectS
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 November 2004
Sendt: 19 December 2006 kl. 23:58 | IP-adresse registreret  

Jens J skrev:
...

Jeg kan godt lide størrelsen på konstruktionen og sidder nu og overvejer om den evt. kan indbygges i min forforstærker. Så få den hurtigst mulig færdig - din juleaften er hermed inddraget.

mvh potentiel køber

sidder med samme tanke, dog i en DVD-afspiller. Alternativt beholde den kasse den nu måtte komme i, anskaffe en magen til, og bygge en RIAA i samme "design". Som skrevet, blot en flygtig tanke...

www.MGP-ProjectS.com | High End for mindre end 50k.
Til top Vis MGPProjectS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MGPProjectS Besøg MGPProjectS's Websted

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 20 December 2006 kl. 09:12 | IP-adresse registreret  

Jens J skrev:

Hej hurtig, 

Når I/V delen er på kredsen så har Kurt da' fået rigelig analog Fet teknologi.

Mht. til analog filter har de jo implementeret en del på kredsen - tilbage ser det ud til at der er et stigende 12db/okt støjspektrum og så de sampling spejl der nu kommer. Det kan gi' problemer for  efterfølgende udstyr. Det bør man måske overveje at gøre noget ved hvis den skal sælges. På den anden side vil det jo vise sig om det er et reelt problem når man får den prøvet rundt omkring.

Jitter er et reelt problem. Ser man på målinger i Stereophile vil man se at dem der gør noget ekstra ud af det (dobbelt PLL, sample rate eller andet) de kan få ekstrem lav jitter, hvis de er dygtige. Det er et spørgsmål om den ekstra indsats kan høres - der er ingen tvivl om at det nemt kan måles.

Jeg sidder lige og ser på billederne og nyder det flotte arbejde, men er der ikke rigelig med forstærkning i analogdelen, eller er det mig der ikke kan tyde farvekoder på modstande. Det kan nemt være det sidste. Når man ser de flotte billeder kan man jo ikke lade være med at prøve at lure konstruktionen af og måske "låne" smarte løsninger.

mvh potentiel køber

Jeg er ikke sikker på, at Crystal har valgt at lave I/V-converteringen med FET's...  Det tror jeg vi havde hørt!
Der er helt sikkert lavpas filter på selve kredsen. Hvorvidt er der brug for mere i ens analogdel, kan jeg ikke afvise med sikkerhed.
Men ud fra de målinger Crystal har offentliggjort, ser jeg ikke noget problem i at undvære filtrering i analogdelen... Det ser ud som om de har fjernet det værste. Støjen i en Delta Sigma DAC er generelt så højfrekvent, at selv en blød filtrering et godt stykke over audio-båndet er tilstrækkelig til at undgå problemer i efterfølgende udstyr.
Ekstra filtrering vil kun være gavnligt for S/N målinger, men yderst skadeligt for lyden.

Jeg har haft DAC'en til at køre imens kæresten så TV... TV'et står ca 1 meter fra DAC'en, og hun har ikke klaget over støj eller striber på skærmen.... det er da positivt .

Der er ingen tvivl om, at en ekstra PLL målemæssigt kan forbedre jitter. Men det kan også blive værre.... Min pointe er, at den indbyggede PLL i CS8416 er ganske fremragende. Crystal har temmelig meget erfaring emd PLL'er i sine modtagerkredse. Desuden har de fordelen af, at kunne lave det ultra kompakt på samme silicium-skive som resten af kredsen... Skal man gøre det bedre selv, med diskrete komponenter, skal man stå tidligt op!!
Men.... som tidligere nævnt, er performance fra denne PLL meget afhængig af, at den får ordentlige arbejdsforhold. Her tænkes primært på printlayout og så de eksterne filterkomponenter til PLL'en. De fleste kan godt finde ud af at sætte de rigtige komponenter i... Men jeg er ikke imponeret over de printlayouts jeg har set... (Printlayout er en af mine kæpheste, idet erfaringen viser at det er mindst kige så vigtigt som selve kredsløbet!).

En anden ting er, at vi jo reelty ikke ved hvordan forskellig jitter påvirker lyden. Dere r ingen tvivl om at den påvirker, men forskellige DAC-principper er mere eller mindre påvirkelige af jitter. Den teknologi Crystal benytter, er forholdsvis jitter-modstandsdygtig. Jeg kan godt give en mere dybdegående forklaring heraf, men det bliver meget hurtigt meget teknisk!! .

Forstærkningen i analogdelen er ikke voldsom.... Faktisk er det single-ended signal ud af analogdelen, svagere end det differentielle signal fra DAC'en!

Jeg skal nok se at få hånden ud af røveren og blive færdig! Men vi har lige noget fintuning der skal på plads, før DAC'en skal videre. Jeg håber på en gang i starten af det nye år...

Meier
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004
Sendt: 20 December 2006 kl. 10:53 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:

Jeg skal nok se at få hånden ud af røveren og blive færdig! Men vi har lige noget fintuning der skal på plads, før DAC'en skal videre. Jeg håber på en gang i starten af det nye år...

Lyder spændende, hvis der kommer et færdigt produkt ud, der lyder lige så godt, som det pt. ser ud, så vil jeg da stærkt overveje en til indbygning i min CD. (DIY er heller ikke noget problem )

Hilsen Thomas

Til top Vis Meier's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Meier

Jonnravn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 August 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 20 December 2006 kl. 19:54 | IP-adresse registreret  

jeg er lidt nysgerrig angående jeres valg af trafo'er.
Er der en bestemt grund til at i har valgt de små printmonterede trafoer frem for et par ringkerner ( som de fleste jo mener er bedst til audio). eller var det et cost/preformance ratio valg?
Til top Vis Jonnravn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonnravn

Jens J
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 20 December 2006 kl. 21:32 | IP-adresse registreret  

Hej Hurtig,

Jeg fandt et white paper på CS43122 hvor implementering af deres swiched capasitor DAC og filter er beskrevet. I dette white paper oplyses at der benyttes CMOS i udgangstrin. http://www.cirrus.com/en/pubs/whitePaper/cs43122wp-1.pdf  se under analog architecture. Det vil nok derfor være overvejende sandsynligt at det samme gør sig gældende i CS4398. Fet eller Bipolar er mig ligegyldig bare det virker, og det gør det jo tilsyneladende.

Jeres linjetrin ligner meget min favorit topologi (som jeg desværre ikke har fundet på). Alt mit udstyr det være sig for- eller effekt forstærker benytter denne topologi. Jeg er derfor heller ikke i tvivl om at DAC vil være et godt match til min Daner forforstærker.

mvh

Til top Vis Jens J's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jens J

lpm76
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2004
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 20 December 2006 kl. 21:40 | IP-adresse registreret  

Jonnravn skrev:
Er der en bestemt grund til at i har valgt de små printmonterede trafoer frem for et par ringkerner ( som de fleste jo mener er bedst til audio). eller var det et cost/preformance ratio valg?

Hvis ikke jeg tager meget fejl er det et par små e-kerner, og dem er der vist mindst lige så mange (hvis ikke flere) der er tilhængere af som der er ringkerne-fans. Men det kan Hurtig selvfølgelig afsløre.

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 20 December 2006 kl. 22:07 | IP-adresse registreret  

Jonnravn skrev:

Er der nogen der mener ringkerner er bedst til audio??? Det vidste jeg faktisk ikke.

Men jeg ved der er mange der forsøger at bilde folk ind, at ringkerner er bedre.... Det skyldes dog primært, at ringkerner er mere praktiske, da den fysiske størrelse er mindre og fordi udstrålingen er mindre. Og så allervigtigst!!! Ringkerner er MEGET billigere end eks en E-kerne i samme effekt!
Derfor benytter de fleste ringkerner til specielt effektforstærkere, hvor man skal have en stor trafo... Her ville det være noget dyrere med en E-kerne.

Når jeg har valgt de små printtrafoer skyldes det, at jeg mener de er af den rigtige type. Og deres effekt er rigelig stor til en DAC... Der er noget i retningen af 2-3 gange mere effekt i dem, end konstruktionen nogensinde kommer til at trække. Og mere overdimensionering får man næppe brug for.
Prismæssigt kunne man i princippet lige så godt tage en større, da prisen stort set er det samme for dobbelt så stor effekt. Men jeg tvivler på man kan høre nogen forskel... Der er selvfølgelig altid tweakere, der tror at bare man laver den større er det bedre... Men de overser ofte andre problematikker... Men jeg har altså prioteret et kompakt print, fremfor en ekstrem overdimensionering som alligevel ikke kan høre med lukkede øjne... . Men det er noget af det der selvfølgelig skal eksperimenteres med.

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 20 December 2006 kl. 22:11 | IP-adresse registreret  

Jens J skrev:

Hej Hurtig,

Jeg fandt et white paper på CS43122 hvor implementering af deres swiched capasitor DAC og filter er beskrevet. I dette white paper oplyses at der benyttes CMOS i udgangstrin. http://www.cirrus.com/en/pubs/whitePaper/cs43122wp-1.pdf  se under analog architecture. Det vil nok derfor være overvejende sandsynligt at det samme gør sig gældende i CS4398. Fet eller Bipolar er mig ligegyldig bare det virker, og det gør det jo tilsyneladende.

Jeres linjetrin ligner meget min favorit topologi (som jeg desværre ikke har fundet på). Alt mit udstyr det være sig for- eller effekt forstærker benytter denne topologi. Jeg er derfor heller ikke i tvivl om at DAC vil være et godt match til min Daner forforstærker.

mvh

Jeg ved ikke med sikkerhed om der benyttes FETs, men jeg mener bare ikke at kunne høre det. Og i princippet er jeg ligesom dig totalt ligeglad! Om det er raket-teknologi eller ej rager mig... Bare det lyder som det skal. Og det er ved at nærme sig .

Topologien er ganske simpel... Inge modkobling, jævn fordelt forstærkning... Og så en blanding af single-ended signalbehandling, og push-pull udgangstrin. Se det virker!!!

Du må helt klart have et lyt når vi er færdige!

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 20 December 2006 kl. 22:12 | IP-adresse registreret  

lpm76 skrev:

Jonnravn skrev:

Hvis ikke jeg tager meget fejl er det et par små e-kerner, og dem er der vist mindst lige så mange (hvis ikke flere) der er tilhængere af som der er ringkerne-fans. Men det kan Hurtig selvfølgelig afsløre.

Ja nemlig ja!!

<< Forrige Side af 21 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes