Emne: DIY DAC ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
JRGW Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1303
|
| Sendt: 20 December 2006 kl. 22:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad siger du mht. loddetin er du tilhænger af low melting point loddetin med sølv eller betyder det ikke så meget i praksis.Min egen erfaring med dette er at de smelter godt og giver en pæn lodning.Hificable mener iøvrigt at de har verdens bedste loddetin.
Hvordan med hensyn til signalet kan den modtage 24/192 eller hvad og hvad betyder det i praksis? __________________ Hilsen JRGW
Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
|
| Til top |
|
| |
FHWac Forum Bruger

Bruger siden: 07 November 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 390
|
| Sendt: 21 December 2006 kl. 05:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jowjow. CS4398 har CMOS opamp på udgangen. Det har alle andre DA converter også med spænding ud. Swichcapacitor filter brugt i en DA converter er ikke et filter som i den analoge verden. Det er et slags PCM -> spænding converter. Et eksempel: http://www.filter-solutions.com/switched.html
Et problem med det efterfølgende analoge filter er at det er aktivt. Dvs filteret virker kun hvis opamp output har en lav udgangsimpedans. Jeg går ud fra at der bruges en clockfrekvens på 256x 44100. Dvs 11.2896MHz. Jeg tror ikke på at en audio opamp har lav udgangsimpedans ved 11.2896MHz så filteret virker. Så hvis erfaring er at det er ligemeget med filteret er det sikkert fordi opamp ikke kan håndtere at virke som filter. Problemet er så at delta convertere afgiver fuld bærebølge output ved 11.2896MHz med spejling af audio område. Hvis den bærebølge ikke bliver undertrygt vil der komme en masse dårlig lyd ud af det både i opamp og i det efterfølgende udstyr. Spejlingen vil give en bieffekt kaldet alialisering. Er talt om før : http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=19119&P N=0&TPN=24
Men ellers enkel og det samme som alle andre laver. Ikke noget nyt under solen.
|
| Til top |
|
| |
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
| Sendt: 21 December 2006 kl. 08:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
JRGW skrev:
|
Hvad siger du mht. loddetin er du tilhænger af low melting point loddetin med sølv eller betyder det ikke så meget i praksis. Min egen erfaring med dette er at de smelter godt og giver en pæn lodning.Hificable mener iøvrigt at de har verdens bedste loddetin.
Hvordan med hensyn til signalet kan den modtage 24/192 eller hvad og hvad betyder det i praksis?
|
|
|
Jeg tror ikke på sølvloddetin... Ligesom jeg ikke tror på ret meget af det andet snake-oil, som af en eller anden grund kun kan sælges i HiFi-tweak-industrien.. Hvis sølvloddetin vitterligt gav bedre lodninger, ville man givetvis se det anvendt i eks aerospace-elektronik-branchen, hvor man er meget hys omrking lodninger... Min erfaring med sølvholdig loddetin er i øvrigt, at lodningerne bliver ringere, idet det ikke flyder nær så godt som almindeligt loddetin.
Jeg skal dog gerne lave en custom-udgave til folk med interesse i sølvloddetin.....
DAC'en kan tage op til 24 bit og 192kHz. Men det skal naturligvis være PCM stereo lyddata. DTS osv duer ikke!! __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
Nuværende setup: SONY CDP-X303ES (Drev), DIYDAC, DOXA 012 (Pre), DOXA 70B SE mod.(Power), DALI Grand DIVA
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 21 December 2006 kl. 08:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
FHWac skrev:
|
Jowjow. CS4398 har CMOS opamp på udgangen. Det har alle andre DA converter også med spænding ud. Swichcapacitor filter brugt i en DA converter er ikke et filter som i den analoge verden. Det er et slags PCM -> spænding converter. Et eksempel: http://www.filter-solutions.com/switched.html
Et problem med det efterfølgende analoge filter er at det er aktivt. Dvs filteret virker kun hvis opamp output har en lav udgangsimpedans. Jeg går ud fra at der bruges en clockfrekvens på 256x 44100. Dvs 11.2896MHz. Jeg tror ikke på at en audio opamp har lav udgangsimpedans ved 11.2896MHz så filteret virker. Så hvis erfaring er at det er ligemeget med filteret er det sikkert fordi opamp ikke kan håndtere at virke som filter. Problemet er så at delta convertere afgiver fuld bærebølge output ved 11.2896MHz med spejling af audio område. Hvis den bærebølge ikke bliver undertrygt vil der komme en masse dårlig lyd ud af det både i opamp og i det efterfølgende udstyr. Spejlingen vil give en bieffekt kaldet alialisering. Er talt om før : http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=19119&P N=0&TPN=24
Men ellers enkel og det samme som alle andre laver. Ikke noget nyt under solen.
|
|
|
Hhmmm... Vores DAC har intet filter og giver altså ikke fuld signal på 11.2896MHz!! Jeg tror du misforstår en smule. De switched capacitor filtre der anvendes i en DAC som CS4398, er en smule mere komplekse end dem du linker til... Og så er de i øvrigt fuldt differentielle. Efter dette switched capacitor filter sidder desuden en buffer og noget LP-filtrering. Og denne LP filtrering er tilstrækkelig til at fjerne eks bærebølgen og andre rester af støj fra konverteringen.
Jeg ved som sagt ikke med sikkerhed om der sidder FET's i udgangen på CS4398. Men jeg tvivler lidt på at LP-filtreringen er baseret på en traditionel op-amp. Der er tale om ret højfrekvent digital støj. Og her er en op-amp ikke lige i sit es! Men som sagt ved jeg det ikke, da Crystal ikke oplyser det. men jeg er egentlig også 100% ligeglad. Det handler om at skabe den bedst mulige lyd.
Jeg vil gerne tilføje, at jeg ikke har målt på udgangen af vores DAC, for at se om der er noget støj. Faktisk har vi KUN brugt ørerne og så et voltmeter til at kontrollere diverse spændinger. Men jeg vil lige koble mit oscillocsope på i aften, og se om der skulle være rester af støj... Det kunne jo i uheldige tilfælde genere en efterfølgende forstærker, hvis den er hårdt modkoblet, og arbejder på grænsen af selvsving... __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
Nuværende setup: SONY CDP-X303ES (Drev), DIYDAC, DOXA 012 (Pre), DOXA 70B SE mod.(Power), DALI Grand DIVA
|
| Til top |
|
| |
micma18 Branchemedlem

HM Elektronik
Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2120
|
| Sendt: 21 December 2006 kl. 17:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hurtig skrev:
JRGW skrev:
|
Hvad siger du mht. loddetin er du tilhænger af low melting point loddetin med sølv eller betyder det ikke så meget i praksis. Min egen erfaring med dette er at de smelter godt og giver en pæn lodning.Hificable mener iøvrigt at de har verdens bedste loddetin.
Hvordan med hensyn til signalet kan den modtage 24/192 eller hvad og hvad betyder det i praksis?
|
|
|
Jeg tror ikke på sølvloddetin... Ligesom jeg ikke tror på ret meget af det andet snake-oil, som af en eller anden grund kun kan sælges i HiFi-tweak-industrien.. Hvis sølvloddetin vitterligt gav bedre lodninger, ville man givetvis se det anvendt i eks aerospace-elektronik-branchen, hvor man er meget hys omrking lodninger... Min erfaring med sølvholdig loddetin er i øvrigt, at lodningerne bliver ringere, idet det ikke flyder nær så godt som almindeligt loddetin.
Jeg skal dog gerne lave en custom-udgave til folk med interesse i sølvloddetin.....
DAC'en kan tage op til 24 bit og 192kHz. Men det skal naturligvis være PCM stereo lyddata. DTS osv duer ikke!!
|
|
|
Tror grunden til det netop ikke er anvendt i aerospace indistrien er noget helt andet... Min erfaring med sølv-tin, er at det er meget vanskeligere at lodde med, og koldlodninger er et ret betydeligt problem, så tror mere på det er et spørgsmål om holdbarhed, temperatur og andre miljø medsige grunde til det måske ikke benyttes...?
Men sølv er og bliver en bedre elektrisk leder end tin... 
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9417
|
| Sendt: 21 December 2006 kl. 17:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
micma18 skrev:
Hurtig skrev:
JRGW skrev:
|
|
|
|
DAC'en kan tage op til 24 bit og 192kHz. Men det skal naturligvis være PCM stereo lyddata. DTS osv duer ikke!!
|
|
|
Tror grunden til det netop ikke er anvendt i aerospace indistrien er noget helt andet... Min erfaring med sølv-tin, er at det er meget vanskeligere at lodde med, og koldlodninger er et ret betydeligt problem, så tror mere på det er et spørgsmål om holdbarhed, temperatur og andre miljø medsige grunde til det måske ikke benyttes...?
|
|
|
Sølv er klart en bedre leder, men nu er det heller ikke meningen at lodetin som sådan skal være ledene, man skal sørge for der er solid kontakt mellem loddefladerne først. Tin med lavt flusindhold er bedst, men kræver ekstern tilførsel af flusmiddel. Der må ikke være huller eller andet snavs der kan give ilt til det inderste af lodningen (der hvor loddemateriale og loddeemne mødes). Når det er kabel/ledning skal man yderligere undgå at stresse materialet, dvs. lad være med at hive i lodningen for at se om den er god nok.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 21 December 2006 kl. 20:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
micma18 skrev:
|
|
|
|
Nemlig... lige min pointe... Sølv er i sig selv en bedre leder. Men hvor meget sølv er der i sølv-loddetin??? Typisk meget lidt! Og hvor stor er modstanden i en almindelig lodning?? Meget lav!!
Så det har intet med materialets lederegenskaber at gøre. Tænk en lodning til en 10 kohm modstand.... Hvad mon det gør af forskel, om lodningen har en egen-modstand på 0.001 ohm eller 0.002 ohm??? INTET!!! Forskellen vil være 10.000 gange mindre end tolerancen på modstanden!!
Hvis det skulle gøre nogen forskel, skulle det være for at opnå en mere ensartethed i selve lodningen.. Altså uden urenheder og "klumper" osv... Men det er lige netop hvad man får med sølv-loddetin, da det er MEGET sværere at lodde med. Det giver lodninger hvor tinnet ikke flyder ordentligt, og det påvirker MEGET mere i negativ retning, end den lille mængde sølv måtte trække i den positive retning. Men igen... det er et typisk eksempel på, at tweak-branchen har formået at bilde folk ind, at sølvloddetin er bedre... Og fordi sølv er et eksklusivt materiale, hopper folk i med begge ben. De fokuserer KUN på dent positve ved sølv, og glemmer totalt at der er mange flere negative! Og forhandlerne der sælger sølvloddetin til overpris skal nok tie om det! De har sikkert endda en historie klar, hvis folk skulle spørge! Det sjoveste er i øvrigt, når folk påstår at det er levet meget bedre... Jeg vil gerne tro sølvloddetinnet giver en forskel... Dårlige lodninger er efterhånden ret anerkendte for at skade signaler, og det gælder helt sikkert også selvom der er 10% sølv i...   
Men igen.... Når vi en gang får lavet et kit, vil jeg hellere end gerne lave en specialudgave til folk, der mener at sølvloddetin er en nødvendighed... Men den finder næppe vej til mit eget setup.... __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
|
| Til top |
|
| |
micma18 Branchemedlem

HM Elektronik
Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2120
|
| Sendt: 21 December 2006 kl. 21:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hurtig skrev:
micma18 skrev:
|
|
|
|
Nemlig... lige min pointe... Sølv er i sig selv en bedre leder. Men hvor meget sølv er der i sølv-loddetin??? Typisk meget lidt! Og hvor stor er modstanden i en almindelig lodning?? Meget lav!!
Så det har intet med materialets lederegenskaber at gøre. Tænk en lodning til en 10 kohm modstand.... Hvad mon det gør af forskel, om lodningen har en egen-modstand på 0.001 ohm eller 0.002 ohm??? INTET!!! Forskellen vil være 10.000 gange mindre end tolerancen på modstanden!!
Hvis det skulle gøre nogen forskel, skulle det være for at opnå en mere ensartethed i selve lodningen.. Altså uden urenheder og "klumper" osv... Men det er lige netop hvad man får med sølv-loddetin, da det er MEGET sværere at lodde med. Det giver lodninger hvor tinnet ikke flyder ordentligt, og det påvirker MEGET mere i negativ retning, end den lille mængde sølv måtte trække i den positive retning. Men igen... det er et typisk eksempel på, at tweak-branchen har formået at bilde folk ind, at sølvloddetin er bedre... Og fordi sølv er et eksklusivt materiale, hopper folk i med begge ben. De fokuserer KUN på dent positve ved sølv, og glemmer totalt at der er mange flere negative! Og forhandlerne der sælger sølvloddetin til overpris skal nok tie om det! De har sikkert endda en historie klar, hvis folk skulle spørge! Det sjoveste er i øvrigt, når folk påstår at det er levet meget bedre... Jeg vil gerne tro sølvloddetinnet giver en forskel... Dårlige lodninger er efterhånden ret anerkendte for at skade signaler, og det gælder helt sikkert også selvom der er 10% sølv i...   
Men igen.... Når vi en gang får lavet et kit, vil jeg hellere end gerne lave en specialudgave til folk, der mener at sølvloddetin er en nødvendighed... Men den finder næppe vej til mit eget setup....
|
|
|
Men set på den anden side. Der hvor du kan retfærdiggøre en forskel på, om der er én eller 2 mm. printbane til en kondensator, der kan sølv holdigt tin, nok også godt finde en plads 
|
| Til top |
|
| |
JRGW Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1303
|
| Sendt: 21 December 2006 kl. 23:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hurtig skrev:
micma18 skrev:
|
|
|
|
Men igen.... Når vi en gang får lavet et kit, vil jeg hellere end gerne lave en specialudgave til folk, der mener at sølvloddetin er en nødvendighed... Men den finder næppe vej til mit eget setup....
|
|
|
Jeg vil hævde at det jeg bruger lige netop er bedre end i hvert fald det tidligere anvendte.Muligvis skyldes det ikke den lille mængde sølv men det at det simpelthen flyder pænere sammen og ikke er så følsomt for rystelse under størkeprosessen, min oplevelse er at det lige netop giver flottere lodninger end det tidligere anvendte.Mht. mærke kan jeg ikke svare på det da spørgsmålet måske vil komme.Jeg vil da gerne sende dig lidt til test om du ønsker eller du kan kome forbi. __________________ Hilsen JRGW
Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 22 December 2006 kl. 08:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
micma18 skrev:
|
Men set på den anden side. Der hvor du kan retfærdiggøre en forskel på, om der er én eller 2 mm. printbane til en kondensator, der kan sølv holdigt tin, nok også godt finde en plads 
|
|
|
Nej! Det handler nemlig IKKE om DC-modstand når vi snakker afkobling. Dat handler om impedans ved HØJE frekvenser. Og denne domineres IKKE af DC-modstanden, men af den selvinduktionen i printbanen/lodningen mellem forsyningsben og kondensator. Og denne afhænger IKKE voldsomt af materialet.... Den afhænger primært af afstanden, og ikke om banen/lodninger er af sølv, guld eller kobber.
I stedet for altid at lede med lys og lygte, i en forgæves kamp for at finde argumenter for at få lov og bruge eksklusive materialer som sølv-loddetin, skulle man hellere gribe tingene lidt anderledes an. Det er jo totalt baglæns!! Søg hellere efter de dele af en konstruktion der ikke er optimale. Herefter kan man sætte sig til at analysere hvad der vil være mest optimalt at anvende.
Når folk starter med at beslutte hvilket materiale de vil benytte, og derefter febrilsk leder efter et sted at anvende det, og en plausibel forklaring på hvorfor det sikkert vil hjælpe... Ja... Så gør man det jo ikke for lydens skyld, men mere for at få lov at bruge sit sølv-loddetin! Og det er lidt imod min filosofi! Jeg går ind for at komme al HiFi-woodoo til livs, bl.a. for at skabe mere "value for money"!
Hvis sølv-loddetin vitterligt kunne forbedre lodningerne, ville jeg uden tvivl benytte det. Og det ville alverdens andre industrier med fokus på gode lodninger helt sikkert også. Men jeg vil simpelthen ikke købe det til HiFi-tweak-woodoo overpriser, bare for at kunne fortælle folk at det er sølvloddetin!
Endnu en gang... Ja, sølv er et eksklusivt materiale, der desuden har ganske gode lederenegskaber. Og også bedre end loddetin. Loddetin har til gengæld den egenskab, at det er utrolig godt at lodde med. Væsentlig bedre end sølv. Man skal lige tænke over hvad man bruger de forskellige ting til. Bare fordi det er dyrt, behøver det ikke være godt til alle formål! Det skal bruges der hvor de positive gevinster overstiger de negative. Og jeg vil uden at blinke påstå, at den positive gevinst ved at tilføje eks 10% sølv i en lodning, er væsentlig mindre end den negative effekt af, at tinnet med sølv ikke flyder ordentligt med en dårlig lodning til følge. Bemærk i øvrigt, at der findes flere forskellige typer loddetin med et lille sølvindhold, som anvendes i industrien. Pudsigt nok koster den slags loddetin ikke nær de summer, som når det skal sælges til HiFi formål...   . Det kunne jeg jo overveje at bruge...
Skal vi så ikke lade det blive ved det. Endnu en gang.... Skulle nogen ønske sig et eksemplar af DAC'en, loddet med sølv-loddetin, skal jeg gerne lave en speciel-edition uden merpris... Man skal bare selv levere tinnet i de rigtige dimensioner (til selve DAC-kredsen, skal benyttes ret tyndt tin, da afstanden mellem benene er noget i retningen af 0.5mm).
Der må være andre kommentarer, end sølvloddetin osv....    __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
|
| Til top |
|
| |
kramer71 Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1712
|
| Sendt: 22 December 2006 kl. 10:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Skønt at se at nogen prioriterer i galskaben og fokuserer på det der gør en forskel i en dac: Hastighed -> afstand -> størrelse. Og ikke bruger en masse hokus-pokus komponenter.
Men er det cs8616 i stor dip størrelse?
Hvilken type smd afkoblingskondensatorer bruger i?
Hvordan er skæringsfrekvens og afrulning på pll? - udførsel metode?
Ift. lavfrekvent jitter, hvordan vægter i denne skærings frekvens ift. simpel(billig) ekstern clock?
Hvordan løser i v-ref?
Hvorfor er diagram hemmeligt her på en diy sektion - eller har jeg overset det, det vil måske hjælpe på kommentarerne ?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 22 December 2006 kl. 11:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kramer71: Nemlig!!! Vi satser på det der virker! Alverdens woodoo bider ikke rigtig på her!
CS8416 er valgt i SOIC-28 hus, der er noget større end den alternative TSSOP. Det skyldes primært at vi kører den i hardware mode, der kræver en række pull-up modstande. Og for at få plads til disse, uden at gå på kompromis med layoutet, har jeg valgt den store hus-type. DAC-kredsen findes kun i TSSOP-us, men her er der ikke behov for så mange eksterne komponenter.
Ang afkoblings-kondensatorer, bruger vi naturligvis keramiske SMD-typer helt tæt ved komponenterne. Desuden benytter vi nogle tantal-lignende typer lidt længere væk. Det er de gule SMD-tyer, der ligner almindelige tantaler. Men det er det ikke. Det er en ny type polymer/tantal-kondensator. De er ekstremt lavimpedante, og kan benyttes i switch mode regulatorer uden anden afkobling. ESR er 25milliohm ved 100kHz!!! Det duer!
PLL'en i CS8416 kører med normal skæringsfrekvens... ingen hokus pokus.
V-ref.... Hhhmmm..... CS4398 har sin egen interne V-ref regulator. Den skal blot kobles til Vcc. Vi har dog valgt at afkoble den med bl.a. en af de omtalte polymer-kondensatorer på 100uF.
Diagrammet er ikke offentliggjort... Og jeg er ikke sikker på det bliver. Ikke bare fordi vi vil holde kortene ind til kroppen, for folk kan jo alligevel ret let back-enginere kredsløbet. Men diagrammet er pricipielt ikke meget værd i sig selv, idet en stor del af performance hentes i layoutet. Og for at undgå folk der selv layouter lidt uheldigt, og derved får dårlige oplevelser med konstruktionen, er jeg lidt imod at opfordre til dette, ved at offentliggøre diagrammet. Hvis folk så vælger at back-enginere kredsløbet, er de selv herre over hvad de laver... __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
|
| Til top |
|
| |
kramer71 Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1712
|
| Sendt: 22 December 2006 kl. 12:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
I har ikke overvejet at udnytte at det ikke er en produktionsenhed og derved ligge skæringsfrekvens på pll lavere og stejlere? - med det udstyr folk bruger i dag er støjindstråling slet ikke så voldsomt at det vil påvirke evnen til at låse sig på signalet. Jeg kan kun sige at det virkeligt er noget der rykker for lyden, - og så er det gratis. Det skal prøves før man tror på det. Har i set i apendix til cs reciewerne at cs anbefaler cg0 typer smd til analog og pll? (så vidt jeg husker - ved ikke om det er 8620 i en tidligere eller senere revision) Bemærk at det jo netop er ved lavfrekvent jitter at indlæsningen af clock er svagest ved konverteren.
Som du siger hentes performance i layoutet, og netop derfor offentliggjorde LC jo også xo3 diagrammet?
Men igen, fedt at se en videnskabelig tilgang til sagen! - måske skulle der spares på trafoerne og de store lytter :) ? - ha-ha
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 22 December 2006 kl. 13:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
He he he... ved godt trafoerne ikke ser store ud, men de leverer ca. 3 gange mere strøm, end konstruktionen kan trække. Som tidligere nævnt, kan man få ca dobbelt så meget trafo-effekt til samme pris... Men så fylder de af gode grunde mere.... 
Lytterne mener jeg faktisk ikke er i nærheden af underdimensionering. Der er ca. samme lyt-kapacitet, som man finder i en japansk 2x100 watt forstærker! Mere er næppe nødvendigt....  __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
|
| Til top |
|
| |
Bestefar Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2006 Lokalitet: Norge
Status: Offline Indlæg: 20
|
| Sendt: 22 December 2006 kl. 18:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hei, dette er respekt!
Har ikke lest hele tråden men vil uansett komme med noen forslag;
1. Da det var snakk om hurtige dioder i strømforsyning, det går også
ann å paralellkoble fire bipolare kondensatorer over hver av diodene i
likeretteren, det skal visst holde diodene "åpne" hele tiden.
2. Hva med noen kobberplater for å adskille strømmintak,
strømforsyning, og digitaldel? kanskje kobberfolie på hele innsiden
også? Slik blir det vel nærmere ektsern strømforsyning. Men det blir
kanskje litt mye, siden dere tydeligvis har et KISS prosjekt...
Uansett, lykke til!
__________________ Lyd høres av Hjernen, øret er kun et værktøy -Bruk det riktigt
Sony CDP-XA20ES, Sony DVP-S7700, Sony TA-E9000ES, Vincent SP-T100 x2, Vincent SP-996, Dynaudio Contour 1.8 Mkll, Dynaudio BM6 (Center)
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 22 December 2006 kl. 18:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bestefar skrev:
Hei, dette er respekt!
Har ikke lest hele tråden men vil uansett komme med noen forslag; 1. Da det var snakk om hurtige dioder i strømforsyning, det går også ann å paralellkoble fire bipolare kondensatorer over hver av diodene i likeretteren, det skal visst holde diodene "åpne" hele tiden. 2. Hva med noen kobberplater for å adskille strømmintak, strømforsyning, og digitaldel? kanskje kobberfolie på hele innsiden også? Slik blir det vel nærmere ektsern strømforsyning. Men det blir kanskje litt mye, siden dere tydeligvis har et KISS prosjekt...
Uansett, lykke til!
|
|
|
Tak skal du have!!
1. Du har ret i, at det er en god ide at koble 4 kondensatorer over ensretterne (likeretterne). Det primær formål er, at den støj der opstår når ensretterne går ON/OFF, fjernes meget effektivt! Jeg plejer altid at anvende denne løsning, men der er IKKE lavet plads på det nuværende print. Det er ren forglemmelse. Men på det næste printlayout, som jeg arbejder med for tiden, kommer der helt sikkert kondensatorer ved ensretterne. Takker for dette input!!
2. Jeg arbejder lige for tiden med forskellige former for afskærmning. Bl.a. afprøver jeg afskærmning direkte på printet, hvor digital-del, DAC-del og hver kanal i analogdelen bliver pakket ind i en skærm-dåse. Hvis det giver nogen positiv forskel, vil det komme på den endelige udgave...
Endnu en gang tak for de gode input.... Jeg har i øvrigt sendt dig en privat besked... __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
|
| Til top |
|
| |
xo Forum Bruger

Bruger siden: 04 April 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 1010
|
| Sendt: 22 December 2006 kl. 23:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du har måske været inde på det før, men hvor jitter følsom bliver DAC´en? Jeg har en DTI jeg kan koble på den men den understøtter jo ikke 24 bit 192 kHz opløsning, og jeg kunne godt tænke mig at eksperimentere med (præ)upsampling på min computer - og der skal jeg bruge et toslink interface.
|
| Til top |
|
| |
dane Udelukket fra forum

Tidligere slowon
Bruger siden: 05 September 2006 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 88
|
| Sendt: 23 December 2006 kl. 00:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
bare rosende ord til dig "hurtig"
enig hele vejen igennem,og syntes du svarer pænt med nærmest usynlig overbærenhed på "tweakers" mere eller mindre tåbelige forslag!!kunsten er vel at få bedst mulig lyd/pris forhold?
håber prisen på det færdige produkt holdes nær komponentprisen?
|
| Til top |
|
| |
Jens J Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 98
|
| Sendt: 23 December 2006 kl. 00:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
hifiigen Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1033
|
| Sendt: 23 December 2006 kl. 01:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
dane skrev:
|
bare rosende ord til dig "hurtig"
enig hele vejen igennem,og syntes du svarer pænt med nærmest usynlig overbærenhed på "tweakers" mere eller mindre tåbelige forslag!!kunsten er vel at få bedst mulig lyd/pris forhold?
håber prisen på det færdige produkt holdes nær komponentprisen?
|
|
|
Her er jeg ikke enig. Dog enig i rosen: ja det er flot det som I har gang i dette projekt. Jeg tror det kan blive stort. 
Men, jeg opfatter Hurtigt's svar sådan: hvis det koster rigtig rigtig meget med et tweak som kun gavner en lille bitte smule, så undgås det. Men er et tweak i stand til at øge konverterens evne, ja så er det meget velkomment. Måske kan der komme flere muligheder for konstruktionen: A, B og C: A for den fornuftsmæssige (efter dette tråds endligt) B: med tweaks der er uden særlig værdi for langt de fleste anlæg (særlig målt med Hurtig og den savnede KvK's vurdering), og C med Parkers 99 points for den der bedst hører når alle andres kroner ikke længere kan være med.
Så: tag jeg tid til at indsamle alle tweaks inden I melder at nu er den færdig. Vi har jo alligevel ventet årevcis på et bud på en god converter (dog ikke os der bruger Linn Numerik!, men jeg er ikke en frelst Linn-fanatiker) Er dog lidt skeptisk ang. clock- og-jitter-problematikken, men kan dog ikke gennemskue hvorfor I mener det ikke er så vigtigt.
Og så synes jeg at denne dejlige tråd mangler et:
Glædelig Jul og Godt Nytår (her skulle være 1 raket, og ja kun 1 - jeg synes det er tåbeligt at bruge mange penge på meget fyrværkeri: sæt i stedet pengene ind på velgørende formål, og spar dine kammerater for manglende fingre/øjne) Hvis man tændte en raket med pikken var der ingen raketter til salg. Heldigvis kalder min elskerinnde min for en raket - sødt ikke?
hifiigen
-
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|