Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 10:22   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: DIY DAC (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 21
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 23 December 2006 kl. 10:45 | IP-adresse registreret  

xo skrev:

Du har måske været inde på det før, men hvor jitter følsom bliver DAC´en? Jeg har en DTI jeg kan koble på den men den understøtter jo ikke 24 bit 192 kHz opløsning, og jeg kunne godt tænke mig at eksperimentere med (præ)upsampling på min computer - og der skal jeg bruge et toslink interface.

DAC'en skulle helst ikke være ret følsom overfor jitter. Og jeg tvivler på at en DTI foran vil hjælpe.
Den største del af jitteren opstår, nårman skal transmittere signalerne på kabler og igennem level-shiftere osv... Dvs at meget af den jitter en DTI fjerne, opstår igen når man sender signalet videre.
En DTI vil dog formentlig kunne hjælpe, hvis ens DAC er meget følsom overfor jitter, og modtagerkredsen i øvrigt har dårligjitter-performance. Men det er ikke ligefrem tilfældet i vores DAC.
Den benytter markedets absolut bedste modtagerkreds, i et layout hvor jitter-performance vil være meget god!

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 23 December 2006 kl. 10:51 | IP-adresse registreret  

dane skrev:

bare rosende ord til dig "hurtig"

enig hele vejen igennem,og syntes du svarer pænt med nærmest usynlig overbærenhed på "tweakers" mere eller mindre tåbelige forslag!!kunsten er vel at få bedst mulig lyd/pris forhold?

håber prisen på det færdige produkt holdes nær komponentprisen?

Hvordan skal de spørgsmål forståes? Hører jeg lidt sarkasme?

Hvis du spørger om Hurtig og knallert laver det her for at få lidt penge ind igen på projektet, synes jeg da at du skal spørge om det så alle kan være med og det er synligt. Men så kan jeg da gøre det.

Forventer i fortjeneste på det her?

Hvad er grunden til at vi ikke får diagram at se? - det er jo helt udsædvandligt ift. diy sammenhæng "markedets bedste...bl.a.bl.a.". Hvis diagrammet ikke kommer på banen er der ikke tale om et diy projekt, men et kommercielt projekt, og så har den her tråd et klart markedsføringsformål dvs. reklame.

Hvad bliver prisen på print?

Det er forfanden det, det handler om hvis vi skal være ærlige Ryk ud med svarerne, eller betal for reklamepladsen.

Til top Vis kramer71's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kramer71

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 23 December 2006 kl. 10:58 | IP-adresse registreret  

dane skrev:

enig hele vejen igennem,og syntes du svarer pænt med nærmest usynlig overbærenhed på "tweakers" mere eller mindre tåbelige forslag!!kunsten er vel at få bedst mulig lyd/pris forhold?

Takker!!!
Du  har fuldstændig ret ang tweaks... De fanger sjældent min interesse, da størstedelen af dem IKKE forbedrer lyden, men kun folks underbevidsthed!

Ang prisen, så er det ikke noget vi har snakket om. Projektet er som sådan ikke startet med det mål at sælge dem, eller for den sagts skyld at score kassen på dem. Det er kommet til verden, da KvK og jeg begge mente, at de DAC's der var på markedet var alt for ringe! Vi var sikre på at man kunne gøre det bedre selv. Og da jeg i sin tid læste elektronik, vardet med speciale i netop digital audio... derfor var det ret nærliggende at udvikle vores egen DAC!

Rettet indlæg. Opfordring til salg er ikke tilladt jf. regler for brug af forum. Administrator.

Et evt kit vil (som nævnt tidligere), blive noget med færdigtestede moduler, der bare skal monteres i en kasse. Primært fordi de fleste komponenter er SMD, der kræver en del erfaring at lodde selv.

Men jeg har ikke planer om at droppe mit nuværende job... Det forbliver på fritidsplan!
Jeg arbejder pt på at få nogle tilbud på komponenter, print og evt produktion af færdigtmoterede print. Så snart jeg ved noget, kommer der naturligvis mere info her...

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 23 December 2006 kl. 11:00 | IP-adresse registreret  

Jens J skrev:

Hvad ang. kondensator over dioder kan det være en ide at tilføje lidt tab/dæmpning i form af modstand se:www.hagtech.com/pdf/snubber.pdf  

mvh

Præcis.... En seriemodatsn på både diode og kondensator kan have en meget positiv indflydelse.
Jeg forventer at implementere dette på den endelig netdel.

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 23 December 2006 kl. 11:13 | IP-adresse registreret  

hifiigen skrev:

Så: tag jeg tid til at indsamle alle tweaks inden I melder at nu er den færdig. Vi har jo alligevel ventet årevcis på et bud på en god converter (dog ikke os der bruger Linn Numerik!, men jeg er ikke en frelst Linn-fanatiker) Er dog lidt skeptisk ang. clock- og-jitter-problematikken, men kan dog ikke gennemskue hvorfor I mener det ikke er så vigtigt.

Jeg mener skam ikke, at jitterproblematikken er uvæsentlig. Jitter er i branchen anset som et af de største problemer indenfor digital audio. Og derfor er der gjort EKSTREMT meget i komponent-laboratorierne for at eleminere jitter, og for at gøre kredsene immune overfor jitter.

Vores DAC-kreds er ganske ufølsom, grundet den måde selve konverteringsprocessen foregår. Og da vores modtagerkreds samtidig har glimrende jitter-performance, mener jeg vi er nået langt. Det vidner lytteindtrykkene også om.
Og så længe vi lyttemæssigt ikke mener at have noget problem, er mi indstilling at man ikke skal lede med lys og lygte efter en løsning på det problem man alligevel ikke har.

Jeg vil dog lave lidt forsøg med forskellige jitterreduktionsprincipper. Problemet er bare, at vores DAC understøtter samplerates fra 44.1 til 192kHz. Det betyder at en ekstra PLL skal have et MEGET stort låse-område. Og det giver direkte udslag i dårlig jitter-performance! Man kanderfor MEGET let risikere, at den ekstra PLL tilføjer ekstra jitter. Den Crystal har implementeret i modtagerkredsen er i øvrigt ikke sådan at bide skeer med!! De har temmelig meget erfaring med den slags.
En mere seriøs løsning på jitterproblemet vil efter mining kræve, at man låser sig til en samplerate, og så anvender en reference clock, der skal synkroniseres med ens drev. Det er en genial måde at fjerne jitter, men kræver et større indgreb i ens drev. Skulle nogen have mod på det, er jeg med på at lave det.

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 23 December 2006 kl. 11:27 | IP-adresse registreret  

kramer71 skrev:
dane skrev:

Hvordan skal de spørgsmål forståes? Hører jeg lidt sarkasme?

Hvis du spørger om Hurtig og knallert laver det her for at få lidt penge ind igen på projektet, synes jeg da at du skal spørge om det så alle kan være med og det er synligt. Men så kan jeg da gøre det.

Forventer i fortjeneste på det her?

Hvad er grunden til at vi ikke får diagram at se? - det er jo helt udsædvandligt ift. diy sammenhæng "markedets bedste...bl.a.bl.a.". Hvis diagrammet ikke kommer på banen er der ikke tale om et diy projekt, men et kommercielt projekt, og så har den her tråd et klart markedsføringsformål dvs. reklame.

Hvad bliver prisen på print?

Det er forfanden det, det handler om hvis vi skal være ærlige Ryk ud med svarerne, eller betal for reklamepladsen.

He he he.... sikke positiv....

Som du kan se et par indlæg ovenfor, har jeg ikke nogen forventning om at score kassen på projektet. Det er fra starten lavet for vores egen skyld. Men da mange har udvist interesse, synes jeg det er helt naturligt, at vi lader andre  få glæde af vores arbejde.
Som jeg tidligere har fortalt, er jeg lidt modstander af at offentliggøre diagrammet. Ikke fordi der er noget hokus pokus i det.
Men offentligører vi diagrammet, vil det være det samme som at opfordre folk til selv at bygge DAC-en fra bunden. Og da resultatet afhænger lige så meget af layoutet som af diagrammet, er jeg ikke så vild med ideen. Der kunne meget vel være folk der fik en dårlig oplevelse med DAC'en, fordi de fik lavet et uheldigt layout.
Jeg kan fortælle at det har taget mig ca 6 måneder at blive tilfreds med layoutet, selvom jeg har nogle års erfaring med printlayout... De færreste DIY'ere ville investere samme mængde tid i noget så "simpelt" som et printlayout, og da de færreste har specielt meget erfaring med det, ville resultatet næppe blive tilfredsstillende.
Nu kan du så spørge hvorfor jeg ikke bare offentliggør layoutet. Og det gør jeg ikke på nuværende tidspunkt. Det ville være en åben invitation til kopister om at sætte DAC'en i produktion og score fortjenesten på det. Og det ville være lidt urimeligt at lade andre tjene på vores arbejde. Derfor holder vi kortene ind til kroppen pt.

Udover at lave det der forventes at blive den bedste DAC nogensinde, er målet også "value for money". Og begynder andre folk at sætte den i produktion, kan du være sikker på at det ikke er for deres blå øjnes skyld... Og det er jeg ikke interesseret i.
Jeg forstår ikke at du er så irriteret over at jeg offentliggør DAC'en på forum... Skulle jeg hellere holde mig væk??? Så ville du da være helt sikker på, at ingen ville få glæde af vores arbejde! Hvad er din interesse i det???

Rettet indlæg. Opfordring til salg er ikke tilladt jf. regler for brug af forum. Administrator.

Men det strider kraftigt imod min filosofi, da jeg er imod woodoo, og går ind for value for money!
Derfor finder jeg det yderst gavnligt, at vi kan lancere projektet her. Både fordi vi kan få masser feedback i udviklingsprocessen og fra de brugere der måtte købe DAC'en. Det kan være med til løbende at holde den opdateret. Og samtidig kan vi køre det på så meget DIY niveau, at prisen ikke får fornemme High End fornemmelser!!
Jeg vil bare helst gøre det på en måde, hvor jeg har kontrol over kvaliteten. Man kan hurtigt få dårlig omtale, fordi folk får dårlige oplevelser med hjemmestrikkede versioner. Det vil jeg gerne undgå.
Men som tidligere nævnt, så kan man jo relativt let back-enginere sig frem til et diagram... Feel free!!! Men så ved man også, at man er ude i noget, hvor man 100% selv står inde for resultatet... Det er ikke noget jeg vil støtte.
I øvrigt er det ikke specielt interessant at frigive diagrammet pt, da vi ikke er 100% færdige endnu! Der kan sagtens komme små ændringer i forbindelse med den sidste trimming. Det ligger allerede fast, at der skal rodes med nogle kondensatorer omkring ensretterne!

Jeg skal ikke afvise, at diagrammet på et senere tidspunkt frigives. Men så er det mig meget magtpålæggende at pointere, at resultatet 100% afhænger at hvordan man får strikket printet sammen...

hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 23 December 2006 kl. 11:47 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:
hifiigen skrev:

Så: tag jeg tid til at indsamle alle tweaks inden I melder at nu er den færdig. Vi har jo alligevel ventet årevcis på et bud på en god converter (dog ikke os der bruger Linn Numerik!, men jeg er ikke en frelst Linn-fanatiker) Er dog lidt skeptisk ang. clock- og-jitter-problematikken, men kan dog ikke gennemskue hvorfor I mener det ikke er så vigtigt.

Jeg mener skam ikke, at jitterproblematikken er uvæsentlig. Jitter er i branchen anset som et af de største problemer indenfor digital audio. Og derfor er der gjort EKSTREMT meget i komponent-laboratorierne for at eleminere jitter, og for at gøre kredsene immune overfor jitter.

Vores DAC-kreds er ganske ufølsom, grundet den måde selve konverteringsprocessen foregår. Og da vores modtagerkreds samtidig har glimrende jitter-performance, mener jeg vi er nået langt. Det vidner lytteindtrykkene også om.
Og så længe vi lyttemæssigt ikke mener at have noget problem, er mi indstilling at man ikke skal lede med lys og lygte efter en løsning på det problem man alligevel ikke har.

Jeg vil dog lave lidt forsøg med forskellige jitterreduktionsprincipper. Problemet er bare, at vores DAC understøtter samplerates fra 44.1 til 192kHz. Det betyder at en ekstra PLL skal have et MEGET stort låse-område. Og det giver direkte udslag i dårlig jitter-performance! Man kanderfor MEGET let risikere, at den ekstra PLL tilføjer ekstra jitter. Den Crystal har implementeret i modtagerkredsen er i øvrigt ikke sådan at bide skeer med!! De har temmelig meget erfaring med den slags.
En mere seriøs løsning på jitterproblemet vil efter mining kræve, at man låser sig til en samplerate, og så anvender en reference clock, der skal synkroniseres med ens drev. Det er en genial måde at fjerne jitter, men kræver et større indgreb i ens drev. Skulle nogen have mod på det, er jeg med på at lave det.

Jamen det lyder jo som alle de andre svar du giver: der er overvejede overvejelser bag det hele!

Hvilken lydmæssig indflydelse har jitterproblemer egentlig?

Kan godt se, at et drev skal være i stand til at styres udefra med en reference-clock, men er der ikke en del seriøse drev der kan det? F.eks. kan min gamle Linn Karik. I disse tilfælde kunne det jo være super, hvis jeres kunne tilsluttes med den mulighed. Timingen svinger bedre og meloditonen bliver noget tydeligere når jeg lader min externe DAC styre drevet, så jeg tror på at det fungerer. Det er nok den bedste forklaring jeg kan give på virkningen, og nu regner jeg med at KvK tænker: "idiot, elektronik kan ikke påvirke musikkens meloditone eller timing", men lige på det her punkt tror jeg ikke 100% på KvK. 

Når I kommer så langt, synes jeg I skal overveje at lave aftale med en metalkabinet-producent om at kunne levere et udpræget lækkert kabinet - det må gerne koste. I den henseende har vi i Danmark ret gode leverandørmuligheder.

Mvh

Til top Vis hifiigen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifiigen

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 23 December 2006 kl. 13:33 | IP-adresse registreret  

Ja... hvad gør jitter... Der er næppe noget entydigt svar. Og derfor er det heller ikke så lige til at konstatere, om en evt lydmæssig skavank skyldes jitter eller ej.

Jeg har hørt fra flere, at et lækkert kabinet ville være en god ide. Måske vi skal gøre noget ved det.
Men som udgangspunkt vil konstruktionen formentlig lanceres som DIY. Og så kan folk jo selv vælge.
Jeg vil dog arbejde videre med at finde et rigtig lækkert kabinet. Jeg har allerede fået en henvendelse fra en venlig bruger, der vil give en hånd med...

Lars Nielsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Diyhifi.dk

Bruger siden: 07 Maj 2003
Sendt: 23 December 2006 kl. 17:00 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:

Iflg Lars var han i gang med en afløser, hvor han ville tage mine anbefalinger med i sin udvikling. Men det er længe siden man har hørt noget om den.

Hej Hurtig

Spændende at se i er kommet så langt med jeres DAC projekt, det ser rigtig godt ud, og min gamle DAC får helt sikkert kamp til stregen. Teoretisk set er der nogle uhensigtsmæssigheder i mit gamle udgangstrin, men det er ikke ting der har direkte negativ indflydelse på lyden... men det skal helt sikkert gøres bedre, og det bliver det...

Det er helt rigtigt at jeg er igang med noget nyt, og jeg har også medtaget et par af dine forslag. Jeg starter med at lave en forforstærker og herefter en helt ny DAC, baseret på samme analogtrin som i forforstærkeren. Jeg er pt igang med at opbygge første prototype på det endelige printlayout.

Jeg arbejder generelt efter nogle lidt specielle retningslinier, jeg benytter bla. stjernestel og stjerne power supply, det er vidst aldrig set før i selvbyg... men har en utrolig stor effekt på lyden. Jeg har også et par andre nye ting i ærmet, men der går noget tid endnu, inden jeg er på banen.

Diagrammet på forforstærkeren kan ses her:

http://www.diyhifi.dk/P1_preamp_Schematic_by_LarsNielsen.pdf

Men, det er jo slet ikke mine ting tråden handler om...

Hurtig, jeg kan se at i benytter trinnet fra Daner/Dali Detal. Har modificeret det i forhold til det originale?

Har i testet andre mulige analogtrin?

Hvis jeres print skal laves til et kit, bør i så ikke have et filter på, sådan at det ikke medføre afbrænding og lign. af eventuelle følsomme apparater og højttalere?

MVH

Lars Nielsen

Til top Vis Lars Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lars Nielsen Besøg Lars Nielsen's Websted

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 23 December 2006 kl. 18:08 | IP-adresse registreret  

Vores trin minder om Detal trinnet. Det er dog ændret en smule... Der sidder også komponenter på bagsiden af printet, som du ikke kan se .
Selve DAC'kredsen fjerner det meste støj, så et ekstra filter er næppe nødvendig.

Vi har testet andre analoge trin, og det vi er endt med er klart det bedste vi hidtil har hørt!

Hvilken DAC-kreds benytter du i din nye DAC???

xo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 23 December 2006 kl. 20:40 | IP-adresse registreret  

Hvad med Toslink? Efter jeg er gået over til at bruge min PC med Toslink har jeg svært ved at se tilbage. Der er jo nok en del der ville kunne få glæde af det at kunne skifte mellem alm. drev og en computer. Jeg tror også det er vejen frem. Det har du jo egentigt også selv været inde på tidligere. Der er jo også en økonomisk vinkel på det.

Til top Vis xo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af xo

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 23 December 2006 kl. 21:07 | IP-adresse registreret  

XO... Jeg har sendt dig en PB ang Toslink. Men så alle andre også kan se det, vil forsøge at finde plads i layoutet til Toslink. Planen er alligeve, at der skal være 2 indgange, og den ene kunne være Toslink.

MGPProjectS
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 November 2004
Sendt: 23 December 2006 kl. 21:45 | IP-adresse registreret  

Principielt kunne I jo, hvis det endelig skulle være, lave 3 parallele indgange (S/Pdif, AES/EBU, Toslink), galvanisk adskilt fra selve inputsignalet, så kunne folk jo bruge hvad de ville - men det koster jo ekstra komponenter og trafoer i den digitale signalvej.

...men som udgangspunkt er der jo jeres design!

www.MGP-ProjectS.com | High End for mindre end 50k.
Til top Vis MGPProjectS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MGPProjectS Besøg MGPProjectS's Websted

FHWac
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 November 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 23 December 2006 kl. 21:52 | IP-adresse registreret  

I Princippet har CS8416 8 indgange den kan skifte imellem. Så jeg synes at en Toslink indgang er en rigtig go ide. Især til PC folket.
Til top Vis FHWac's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FHWac

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 24 December 2006 kl. 14:53 | IP-adresse registreret  

FHWac skrev:
I Princippet har CS8416 8 indgange den kan skifte imellem. Så jeg synes at en Toslink indgang er en rigtig go ide. Især til PC folket.

Der er faktisk kun 4 indgange, når man kører i hardware mode... Og vi vil IKKE have en u-processor ind i billedet!! Men 4 burde også være nok....

Og så må I alle sammen have en fantastisk jul!!

Lars Nielsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Diyhifi.dk

Sendt: 26 December 2006 kl. 21:12 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:

Vores trin minder om Detal trinnet. Det er dog ændret en smule... Der sidder også komponenter på bagsiden af printet, som du ikke kan se .
Selve DAC'kredsen fjerner det meste støj, så et ekstra filter er næppe nødvendig.

Vi har testet andre analoge trin, og det vi er endt med er klart det bedste vi hidtil har hørt!

Hej

Synes nok jeg kunne genkende lidt fra Detal. Det er et trin som jeg har arbejdet meget med igennem tiden.

Jeg har bla. CS8416 og CS4398 kørende i en test opstilling. Jeg kan ikke forstå du siger at den ikke støjer, i min testopstilling er der meget HF støj inden filteret...

Jeg ved ikke endnu om jeg også ender med denne løsning. Jeg synes at dens performance er meget følsom overfor belastningen den udsættes for, af det efterfølgende trin og filter type. Den er lidt lys i klangen, men meget detaljeret og opløst. Jeg regner med at teste flere modeller inden jeg vælger.

MVH

Lars

Til top Vis Lars Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lars Nielsen Besøg Lars Nielsen's Websted

FHWac
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 November 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 26 December 2006 kl. 21:33 | IP-adresse registreret  

Lars Nielsen skrev:
Hurtig skrev:

Hej

Synes nok jeg kunne genkende lidt fra Detal. Det er et trin som jeg har arbejdet meget med igennem tiden.

Jeg har bla. CS8416 og CS4398 kørende i en test opstilling. Jeg kan ikke forstå du siger at den ikke støjer, i min testopstilling er der meget HF støj inden filteret...

Jeg ved ikke endnu om jeg også ender med denne løsning. Jeg synes at dens performance er meget følsom overfor belastningen den udsættes for, af det efterfølgende trin og filter type. Den er lidt lys i klangen, men meget detaljeret og opløst. Jeg regner med at teste flere modeller inden jeg vælger.

MVH

Lars

Jeg vil give dig ret, Lars. Det er meget sværere at styre støj fra en spændingsudgang end en strømudgang

Til top Vis FHWac's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FHWac

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 26 December 2006 kl. 21:57 | IP-adresse registreret  

@ Lars Nielsen:
Jeg tror dig gerne når du siger, at du har oplevet CS4398 som værende lys i klangen og meget detaljeret osv. Men problemet er lidt, at vi sammen æbler med pærer, og det går ikke.

Det handler på ingen måde om hvilken DAC-kreds man benytter, eller hvilken transistor man benytter i analogdelen.
Det handler om at få det hele til at gå op i en højere enhed.

Jeg har hørt en PCM1704K baseret DAC, der spillede helt fremragende... Faktisk noget af det bedste jeg har hørt. Men jeg har også hørt en, hvor jeg havde svært ved at holde masken... Den lød simpelthen så ringe, a jeg nærmest sad og måbede.

Det med at sidde og analysere på papiret, om det nu er den rigtige DAC osv, er faktisk noget at det jeg anser som den største fejl man kan begå i forbindelse med audio. Hvis netop den kombination man er kommet til lyder fremragende, er det totalt ligegyldigt om man engang har haft en dårlig oplevelse med en af komponenterne. Det er oftest ikke komponentens skyld, men nærmere fordi den ikke har egnet sig til den pågældende applikation.
Et fremragende eksempel herpå, er den gamle NAD3020. Prøv at sammenligne den rent teknisk med en ny Mark Levinson.... Så vil ret hurtigt erfare, at ML'eren på alle punkter er bedre konstrueret. Alle komponenterne er bedre. Kredsløbet er meget finere, og den er ekstremt overdimesioneret. Du vil på samtlige punkter kunne finde en meget bedre løsning end der er valgt i 3020'eren. Og i ML'eren vil du nærmest være på det højest tænkelige niveau af genialitet. Men prøv så at lytte til det... Så taber du underkæben over hvor meget mere røv 3020'eren sparker end ML'eren, der nærmest må beskrives som tam og udynamisk!

Det handler i meget større grad om at ramme plet, og finde de komponenter der spiller sammen, end at finde enkeltkomponenter med gode egenskaber.
Det nytter ikke noget at have verdens bedste DAC'kreds, hvis den ikke svinger sammen med nogen analogdel...

Men ang CS4398'erns lyse klang, så har vi slet ikke oplevet det. Vi skal vist snart have nogle stykker ud at spille, så du selv kan høre det. Måske jeg skulle kigge forbi med den en dag.
Det vi har oplevet ved vores sidste lyttetest, med den seneste analogdel/layout, er en DAC med imponerende meget krop og fylde i lyden. Ikke noget med amerikaner-oppustet mellembas. Nej, der er bare lige den krop og fylde der skal være. Bassen går ekstremt dybt, og er vildt detaljeret selv helt nede i det kælderdybe. Det er faktisk noget jeg ALDRIG har oplevet på en CD før!

Den har slet ikke den karakteristiksom du antyder. Mit bedste bud er, at det er din analogdel der har skabt de uheldige egenskaber du har oplevet. Ikke nødvendigvis fordi analogdelen har været ringe, men nærmere fordi den ikke har matchet ordentligt.

Sender lige en privat besked.

Gorm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

GM Sound

Bruger siden: 20 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 26 December 2006 kl. 23:15 | IP-adresse registreret  

Den DAC glæder jeg mig til at høre, for det lyder som om den absolut må være et lyt værd

mvh.

Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted

Lars Nielsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Diyhifi.dk

Sendt: 27 December 2006 kl. 00:20 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:

Det handler på ingen måde om hvilken DAC-kreds man benytter, eller hvilken transistor man benytter i analogdelen.
Det handler om at få det hele til at gå op i en højere enhed.

Jeg har lyttet meget på mange forskellige transistorere placeret i forskellige opstillinger, og jeg har aldrig oplevet at en transistors grundlæggene hifi egenskaber ændres markant i forskellige opstillinger. Min erfaring med DAC kredse er noget mindre, så jeg vil slet ikke afvise at den i en anden opstilling lyder anderledes. Det har helt sikkert stor betydning at i ikke har filter på. En kapacitiv belastning giver ofte en lysere klang.

Hurtig skrev:

Jeg har hørt en PCM1704K baseret DAC, der spillede helt fremragende... Faktisk noget af det bedste jeg har hørt. Men jeg har også hørt en, hvor jeg havde svært ved at holde masken... Den lød simpelthen så ringe, a jeg nærmest sad og måbede.

Udgangstrinnet er uden tvivl vigtigere end selve DAC kredsen... Helt enig.

Hurtig skrev:

Det med at sidde og analysere på papiret, om det nu er den rigtige DAC osv, er faktisk noget at det jeg anser som den største fejl man kan begå i forbindelse med audio. Hvis netop den kombination man er kommet til lyder fremragende, er det totalt ligegyldigt om man engang har haft en dårlig oplevelse med en af komponenterne. Det er oftest ikke komponentens skyld, men nærmere fordi den ikke har egnet sig til den pågældende applikation.
Et fremragende eksempel herpå, er den gamle NAD3020. Prøv at sammenligne den rent teknisk med en ny Mark Levinson.... Så vil ret hurtigt erfare, at ML'eren på alle punkter er bedre konstrueret. Alle komponenterne er bedre. Kredsløbet er meget finere, og den er ekstremt overdimesioneret. Du vil på samtlige punkter kunne finde en meget bedre løsning end der er valgt i 3020'eren. Og i ML'eren vil du nærmest være på det højest tænkelige niveau af genialitet. Men prøv så at lytte til det... Så taber du underkæben over hvor meget mere røv 3020'eren sparker end ML'eren, der nærmest må beskrives som tam og udynamisk!

Jeg har hørt indtil flere 3020'ere... Jeg synes den lyder indsnævret og mudret. Jeg har aldrig forstået hvorfor mange finder den interessant, men det er vidst ikke her vi skal diskutere det. Men det viser måske at vi har meget forskellig smag.

Hurtig skrev:

Det handler i meget større grad om at ramme plet, og finde de komponenter der spiller sammen, end at finde enkeltkomponenter med gode egenskaber.
Det nytter ikke noget at have verdens bedste DAC'kreds, hvis den ikke svinger sammen med nogen analogdel...

Men ang CS4398'erns lyse klang, så har vi slet ikke oplevet det. Vi skal vist snart have nogle stykker ud at spille, så du selv kan høre det. Måske jeg skulle kigge forbi med den en dag.
Det vi har oplevet ved vores sidste lyttetest, med den seneste analogdel/layout, er en DAC med imponerende meget krop og fylde i lyden. Ikke noget med amerikaner-oppustet mellembas. Nej, der er bare lige den krop og fylde der skal være. Bassen går ekstremt dybt, og er vildt detaljeret selv helt nede i det kælderdybe. Det er faktisk noget jeg ALDRIG har oplevet på en CD før!

Den har slet ikke den karakteristiksom du antyder. Mit bedste bud er, at det er din analogdel der har skabt de uheldige egenskaber du har oplevet. Ikke nødvendigvis fordi analogdelen har været ringe, men nærmere fordi den ikke har matchet ordentligt.

Sender lige en privat besked.

Jeg tror generelt at det handler meget om smag. Men du må heller ikke misforstå mig, jeg mener ikke at det er direkte dårlige egenskaber CS4398 har, det er bestemt en high-end dac kreds, og der er også stor sandsynlighed for at det er den jeg vælger. Man kan også altid finjustere klangen i udgangstrinnet, det er ingen problem når trinnet er diskret og uden globale modkoblinger.

Jeg forholder mig altid kritisk til komponenternes hifi egenskaber, fordi der altid skal indgåes en eller anden form for kompromi når man vælger, de perfekte komponenter findes ikke. Men som du også selv er inde på, drejer det sig langt hen ad vejen om at vælge dem der spiller bedst sammen.

MVH

Lars

<< Forrige Side af 21 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes