| Forfatter |
|
xo Forum Bruger

Bruger siden: 04 April 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 1010
|
| Sendt: 28 December 2006 kl. 21:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
I må lave en version med Firewire engang.  Et par forslag mere: Shockwave, Epicenter, Nexus.
|
| Til top |
|
| |
AM-E Forum Bruger

Bruger siden: 26 Februar 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2298
|
| Sendt: 28 December 2006 kl. 22:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
@ Hurtig: Jeg vil have stillet min nysgerrighed.. Nu er jeg slet ikke fagkyndig indenfor dette område, men er en 100% balanceret drift ikke at foretrække? Og hvorfor ikke? (  )
__________________ "Space. It seems to go on and on forever. But then you get to the end and a gorilla starts throwing barrels at you."
|
| Til top |
|
| |
micma18 Branchemedlem

HM Elektronik
Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2120
|
| Sendt: 28 December 2006 kl. 22:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
AM-E skrev:
@ Hurtig:
Jeg vil have stillet min nysgerrighed..
Nu er jeg slet ikke fagkyndig indenfor dette område, men er en 100% balanceret drift ikke at foretrække? Og hvorfor ikke? ( )
|
|
|
Der findes jo ikke 2 helt ens komponenter, og da balanceret drift fungere ved at eliminere alle ligheder imellem de 2 signaler, i et balanceret kredsløb, så ender komponenterne med at farve signalet, hvor man egentlig ikke ønsker det... Det vil et alm. single ended kredsløb jo også gøre, men problemet er jo i teorien dobbelt så stort i et balanceret kredsløb!
Balanceret drift er i mine øjne noget man kan bruge i miljøer, hvor der er problemer eller risiko for støj osv. i linje føringen... Det er nok ikke alle der er helt enige med mig i dette, men jeg kan ikke selv se andre fornuftige grunde til at benytte balanceret drift.
|
| Til top |
|
| |
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
| Sendt: 28 December 2006 kl. 22:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
Den skal selvfølgelig hedde 'Brubaker', da den er en prisbombe under systemet, der vil sende chockbølger helt til Kina. 
Fint stykke loddearbejde, iøvrigt !
|
|
|
Takker... Der er ikke noget som at lodde SMD   ... Nej... for at det ikke skal tage alt for meget af vores tid (da det er et "fritidsprojekt"), regner jeg med at vi finder en leverandør der kan lodde komponenterne på for os. Om det bliver maskinelt eller håndloddet ved jeg ikke endnu. __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
Nuværende setup: SONY CDP-X303ES (Drev), DIYDAC, DOXA 012 (Pre), DOXA 70B SE mod.(Power), DALI Grand DIVA
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 28 December 2006 kl. 22:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Teoretisk set er balanceret drift klart bedst! Men i praksis ikke.
Jeg har stadig til gode at høre en ægte balanceret konstruktion, der for alvor spiller musik... Det har en tendens til at blive for klinisk og umusikalsk... __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
Nuværende setup: SONY CDP-X303ES (Drev), DIYDAC, DOXA 012 (Pre), DOXA 70B SE mod.(Power), DALI Grand DIVA
|
| Til top |
|
| |
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
| Sendt: 28 December 2006 kl. 22:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hurtig skrev:
Teoretisk set er balanceret drift klart bedst! Men i praksis ikke.
Jeg har stadig til gode at høre en ægte balanceret konstruktion, der for alvor spiller musik... Det har en tendens til at blive for klinisk og umusikalsk... |
|
|
En grund jeg kunne se, til at bruge balanceret drift på en DAC, er hvis det beskytter de sarte digitalkredsløb bedre, fra at blive futtet af, eller beskadiget, af statisk elektricitet. Du kan jo zappe 4000V ind på anlægget, på et picosekund, hvis du har syntetiske tæpper i huset.  __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
Ole Nielsen Branchemedlem

Danish Audio Design
Bruger siden: 30 November 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 5
|
| Sendt: 28 December 2006 kl. 23:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Med jer, jeg er sgu efterhånden blevet træt af i sviner min dac til!!!!!!
Det i har lavet er en application note fra crystal, det kan hvem som helst lave.
Og det med at have brugt et halv år på printlayout?????
Ligner mest noget der er autoroutet.
Og selvfølgelig med billige kineserprint!!!!!!!
Så nu bliver jeg nødt til at sige fra.
Og det er der mange også, som vil sige.
Hygge
Ole Nielsen
ONtech
|
| Til top |
|
| |

Danish Audio Design
|
| Sendt: 28 December 2006 kl. 23:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Glemte lige, at det virker som en af jer arbejder for dynaudio????
Så burde man sgu nok lave noget bedrer for sit arbejde???
Det får man trods alt løn for!!
Men det vil jeg kikke nærmere på.
Hygge
Ole
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 28 December 2006 kl. 23:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ole Nielsen skrev:
Det i har lavet er en application note fra crystal, det kan hvem som helst lave.
Hygge
Ole Nielsen
ONtech
|
|
|
Hej Ole Hvis du læser mit seneste indlæg i KvK's tråd, vil du se at din DAC har fået en del oprejsning siden sidst. Brugen af regulatorer, store lytter og SMD-komponenter, er vist et par steder hvor din DAC først blev kritiseret, men vist ikke længere. Jeg har 3 af Audio Alchemys DAC's, der alle bruges til hjemmebio - incl. XDP. AA formår desværre ikke helt at opløse kvindestemmer rigtigt i mit setup, med undtagelse af Linda Hamilton.  Min OnTech har stået tændt siden jeg fik den. __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
Jonnravn Forum Bruger

Bruger siden: 08 August 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 473
|
| Sendt: 28 December 2006 kl. 23:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hurtig: Jeg mindes du nævnte noget med at smide dit scop på og lave nogle målinger......men jeg syntes ikke vi har hørt noget om resultatet endnu .
Ole Nielsen: Umiddelbart ser jeg ingen steder, her i tråden, hvor der er nogen der "sviner" dac's af andre fabrikater...der er selvfølgeligt flere steder hvor folk siger den er bedre end xxx og xxx..... åh jo forresten der er da vist et sted hvor der er en der sviner en andens konstruktion, og sørme om ikke det er i dit indlæg..... HOVSA!
Måske du kunne være mere diplomatisk og måske forklare din indgangsvinkel til dit produkt istedet for straks at angribe.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 28 December 2006 kl. 23:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jonnravn skrev:
Hurtig: Jeg mindes du nævnte noget med at smide dit scop på og lave nogle målinger......men jeg syntes ikke vi har hørt noget om resultatet endnu .
Ole Nielsen: Umiddelbart ser jeg ingen steder, her i tråden, hvor der er nogen der "sviner" dac's af andre fabrikater...der er selvfølgeligt flere steder hvor folk siger den er bedre end xxx og xxx..... åh jo forresten der er da vist et sted hvor der er en der sviner en andens konstruktion, og sørme om ikke det er i dit indlæg..... HOVSA!
Måske du kunne være mere diplomatisk og måske forklare din indgangsvinkel til dit produkt istedet for straks at angribe. |
|
|
Jo, tilsvineriet har skam stået på i Kubikkens tråd over meget lang tid. http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=19119Bl.a. blev Ole kritiseret for at bruge billige regulatorer. Nu bruger Hurtigs/KvK's DAC en billigere version af samme regulatorer, så det er vist skudt lidt forbi. Den Ontech DAC jeg har, bruger en regulator som Elfa tager ca. en halvtredser for, hvor Hurtig/KvK DAC'ens regulator koster under en tyver, og har lavere strømkapacitet (sikkert ikke så vigtigt, men det koster alt sammen). __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |

Danish Audio Design
|
| Sendt: 28 December 2006 kl. 23:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa, jo måske jeg er hurtig, men har fået opkald fra et par af mine kammerater, som ikke syntes det var retfærdig, med omtalen af mine dac'er.
Jeg holder mig ellers fra dette forum, i det jeg syntes det er for hurtig man får en negativ reaktion.
Jeg har ikke læst alle tråde, men huske tydelig en omtale af min strømforsyning, hvor de fleste syntes det var hul i hovedet at bruge så mange lytter.
Hygge
Ole
|
| Til top |
|
| |

Danish Audio Design
|
| Sendt: 28 December 2006 kl. 23:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har lidt omtale af mine seneste dac her.
Bare lidt træt af de kinesere har f**ket mit navn op.
Hygge
Ole
|
| Til top |
|
| |
Jonnravn Forum Bruger

|
| Sendt: 28 December 2006 kl. 23:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
ok. det er muligt at den er blevet kritiseret kraftigt i en anden tråd af kvk....men hvad det lige har med denne tråd at gøre fatter jeg ikke helt...burde man så ikke klage sig i den pågældende tråd?Det er muligt jeg har overset en eller anden der har udtalt sig harsk over for ole's konstruktioner i denne tråd, men jeg mener nu stadig at man ville komme længere med at forsvare sin konstruktion i en ordenlig tone istedet for at begynde at pylre og angribe som en forudrettet 5 årig. Jeg syntes bare det er synd hvis tråden skal til at tage en sådan drejning, det er der i forvejen for mange tråde der gør.
Jeg er meget interesseret i at høre hvorfor han har gjort som han har og hvad han mener der er galt med den konstruktion som kvk og hurtig laver.......MEN! hvis han ikke kan gøre det på en saglig måde så ville jeg heller have at han holder sin kæft.
|
| Til top |
|
| |

Danish Audio Design
|
| Sendt: 28 December 2006 kl. 23:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Helt iorden jeg holder min kæft.
Hygge
Ole
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 28 December 2006 kl. 23:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jonnravn skrev:
ok. det er muligt at den er blevet kritiseret kraftigt i en anden tråd af kvk....men hvad det lige har med denne tråd at gøre fatter jeg ikke helt...burde man så ikke klage sig i den pågældende tråd?Det er muligt jeg har overset en eller anden der har udtalt sig harsk over for ole's konstruktioner i denne tråd, men jeg mener nu stadig at man ville komme længere med at forsvare sin konstruktion i en ordenlig tone istedet for at begynde at pylre og angribe som en forudrettet 5 årig. Jeg syntes bare det er synd hvis tråden skal til at tage en sådan drejning, det er der i forvejen for mange tråde der gør.
Jeg er meget interesseret i at høre hvorfor han har gjort som han har og hvad han mener der er galt med den konstruktion som kvk og hurtig laver.......MEN! hvis han ikke kan gøre det på en saglig måde så ville jeg heller have at han holder sin kæft. |
|
|
Start med at læse fra denne side, og så vil du bede Hurtig om at holde kæft i stedet: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=19119&P N=0&TPN=41Temmelig meget af det som Hurtig sabler ned, og kalder amatøragtigt, er implementeret i hans egen DAC nu. __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
Thomas Sillesen Branchemedlem

Nerds.dk
Bruger siden: 29 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1596
|
| Sendt: 28 December 2006 kl. 23:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Hurtig,
Jeg så din DAC konstruktion, som jeg synes ser ud som pænt arbejde, så ville lige give et par tips, som måske kan være til hjælp.
Dine overvejelser om BNC/RCA er helt korrekte, og vi implementerede da også BNC som digital indgang i vores B-400 i sin tid (omkring 98 tror jeg det var). I det hele taget minder din konstruktion meget om nogle af de første prototyper til vores B-400. Du bør dog i forbindelse med dit næste layout arbejde med dit stel, så det følger signalet, det giver mindre støj og vil klart virke bedre. Derpå kobler du så flader af stelplan, så man hele tiden holder flow i stellet.
Med hensyn til lodninger, bør du prøve at købe lodepasta på injektionssprøjte, og så påføre printet pasta, inden du placerer komponenterne med pincet, og bager printet i en ovn. Du skal bruge en gammel ovn, der ellers ikke bruges, grundet diverse ret så skadelige dampe. Samtidig lyser du med en lommelygte ind i ovnen, så du kan se når pastaen bliver flydende. Når det sker over hele printet, tager du det ud, og køler printet af ved at lade det ligge i stuetemperatur. Det vil give bedre mekaniske overgange. Jeg kan se nogle af dine minimelf (er det Bayslag ? eller Vishay som vi bruger ? ) kun har kontakt gennem loddetinnet, og ikke ved direkte kontakt mellem print og komponent, hvilket giver en dårligere ledning. Dine SMD kondensatorer ligner iøvrigt også nogle vi har brugt tidligere, og stadig bruger i enkelte modeller. Der kan nok opnås en del ved omhyggelig udvælgelse af nogle bedre komponenter, men det tror jeg allerede du er klar over, så det er vel et af de fremtidige mål i projektet ? det er jo ihvertfald en ting man hurtigt kan bruge et par år på.
Du vil nok også kunne vinde en del ved at gå over til printmonterede RCA til udgangene, og printmonterede BNC til digital ind, grundet de kortere signalveje, og færre lodninger.
Du bør nok også seriøst overveje clockstyring, selvom det går lidt imod dine principper om at holde tingene simpelt. I det hele taget er interface mellem transport og DAC nærmest umuligt at få op i en kvalitet som en integreret CD, jeg har ihvertfald aldrig set det. Og det er en ting der er let at verificere, vi har ihvertfald målt det utallige gange, og du må da gerne komme forbi og låne et af vore Audio Precision så du kan få det finpudset.
Dit valg af printtrafo er da også fornuftigt, men du bør nok for sjov skyld prøve med en væsentligt størrere trafo. Selvom logik siger det ikke gør en forskel, er der vist efterhånden generel enighed om at der faktisk er meget vundet ved kraftige transformatorer der er stive. Men jeg går ud fra du allerede har fokuseret på stivheden af trafoen i dit design ?
Som Ole Nielsen så korrekt siger, er digital delen nok ren application note, men det glæder mig at se at du også har set det fornuftige i en klasse A udgang, der kan trække lave impendanser, det har jo været en af mine personlige kæpheste gennem små 10 år (glæder mig du skriver din også kan trække højttalere med en kraftigere forsyning og køling, du er bare lidt klogere end mig, og nævner ingen effekt ) __________________ Med Venlig Hilsen
Thomas Sillesen
|
| Til top |
|
| |
Jonnravn Forum Bruger

|
| Sendt: 28 December 2006 kl. 23:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
fik jeg nu fornærmet nogen....det var ikke meningen....Ole jeg vil meget gerne høre dine synspunkter, på hvordan en DAC skal konstrueres, Jeg vil bare gerne høre gode begrundede meninger som kan bruges istedet for "Det i har lavet er en application note fra crystal, det kan hvem som helst lave" det kommer vi jo ikke tætte på den perfekte løsning af. Jeg ser helst at du bliver og deltager i diskutionen, men uden at synke til det niveau som du føler andre er sunket til i omtalen af dine produkter.
Jeg er ked at hvis jeg lod min frustation komme for tæt på overfladen, men der er bare så mange tråde der tager en forkert drejning herinde fortiden....jeg frygtede bare denne var på vej den samme vej......og jeg var vist heller ikke med til at afhjælpe problemet....sorry...til alle for næsten selv at gøre denne tråd til en af de mange usaglige af slagsen
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 29 December 2006 kl. 00:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ole Nielsen skrev:
|
Hygge
Ole Nielsen
ONtech
|
|
|
Hej Ole Jeg kan ikke helt gennemskue din hensigt med dette indlæg. Det er ikke noget med bekymringen for at miste markedsandele vel....
Jeg mindes ikke jeg har svinet din DAC til, men ret mig gerne. Uanset hvad, så synes jeg du skal overveje et ordentligt sprog. Hvis du ikke har andet at sige, en ren mudderkast, synes jeg du skal pakke sammen, og finde et andet forum... Der må findes steder hvor man taler sådan...
Til dine påstande kan jeg sige: - Det har intet med en application-note at gøre. Tror faktisk ikke der findes en note til CS4398. Mne hvad med dig.. Bruger du ikke den interne op-amp i AD1865, som Analog foreskriver i Deres application-note???   
- Printet er IKKE auto-routet! Og jo, det har taget ca. ½ år at route! Primært fordi jeg ikke vil have spoler i alle mine signalveje. Og det er hvad man får med lange printbaner. Men det er du åbenbart ligeglad med. Gør dig selv den tjeneste ikke at undervurdere andre! Ved ikke hvad din baggrund for at udtale dig om printlayout. Men at dømme efter dit KÆMPE print med LANGE baner til moderat højfrekvent og kritiske digitale signaler (mht jitter), kan jeg ikke forestille mig at du har taget det store kørekort i printlayout... Fortæl en gang... Hvad er din baggrund??
- Nej, vi har ikke købt print i Kina! De er lavet i Europa, og lavet af FR-4 bæremateriale med 35um kobber, sikkert ligesom dine. I øvrigt kan jeg se at dine print er fortinnede. Har du læst ROHS direktivet??? Det forbyder bly i produktionen af consumer-elektronik!! Vores print er i øvrigt guld-pletterede af samme årsag. Om guldet har nogen lydmæssig fordel skal jeg ikke kunne sige... Men det oxiderer ikke!!
Synes ikke der er nogen grund til at svine hinanden til… Jeg mindes som sagt ikke at have svinet hverken dig eller din DAC til. Jeg har måske givet udtryk for at jeg ikke deler din filosofi. Men er det tilfældet at jeg har svinet, må du meget gerne lige linke til det. Ellers synes jeg du skal opføre dig voksent, og tale pænt! Hvis du virkelig mener vores DAC er noget skrammel, så synes jeg hellere du skulle opfordre til en lille lyttetest. Det er jeg meget villig til, frem for at slås på ord. Det er jo trods alt lyden det handler om… Det håber jeg du er enig i…
Hermed har jeg ikke rigtig mere at sige til dit indlæg... Hvis du vil fortsætte med at svine bare for sjov, synes jeg du skal finde et andet sted. Prøv at komme med noget konstruktivt... Ellers find nogen der gider lytte til dig. __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 29 December 2006 kl. 00:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
@Hurtig Dit første indlæg på denne side, er da en sviner af rang: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=19119&P N=0&TPN=41Citat: "10 år... det er sørme lang tid. Og det lyder som en røver... Eller også
har han ikke brugt re mange timer hvert år. For der er jo egentlig ikke
ret meget, andet end en AD1865 og noget strømforsyning. Han har ikke
rodet med analogdel osv... Men fair nok... som hoby-projekt kan det
have taget 10 år, hvis man ikke har arbejdet så koncentreret."
__________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |