| Forfatter |
|
Sherman Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 187
|
| Sendt: 02 Januar 2007 kl. 20:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
F.Christians Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 4023
|
| Sendt: 02 Januar 2007 kl. 20:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jøpper; det var dig Sherman. Takker.
Jeg havde (har den stadigvæk, men ikke hængende oppe under loftet) så en 5 elements Triax til 199,- hos den lokale antennemontør.
Plus et beslag, som så ikke var det helt rigtige. 
|
| Til top |
|
| |
schifferer Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 115
|
| Sendt: 05 Januar 2007 kl. 23:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Sherman Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Januar 2007 kl. 23:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
F.Christians skrev:
|
Jøpper; det var dig Sherman. Takker.
Jeg havde (har den stadigvæk, men ikke hængende oppe under loftet) så en 5 elements Triax til 199,- hos den lokale antennemontør.
Plus et beslag, som så ikke var det helt rigtige. 
|
|
|
Min sidder bare med kabelstrips fastgjort til en træpind, som sidder drejeligt på en lægte fastgjort til spærene. Beslaget har jeg smidt væk.
Jeg tænker i øvrigt på at få én til, så jeg kan tage SR P2, hvor der også er god musik. Den skal så muligvis have nogle flere elementer, så måske jeg skal lave den selv i.h.t. dette: http://radio.meteor.free.fr/us/antenna.html
Mvh Søren
|
| Til top |
|
| |
F.Christians Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 4023
|
| Sendt: 06 Januar 2007 kl. 06:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Min sad på en snedkerfremstillet træbeslag. Og det så sådan set godt ud, men så er der jo lige det med WAF, når en sådan dims hænger ned fra loftet.
|
| Til top |
|
| |
The Dude Forum Bruger

Bruger siden: 31 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 443
|
| Sendt: 07 Januar 2007 kl. 11:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej FM Junkies
Jeg har fundet en prismæssig rimlig leverandør af dedikeret FM Antenner (Odense) 
http://www.elektronik-online.dk/group.asp?group=55&page= 1&sub=5
hvis man køber en STOR type er der penge at spare
De to typer der er benævnt "rundstråle" fås en del billigere andre steder,
forøvrigt har de begge et 2dBµ tab og at de ikke er retningsbestemte kan i nogle tilfælle give problemmer med interferens mellem to sendere ..., så ikke lige sagen hvis man ønsker bedre modtagelse
Mit eget behov kan klares af den type FM antenne med et enkelt element,
den fylder stadig en hel del med sine 1½ meter bredden (se billed)
Jeg fandt ydelsen i listen over FM/DAB antenner på Triax's hjemmeside
http://www.triax.dk/Antenne%20materiel/Antenner/VHFBIIDAB.as px
sådan en type ant. har en forstærkning på 2.1dB ..., lidt har jo også ret
det vil være væsentlig bedre end min nuværende stav-fætter den har jo et tab på xdB
Ægeligt! at jeg ikke kan benytte en med flere elementer pga. størrelsen

|
| Til top |
|
| |
wuffer Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1380
|
| Sendt: 07 Januar 2007 kl. 12:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg er desvære nødsaget til den der ledningsantenne eller fælles antenne.. bor i en boligblok
|
| Til top |
|
| |
The Dude Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Januar 2007 kl. 08:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så venter jeg i spænding på at posten kommer med de ekstra 2.1dBµ ... 
Jeg melder tilbage asap. om min nye antenne er sine penge værd 
Det burde den være i forhold min nuværende som er en konventionel auto teleskop antenne ..., en de gode gamle forkromede ala. dem der sad på bla. VW "boble" 
|
| Til top |
|
| |
The Dude Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Januar 2007 kl. 21:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Antennen skulle ankomme i morgen .., ok service fra firmaet ved at de bekræfter når varen er afsendt 
|
| Til top |
|
| |
The Dude Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Januar 2007 kl. 00:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Antennen ankom med postdanmark i går aftes, firmaet havde sendt mig en to element antenne uden ekstra beregning ..., den med et enkelt element var i rest order 
Jeg vil da lige teste med to elementer,
før jeg af plads hensyn stripper den ned til et enkelt element 
|
| Til top |
|
| |
Sherman Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Januar 2007 kl. 05:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
The Dude skrev:
|
Jeg vil da lige teste med to elementer,
før jeg af plads hensyn stripper den ned til et enkelt element 
|
|
|
Jeg vil sige, test den med et enkelt element først inden du skærer bommen over. Jeg havde en enkeltelement-dipol på væggen (lavet af noget ledning), og den var altså ikke god nok. Der var for meget støj til at jeg synes det var ok. Og derfor fik jeg en tre-elements dipol. Men hvordan er modtagelsen da med den antenne du har? PS: Husk at bruge et stik der er skærmet. Mvh Søren
|
| Til top |
|
| |
The Dude Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Januar 2007 kl. 07:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg havde ikke som sådan nogle problemmer med DR modtagelse,
i det at jeg bor på 5 sal og kan se Gladsaxe senderens blinklys fra hvor jeg bor. 
Jeg ville gerne have bedre modtagelse af alt andet og det skal jeg lige love for at jeg har fået med den nye antenne med to elementer, Danmarks radio modtages en tand bedre, Sverige går for første gang ind så klokke rent at DR's sendekvalitet matches, Lokalradio lyder også bedre på den Pioneer F-99X som jeg bruger lige nu, en super god tuner med få svagheder når den køre i Wide mode
http://www.fmtunerinfo.com/pioneer.html
jeg benytter do. tuner fordi at min JVC er ved at blive tweaket (en bunke af bedre konder, nogle få modstande (lavere udgangsimp), hurtige opamps fra AD (+ sokkel)) ...når den er klar så regner jeg med at den også tag fordel af den nye antenne, måske en kommende Tandberg killer i lydkvalitet 
http://www.fmtunerinfo.com/reviewsA-N.html#JVC
Pioneer'en som er min nevø's skal forøvrigt have samme tweak kur
Tunere fra 80'erne fra/over en nypris på ca. 3000 er pga. løsninger med hovedvægt på innovativ ydelsen nok de bedste FM tunere der fås, men de kan stadig forbedres bla. psu'en og udgangbuffer/filtere som desværre temmelig ofte er sparet eller beregnet af en fyr som ikke tænker audio
Nå! nok om det ..., tilbage til det med Antenner 
Summasumarrum..., jeg kan klart anbefale folk der har en god tuner,
ikke at spare sig selv for også at have en ordentlig antenne på den,
jeg beholder min nye to elements som den er, den virker godt! 

|
| Til top |
|
| |
Sherman Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Januar 2007 kl. 17:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
The Dude skrev:
jeg benytter do. tuner fordi at min JVC er ved at blive tweaket (en bunke af bedre konder, nogle få modstande (lavere udgangsimp), hurtige opamps fra AD (+ sokkel))
|
|
|
Det lyder interessant. Hvordan finder du ud af hvad der skal gøres, hvor får du det gjort, og hvad koster det? Tillykke med den nye antenne forresten. Jeg tager Sverige meget dårligt, jeg regner med jeg skal have en antenne til, til at modtage Sverige. Min 3-elements er jo for retningsbestemt. Mvh Søren
|
| Til top |
|
| |
The Dude Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Januar 2007 kl. 03:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Sherman
Jo tak! aner ikke hvorfor jeg aldrig har købt en før 
ok nogle steder jeg har boet har det været ok fælles (FM) antenne 
Med hensyn til at tweak, så gør jeg det selv, det vigtigste er at have et diagram på spillen
Men for begge og alle andre tunere er (min sædvanlige) metode som følger...,
at enhver el-lyt i signalvejen udskiftes til eller par. kobles med en lydmæssig god kond ex. WIMA MKS-3, hovedstrømforsyningen boostes med så meget lytpower som der er plads til på printet + afkoblinger, Lokale strømforsyning omkring kredsene afkobles/filtreres bedre, men man skal holder nallerne væk fra IF trinet og det der ligger før, digital delen der kan der afkobles bedre i dens strømforsyning men heller ikke mere, tulipan dil-8 sokler samt kvalitets op-amps implanteres, i filtere i udgangstrinet benyttes der 1% modstande/kondensatore ..., og som prikken i'et monteres der til sidst et par teflon phono-stik
Jeg har købt for ca. 500,- kr stumper alene til JVC'en (ex. antenne), den er klart den bedste tuner jeg har haft og den yder meget højt som standard apperat, jeg er defor meget sikker på at den som resultat af mit arbejde vil blive en "killer" tuner i lydkvalitet 
Min FX-1010 har samme diagram med denne her:
http://www.fmtunerinfo.com/FX-1100BKsch.pdf
Jeg udskifter/afkobler alt! i såvel signalvej som lokal strømforsyninger helt tilbage til IC 201, IC 601 skal forblive original ellers skrider kalibreringen af dB meteret
Pioneer'en er mere primitiv i sin opbygning, så den kan forbedres for 300-350,- kr. alt ink.
Det skal siges at min forrige tuner var en tweaket Pioneer F-90, så erfaringer til at kunne tweake F-99X optimalt er høstet 
Diagram: http://www.fmtunerinfo.com/F-99Xschematic.pdf
Hvis der nogle der har diagram på deres tuner og gerne vil have mit pov. i hvad der kan/skal gøres .., så skal i være velkommen, svaret vil være ink. en stykliste 
Ps. der var forsigtige/ærlige specs på papæsken af min nye antenne 
------------------------------------
Hinke type A0020R
Gain (dB): 3
Front/back (dB): 10
Element: 2
Frequency (MHz): 87.5 - 108
Lenght and wide 76 x 158 cm
------------------------------------
http://www.hinke.dk/
|
| Til top |