Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 18:39   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Hurtige enheder? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Adamfelix
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 25 December 2006 kl. 21:15 | IP-adresse registreret  

syncroniq skrev:

Hey,

tadman> Prøv nu og læs DanW's artikel. Le er den afgørende parameter hvad angår en hurtig enhed. Selvfølgelig kan man ikke se udelukket på én parameter, men det skulle være den vigtigste. Læs artiklen. Flere topingeninøer ved scanspeak har givet artiklen ret.

Hejsa! Nu spørger jeg lidt dumt, men hvad skal Le være på for at det er en relativt hurtig enhed?

Til top Vis Adamfelix's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Adamfelix

Adamfelix
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 December 2006 kl. 21:19 | IP-adresse registreret  

musicus skrev:

At den går højere i frekvens skyldes det lettere svingende system (membran og svingspole)

At den går dybere skyldes lavere egenesonans, og da den er lettere kan det kun skyldes blødere ophæng

Ved nærmere eftersyn kan jeg se at de to enheder har vidt forskellige membraner - den tunge har en lige konisk membran med forstærkning - den lettere har en glat og lidt kurvet membran

En glat kurvet/buet membran er klart at foretrække - gode basenheder er ofte meget dybe - og enheder med gode højfrekvens egenskaber er ofte mere flade   

Men hvis det egentlig var helt så enkelt ville verden kun bestå af lutter gode enheder 

Fedt nok! Så har jeg købt den forkerte enhed!

Ej, jeg må prøve lidt af hvert kunne jeg forestille mig....

Hvad ville du sige var den bedste enhed, hvis man kan stille sådan et bredt sprøgsmål..

-Måske bedre at spørge, hvilken enhed ser "sundest" ud?

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 25 December 2006 kl. 21:36 | IP-adresse registreret  

Ja, du havde jo først tænkt dig at bruge den til basguitar, så til det købte du nok den rigtige af de to

Men den rigtige enhed til hvad - det er lidt svært at finde ud af præcis hvad du pønser på 

Nu har du vel ikke tænkt dig at bruge den bas som fuldtone

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

Adamfelix
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 December 2006 kl. 22:02 | IP-adresse registreret  

musicus skrev:

Ja, du havde jo først tænkt dig at bruge den til basguitar, så til det købte du nok den rigtige af de to

Men den rigtige enhed til hvad - det er lidt svært at finde ud af præcis hvad du pønser på 

Nu har du vel ikke tænkt dig at bruge den bas som fuldtone

Hehe! ej det jeg pønser på i første omgang med de enheder er at jeg som sagt gerne vil bygge ht til min basguitar. Jeg gik bare og tænkte på om der var nogle enheder der var bedre end dem jeg har, og det er der jo sikkert.

Problemet er at på papiret ser dem med lille svingspole rigtig pæne ud til at spille hele det hørbare registre, som jeg har besluttet mig for at de andre skulle gøre. Så nu bliver jeg i tvivl om jeg ikke også skal købe nogle af dem med lille svingspole og bruge dem i stedet. -De ruller pænt af. de har en pæn frekvensgang, de går dybere og de er lettere. (sys du de virker meget bedre end dem jeg har?).

I anden omgang drømmer jeg om et noget Svdi'sk setup! Der kunne jeg så bruge de andre, altså dem jeg har købt og liggende. de skal jo kun spille bas fordi jeg vil bruge det pæne horn ned til 300 hz.

Håber du fandt ud af hvad jeg pønsede på  og tak for din hjælp og interesse!

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 December 2006 kl. 22:19 | IP-adresse registreret  

Ok, så brug dem du har, de er de bedste til formålet og sikkert rigtig gode - til basguitar kan du nok bruge den ekstra slaglængde og den går tilsyneladende problemfrit op til 2khz og der oppe siger en basguitar i det hele taget næppe meget

Du spekulerer for meget, så få nu bare de basser i gang

Adamfelix
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 December 2006 kl. 22:41 | IP-adresse registreret  

musicus skrev:

Ok, så brug dem du har, de er de bedste til formålet og sikkert rigtig gode - til basguitar kan du nok bruge den ekstra slaglængde og den går tilsyneladende problemfrit op til 2khz og der oppe siger en basguitar i det hele taget næppe meget

Du spekulerer for meget, så få nu bare de basser i gang

Ja, jeg spekulere lige indtil jeg får mine penge til januar!

Jeg tænker på at bygge 4 enheder i et kabinet, så er jeg ihvertfald sikker på at der er nok bund.

Altså jeg ville købe 2 ekstra af dem jeg har. Hvad siger du, er der noget at vinde ved at bygge det hele i et kabinet, mht. enhedernes ydelse?

tadman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2004
Sendt: 29 December 2006 kl. 02:03 | IP-adresse registreret  

syncroniq skrev:

Hey,

tadman> Prøv nu og læs DanW's artikel. Le er den afgørende parameter hvad angår en hurtig enhed. Selvfølgelig kan man ikke se udelukket på én parameter, men det skulle være den vigtigste. Læs artiklen. Flere topingeninøer ved scanspeak har givet artiklen ret.

Hej

Har læst den nu (lidt hurtigt, indrømmet), men han overser noget helt fundamentalt - nemlig at BL skal ses i forbindelse med det input det repræsenteres for (har vist også redegjort for dette tidligere?). BL er interessant i det øjeblik enheden udsættes for en dc modstand. Jo højere BL, desto mindre reagerer enheden på en given ohmsk værdi.

Desuden er der INTET nyt i det han siger, han omformulerer det bare, så det kommer til at handle om noget helt andet, og ikke, at det i virkeligheden er forstækeren som ikke kan klare/håndtere den ekstra høje impedans som skabes ved et større BL, primært ved egenresonansen. Måske er det bare mig som ikke forstår artiklen eller også ligner det endnu en af de mange kloge artikler på nettet.

Jeg holder stadig på, at hurtighed først om fremmest er et spørgsmål om svingninger per sekund og at hurtighed kan opfattes som peaks, opbrydninger og høj effektivitet.

vh, en ikke autoritet fra internettet eller en og anden virksomhed...

Til top Vis tadman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tadman

tadman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 December 2006 kl. 02:08 | IP-adresse registreret  

Adamfelix skrev:
tadman skrev:
musicus skrev:

Den af disse to enheder med bredest frekvensområde må faktisk være blødere ophængt da den har lavere egenressonans, trods mindre svingende masse ( mindre svingspole ) - jeg medgir Adam at der faktisk er nogle modstridende størrelser som formentlig grundt et heldigt mix alligevel giver en bedre enhed

Jeg tør godt konstatere at tommelfingerregelen om at enheden med kortest slaglængede som udgangspunkt generelt giver den bedste lyd - unødvendigt at have exstrem slaglængde som man egentlig ikke har brug for  

nej, det forholder sig netop sådan, at hvis en enhed er stift ophængt, så går den også højere op! Og det er lettere at få et bredere frekvensopråde opadtil. Selvfølgelig er den enhed med lavest fs, som går længst ned, membranens vægt har dog også afgørende betydning. Der er intet der fortæller dig, hvilke af disse to enheder der er bedst. Den ene kan klare 700 watt, så den er lavet til at blive misbrugt. Det er ikke sikkert at det er svingspolen som giver den ekstra masse - jeg tvivler! Det er sandt, at man generelt kan kigge efter den enhed som har lavest power max, som udtryk for bedre lyd - men det er som du nævner, kun en tommelfingerregel.

Under alle omstændigheder skal man kigge på TS og hvad man i sidste ende skal bruge enheden til. Derefter kan man jo så tage en lytter.

vh

Hejsa! Tak for svar!

Jeg ved ikke om du lagde mærke til at den både går højest op og går dybest, altså en og samme enhed. hvad skyldes dette?

Hej igen

Kunne ikke downloade den enes parametre som nævnt, men så at den ene havde en noget tungere membran end den anden (meget vigtig parameter!!!!!). Skal have nogle flere data, for at kunne sammenligne.

vh

torkild
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Produktionsteknikker, Dynaudio

Bruger siden: 15 Juli 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 29 December 2006 kl. 03:21 | IP-adresse registreret  

Jeg har en højtaler enhed som der så hurtigt at den spille 100hz, når jeg sender en sinus tone på 50 hz

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 December 2006 kl. 18:13 | IP-adresse registreret  

hvad nu hvis du fik den ned i tempo så den også kunne gengive 25 hz  

tadman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 December 2006 kl. 18:22 | IP-adresse registreret  

musicus skrev:

hvad nu hvis du fik den ned i tempo så den også kunne gengive 25 hz  

Hej igen

Ang. den artikel, så kom jeg til at tænke på, at den kære mands teori ikke rigtig virker mht bånd og elektrostater...

er et bånd hurtigt? Hmm, hvis man kan lide at "svaret hænger i vinden" flere minutter efter båndet er sat i gang, så...sådan en membran stopper ikke lige med det samme ha ha ...

vh

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 December 2006 kl. 18:35 | IP-adresse registreret  

Jo, den skal bare lige finde ind i rytmen

Bortset fra det er en meget "stiv" basenhed med lavt Qt = ingen bas

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 29 December 2006 kl. 18:44 | IP-adresse registreret  

musicus skrev:

Jo, den skal bare lige finde ind i rytmen

Bortset fra det er en meget "stiv" basenhed med lavt Qt = ingen bas

Og det er der så nogle der forveksler med hurtig bas

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 December 2006 kl. 19:55 | IP-adresse registreret  

Det er min erfaring at bassens "hurtighed" i stor grad afgøres af faseforhold i delefilter - og pudsigt nok kan ændringer mellem diskant og mellemtone afgøre hvor "hurtig" og præcis bassen opleves - ikke helt nemt

Zikraaudio
Branchemedlem
Branchemedlem
Zikra Audio

Bruger siden: 27 November 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 29 December 2006 kl. 20:13 | IP-adresse registreret  

hvis en given enhed skal være hurtig er der flere faktore der gør sig gældende

en overset ting her i debatten er membranarealet sd  altså  følgenne.   tesla så højt som muligt.

så lav indution  som muligt . så højt vas som muligt. så let membran som muligt. og så højt bl produkt som muligt.  og sidst stiv membran som muligt.

en 15 tommer bas har et membran areal på ca 880cm2 en 8 tommer har ca 220 cm2 altså en 8 tommer skal bevæge sig 4 gange længere end en 15 tommer så en 15 tommer med højt bl produkt lav induktion let membran og lavt vas vil altid være hurtigere end en 8 tommer eks vis

mvh

tadman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 December 2006 kl. 23:05 | IP-adresse registreret  

musicus skrev:

Det er min erfaring at bassens "hurtighed" i stor grad afgøres af faseforhold i delefilter - og pudsigt nok kan ændringer mellem diskant og mellemtone afgøre hvor "hurtig" og præcis bassen opleves - ikke helt nemt

ENIG!

Bradman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 30 December 2006 kl. 19:06 | IP-adresse registreret  

Det er noget kompleks. Jeg har altid brugt Qts som en overvejende faktor når jeg skulle vælge enheder. Ti et instrumenter er ønsket en QTS på f.eks. 0,20. Dette sikre et højt output, men selvfølgelig er spørgsmålet hvor langt ned i egenfrekvens man vil kunne leve med. Som hifi-bass har jeg synes at 0.25-0.30 var gevaldig godt kompromis mellem dybde og effekt. 

Man kan find inspiration hos www.poulsaudiobutik.dk .....set blot hvor Poul siger enheder og magneterne idag er ringere end de gamle magnetsystemer! Telsa, Le.....det hele hænger jo sammen.

Typisk  vil en PA/instrument enhed have et stift læreds ophæng, og det vil fra mekaniske Q til til at stige. Det æder altså noget energi og forhindre bassen i at svinge dybt.

Jeg synes det er helt naturligt at mellemtone/diskant er med til at helstøbe vores opfattelse af lyd. Uden diskant er det ikke sådan et høre bassen. Diskant uden mellemtone er også underligt. Så vidt jeg kan huske er det mennesket som har behov for både over og undertoner for at genkende en tone. Tingene hænger sammen. På samme med måde når diskanten og bassen er ude af niveau, og diskanten "skiger". Så kan man faktisk intet høre!

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes