Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2025 | 20:12   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Richard Allan Højtalere (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
fiskerendk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 26 December 2006 kl. 17:28 | IP-adresse registreret  

Hej,

Jeg vil høre om der er nogen der kender til disse Højtalere. Jeg ved ikke hvad model eller noget om det om overhoved. Det eneste jeg kan sige er at de vidst nok er fra start-midt 70'erne. Og er udstyret som 3 vejs højtalere med 1x15" bass mellemtone og diskant. Dimentionerne er HxBxD 86x51x35cm.

Grunden til jeg spørg er fordi min storebror og jeg har for mange år siden fået min fars gamle anlæg. min storebror fik hans Richard Allan højtalere som jeg kan huske spillede hamrende godt. Men de er idag desværre noget hærget og basserne virker ikke mere.

Jeg fik hans gamle Kenwood KA-6004 forstærker 2x40W RMS som jeg den dag idag stadig spiller mine Cerwin Vega'er op med. Og jeg er virkelig glad for den forstærker som har fuldt mig hele min ungdom siden jeg var 10år gammel. Og den har klaret sig til mange fester hvor andre forstærkere måtte stå af simpelthen fordi de blev for varme. Derudover fik jeg også hans Kenwood KT-6005 tuner som dog blot samler støv.

Jeg har stadig de originale manialer og brochure fra Kenwood forstærkeren og tuneren. Samt et noget svært læseligt papir skrevet af den gamle. Hvor nogle af mine informationer stammer fra bla. Dimentionerne på højtalerene.

Det jeg vil frem til er sådan set disse Richard Allan højtalere er de noget værd, og er de værd at genopbygge med repereret bassenheder og hvem kan lave dette hvis højtalerne overhoved er noget værd den dag idag.

Med Venlig Hilsen
Thomas Nissen

Til top Vis fiskerendk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fiskerendk

Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 26 December 2006 kl. 17:37 | IP-adresse registreret  

Jeg husker kun svagt en Richard Allen basenhed. Den var af et på daværende tidspunkt moderne plastic materiale "Bextrene". Enheden hørte til i den lidt dyrere ende, men ellers kender jeg den ikke. Det var Dansk Audio Teknik der forhandlede denne enhed, så måske de kan sige lidt mere om den.

Reparation af kantophæng kan udføres til rimelige priser her www.basrep.dk

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 26 December 2006 kl. 17:39 | IP-adresse registreret  

Hej og velkommen til

De højttaler er nogle gamle sager men de var fine den gang, der er sket meget siden, men vil du have dem til at spille igen så skal du få ophængene udskifted og andre kondensator.

Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 26 December 2006 kl. 17:47 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:

Jeg husker kun svagt en Richard Allen basenhed. Den var af et på daværende tidspunkt moderne plastic materiale "Bextrene". Enheden hørte til i den lidt dyrere ende, men ellers kender jeg den ikke. Det var Dansk Audio Teknik så vidt jeg ved var det ikke DAT der soldte dem, der lå en lille biks inde mit i byen. kan ikke huske vad den heder men den lå vis i Nyøstergade i den indre by, som jeg husker det, har selv besøgt butikken den gang. der forhandlede denne enhed, så måske de kan sige lidt mere om den.

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Status: Online
Sendt: 26 December 2006 kl. 18:35 | IP-adresse registreret  

nhj4 skrev:
der lå en lille biks inde mit i byen. kan ikke huske vad den heder men den lå vis i Nyøstergade i den indre by, som jeg husker det, har selv besøgt butikken den gang.

Åhh ja, den butik kan jeg også godt huske (bare ikke hvad den hed) var tit i den butik.

Sørgeligt den er væk .

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 26 December 2006 kl. 19:40 | IP-adresse registreret  

dfms skrev:

nhj4 skrev:
der lå en lille biks inde mit i byen. kan ikke huske vad den heder men den lå vis i Nyøstergade i den indre by, som jeg husker det, har selv besøgt butikken den gang.

Åhh ja, den butik kan jeg også godt huske (bare ikke hvad den hed) var tit i den butik.

Sørgeligt den er væk .

Er nu sikker på det var DAT. Den var på en prisliste der var grøn. Jeg endte dog med at købe Peerless og SEAS enheder samme sted.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

levendemusik
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Marts 2006
Sendt: 27 December 2006 kl. 18:57 | IP-adresse registreret  

Butikken i Ny Østergade var meget morsom. Indehaveren kunne ikke lide dome højttalere og havde de mest fantsifulde forklaringer.
For få måneder siden drønede vi et par RA Pavane af sted til genbrugspladsen
Men ellers kan du kigge her
">http://www.richardallanaudio.com/rallen/main.htm

Til top Vis levendemusik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af levendemusik

levendemusik
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 December 2006 kl. 19:00 | IP-adresse registreret  

levendemusik skrev:
Butikken i Ny Østergade var meget morsom. Indehaveren kunne ikke lide dome højttalere og havde de mest fantsifulde forklaringer.

l**t, men du behøver bare dette:
www.richardallanaudio.com
Til top Vis levendemusik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af levendemusik

levendemusik
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 December 2006 kl. 19:00 | IP-adresse registreret  

levendemusik skrev:

DRILLERI, men du behøver bare dette:
www.richardallanaudio.com

levendemusik
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 December 2006 kl. 19:05 | IP-adresse registreret  

Det er vel ikke sådden en:

http://www.richardsradios.co.uk/rallan.html

fiskerendk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 December 2006 kl. 19:52 | IP-adresse registreret  

Jeg vil sige mange tak for alle jeres svar. Og jeg har allerede besøgt den hjemmeside med Richard Allan i England. Og har prøvet at skrive til dem men deres mail virker ikke.

levendemusik > Narh ikke lige den model :D

Jeg har nu også skrevet til DAT og de kan hjælpe mig. Så mange tak for alle jeres svar.

Med Venlig Hilsen
Thomas

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 27 December 2006 kl. 20:14 | IP-adresse registreret  

nhj4 skrev:
Kjeldsen skrev:

Jeg husker kun svagt en Richard Allen basenhed. Den var af et på daværende tidspunkt moderne plastic materiale "Bextrene". Enheden hørte til i den lidt dyrere ende, men ellers kender jeg den ikke. Det var Dansk Audio Teknik så vidt jeg ved var det ikke DAT der soldte dem, der lå en lille biks inde mit i byen. kan ikke huske vad den heder men den lå vis i Nyøstergade i den indre by, som jeg husker det, har selv besøgt butikken den gang. der forhandlede denne enhed, så måske de kan sige lidt mere om den.

Har været ude og finde op lysninger om navnet på butiken, og den hed A.T.Audio og indehaveren hed Allan Twaist.

levendemusik
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 December 2006 kl. 21:59 | IP-adresse registreret  

HELT FORKERT . Alan Twait havde ikke den butik, han havde sin butik i Frederiksborggade.
Butikken i Ny Østergade var ejet af en mand, der hed Henriksen, og som af konkurrenter blev kaldt "løgne Henriksen" på grund af hans forklaringer om andre
produkter end hans egne. Feks. sagd ehan engang til mig, at en diskant højttaler skulle være som de altid var i gamle dage, fordi de ligne deen åben mudn der
råbte. en dome var som at råbe ind i et omvendt vaskefad. Forstå det, hvem der kan.

svdi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Oktober 2003
Sendt: 27 December 2006 kl. 22:29 | IP-adresse registreret  

Ja, sådan et par havde jeg fra 1973 til 1976. Jeg trak dem med en BeoMaster 4000 med regnestokskydere på fronten og 2 gange 60 watt i Darlingtonkobling. De spillede fremragende til festerne på StudenterGården, hvor jeg boede dengang. Desværre brændte diskanterne for et godt ord, så jeg har også været i den lille butik i nærheden af Kongens Nytorv og købt nye. Helt sikkert en mærkværdig forretning!!

Jeg købte til sidst 4 små sorte to-vejs højttalere i Magasin, som havde den særhed, at man ikke kunne brænde dem af, og basserne fra RA endte deres dage i et kikset forsøg på en subwoofer.

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 28 December 2006 kl. 00:35 | IP-adresse registreret  

levendemusik skrev:
HELT FORKERT . Alan Twait havde ikke den butik, han havde sin butik i Frederiksborggade.
Butikken i Ny Østergade var ejet af en mand, der hed Henriksen, og som af konkurrenter blev kaldt "løgne Henriksen" på grund af hans forklaringer om andre
produkter end hans egne. Feks. sagd ehan engang til mig, at en diskant højttaler skulle være som de altid var i gamle dage, fordi de ligne deen åben mudn der
råbte. en dome var som at råbe ind i et omvendt vaskefad. Forstå det, hvem der kan.

Så er der vist en jeg lige skal snakke med  men det er da altid noget at vi finder frem til tengene

Bjorn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Januar 2005
Sendt: 28 December 2006 kl. 12:59 | IP-adresse registreret  

Dette er jo ren nostalgi

Jeg har 2 Richard Allan fuldtone enheder, SUPER SUPER New Golden 8. De blev købt hos DAT i sin tid. Længe før de flyttede ned på Vesterbogade.

Brugte enhederne i en lang periode i min Skyscraper (High Fidelitys konstruktion) som du kan se på det øverste billede.

http://www.coolcat.dk/bjoern/Downsizing%20sub.pdf

Hej fra Bjørn

Til top Vis Bjorn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bjorn

HeJu
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 28 December 2006 kl. 14:19 | IP-adresse registreret  

Hej Fiskerendk,

Jeg har et par bedagede lister over diverse parametere for RA enheder - send mig en PB/Mail så kan jeg maile dig hvis det har interesse.

fiskerendk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 December 2006 kl. 18:26 | IP-adresse registreret  

Hej HeJu > Du må da meget gerne sende til min mail thn (a) boni.dk

kwwel
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 28 December 2006 kl. 19:37 | IP-adresse registreret  

hejsa

ricard allen  har lavet mange lækre enheder , og også en del skidt så det er svært at sige hvad dine er for en størrelse af dem

jeg har lidt reconesæt til 4-5 tommer med coated paapir membran / eller  måske det er en syntetisk membran

men om mellemtonerne er af den slags og trænger  til recone så kan jeg godt hjælpe der.

ellers er basrep et fint bud  bare sørg for at kanterne har nogenlunde samme blød / hårdhed som de havde oprindeligt

hilsen kwwel

Til top Vis kwwel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kwwel

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Status: Online
Sendt: 09 Januar 2007 kl. 21:05 | IP-adresse registreret  

Fandt denne annonce fra Populær Elektronik 1974:

Det må næsten være denne butik