Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 04:21   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Hvorfor mange nye cd’er IKKE lyder godt! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 54
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
t-buch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 30 November 2007 kl. 13:09 | IP-adresse registreret  

Du har helt ret Jonas - jeg ville bestemt heller ikke forlange for meget af en Britney Spears eller James Blond CD - så fred være med det

Interessant tal i øvrigt 99% - Det vil sige at kun 1 ud 100 CD´er er dårligt indspillet?
Til top Vis t-buch's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af t-buch

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 30 November 2007 kl. 13:09 | IP-adresse registreret  

Jonas bojer skrev:
Dette er da, undskyld sproget, den mest tåbelige tråd jeg længe har læst.

Det kan da godt være at min nye britney plade er komprimeret, men alternativet er slet ikke at høre musikken da hun ikke har lavet en ukomprimeret plade. Så vælger jeg da at høre musikken frem for ingen musik at høre.

Hvad gjorde i alle da i kun have kasettebånd? der gad i slet ikke lytte musik? fordi kvaliteten ikke var god nok?
Det er ikke nogen fair sammenligning. Kassettebånd har nogen andre tekniske begrænsninger for hvad man kan få ud af mediet end CD - begrænsninger som man har måttet finde sig i. Problemet som diskuteres i denne tråd er ikke at CD som medie er fejlbehæftet eller begrænset, men at man i masteringprocessen bevidst VÆLGER ikke at udnytte det tekniske potentiale som rent faktisk findes. Og problemet er jo ikke kun tilstede på nye udgivelser som man ikke kan sammenligne med andre, som f.eks. dit Britney Spears eksempel - man går også ind og aktivt forringer kvaliteten af allerede udmærkede indspilninger som har været udgivet tidligere UDEN disse voldsomme komprimeringer.

Desuden er der flere eksempler på at nyere titler som udgives på vinyl sideløbende med CD er masteret helt anderledes på vinyl udgaven. Dette er ikke en indspark i vinyl kontra CD diskussionen, for forskellen er ikke betinget af mediets tekniske begrænsninger. Om noget burde CD udgaven jo så netop have større dynamisk spændvidde end vinyludgaven, men det er langtfra altid tilfældet. Hvorfor?

Jonas bojer skrev:
Men ja det ville da være bedre hvis pladerne var mere dynamiske men giv nu ikke plader skylden for jeres anlæg lyder dårligt det er 99% af tilfældende anlæggets skyld.
Hvis det er anlægget der er noget galt med og ikke pladen, hvordan vil du så forklare at der ofte med den samme indspilning af det samme nummer på det samme anlæg er hørbart ringere lyd på nyere remaster/compilation udgivelser end på tidligere CD-udgaver?

Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 30 November 2007 kl. 13:15 | IP-adresse registreret  

Jamen kan du da ikke se at overkomprimering ødelægger musikken? Så er det da for langt ude bare at kalde folks anlæg for elendige. Måske er det endda dit eget perfekte Linn-anlæg som ikke formår at afsløre forskellen, men blot spiller alt musik pænt og flot?

Det vi opponerer over, er det punkt hvor produceren tænker "Ahhhh... Det lyder ikke helt så højt som de andres, nu overstyrer vi det lige. Det fjerner alt realistisk dynamik, men til gengæld er det højt!". Kan du ikke se at det er tåbeligt?

Der findes da musik som er fantastisk, men samtidig er overstyret. Men jo mere overstyring der kommer des længere kommer man væk fra musikkens sjæl. En tromme lyder ikke som en tromme hvis alt dens dynamik er klippet væk det gør den altså bare ikke! Så kan det godt være at kunstneren ikke laver andet end voldkomprimerede udgivelser, men skal vi være tilfredse med det på den baggrund?

Til top Vis Mastervol's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mastervol

Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 November 2007 kl. 13:24 | IP-adresse registreret  

RogueAgent skrev:

Desuden er der flere eksempler på at nyere titler som udgives på vinyl sideløbende med CD er masteret helt anderledes på vinyl udgaven. Dette er ikke en indspark i vinyl kontra CD diskussionen, for forskellen er ikke betinget af mediets tekniske begrænsninger. Om noget burde CD udgaven jo så netop have større dynamisk spændvidde end vinyludgaven, men det er langtfra altid tilfældet. Hvorfor?

Lige præcis den med dynamikken handler faktisk i høj grad om det tekniske. På LP'er kan man nemlig høre musik under støjgulvet hvilket bidrager til oplevelsen af dynamik. Rent faktisk mener jeg at det er så meget at det svarer til en dynamisk spændvidde på hele 120 dB.

Et andet problem ved CD'er handler om at jo lavere man mastere CD'en for at få en super dynamik, des færre bit får man overall og altså dermed en lavere bitrate.

Men derudover har du helt ret ufatteligt mange CD'er er i dag voldkomprimeret ift. LP versionerne.

Raskolnikov
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 30 November 2007 kl. 13:25 | IP-adresse registreret  

Mastervol skrev:
RogueAgent skrev:

Lige præcis den med dynamikken handler faktisk i høj grad om det tekniske. På LP'er kan man nemlig høre musik under støjgulvet hvilket bidrager til oplevelsen af dynamik. Rent faktisk mener jeg at det er så meget at det svarer til en dynamisk spændvidde på hele 120 dB.

Et andet problem ved CD'er handler om at jo lavere man mastere CD'en for at få en super dynamik, des færre bit får man overall og altså dermed en lavere bitrate.

Men derudover har du helt ret ufatteligt mange CD'er er i dag voldkomprimeret ift. LP versionerne.

Lige et sidespring, men har du fået plov?

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 30 November 2007 kl. 13:28 | IP-adresse registreret  

Jonas bojer skrev:
Dette er da, undskyld sproget, den mest tåbelige tråd jeg længe har læst.

Det kan da godt være at min nye britney plade er komprimeret, men alternativet er slet ikke at høre musikken da hun ikke har lavet en ukomprimeret plade. Så vælger jeg da at høre musikken frem for ingen musik at høre.

Hvad gjorde i alle da i kun have kasettebånd? der gad i slet ikke lytte musik? fordi kvaliteten ikke var god nok?

Ligesom liniaritet for f.eks. en højtaler ikke er den eneste parameter for musik kvaliteten så er dynamik på en plade heller ikke den eneste parameter.

Er man en HIFI nød der kun har en anlæg der formår at spille dynamiske forskelle og ikke de musikalske forskelle så kan jeg godt forstå man brokker sig for så er en plade uden dynamik virkelig kedelig og vupti man kan nu virkelig høre hvor kedeligt et HIFI anlæg man har.

Mere Udynamiske plader som den nye Britney og James blond....... kan sagtens have en total fed stemning og andre musikalske kvaliteter.

Men ja det ville da være bedre hvis pladerne var mere dynamiske men giv nu ikke plader skylden for jeres anlæg lyder dårligt det er 99% af tilfældende anlæggets skyld.

Hilsen Jonas Bojer

Er det rigtigt ?
Har du virkelig læst 36 sider af en tråd, som du synes er tåbelig ?

Nå... hvis du kan komme med et eksempel på to forskellige masterings af samme nummer, hvor den hårdest komprimerede også er den mest 'musikalske', så vil jeg meget gerne lytte til musikken, for at se om jeg vil give dig ret.

Og det endda selvom det skulle være musik jeg normalt ikke lytter til.

EDIT: Én jeg kender havde engang en kompressor som Pioneer havde lavet til hifibrug, med lysshow indbygget i displayet. Hvis du er glad for kompression, kan jeg anbefale at du prøver den enhed. Om der kan købes noget tilsvarende idag, skal jeg ikke kunne sige...

Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 November 2007 kl. 13:30 | IP-adresse registreret  

Raskolnikov skrev:
Mastervol skrev:
RogueAgent skrev:

Lige et sidespring, men har du fået plov?

Selvom jeg måske ser ud til rose LP'er til skyerne, holder jeg mig nu til CD-mediet lidt endnu!  Jeg har ikke noget imod at indrømme at jeg synes at LP dynamisk set, er det medie jeg bruger overlegent. Så kan CD så noget andet i stedet for.

flpdk
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 01 Juni 2003
Sendt: 30 November 2007 kl. 13:56 | IP-adresse registreret  

Mastervol skrev:

Kan du forklare den sammenhæng lidt nærmere?

Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 November 2007 kl. 14:10 | IP-adresse registreret  

flpdk skrev:
Mastervol skrev:

Kan du forklare den sammenhæng lidt nærmere?

Det kan jeg godt. En CD består jo af 16 bit, men for at udnytte de 16 bit skal CD'en være udstyret op til klippegrænsen. Så får man alle 16 bit med. Så hvis man mastere den lavt, men med store dynamiske peaks, er det så et sige kun de dynamiske peaks der kommer tæt på at have de fulde 16 bits. Derfor gælder det også om at udstyre en CD så tæt på klippegrænsen som muligt uden at kompromittere dynamikken og samtidig får så mange bits med som muligt.

Det er altså et kompromis mellem dynamik og bit-rate man skal tænke på når man udstyrer CD'er.

Bluesky
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 30 November 2007 kl. 15:57 | IP-adresse registreret  

Der var en der spurgte til Pink Floyd Echoes. Her er et par stykker fra The Wall remasted 1994 og neden under Echoes. Køb "original" CD'erne. Den højere kompromering er gennemgående for Echoes.
Til top Vis Bluesky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bluesky

Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 December 2007 kl. 00:14 | IP-adresse registreret  

Hehe... Det er til at tude over det her... Kent - Palace and main. (Det er IKKE photoshop-fusk, desværre...)

Musikken er eller ikke dårlig, men har meget ringe vilkår...

Raskolnikov
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 December 2007 kl. 00:34 | IP-adresse registreret  

Bluesky skrev:

Der var en der spurgte til Pink Floyd Echoes. Her er et par stykker fra The Wall remasted 1994 og neden under Echoes. Køb "original" CD'erne. Den højere kompromering er gennemgående for Echoes.

Det synes jeg nok også jeg kunne høre. Foretrækker dog LPen.

flpdk
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 01 December 2007 kl. 08:56 | IP-adresse registreret  

Her er noget info vedr. "the loudness war".

http://youtube.com/watch?v=3Gmex_4hreQ

http://youtube.com/watch?v=xkkqsN69Jac

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 01 December 2007 kl. 10:16 | IP-adresse registreret  

flpdk skrev:
http://youtube.com/watch?v=xkkqsN69Jac

Jeg kan godt lide denne udtalelse fra Nick Southall fra Stylus Magazine.

"READ ANOTHER PIECE ABOUT THE LOUDNESS WAR WHICH VISUALLY REPRESENTED THE IDEA OF OVER-LOUD MUSIC BY PRESENTING A NORMAL-LENGTH PARAGRAPH WITHIN THE BODY OF THE TEXT ENTIRELY IN LARGE CAPITAL LETTERS. APPARENTLY THERE'S CONSIDERABLE PSYCHOLOGICAL RESEARCH INTO THE WAY THE BRAIN RECIEVES AND DECODES SIGNALS WHICH SUGGEST THAT THE BRAIN LITERALLY CANNOT EFFICIENTLY FOLLOW SIGNALS DELIVERED AT CONSISTENT LEVELS. THAT MEANS THAT YOU'RE PROBABLY HAVING DIFFICULTY READING THIS PARAGRAPH AND APPARENTLY THE THEORY TRANSFERS TO MUSIC TOO. WE NEED FLUCTUATIONS AND NUANCES, PEAKS AND TROUGHS, UPPER AND LOWER CASE, FOR OUR MIND TO PROPERLY INTERPRET SIGNALS - IF THE SIGNAL IS FLATLINED AS CAPITAL LETTERS OR DIGITAL ZERO VOLUME, OUR BRAIN ESSENTIALLY PERCEIVES IT AS NOISE ON A FUNDEMENTAL LEVEL."

Loudness War artikel @ Stylus Magazine. (<-- virkelig god artikel om emnet).
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler

Raskolnikov
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 December 2007 kl. 11:21 | IP-adresse registreret  

Tak for de Pink Floyd målinger. Nogle der har sammenlignet den nye Dark Side of the moon remaster både i SACD og CD , med den gamle udgave. Det er lidt interessant for jeg anser den som en af mine reference cd'er og synes faktisk den lyder lige så godt som LPen. 

flpdk
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 01 December 2007 kl. 13:30 | IP-adresse registreret  

Her er et lille udvalg som er "victim of the loudness war".

Klik på pilen til højre, så kommer der flere.

http://www.amazon.com/tag/victim%20of%20the%20loudness%20war /ref=tag_tdp_hd_itdp

Raskolnikov
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 December 2007 kl. 14:49 | IP-adresse registreret  

Hmm den første Coldplay synes jeg egentlig ikke er slem. Det er The Killeres dog! Det samme med Klaxons, men den er lidt mere tricky eftersom der musik er lidt specielt produceret. Playing the Angel synes jeg faktisk også lyder hæderligt...

Roky
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Januar 2007
Sendt: 01 December 2007 kl. 15:52 | IP-adresse registreret  

Mastervol skrev:

Hehe... Det er til at tude over det her... Kent - Palace and main. (Det er IKKE photoshop-fusk, desværre...)

Musikken er eller ikke dårlig, men har meget ringe vilkår...

jeg skal ikke kunne sige noget om kents musik for jeg har aldrig hørt det.

Vil bare lige sige at der er en ret interessant artikel i HIFI klubbens nye blad omkring Kent og lydkvalitet.

bla noget med at Jon nærmest får allergiske reaktioner over bands såsom TOTO og Pink Floyd, da han mener at de er lavet til "kun" og kunne spille på et stort og dyrt anlæg Joakim skriver derefter godt nok at lyden er og bliver sekundær. de modsiger sig også ved at sige at lyden skal lyde originalt, og det gør den jo ikke ved at komprimere den så meget som de gør

ved ikke med jeg andre, men gider sku ikke spille min efterhånden sparsomme tid med overkomprimeret musik mere. kan godt være at vores anlæg afslører "alt" skidt i en plade men så kan de sku bare lave noget ordentligt.

VH Roky

Til top Vis Roky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Roky

Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 December 2007 kl. 16:05 | IP-adresse registreret  

Roky:

Ja, jeg har læst den samme artikel i deres blad. Jeg sad og rystede på hovedet og grinede af Kent på samme tid. Som du siger er de meget selvmodsigende og på samme tid ekstremt hellige. I et tidligere Hifiklubben magasin var det DAD der blev interviwet og det foregik lidt på samme måde.

Men det helt store problem ved netop den her slags komprimering er, at det simpelthen ikke bidrager til noget formål. Det bliver ikke højere i radioen og det fjerner ALT dynamik, headroom og bits i indspilningen. Det kan godt være at det er "originalt", men det er heller ikke sådan noget makværk jeg gider spille mine penge og tid på at købe. For det er noget sjusk og skamfering af musikken. Det tjener som sagt intet formål at gøre det sådan der, det gør ikke engang musikken højere...

flpdk
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 01 December 2007 kl. 16:20 | IP-adresse registreret  

Roky skrev:

ved ikke med jeg andre, men gider sku ikke spille min efterhånden sparsomme tid med overkomprimeret musik mere. kan godt være at vores anlæg afslører "alt" skidt i en plade men så kan de sku bare lave noget ordentligt.

Det er sjældent jeg køber noget af det nye "komprimeret-til-døde-musik". Jeg kigger istedet efter ældre musik eller musik jeg på forhånd ved ikke er overkomprimeret. Hvordan musikken er lagt ned på CD'en, finder jeg tit ud af ved at låne den på biblioteket, eller læse om det på nettet.

<< Forrige Side af 54 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes