Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2025 | 14:30   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Hvorfor mange nye cd’er IKKE lyder godt! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 54
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
bittermand
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 18 Maj 2008 kl. 19:21 | IP-adresse registreret  

"For første gang læste jeg i denne tråd for et par dage siden, og det var rystende læsning. Før dette tidspunkt var jeg også den naive type, der troede, at remastering var et plusord og brugte penge i den vildfarelse. Stor var min overraskelse derfor at læse, at det forholder sig modsat." Skrev Weissbier.

Men det er ikke noget bras det hele. "Remastered" kan være et endog kæmpe plusord, som jeg har formodning, bliver det, når den som sidder bag knapperne under processen enten er kunstneren selv eller en hvis tilgang er værkets bedste og ikke pladeselskabets. Store dele af Bob Dylans bagkatalog er blevet udgivet på hybrid-SACD, og jeg har prøvet at sammenligne LP'ens lyd med red book CD-lagets og vil da til ENHVER TID foretrække CD'en - dog er SACD-laget væsentligt bedre...BANG, man har Bob lige hjemme i stuen. Det samme har man gjort med Stones' bagkatalog frem til, vistnok, 1972 (men det er ikke lige mig og har derfor ikke hørt dem). Hvad med f.eks. Led Zeppelins remasterede albums? Der var tale om Jimmy Page selv bag knapperne. Kan nogen af jer, der lægger spektre ud af div. numre, ikke prøve at gøre det samme med Zeppelins originale albums, f.eks. kontra det bras der er på 'Mothership'-opsamlingen...den lyder ikke godt, og det var vist iøvrigt heller ikke Page, der bar ansvaret for den. Det kan måske kaste lidt lys over min teori.

Jeg tror, man er mere ilde stedt med CD-lyden, jo mere ens smag tenderer mod "mainstream", og hvad der er oppe i tiden. Jeg synes, LANGT hovedparten af de nye CD'er, jeg køber, stadig har fremragende lyd, men det er måske fordi det mere ovre i det (semi)akustiske. Jeg høre ikke klassisk musik og ved derfor ikke om den også plages af det, men det gør den næppe. Til sidst: der er INTET galt med CD'en som medie, kun pladeselskaberne og den grå MP3-masse!!! 

Til top Vis bittermand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bittermand

Pierre
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 18 Maj 2008 kl. 19:28 | IP-adresse registreret  

bittermand skrev:

Til sidst: der er INTET galt med CD'en som medie, kun pladeselskaberne og den grå MP3-masse!!! 

Helt enig

flpdk
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 01 Juni 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 18 Maj 2008 kl. 20:35 | IP-adresse registreret  

Jeg synes også CD-mediet er perfekt til gengivelse af musik og du har ret i, at det ikke er alle remasteret udgaver som lyder dårligt. Jeg har nydt det medie lige siden jeg købte min første CD tilbage i 80'erne. Mit ønske er, at al musik en dag bli'r udgivet på hybrid SACD, men det sker næppe - desværre.

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 18 Maj 2008 kl. 22:56 | IP-adresse registreret  

bittermand skrev:

"For første gang læste jeg i denne tråd for et par dage siden, og det var rystende læsning. Før dette tidspunkt var jeg også den naive type, der troede, at remastering var et plusord og brugte penge i den vildfarelse. Stor var min overraskelse derfor at læse, at det forholder sig modsat." Skrev Weissbier.

Men det er ikke noget bras det hele. "Remastered" kan være et endog kæmpe plusord, som jeg har formodning, bliver det, når den som sidder bag knapperne under processen enten er kunstneren selv eller en hvis tilgang er værkets bedste og ikke pladeselskabets. Store dele af Bob Dylans bagkatalog er blevet udgivet på hybrid-SACD, og jeg har prøvet at sammenligne LP'ens lyd med red book CD-lagets og vil da til ENHVER TID foretrække CD'en - dog er SACD-laget væsentligt bedre...BANG, man har Bob lige hjemme i stuen. Det samme har man gjort med Stones' bagkatalog frem til, vistnok, 1972 (men det er ikke lige mig og har derfor ikke hørt dem). Hvad med f.eks. Led Zeppelins remasterede albums? Der var tale om Jimmy Page selv bag knapperne. Kan nogen af jer, der lægger spektre ud af div. numre, ikke prøve at gøre det samme med Zeppelins originale albums, f.eks. kontra det bras der er på 'Mothership'-opsamlingen...den lyder ikke godt, og det var vist iøvrigt heller ikke Page, der bar ansvaret for den. Det kan måske kaste lidt lys over min teori.

Jeg tror, man er mere ilde stedt med CD-lyden, jo mere ens smag tenderer mod "mainstream", og hvad der er oppe i tiden. Jeg synes, LANGT hovedparten af de nye CD'er, jeg køber, stadig har fremragende lyd, men det er måske fordi det mere ovre i det (semi)akustiske. Jeg høre ikke klassisk musik og ved derfor ikke om den også plages af det, men det gør den næppe. Til sidst: der er INTET galt med CD'en som medie, kun pladeselskaberne og den grå MP3-masse!!! 

Zeppelin, Stones og Dylan er i aller højeste grad "mainstream"

Stort set alle genrer plages efterhånden af den digitale syge med umådeholden komprimering, og værst af alt, digital overstyring.

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

bittermand
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Maj 2008 kl. 13:07 | IP-adresse registreret  

Det er muligt, men det var ikke emnet, hvad der er mainstream, og hvad der ikke er. I deres tilfælde kan man antage, at deres kontrol over egne værker er så stor, at en evt. remaster-proces kun bliver foretaget af dem selv, den oprindelige producer eller en af kunstnerne godkendt producer. Men som foreslået ovenfor, ligger den lige til højrebenet ved at sammenligne de remasterede Zeppelin-album med 'Mothership' opsamlingen.

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 20 Maj 2008 kl. 14:26 | IP-adresse registreret  

bittermand skrev:
Det er muligt, men det var ikke emnet, hvad der er mainstream, og hvad der ikke er.

Citat fra dit eget indlæg

Jeg tror, man er mere ilde stedt med CD-lyden, jo mere ens smag tenderer mod "mainstream", og hvad der er oppe i tiden.

citat slut

I deres tilfælde kan man antage, at deres kontrol over egne værker er så stor, at en evt. remaster-proces kun bliver foretaget af dem selv, den oprindelige producer eller en af kunstnerne godkendt producer. Men som foreslået ovenfor, ligger den lige til højrebenet ved at sammenligne de remasterede Zeppelin-album med 'Mothership' opsamlingen.

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

bittermand
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Maj 2008 kl. 23:17 | IP-adresse registreret  

Du kan citere ude af sammenhæng, så meget du vil - det er stadig ikke emnet!

'I only offend those who want to be offended' - Frank Zappa

lpm76
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2004
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 09 Juni 2008 kl. 21:51 | IP-adresse registreret  

For dem der er interesseret er "The Loudness War" hovedtemaet i denne måneds udgave af det tyske hifiblad "Audio".

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Sendt: 06 Oktober 2008 kl. 12:08 | IP-adresse registreret  

bittermand skrev:
Det er muligt, men det var ikke emnet, hvad der er mainstream, og hvad der ikke er. I deres tilfælde kan man antage, at deres kontrol over egne værker er så stor, at en evt. remaster-proces kun bliver foretaget af dem selv, den oprindelige producer eller en af kunstnerne godkendt producer. Men som foreslået ovenfor, ligger den lige til højrebenet ved at sammenligne de remasterede Zeppelin-album med 'Mothership' opsamlingen.

Den dér Mothership med Led Zeppelin har jeg kortvarigt haft i CD-afspilleren. Jeg ved ikke hvem der har stået for den såkaldte remastering, men det er nok noget af det slemmeste jeg nogensinde har hørt. Lyden er så ringe, at flere numre næsten ikke er til at kende. Lyden er flad, hård, kornet og aldeles dynamikforladt. Så ringe lød CD-mediet faktisk ikke ved dets introduktion for efterhånden en del år siden! 

Mvh.
Niels

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

Zarnivups
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2007
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 07 Oktober 2008 kl. 19:18 | IP-adresse registreret  

Prøv at lytte til Eurythmics - Boxed, det er også slem, den lyder forfærdelig i forhold til de "gamle" cd'ere
Til top Vis Zarnivups's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zarnivups

flpdk
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 01 Juni 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 07 Oktober 2008 kl. 20:59 | IP-adresse registreret  

Zarnivups skrev:
Prøv at lytte til Eurythmics - Boxed, det er også slem, den lyder forfærdelig i forhold til de "gamle" cd'ere

Ja, hvis Eurythmics - Boxed svarer til de remasterede versioner er de meget slemme.

kamila
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 08 Oktober 2008 kl. 20:24 | IP-adresse registreret  

lp kvaliteten er alt for svingende,men det er da intet imod den gennemsnitlige cd kvalitet ,at betale penge for sådan noget bræk er da aldeles tåbeligt,jeg vil langt hellere høre en mp3 fil på en ghetto blaster eller i bilen end en standard cd plade på et neutralt anlæg.synd det er sådan ,men efterhånden fryder det mig at det er blevet så populært at stjæle musik på nettet.kære pladeselskaber, som man sår,høster man.jeg var  først i 90èrne med i en pladebutik hvor vi solgte brugte plader ,og af den grund ville pladeselskaberne ikke sælge  nye plader til os og ydermere forlangte de at man skulle klistre vinduet til med de sidste hitplader .mvh lars 

Til top Vis kamila's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kamila

Zarnivups
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Oktober 2008 kl. 23:16 | IP-adresse registreret  

Ja, Eurythmics - Boxed svarer til de remastered versioner.

Zarnivups
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Oktober 2008 kl. 20:29 | IP-adresse registreret  

cd'ere som overrasker positivt er Toto - The Collection, men de er måske ikke remastered

Hoodlum
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2008
Lokalitet: Øerne
Sendt: 10 Oktober 2008 kl. 02:45 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:
bittermand skrev:

Zeppelin, Stones og Dylan er i aller højeste grad "mainstream"

Stort set alle genrer plages efterhånden af den digitale syge med umådeholden komprimering, og værst af alt, digital overstyring.

Jeg er helt enig i, at "Mothership" kollektionen var en katastrofe. Jeg er ikke i stand til at præsentere spektre for de forskellige udgaver af Zeppelins bagkatalog, men min egen erfaring med det er, at de af Page remasterede udgaver er de bedste. De er nu kommet i en Japan SHM-CD udgave, så de lyder klarere end nogensinde. Kan anbefales.

bjørn: Det var lidt sjovt at se netop Dylan, Stones og Zeppelin defineret som mainstream, endda i høj grad. Nu er der jo frit slag for hvad man selv kan definere som mainstream. Kan du give et par eksempler på musik du lytter til, som ikke er mainstream?

Til top Vis Hoodlum's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hoodlum

hrmand
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske

Bruger siden: 18 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 10 Oktober 2008 kl. 11:03 | IP-adresse registreret  

Hoodlum skrev:
... men min egen erfaring med det er, at de af Page remasterede udgaver er de bedste ...

Det skulle man tro, men det holder ikke hele vejen. Jeg har haft denne box (4 cd´er):

Her har Page/Plant selv siddet og leget ved mixerpulten - og det er gået galt på 2 fronter: Dels er lyden komprimeret til det utålelige, dels er ALLE numre blandet som et spil kort, dvs. rækkefølgen forekommer helt tilfældig. Det har selvsagt irriterret selv en hårdhudet LZ-fan som mig, for når jeg hørte et nummer, der var ved at være slut, hørte mit indre øre allerede begyndelsen af det næste fra det oprindelige album - nej, den box har jeg skilt mig af med. Og genkøbt alle albums i japanske cd-udgaver. Og det er en helt anderledes krystalklar oplevelse - samtidig med at rækkefølgen igen passer

DVP-NS9100ES cd/dvd/sacd

KEF
4 x Q7 + Q9c
Til top Vis hrmand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hrmand

hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 10 Oktober 2008 kl. 16:33 | IP-adresse registreret  

Om Led Zeppelin:
Er der nogen der vil anbefale det bedst lydende cd box-set, alternativt hvilke enkeltudgivelser (også på cd-format).
Og hvilken er de/den bedste vinyl-udgivelse?

FlexQ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 April 2008
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 10 Oktober 2008 kl. 18:16 | IP-adresse registreret  

Hej folkens

Jeg har ikke (gidet) haft tid til at læse hele tråden igennem, men vil alligevel lige poste, hvad der for mig er rystende) læsning og lytning.

http://www.youtube.com/watch?v=DRyIACDCc1I

Det kom ikke bare som et chock, men da jeg så satte GH3 på, og hørte det overfor pladen - puføj for en ringe kompilation. Cd'en er rent ud sagt lige i lokummet.

Puhøj sa da for en oplevelse...

Igen, det kan være det er postet, men den her er faktisk... ja, en utrolig artikkel om selvsamme problem.

http://entertainment.timesonline.co.uk/tol/arts_and_entertai nment/music/article1878724.ece

hvordan mon vi får råbt pladeproducenterne op?

Til top Vis FlexQ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FlexQ Besøg FlexQ's Websted

Ney_
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2007
Sendt: 10 Oktober 2008 kl. 19:12 | IP-adresse registreret  

Der er ingen tvivl om at komprimering af cd'er er skidt, og tit og ofte ødelægger ganske fornuftige plader. Men jeg syntes samtidig det er synd at skam at skyde skylden på lossy comprimering (som f.eks mp3). Da det netop er super nemt at lave et gain boost når man encoder til mp3 eller lign. Vil snare mene at det er problem der stammer fra radio og tv transmitering, hvor man gerne vil have så meget effekt igennem som mulig. At tingene så er blevet værre med tiden, tjah det er bare synd og skam :(

FlexQ skrev:

hvordan mon vi får råbt pladeproducenterne op?

Blir sku lidt svært, de spiller jo mega højt musik!

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Sendt: 10 Oktober 2008 kl. 19:25 | IP-adresse registreret  

Det er kun pladeproducenterne der har ødlaget CD mediet, og det så er bevist eller ej, er et spørsmål, men måske mixe de på deres HIGH-END
studio udstyr til Mp3 formate

Og med det studio udstyr vi har i dag, er det da mulig at optage og mixe i en kvalitet der er højer end SACD, nej man bruget det til Mp3, kan sku
ikke forstår det
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

<< Forrige Side af 54 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum