Forfatter |
|
hrmand Lukket konto

Eget ønske
Bruger siden: 18 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1335
|
Sendt: 10 Oktober 2008 kl. 19:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
hifiigen skrev:
Er der nogen der vil anbefale det bedst lydende cd box-set, alternativt hvilke enkeltudgivelser (også på cd-format) |
|
|
Jeg kan da godt lægge ud ... først hvor jeg har fået fat i de japanske udgaver af alle albums, synes jeg det er godt ... faktisk skæppegodt, for aldrig har selv det gennemtæskede Stairway To Heaven lydt så godt på cd-mediet - i mine ører forståes. Krystalklar, fantastisk vokalgengivelse, detaljeret, stilhed når der skal være stilhed - jeg kunne blive ved. Det ekstra twist er, at de er i vinyl-replica, dvs. alt er som på lp-udgivelserne, men tilpasset cd-formatet, lige noget der fodrer sulten efter nostalgi, når det skal være.
Så det er dem du skal gå efter, for at undgå mishandlet lyd. Evt. via ovennævnte boxset. Men de har et stykke tid kunnet fås som enkeltudgivelser, bl.a. har iMusic dem alle til 230 dask stykket - de har også boksen. Jeg har dog været heldig at se nogle af dem på tilbud hos GUF og andre, pludselig dukkede et par albums op på hylden i den velkendte japanske indpakning til bare 99 kr. Så kun et par stykker er indkøbt til fuld pris. Se dig om i butikkerne ... hvis du ikke er klar til box-pris __________________ SONY
TA-DA9000ES amp
TA-N90ES effekt
DVP-NS9100ES cd/dvd/sacd
KEF
4 x Q7 + Q9c
|
Til top |
|
|
soka Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 19 Maj 2003 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 714
|
Sendt: 11 Oktober 2008 kl. 10:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
hrmand skrev:
hifiigen skrev:
Er der nogen der vil anbefale det bedst lydende cd box-set, alternativt hvilke enkeltudgivelser (også på cd-format) |
|
|
Jeg kan da godt lægge ud ... først hvor jeg har fået fat i de japanske udgaver af alle albums, synes jeg det er godt ... faktisk skæppegodt, for aldrig har selv det gennemtæskede Stairway To Heaven lydt så godt på cd-mediet - i mine ører forståes. Krystalklar, fantastisk vokalgengivelse, detaljeret, stilhed når der skal være stilhed - jeg kunne blive ved. Det ekstra twist er, at de er i vinyl-replica, dvs. alt er som på lp-udgivelserne, men tilpasset cd-formatet, lige noget der fodrer sulten efter nostalgi, når det skal være.
Så det er dem du skal gå efter, for at undgå mishandlet lyd. Evt. via ovennævnte boxset. Men de har et stykke tid kunnet fås som enkeltudgivelser, bl.a. har iMusic dem alle til 230 dask stykket - de har også boksen. Jeg har dog været heldig at se nogle af dem på tilbud hos GUF og andre, pludselig dukkede et par albums op på hylden i den velkendte japanske indpakning til bare 99 kr. Så kun et par stykker er indkøbt til fuld pris. Se dig om i butikkerne ... hvis du ikke er klar til box-pris |
|
|
Så følger jeg efter... Min erfaring er stort set den samme som hrmands. Lydmæssigt er de japanske udgaver bare bedst. Jeg har haft, og sammenlignet, de oprindelige, de remasterede og japan vinyl-replica udgaverne, og jeg er ikke i tvivl. Jeg aner ikke hvad der rent teknisk ligger til grund for forbedringen, men den er der. Måske andre ligger inde med viden på området??
|
Til top |
|
|
bittermand Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1294
|
Sendt: 11 Oktober 2008 kl. 12:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
soka skrev:
hrmand skrev:
hifiigen skrev:
|
|
Så det er dem du skal gå efter, for at undgå mishandlet lyd. Evt. via ovennævnte boxset. Men de har et stykke tid kunnet fås som enkeltudgivelser, bl.a. har iMusic dem alle til 230 dask stykket - de har også boksen. Jeg har dog været heldig at se nogle af dem på tilbud hos GUF og andre, pludselig dukkede et par albums op på hylden i den velkendte japanske indpakning til bare 99 kr. Så kun et par stykker er indkøbt til fuld pris. Se dig om i butikkerne ... hvis du ikke er klar til box-pris
|
|
|
Så følger jeg efter... Min erfaring er stort set den samme som hrmands. Lydmæssigt er de japanske udgaver bare bedst. Jeg har haft, og sammenlignet, de oprindelige, de remasterede og japan vinyl-replica udgaverne, og jeg er ikke i tvivl. Jeg aner ikke hvad der rent teknisk ligger til grund for forbedringen, men den er der. Måske andre ligger inde med viden på området?? |
|
|
Japanerne ér bare af en eller anden årsag bedst til det (det var/er(?) de iøvrigt også med vinyl, men det beskæftiger jeg mig heldigvis ikke med mere). Generelt er min erfaring, at japanske presninger er bedst, efterfulgt af amerikanske, og til sidst europæiske. Japanerne er dog oftest ret dyre, men så får man gerne 2-3 bonusnumre, der kun figurerer på disse. __________________
'I only offend those who want to be offended' - Frank Zappa
|
Til top |
|
|
Hoodlum Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2008 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 57
|
Sendt: 11 Oktober 2008 kl. 16:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Japanerne bruger en teknologi udviklet af JVC kaldet Digital K2. En af effekterne af denne teknologi er, at man bliver i stand til at fjerne ”ripples and jitters” indeholdt i det digitale signal. Alle cd’er udgivet i Japan er K2 masterede (mener jeg) med et klarere og mere roligt lydbillede til følge. Jeg køber i hvert fald alle mine cd’er i Japan og udskifter med mellemrum gamle cd’er når nye udgaver kommer i Japan.
Udover bedre lyd, så udsendes klassiske rock cd’er ofte i deres originale format, altså med originale covers i cd-format. Jeg har f.eks. for nylig modtaget hele Zeps og Frank Zappas bagkataloger i rystende gode udgaver. For interesserede er her et par hjemmesider.
http://www.cdjapan.co.jp
http://www.hmv.co.jp
|
Til top |
|
|
Mr. Rock Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2008 Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline Indlæg: 22
|
Sendt: 12 Oktober 2008 kl. 21:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mastervol skrev:
Ja, jeg troede også den var slem, nu græder jeg sgu snart... (4.11 min lang, og ligger på en party CDopsamling et eller andet...)

Det bliver IKKE være end det her...  |
|
|
Hvis det er den værste, så må Slayer da komme ind på en flot 2. plads med Flesh Storm fra Christ Illusion.
|
Til top |
|
|
flpdk Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 Juni 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 919
|
Sendt: 13 Oktober 2008 kl. 06:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Mastervol Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3670
|
Sendt: 13 Oktober 2008 kl. 12:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
ja hold da op den er også grim... Men den fylder da i det mindste spektrummet ud, den anden har lige fået cuttet de sidste 3-4-5 bits elektronisk... 
|
Til top |
|
|
bittermand Forum Bruger

|
Sendt: 14 Oktober 2008 kl. 09:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ahania skrev:
Det burde være en lov, at det skal stå på cdérne, hvis de er blevet komprimeret.
Ligesom det skrives, når der bliver sagt slemme ting.

|
|
|
Ja, noget i stil med:
AUDIOPHILE ADVISORY
LOUD AND COMPRESSED
CRAP SOUND __________________
|
Til top |
|
|
golfdane Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 889
|
Sendt: 14 Oktober 2008 kl. 09:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Pierre skrev:
bittermand skrev:
Til sidst: der er INTET galt med CD'en som medie, kun pladeselskaberne og den grå MP3-masse!!!
|
|
|
Helt enig
|
|
|
Folk som min kone...... CD mediet er faktisk ikke så ringe. Som det sikkert er konstateret, ligger fejlen ikke i mediet selv, men hos produceren, som kæmper en kamp for at være den der bliver hørt (af masserne, ikke audiofilerne). Ja, der findes medier der på papiret er langt foran CD formatet, men kravene fra almenheden og i særdeleshed radiofonien gør, at man retter lydbilledet til, så forbrugeren ikke hele tiden skal skrue på sin volumenknap.
Dire Straits, Love over Gold: Jeg slipper ikke for en kommentar fra "oppositionen", skulle jeg ønske at gennemlytte dette album uden at skrue ned på noget tidspunkt. Der er nok en grund til at Telegraph Road meget sjældent spilles i radioen, for det er et suverænt nummer.
|
Til top |
|
|
Mastervol Forum Bruger

|
Sendt: 21 Oktober 2008 kl. 23:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Desværre har AC/DC også begået en plade som er aaalt for komprimeret med deres Black Ice. Musikken er rigtig fed, men selv de remasterede versioner af de gamle, lyder bedre. Kun få numre har nogen nævneværdig dynamik. Ærgeligt! Jeg gider ikke engang at køre CD'en igennem wavepad...
|
Til top |
|
|
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
Bruger siden: 09 April 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 1605
|
Sendt: 22 Oktober 2008 kl. 00:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det lyder næsten som de første testoptagelser på min harddiskoptager. Der manglede lige et levelmeter  Venlig hilsen Mikkel C. Simonsen
|
Til top |
|
|
Kalle_dk Forum Bruger

Bruger siden: 01 Februar 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1086
|
Sendt: 22 Oktober 2008 kl. 01:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er godnok nogle rædselsfulde CD-eksempler der vises frem her  Kan man i det hele taget lytte til sådanne overstyrede og komprimerede musikstykker, uden at blive døv før tid ? Kan det være en nydelse ? Næppe. Jeg fandt mit nyeste CD-indkøb frem. Det er Bob James " Grand Piano Canyon". Nummeret hedder " Bare Bones" (ca. 2 minutters udklip). Det ligner heldigvis ikke nogle af de "grimme" eksempler i denne tråd, men det er så heller ikke helt samme musikgenre. Måske er der en sammenhæng ? Jeg gætter på at "mainstream-musik" er mere skidt end kanel, men det er naturligvis blot min påstand ! PS: Nummeret lyder ligeså godt som "kurven" antyder, så man KAN finde gode indspilninger på CD-mediet
|
rskriver Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 2315
|
Sendt: 22 Oktober 2008 kl. 08:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
hrmand skrev:
hifiigen skrev:
Er der nogen der vil anbefale det bedst lydende cd box-set, alternativt hvilke
enkeltudgivelser (også på cd-format) |
|
|
Jeg kan da godt lægge ud ... først hvor jeg har fået fat i de japanske udgaver af alle albums, synes jeg det er godt ...
faktisk skæppegodt, for aldrig har selv det gennemtæskede Stairway To Heaven lydt så godt på cd-mediet - i mine
ører forståes. Krystalklar, fantastisk vokalgengivelse, detaljeret, stilhed når der skal være stilhed - jeg kunne blive ved. Det
ekstra twist er, at de er i vinyl-replica, dvs. alt er som på lp-udgivelserne, men tilpasset cd-formatet, lige noget der fodrer
sulten efter nostalgi, når det skal være.
Så det er dem du skal gå efter, for at undgå mishandlet lyd. Evt. via ovennævnte boxset. Men de har et stykke tid kunnet
fås som enkeltudgivelser, bl.a. har iMusic dem alle til 230 dask stykket - de har også boksen. Jeg har dog været heldig at se
nogle af dem på tilbud hos GUF og andre, pludselig dukkede et par albums op på hylden i den velkendte japanske
indpakning til bare 99 kr. Så kun et par stykker er indkøbt til fuld pris. Se dig om i butikkerne ... hvis du ikke er klar til box-
pris |
|
|
Er det generelt for japan-import CDer, eller gælder det kun for dette boxset?
Har nemlig undret mig over, hvorfor de mere seriøse butikker også sælger japan-import version af samme CD, når den
ellers kun kostede 1/4?
Mvh
|
Til top |
|
|
bittermand Forum Bruger

|
Sendt: 22 Oktober 2008 kl. 10:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kalle_dk skrev:
Jeg gætter på at "mainstream-musik" er mere skidt end kanel, men det er naturligvis blot min påstand !
PS: Nummeret lyder ligeså godt som "kurven" antyder, så man KAN finde gode indspilninger på CD-mediet

|
|
|
Jeg tror i allerhøjeste grad, det er genre-bestemt, hvilket jeg også gav udtryk for tidligere i tråden. Heavy ser ud til, i selskab med det mere mainstream-agtige, at være mest plaget af denne uskik, efter al den - forståelige - gråd og tænders gnidsel, der har været over både Metallicas og AC/DCs seneste (mak)værker. Det undrer mig, hvordan man kan være så ligeglad med sin kunst. __________________
|
Til top |
|
|
rskriver Forum Bruger

|
Sendt: 22 Oktober 2008 kl. 10:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja det er forfærdeligt. Så højt respekterede bands, og så går de ikke mere op i deres musik end som så?
Det er vel ikke fordi de ikke kan stille krav til pladeselskabet?!
|
Til top |
|
|
zubzer0 Forum Bruger

Bruger siden: 10 Juni 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 62
|
Sendt: 22 Oktober 2008 kl. 11:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Pubad da!
Jeg har for lang tid siden set/hørt videoen med eksemplet på youtube men jeg vidste ikke det var SÅ slemt og udbredt før jeg faldt over denne tråd.
Jeg prøvede så lige at tage to tilfældige sange fra min egen samling og fik mig en slem overraskelse. "Carpark North - Human" og "Band of Horses - Is there a Ghost" og de er begge ramt af uhelbredelig loudness syge :(

|
Til top |
|
|
Boman Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1277
|
Sendt: 22 Oktober 2008 kl. 11:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lars Ulrich fra Metallica udtalte om sin nyeste CD - som er blevet kritiseret af Hi-Fi fans - at den lyder fremragende i hans bil.
Er det netop ikke sagen, CD'erne er mikset for at lyde godt i biler, hvor støjen gør, at dynamikområdet er meget lille.
Hi-Fi fans er desværre en forsvindende del af pladekøberne, så lille en del, at pladeselskaberne ikke interesserer sig for dem.
__________________ Boman
|
Til top |
|
|
flpdk Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 Juni 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 919
|
Sendt: 22 Oktober 2008 kl. 12:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Et eksempel fra Madonna's "Hard Candy". Nummeret er " Give It To Me".

__________________ Mvh Flemming
|
Til top |
|
|
rskriver Forum Bruger

|
Sendt: 22 Oktober 2008 kl. 12:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
rskriver skrev:
hrmand skrev:
hifiigen skrev:
Er der nogen der vil anbefale det bedst lydende cd box-set,
alternativt hvilke
enkeltudgivelser (også på cd-format) |
|
|
Jeg kan da godt lægge ud ... først hvor jeg har fået fat i de japanske udgaver af alle albums, synes jeg det er godt ...
faktisk skæppegodt, for aldrig har selv det gennemtæskede Stairway To Heaven lydt så godt på cd-mediet - i mine
ører forståes. Krystalklar, fantastisk vokalgengivelse, detaljeret, stilhed når der skal være stilhed - jeg kunne blive ved. Det
ekstra twist er, at de er i vinyl-replica, dvs. alt er som på lp-udgivelserne, men tilpasset cd-formatet, lige noget der fodrer
sulten efter nostalgi, når det skal være.
Så det er dem du skal gå efter, for at undgå mishandlet lyd. Evt. via ovennævnte boxset. Men de har et stykke tid kunnet
fås som enkeltudgivelser, bl.a. har iMusic dem alle til 230 dask stykket - de har også boksen. Jeg har dog været heldig at se
nogle af dem på tilbud hos GUF og andre, pludselig dukkede et par albums op på hylden i den velkendte japanske
indpakning til bare 99 kr. Så kun et par stykker er indkøbt til fuld pris. Se dig om i butikkerne ... hvis du ikke er klar til box-
pris |
|
|
Er det generelt for japan-import CDer, eller gælder det kun for dette boxset?
Har nemlig undret mig over, hvorfor de mere seriøse butikker også sælger japan-import version af samme CD, når den
ellers kun kostede 1/4?
Mvh |
|
|
Ingen kommentarer?
|
Til top |
|
|
Mastervol Forum Bruger

|
Sendt: 22 Oktober 2008 kl. 13:13 | IP-adresse registreret
|
|
|

AC/DC - Black ICe med Anything Goes. Ja, jeg håber bare ikke Guns N' Roses formår det samme med deres nye Chinese Democracy album... 
|
Til top |
|
|