Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 19:57   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Fejlfri aflæsning af CD’er (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 01 Januar 2007 kl. 13:18 | IP-adresse registreret  

sshd skrev:
Spencer skrev:

Du skal have et godt eksternt lydkort, som har en god S/PDIF udgang, som ikke tilsætter en masse jitter, til det ellers perfekt aflæste signal fra harddisken. Hvis du kan holde computerens stelvej adskilt fra anlæggets, er det også en god ting. Især hvis der sidder en billig SMPS-strømforsyning i PC'en.

Det er utroligt som "jitter" er blevet et modeord i 2006. Det skyder op alle steder, ofte som sidste bortforklaring for de audiophilreligiøse.

Er det overhovedet smart at benytte SPDIF hvis man vil minimere jitter? SPDIF er modelering af et signal og introducerer jitter. SPDIF overfører data asynkront og bitfejl bliver derfor ikke korrigeret. Er man bange for jitter, så er det den analoge udgang, der bør benyttes?

Hvorfor skal man have et eksternt lydkort hvis man vil benytte SPDIF? TOSLINK har ingen stelforbindelse. Coaxial vil føre stel fra PC igennem usb/firewire og videre igennem coaxialkabel til forstærker?

Når jitter er blevet et modeord i 2006, skyldes det nok i meget høj grad Squeezeboxen og Slimserver, kombineret med EAC og Accurate Rip.

Jeg kan se en stor fordel i at spare en formue, til et såkaldt 'audiofilt' drev, hvis dette drev bare er varm luft på dåse, og slangeolie. Selvfølgelig skal de bedre drev koste mere, men et eller andet sted er det rent fup, hvis de påstår at et CD-drev kan måle sig med outputtet fra et lydkort beregnet til pro-audio. Disse lydkort bruges iøvrigt også under musikproduktion, i alle studier.
Så er man allergisk overfor noget der har været i berøring med en PC, skal man købe gammelt vinyl, fra før PC'ens tid.

EDIT: Rigtigt at Toslink ikke har stelforbindelse.
Hvis du bruger en af de få DAC's som er immune overfor jitter - f.eks. Benchmark DAC 1 - kan du bruge Toslink. Ellers er Toslink et misfoster, der smadrer digitalsignalet til pindebrænde.

Det er desuden ikke givet at et eksternt lydkort deler stelforbindelse med PC'en, når man måler på coax-udgangen. Der kan sidde en pulstrafo i udgangen, der skiller stelvejen. Den slags er mere sjældent i interne lydkort, men kan teoretisk også være tilstede. Men den vigtigste grund til at det skal være eksternt, er at holde afstand til grafikkortet og harddiskene, som støjkilder.

Med eksternt, mener jeg ikke at kort behøver at være 100% eksternt - blot de mest følsomme komponenter er adskilt fra PC'ens kabinet, i egen box. Har man et ældre grafikkort, der ikke støjer vildt, og gode harddiske, der heller ikke giver problemer, kan et internt lydkort såmænd også være fint.

ms65
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2007
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 06 Oktober 2008 kl. 16:23 | IP-adresse registreret  

Hej!
Der bliver nævnt noget om accurate rip i EAC.
Går ud fra det fungerer som i dbpoweramp, så jeg har et spørgsmål:
Hvorfor får jeg meldinger om "inaccurate rip" på rigtigt mange af mine cdère?
Betyder det at cdèrne er fulde af fejl eller hvad?
På andre rippe programmer jeg har, f.eks cdex har der ikke været problemer med fejl.
Kan det være fordi nogle af cdèrne er brændte?
Det er jo ikke smart at lave en musiksamling på pcèn der er fuld af fejl..
mvh.
michael
Til top Vis ms65's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ms65 Besøg ms65's Websted

Mark.S
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 06 Oktober 2008 kl. 19:46 | IP-adresse registreret  

ms65 skrev:
Hej!
Der bliver nævnt noget om accurate rip i EAC.
Går ud fra det fungerer som i dbpoweramp, så jeg har et spørgsmål:
Hvorfor får jeg meldinger om "inaccurate rip" på rigtigt mange af mine cdère?
Betyder det at cdèrne er fulde af fejl eller hvad?
På andre rippe programmer jeg har, f.eks cdex har der ikke været problemer med fejl.
Kan det være fordi nogle af cdèrne er brændte?
Det er jo ikke smart at lave en musiksamling på pcèn der er fuld af fejl..
mvh.
michael

Har du fundet dit drevs offset sampel (under Driver Options -> Offset / Speed)? Hvis ikke, får du nok fejl fordi dine rips er lidt 'off'.
En anden faktor kan være, at de CD'er du ripper er fra en anden presning end den Accurate Rip kender. Det er dog ikke noget jeg oplever voldsomt tit.

Ældre versioner af CDex havde stort set ingen fejlkorrektion, hvilket gav nogle rigtig dårlige rips med hørbare fejl. Ved ikke om det er blevet rettet i nyere verisoner, men har generelt oplevet de bedste resultater med EAC.

Ney_
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 06 Oktober 2008 kl. 20:04 | IP-adresse registreret  

Det skal siges at hvis bare 2 andre personer har samme rip som dig i accurip så er sandsyneligheden for at der er noget galt forsvindende lille. Men hvis dBpoweramp siger innacurate, og gør det på mange forskellige cd'er så er der nok noget i vejen med offset som Mark.S siger.

ms65
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Oktober 2008 kl. 16:29 | IP-adresse registreret  

det er muligvis derfor den går lidt i ged.
Må indrømme jeg ikke har kikket på det med offset.
Grunden er jeg ikke kan finde navnet/nr. på mit drev i oversigten.
Der er en mulighed for en slags autoscan så den selv finder ud af det med offset, men jeg har læst et sted at det frarådes?
Hvad gør man så?
ps. nogen der ved om man kan få cdex til at afspille flac filer?
mvh.
Michael
Til top Vis ms65's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ms65 Besøg ms65's Websted

Mark.S
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 08 Oktober 2008 kl. 19:55 | IP-adresse registreret  

ms65 skrev:
det er muligvis derfor den går lidt i ged.
Må indrømme jeg ikke har kikket på det med offset.
Grunden er jeg ikke kan finde navnet/nr. på mit drev i oversigten.
Der er en mulighed for en slags autoscan så den selv finder ud af det med offset, men jeg har læst et sted at det frarådes?
Hvad gør man så?
ps. nogen der ved om man kan få cdex til at afspille flac filer?
mvh.
Michael

Mener jeg selv lave offset målingen med min gamle computer og der fik jeg da AccurateRip-perfekte rips, så tror bare du skal prøve

Og hvis du med afspille mener encode, fandt jeg den her guide på google: http://lee.org/blog/2005/04/26/how-to-use-cdex-and-flac-toge ther/ - men vær lige OBS på fejl

ms65
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Oktober 2008 kl. 15:45 | IP-adresse registreret  

Tak.
Jeg prøver og så må vi se hvad der sker.
Nej jeg mener kan man få cdex til at afspille flac filer. den kan jo afspille mp3 og wave så spekulerede på om man kunne lokke den til at afspille flac. encoderen til flac har jeg(efter en del bøvl fået til at virke) og der kan jeg anbefale at man simpelthen kopierer den string man skal bruge fra lee.org og ikke skriver den selv(prøvede flere gange og selom jeg skrev det perfekt ned virkede det ikke.
Hvorfor ved jeg ikke)..
Ang. de strings ved jeg faktisk ikke hvilken der virker, men den der virkede på min får i lige her:-8 -o %2 -T "artist=%a" -T "title=%t" -T "album=%b" -T "date=%y" -T "tracknumber=%tn/%tt" -T "genre=%g" -"
Den skulle være et sted i tråden på lee.org et stykke nede på siden.
Om den virker på alle ved jeg ikke.
Kan man slet ikke få cdex til at afspille flac? Anyone?
Mvh.
Michael

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes