Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 18:43   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: HJÆLP! Problemer med Dali Helicon ! ! ! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Mickey BG
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 31 December 2006 kl. 02:24 | IP-adresse registreret  

nej begge på en gang... altså "modfase" på begge på en gang... og det lyder lige så forvirene i lydbilledet som hvis de spiller "medfase" ?!

og har også prøvet med kun den ene højttaler i modfase det lyder helt mærkeligt... som om man blir skæv i hovedet...

HPA
Branchemedlem
Branchemedlem

High-Performance Audio

Bruger siden: 14 November 2005
Sendt: 31 December 2006 kl. 02:36 | IP-adresse registreret  

Har du tjekket at ALLE enheder bevæger sig ud af ?

For det tyder ikke på at du har en simpel modfase !

Spørgsmålet er stadig om placeringen af højttalerne er optimale - det gælder jo om at få højttalerne til at forsvinde, du skal opnå perspektiv, bredde og dybe - og MÅ ikke "høre" højttalerne !

Ofte er det sådan at når du har fundet sweet-spot, så vil en lytteposition 1 meter tættere eller 2 meter længere væk ødelægge perspektivet ganske betragteligt. Eller endnu værre, perspektivet kan være helt perfekt når du har højttalerne stående eksempelvis 40 cm fra sidevæg, flytter du dem så eksempelvis 25 cm fra sidevæg, ryger perspektivet af fløjten... (målangivelserne er bare eksempler grebet ud af den blå luft).

Det kan være virkelig problematisk. Nu kender jeg ikke dine højttalere godt nok, til at udtale mig om dens karakteristika.

Hvis det var mig, så ville jeg afgjort tjekke at ALLE membraner bevæger sig ud af.

Til top Vis HPA's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HPA Besøg HPA's Websted

Mickey BG
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 31 December 2006 kl. 02:41 | IP-adresse registreret  

nu kan jeg jo kun tjek bas/mellemtonen, da jeg ikke har så gode øjne til kunne se diskant/bånddiskant hvad vej de går hehe... det er en 2 vejs standerhøjttaler...

HPA
Branchemedlem
Branchemedlem

High-Performance Audio

Sendt: 31 December 2006 kl. 02:44 | IP-adresse registreret  

Ja det bliver det unægtelig lidt nemmere af

Til top Vis HPA's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HPA Besøg HPA's Websted

Mickey BG
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 31 December 2006 kl. 03:00 | IP-adresse registreret  

jeg kan ikke se hvad vej de går

Hejsa
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Oktober 2006
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 31 December 2006 kl. 05:21 | IP-adresse registreret  

Kan det ske at de ikke er spillet til endnu?
Til top Vis Hejsa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hejsa

Mickey BG
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 31 December 2006 kl. 14:01 | IP-adresse registreret  

selv om de ikke var spillet til endnu skulle mand meget gerne kunne få et lydbillede op og stå... men de er spillet til...

Brok
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2004
Sendt: 31 December 2006 kl. 14:09 | IP-adresse registreret  

når du tjekker om membranerne bevæger sig ind eller ud ved et givent signal, kan du bruge batteritricket som nævnt tidligere. Vær blot opmærksom på, at du vender batteriet samme vej ved tjek af begge højttalere. et almindeligt 1,5 volts er fremragende til formålet, og burde få membranen til at bevæge sig enten helt ud eller helt ind.

mvh

Brok

Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
Til top Vis Brok's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brok Besøg Brok's Websted

Mickey BG
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 31 December 2006 kl. 15:00 | IP-adresse registreret  

fasen på dem fejler ikke noget efter hvad jeg kan høre...?! har nu prøvet både køre i modfase med dem, krys kablerne mellem terminalerne og jeg har haft byttet om på højttalerne, altså sat den venstra i højer side og ligeså modsat... og det der lyder bedst er rød til rød og sort til sort og den venstra højttaler i venstra og den højre i højre... altså rigtig sat til, og stilt som beregnet, men lydbillede er der bare ikke noget af ?!

Er der ikke nogen andre med dali helicon der kunne skrive lidt om ders, om de havde problemer eller ej...

HPA
Branchemedlem
Branchemedlem

High-Performance Audio

Sendt: 31 December 2006 kl. 15:04 | IP-adresse registreret  

Hmmmmh... kan du give os dimensionerne på dit rum, samt placering af højttalere ...fra sidevægge samt bagvægge... ?

Mickey BG
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 31 December 2006 kl. 15:17 | IP-adresse registreret  

de står 45cm fra bagvæg og den venstra står 77cm fra sidevæg og den højer står 140cm fra sidevæg og der er nok end små 2 meter i mellem dem og der er omk. 2,40m til hvor jeg seder... rummet kan du se under "Min Denon & JBL Hjemmebio"

HPA
Branchemedlem
Branchemedlem

High-Performance Audio

Sendt: 31 December 2006 kl. 15:28 | IP-adresse registreret  

Du spiller på den korte led fornemmer jeg, og sidder op ad væggen! Du har masser af dæmpning i den ene side (sofa og stort gardin).

Kunne være interessant om du kunne (bare forsøge) at rykke højttalerne tættere sammen, men på den anden led foran døren, og så sætte dig tættere på højttalerne, prøv med 1,5 meter imellem højttalerne og 1,75 meter til dit ansigt.

Jeg tror at du har for stor afstand imellem højttalerne, sidder for langt fra dem, og har for lidt lokale bag din siddeposition.

Vel vidende at du har haft det til at virke med andre højttalere tidligere...

Godt Nytår samt Held og Lykke

Mickey BG
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 31 December 2006 kl. 15:37 | IP-adresse registreret  

ja det er jo et forsøg være... alt er et forsøg være hvis det kan funke hehe

Jeg har bare aldrig før haft problemer med få det til at funke... ?!

Mickey BG
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 31 December 2006 kl. 15:38 | IP-adresse registreret  

kan Dali Helicon bare godt være meget svære at få til at funke... eller er jeg den eneste der ikke kan ?!

Azeone
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 31 December 2006 kl. 16:09 | IP-adresse registreret  

Prøv at mål hvor langt dit rum og dividere længden med 3,5 eller 7. Så har du afstanden fra fronten af højtaleren ( Membranerne) til væggen bag højtalerne. Om de så skal stå i 3,5,7 er op til dig og pladsen i dit rum. Jeg bruger selv længden / 7 i mit lytterum.

Prøv også at få så stor afstand i mellem dine højtalere, Hvis du som nu har 2m i mellem, så skal du også sidde 2m fra sweetspot til hverhøjtaler, dog kan du godt ligge op til max 20 % til afstanden fra sweetspot til højtalerne. Men da du ikke skal have for meget lyd ind i sidevæggen skal der stadig være luft helst min 50-80 cm fra sidevæg til midten af membranerne.

Prøv også at vinkle dem så de 2 højtalere mødes ca 1 m bag ved sweetspot. Hvis højtalere krydser forlangt foran sweetspot syntes jeg at de fleste højtalere mister perspektivet og dybden i lyden.

Jeg bruger selv denne opstilling efter mange timers lytte test af forskellige afstande og vinkler på mine Audiovector M3 Sig. Fordelt over mange dage/uger da jeg syntes man lige skal venne sig helt til den opstilling man vil prøve. Men alle højtaler er forskellige så prøv dig frem.

Jeg kan også anbefale dig at købe SD-Fødder til dine højtalere, det har jeg selv under mine og giver meget mere lyd fra højtaleren. Jeg skiftede fra Pulsar Points til Audiofile SD-fødder og først der fik jeg den rene, klare, dybe, store lyd ud af min højtalere. De kan bla. købes her : http://www.audiocompagniet.dk/SD/SD_speaker.htm

Jeg har oplevet det samme med andre højtalere, så jeg anbefaler ALTID at købe SD-fødder til højtalere, da de åbner op for den lyd som højtaleren giver uden resonanser fra rummet, højtaleren.

Det er heller ikke altid man (Jeg) er i "HiFi Humør" så jeg kan høre alle de detaljer der er at lytte efter. Man skal være afslappet og i mode når der virkelig skal lyttetestes efter de fine detaljer. Og helst skal klokken være over 23.00 da den rene strøm åbner helt op for sluserne i mit anlæg.

Og brug altid de samme cdér, lpér og de samme musikstykker til at teste med, hvergang du ændre opstilling. Meget gerne skiver der er optaget og mastered i god kvalitet. 

M.v.h.

Kenneth

Til top Vis Azeone's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Azeone

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 01 Januar 2007 kl. 04:13 | IP-adresse registreret  

Hehe....Gu ve' om MBG laver GAS.....? Man kan da se om basmembranen går udad eller indad hvis man tilslutter et 1,5V batteri på ht. klemmerne....Hvis ikke, kan man føle det med nallerne . Medmindre enheden er defekt!
Til top Vis Mik112's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mik112

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 01 Januar 2007 kl. 10:53 | IP-adresse registreret  

Ja, men som han jo også skriver, så virker denne udmærkede test ikke på diskantenhederne.  
Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

Haugaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 01 Januar 2007 kl. 15:16 | IP-adresse registreret  

Nu går du da vist lidt drastisk til værks MBG

http://www.hifi4all.dk/ksb/annonce.asp?id=33382

Haugaard

Til top Vis Haugaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Haugaard Besøg Haugaard's Websted

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 01 Januar 2007 kl. 15:18 | IP-adresse registreret  

Mr. MBG skrev:

kan Dali Helicon bare godt være meget svære at få til at funke... eller er jeg den eneste der ikke kan ?!

Helicon 300 er intet problem at få til at "fungere" - jeg er som sagt, som de andre, sikker på at der er en "bug" et eller andet sted.

MC955
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 07 August 2006
Lokalitet: Odense
Sendt: 01 Januar 2007 kl. 15:49 | IP-adresse registreret  

Mr. MBG skrev:
de står 45cm fra bagvæg og den venstra står 77cm fra sidevæg og den højer står 140cm fra sidevæg og der er nok end små 2 meter i mellem dem og der er omk. 2,40m til hvor jeg seder... rummet kan du se under "Min Denon & JBL Hjemmebio"

Hej og godt nytår.

Jeg tro problemet ligger i den måde du har stillet dem op.

Prøv at giv dem lige meget plads til sidevæg og bagvæg , bare prøv det , du behøver ikke have dem til at står der fast.

Jeg har selv oplevet dette mange gange, og har altid mærket op hvor mine højttaler skulle stå nu jeg skulle lytte.

Har du ikke en test cd med støj på i korrekt fase.

Til top Vis MC955's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MC955

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes