Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 14:45   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Brugt handel og garanti? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 31 December 2006 kl. 00:51 | IP-adresse registreret  

Hejsa...

Jeg kan ikke komme ind på forbrugerstyrrelsens hjemmeside lige pt. så derfor spørger jeg her, da jeg regner med at folk har erfarring med svaret på spørgsmålet. Hvordan er det lige hvis man køber BRUGT grej i en forretning med hensyn til de forskellige regler omkring bytteret, garanti m.v?

Til top Vis rattanhuset's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rattanhuset

Jesper Juul
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 31 December 2006 kl. 00:52 | IP-adresse registreret  

Du har 2 års reklamationsret, men ingen garanti eller bytteret medmindre butikken skilter med det.

rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 December 2006 kl. 00:54 | IP-adresse registreret  

Jesper Juul skrev:
Du har 2 års reklamationsret, men ingen garanti eller bytteret medmindre butikken skilter med det.

Ok tak for det hurtige svar, men nu er jeg lidt forvirret over alle de der "ordninger". Hvad er forskellen på garanti på et produkt og så reklamations ret?

Brok
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2004
Sendt: 31 December 2006 kl. 00:59 | IP-adresse registreret  

reklamationsret betyder forenklet, at du har ret til at reklamere inden for den angivne tidsperiode.

garanti betyder, at produktet uden (særlig meget) ballade ombyttes eller repareres inden for garantiperioden

der er generelt knyttet en formodningsregel til denne ret (reklamationsretten)

, således at fejl opstået inden for 6 mdr efter købet anses at have været til stede på købstidspunktet.

Enrække butikker og firmaer vælger at udstede en egentlig garanti til kunden , selvom de i princippet ikke er forpligtet til det. Ved brugtkøb i en forretning vil jeg mene, at det vil være i din interesse at få et skriftligt tilsagn om, præcis hvilken type garanti/reklaationsret der er tale om.

mvh

Brok

Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
Til top Vis Brok's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brok Besøg Brok's Websted

rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 December 2006 kl. 01:00 | IP-adresse registreret  

brok skrev:

reklamationsret betyder forenklet, at du har ret til at reklamere inden for den angivne tidsperiode.

garanti betyder, at produktet uden (særlig meget) ballade ombyttes eller repareres inden for garantiperioden

der er generelt knyttet en formodningsregel til denne ret (reklamationsretten)

, således at fejl opstået inden for 6 mdr efter købet anses at have været til stede på købstidspunktet.

Enrække butikker og firmaer vælger at udstede en egentlig garanti til kunden , selvom de i princippet ikke er forpligtet til det. Ved brugtkøb i en forretning vil jeg mene, at det vil være i din interesse at få et skriftligt tilsagn om, præcis hvilken type garanti/reklaationsret der er tale om.

mvh

Brok

Oki mange tak brok*S*

Brok
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 December 2006 kl. 01:01 | IP-adresse registreret  

OBS! har rettet lidt i ovenstående

Til top Vis Brok's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brok Besøg Brok's Websted

janwa
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 31 December 2006 kl. 01:04 | IP-adresse registreret  

Hvad vis forretning, sælger deres brugte vare som beset, så er de jo ingen reklamationsretten på varen, eller give 3 månders reklamationsretten.
Til top Vis janwa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janwa

Knud98
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Februar 2004
Sendt: 31 December 2006 kl. 01:17 | IP-adresse registreret  

janwa skrev:
Hvad vis forretning, sælger deres brugte vare som beset, så er de jo ingen reklamationsretten på varen, eller give 3 månders reklamationsretten.

Dette kan måske hjælpe:

Købelovens regler om 2 års reklamationsret mv. gælder også for brugte varer. Det vil dog altid være sværere at fastslå, hvornår varen er mangelfuld, når den er købt brugt. Når man skal vurdere, om en brugt vare har mangler, må fejlen især ses i forhold til, hvad der blev oplyst om varens alder, dens tidligere anvendelse og prisen. Forventelige fejl som følge af slid og ælde må normalt accepteres.

Hvis en fejl vurderes at ligge ud over, hvad forbrugeren med rimelighed kunne forvente, anses varen for mangelfuld. Det er stadig en betingelse, at fejlen eller dens årsag var til stede på leveringstidspunktet. Reglerne om bevisbyrde, herunder formodningsreglen, gælder også her.

Hvis en brugt vare viser sig at være mangelfuld, vil sælger altid kunne afvise købers krav om afslag i prisen eller ophævelse af købet ved at tilbyde afhjælpning (reparation). - Forbrug.dk

Derfor, Janwa, den går ikke med at skrive købt som beset. Sælger må gerne give dig bedre betingelser ved salg af et givent produkt, men han må aldrig give dig dårligere betingelser end dem der findes i købeloven.

Til top Vis Knud98's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Knud98

znefi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2005
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 31 December 2006 kl. 03:05 | IP-adresse registreret  

lige en ting: reklamations ret betyder det kun man må sige at der er fejl på produktet eller betyder det at sælger skal udbedre eller godtgøre for evnt. fejl?
Til top Vis znefi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af znefi

Jesper Juul
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 December 2006 kl. 13:17 | IP-adresse registreret  

znefi skrev:
lige en ting: reklamations ret betyder det kun man må sige at der er fejl på produktet eller betyder det at sælger skal udbedre eller godtgøre for evnt. fejl?

Det er muligt det er mig, men ovenstående forstår jeg ikke?

Brok
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 December 2006 kl. 13:26 | IP-adresse registreret  

Ved reklamation kan sælger vælge at lade fejlen udbedre, fremfor at give enten prisafslag eller lade handelen gå tilbage. Som køber kan man altså ikke kræve købet ophævet, fordi der konstateres en fejl på produktet.

hvis sælger ikke kan eller vil udbedre fejlen/manglen, kan køber kræve afslag i pris/ophævelse af handelen.

Og det sjove kommer så for alvor, når man ikke kan blive enige om hvad ekesempelvis et rimeligt afslag i prisen er. Så kan det for alvor begynde at trække i langdrag

mvh

brok

witzel
Lukket konto
Lukket konto
Ex-mod.!

Bruger siden: 25 April 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 31 December 2006 kl. 13:41 | IP-adresse registreret  

Jesper Juul skrev:
znefi skrev:

Det er muligt det er mig, men ovenstående forstår jeg ikke?

det er også lidt underligt formuleret, men jeg tror jeg ved hvor han vil hen

uanset hvor gammel produktet er, må du gå til sælger og sige er der er fejl på produktet. Det har intet med reklamationsretten at gøre.

Reklamationsretten giver den forskel, at hvis du kan bevise at fejlen var til stede ved handlen, så SKAL sælger udbedre fejlen.

Køber man en ny vare, med 2 års reklamationsret, er der jvf købeloven, 6 måneder med formodningsreglen, dvs bevisbyrden ligger på sælger. altså at sælger skal bevise at fejlen IKKE var til stede ved handlens indgåelse.

Da jeg var under uddannelse, og interessen stadig var der, fik jeg at vide, af min juraprofessor, at foskellen på Garanti og reklamationsret var bevisbyrden. ved garanti er det sælger der har bevisbyrden, og ved reklamationsret er det køber.
Til top Vis witzel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af witzel

Makrelsalat
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2005
Sendt: 31 December 2006 kl. 13:48 | IP-adresse registreret  

Det vil også sige at hvis det er noget dyrt grej, så få det forsikret! 

witzel
Lukket konto
Lukket konto
Ex-mod.!

Bruger siden: 25 April 2003
Sendt: 31 December 2006 kl. 13:51 | IP-adresse registreret  

Makrelsalat skrev:
Det vil også sige at hvis det er noget dyrt grej, så få det forsikret! 

ja det er nok ingen dum ide, og inden man køber sig fattig i dyre tillægsforsikringer der ikke dækker en sk.. så prøv at forhøre sig hos sit eget forsikringsselskab, om det kan betale sig at udvide sin indboforsikring istedet.
Til top Vis witzel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af witzel

znefi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2005
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 31 December 2006 kl. 14:16 | IP-adresse registreret  

se så er jeg efter hånden helt med på det det er godt at få det pendslet ud engang imellem
Til top Vis znefi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af znefi

jensmarius
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Tager en pause!!!

Bruger siden: 20 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 31 December 2006 kl. 14:32 | IP-adresse registreret  

Som forbruger er man væsentlig dårligere stillet med de nye regler.

Den gamle regel hed; Et års garanti, nogle forretninger gav dog både 2 og 3 års garanti på deres produkter. De nye regler hedder; 2 år`s reklamationsrat, hvor man faktis kun får 1/2 års garanti. Men, min erfaring er den at man for det meste godt kan få to år`s skreftlig garanti. Bare gå til de handlene og fortæl dem at der er andre stæder man kan købe det man er ude efter, så er min erfaring at langt de fleste er villig til at give de 2 år`s skreftlig garanti man ønsker. Men men husk een ting. Du skal have det på skreft med dags dato og en underskreft.

Så, bare gå til de handlene, de er her for vores skyld, og ikke omvendt.

P.S Hvis du står med dit creditcard eller kontanter i hånden, bliver det som ofte meget lættere.

GODT NYTÅR TIL ALLE                   Venligst  Jens

Til top Vis jensmarius's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensmarius

Jesper Juul
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 December 2006 kl. 14:56 | IP-adresse registreret  

jensmarius skrev:

Den gamle regel hed; Et års garanti, nogle forretninger gav dog både 2 og 3 års garanti på deres produkter. De nye regler hedder; 2 år`s reklamationsrat, hvor man faktis kun får 1/2 års garanti. Men, min erfaring er den at man for det meste godt kan få to år`s skreftlig garanti. Bare gå til de handlene og fortæl dem at der er andre stæder man kan købe det man er ude efter, så er min erfaring at langt de fleste er villig til at give de 2 år`s skreftlig garanti man ønsker. Men men husk een ting. Du skal have det på skreft med dags dato og en underskreft.

P.S Hvis du står med dit creditcard eller kontanter i hånden, bliver det som ofte meget lættere.

GODT NYTÅR TIL ALLE         &n bsp;         &n bsp;Venligst  Jens

Det er så forkert, i den gamle købelov var der ingen garanti, og ingen formodningsregel som der er i dag, der var kun 1 års reklamationsret.

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 31 December 2006 kl. 15:31 | IP-adresse registreret  

Der er som flere har nævnt 24 måneders reklamationsret. Man arbejder i øvrigt med en 6 måneders formodningsregel, hvilket betyder, at bliver varen defekt inden 6 måneder, må det formodes at det skyldes en produktionsfjel eller lign, der allerede har været undervejs ved købet.

Den store forskel mellem garanti og reklamationsret er, at du ved reklamationsret skal sandsynliggøre, at fejlen allerede har været til stede ved købet. Ikke sådan at produktet ikke skal have virket ved købet. Eks at noget ikke har været samlet helt korrekt, hvorfor det dog har virket, men er gået i stykker ret hurtigt.

Nu kan det være svært for hr og fru DK at bevise, at en fejl i Deres DVD afspiller er opstået allerede på fabrikken. Og derfor er der en note i købeloven der siger, at man IKKE må forvente andet end almen viden fra kunden, i forbindelse med påvisning af at produktet skulle være defektt allerede ved levering. Kræver det teknisk eller anden special-viden at fejlfinde på produktet, falder bevisbyrden derfor direkte tilbage på forhandleren, der skal bevise at det er dig som forbruger, der er skyld i defekten. Alt andet ville i øvrigt også være urimeligt, da 999 ud af 1000 ellers ikke ville have en chance. Og der er også en anden side af sagen... Jeg ville med min tekniske indsigt formentlig sagtens kunne finde en fejl, og bevise at den er opstået som følge af eks ESD påvirkning ved produktionen (ESD er den største synder i forbindelse med elektronik, idet den oftest kun giver et lille ar inde i komponenten, der stadig virker, men efter kort tid fejler). Men hvis jeg har skilt et produkt ad for at bevise, at det er dækket af reklamationsretten, vil forhandleren jo straks hævde, at al form for garanti/reklamationsret er bortfaldet, idet jeg har åbnet produktet .
Derfor er det forhandleren der skal føre beviset!!

Der er dog visse brancher hvor man forsøger at komme udenom. Mit indtryk er, at de fleste i elektronikbranchen, herunder HiFi, faktisk er meget fair. Sikkert fordi produktionspriserne er så lave, at det er billigere at ombytte varen, end at diskutere med kunden.
Men man ser ofte i bilbranchen, at forhandlerne forsøger at snyde. Mange brugte biler sælges med eks 3 måneders 50% garanti. Det er faktisk ikke lovligt, og skulle der opstå en fejl, har man forbrugerrådet i ryggen. Uanset hvad der står i slutsedlen, så kan INTET stille dig bedre end købeloven. Er der eks tale om en forhandler, der tilbyder 1 års 100% garanti, så må han gerne det. Intet problem. Så er du jo bedre stillet end købeloven det første år. Men når det år er gået, vil købeloven automatisk tage over, og du vil fortsat have reklamationsret.
Men af en eller anden grund tror brugtvognsbranchen, at de som de eneste er fritaget af disse regler. Det er de IKKE!!!
Påstår sælger at du ikke har reklamationsret, fordi der i slutsedlen har skrevet under på eks 3 måneders 50% garanti, har du i øvrigt ret til at lade handlen gå tilbage. Det er nemlig forhandlerens pligt at slutsedlen overholder købeloven. Gør han ikke det, står du til pengene tilbage, og han står til bøde-straf!

jensmarius
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Tager en pause!!!

Sendt: 31 December 2006 kl. 15:43 | IP-adresse registreret  

Jesper Juul skrev:
jensmarius skrev:

GODT NYTÅR TIL ALLE         &a mp;n bsp;         &a mp;n bsp;Venligst  Jens

Det er så forkert, i den gamle købelov var der ingen garanti, og ingen formodningsregel som der er i dag, der var kun 1 års reklamationsret.
Hej Jesper. Hvis du mener det jeg har skrevet er forkert, må du meget gerne vise mig og andre hvor der i købeloven står skrevet at man efter den gamle ordning havde et års reklamationsret, og ikke som jeg mener et års garanti.

S.U.V         & nbsp;          Venligst  Jens

jensmarius
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Tager en pause!!!

Sendt: 31 December 2006 kl. 15:58 | IP-adresse registreret  

rattanhuset skrev:

Hejsa...

Jeg kan ikke komme ind på forbrugerstyrrelsens hjemmeside lige pt. så derfor spørger jeg her, da jeg regner med at folk har erfarring med svaret på spørgsmålet. Hvordan er det lige hvis man køber BRUGT grej i en forretning med hensyn til de forskellige regler omkring bytteret, garanti m.v?

forbrugerstyrelsen staves med kun eet R, måske er det derfor du ikke kan komme ind på siden.  www.forbrugerstyrelsen.dk

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes