Emne: Det gamle guld - står det distancen? ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
L.B. Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6296
|
| Sendt: 01 Januar 2007 kl. 17:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
L.B. skrev:
| Desuden var nogle af skufferne på de gamle Onkyo'er så stabile, at man kunne løfte maskinen i den, men jeg husker ikke model-navnene. |
|
|
Kan denne sætning oversættes til -> "Nogle af de gamle Onkyomaskiner vejede så lidt, at de kunne løftes i skuffen, uden at den knækkede" ?  |
|
|
Den er god med dig!
De var rimelig "gedigne" så vidt jeg husker. Og netop løfte-tricket kunne få de fleste til at måbe 
|
| Til top |
|
| |
flpdk Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 Juni 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 919
|
| Sendt: 01 Januar 2007 kl. 17:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg husker den godt, det var en tynd alu-skuffe, og man ku' faktisk løfte afspilleren i den. Afspilleren må ha' vejet 6-7 kg. Jeg tror modellen er fra midt-90'erne eller måske starten af 90'erne. HiFi-klubben forhandlede dem dengang.
Mvh Flemming
|
| Til top |
|
| |
L.B. Forum Bruger

Status: Offline Indlæg: 6296
|
| Sendt: 01 Januar 2007 kl. 17:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
flpdk skrev:
| Jeg tror modellen er fra midt-90'erne eller måske starten af 90'erne. |
|
|
Yes, noget i den retning.
flpdk skrev:
| HiFi-klubben forhandlede dem dengang. |
|
|
Yes... eller var det Audioscan?
|
| Til top |
|
| |
Bradman Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1091
|
| Sendt: 01 Januar 2007 kl. 19:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
L.B. skrev:
Ronin skrev:
| Jeps, drev-historien er ret sørgelig - der er intet federe end en lækker cd-afspiller med et drev der kører tyst og lækkert, og som ikke hopper bare man tænker på om det er let at få til at hoppe. Stabilitet er nøgleordet, men det har åbenbart ikke så stor betydning idag. |
|
|
Jeg er helt enig. Det første jeg gør når jeg ser en CD-afspiller er, at åbne skuffen for at mærke kvaliteten i denne og 99 ud af 100 gange bliver jeg skuffet. Det har for mig altid været en indikator for byggekvaliteten i hele maskinen.
De eneste maskiner der har bestået "skuffe-testen" er de gamle Sony modeller CDP-X707ES og CDP-X777ES samt Denon DCD-3560 og DCD-S1 (som ikke har skuffe ). Desuden var nogle af skufferne på de gamle Onkyo'er så stabile, at man kunne løfte maskinen i den, men jeg husker ikke model-navnene.
|
|
|
Hej
Jeg havde en Onkyo DX 7500, den kunne sagtens løftes i skuffen. Det var en de der "gode gamle" maskiner...mit andet CD maskine efter en Denon DCD 1400 . Selve drevet var vist Sony, men en solide maskine som kan findes nu og da på den blå. Lillebror DX 5500 havde samme drev, men noget ringere opdeling af digital/analog del.
Mvh __________________ NSR/Gianelli - two stroke retro
|
| Til top |
|
| |
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
| Sendt: 01 Januar 2007 kl. 19:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som de fleste ved, mener jeg sagtens det gamle guld kan hamle op med nye produkter. Lad os eks se på forstærkere. Hvad er det folk mener der er sket af revolutioner de sidste 15 år på denne front??? Der er dukket masser af nye små entusiast-firmaer op, og det synes jeg egentlig er fint. Specielt fordi noget af det bedste jeg nogensinde har hørt, kommer fra sådanne små firmaer. Men jeg synes udviklingen har taget en uheldig drejning. Som mange ved er jeg meget stor tilhænger af DOXA. Det specielle ved DOXA er, at bagmanden Knut Lauvland altid har fokuseret på lyden og intet andet. De første versioner var decideret grimme, fordi designet absolut ikke var det der blev satset på. Sidenhen har DOXA fået et pænere design, som så ikke er ændret de sidste 15 år (ca.)!! Men det er stadig alt andet end prangende og det er ikke der pengene er brugt! Kigger man produkterne efter i sømmene, vil man kunne spore samme grundkonstruktion MANGE år tilbage... Den bliver stille og roligt forædlet med årerne.
Nye entusiast mærker synes at tage en anden vej mod High End. De er typisk altid i et meget lækkert design, med ultra lækre kabinetter. Faktisk så meget, at produktionsprisen sikkert ofte overgår elektronikkens. Dertil kommer, at disse firmaer ofte overlever af at bring sensationer hvert år. Hver gang der lanceres et nyt produkt, er det med en historie om at det er blevet MEGET bedre end det gamle. Ofte fortæller producenterne om alle de fine komponenter og smarte tekniske begreber, der skulle gøre produktet meget bedre. Nogle gange skulle man tro, at disse produkter var lige til en nobelpris, men jeg mindes ikke at det har været tilfældet.... Det undrer mig bare meget, at hvis lyden er blevet så ekstremt meget bedre, at de så alligevel er nødvendigt at smide om sig med smarte historier og begreber. Man kunne jo prøve at lytte til en 5 generationer gammel model i samme prisklasse fra samme producent, og se om lyden virkelig bærer præg af fremskridtet af 5 revolutioner! Jeg tvivler. Det minder om vaskepulver-reklamer. Jeg ved ikke hvilken generation af ULTRA, COLOR, OXI og AKTIVT ILT man er kommet til. Det er vel efterhånden blevet til 10-15 stykker de sidste 10 år. Men overvej lige hvor meget bedre det egentlig er blevet?? Men reklamefolkene ved at ord som COLOR, ULTRA og OXI sælger vaskepulver. På samme måde har man i HiFi branchen lært hvad sælger.
En lidt anden indgangsvinkel kunne i øvrigt være: Hvis vi igen tager DOXA'en som eksempel.... Mit eksemplar blev lanceret omkring 1995 mener jeg. Min påstand er, at den dengang sagtens hamlede op med eks Mark Levinson, når det drejede sig om at spille musik. Tager vi så en ny Mark Levinson, vil jeg så igen påstå, at DOXA'en sagtens følger den til dørs. Men hvordan kan det nu være??? Den seneste Mark Levinson er jo nogle generationer nyere end den gamle ML, og hver gang påståes at lyden er blevet MEGET bedre. Men når man så summerer alle disse revolutioner, ender man stadig med et produkt der ikke er blevet bedre... Hvor er det så fremskridtet ligger?? Og se så på nogle af de produkter der stadig kan følge med. Hvis de selv efter eks 15 års konstant revolution blandt konkurrenterne kan følge med, så har de enten været EKSTREMT forud for sin tid, ellers er det ret begrænset hvor store revolutioner der er sket. Og med de KÆMPE revolutioner der påståes i branchen, tror jeg simpelthen ikke på, at man for 15 år siden kunne være 15 år forud! Jeg vil vove den påstand, at de revolutioner der er sket, ikke har gavnet lyden voldsomt!
Skulle nogen være uenig, kunne det være meget sjovere med en test. Blindtest selvfølgelig, så lytte-indtrykket ikke påvirkes af de forudintagede holdninger man har til produkterne. Jeg kunne eks godt tænke mig at se en helt ny toptrimmet og super revolutionerende forstærker til 10.000,- der banker en DOXA 70 fra ca 1995. Jeg tager DOXA'en med. Endnu sjovere kunne det være at se den spritnye forstærker til 995,- der banker en 20 år gammel NAD3020. Så kan vi jo bagefter snakke om hvor store revolutioner der er sket   . __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
Nuværende setup: SONY CDP-X303ES (Drev), DIYDAC, DOXA 012 (Pre), DOXA 70B SE mod.(Power), DALI Grand DIVA
|
| Til top |
|
| |
Ronin Branchemedlem

Lyd og Billed Vodskov
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 7545
|
| Sendt: 01 Januar 2007 kl. 19:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
L.B. skrev:
flpdk skrev:
| Jeg tror modellen er fra midt-90'erne eller måske starten af 90'erne. |
|
|
Yes, noget i den retning.
flpdk skrev:
| HiFi-klubben forhandlede dem dengang. |
|
|
Yes... eller var det Audioscan?
|
|
|
Oki, her kommer så de "rigtige" oplysninger - modellerne hed DX-706 og DX-788F. De vejede hhv. 8 og 9 kilo, og var udstyret med Onkyo´s eget drev i metal og aluminium. Et gedigent drev der lukker med et "klonk". Jeg har selv en DX-788F stående og den spiller iøvrigt også fornuftigt - når den vel at mærke er blevet varm. Som kold er det noget nær det ringeste jeg har hørt - forskellen er simpelthen som nat og dag.
Det var Audioscan der forhandlede dem. Senere kom DX-7711 og DX-7911, som havde varianter af samme drev - de to modeller var med da HFK overtog Audioscan.
Ingen af dem kan der skaffes lasere til længere - med enkelte undtagelser til DX-7711 og DX-7911, så nyd dem mens de kører. __________________ Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
|
| Til top |
|
| |
velkommen Forum Bruger

Bruger siden: 24 Oktober 2003
Status: Offline Indlæg: 1741
|
| Sendt: 01 Januar 2007 kl. 19:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa...alle, men især bradford!!!!
Jeg vil gerne være med i dette nostalgi trip, jeg har det nøjagtig som
bradford, denons sæt 3000z og 2000z bliver også her hos mig så længe
det spiller......jeg er selv ejer af temmeligt meget gammel guld, som
jeg ikke vil bytte for noget andet.....det gælder sig før omtalte sæt,
og min kenwood l07d l1000c l1000t og pioneer pd 95 sony dat 2000 es 59
es jbl 250 dali sky-line 2000 cw 320mtd, i mrk 1 og 2 udgave, vincent
sp 991, sony scd777es naka pa7II osv osv......jeg har ikke hørt noget
bedre andet end det koster snart 1 mill......så jeg mener bestemt 80-90
grej stadig følger rigtig godt med rent lydmæssig........
mvh Velkommen
|
| Til top |
|
| |
Mulan Forum Bruger

Bruger siden: 11 Januar 2006 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 212
|
| Sendt: 01 Januar 2007 kl. 19:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror, at skal man have ældre udstyr der måler sig med det i dag er det noget af det gamle rør udstyr, som man kan se i dag er der rigtig mange rør folk der leder efter gamle rør, så er der noget af det gamle der kan stå distancen må det være gammelt rør grej.
|
| Til top |
|
| |
hifijan Lukket konto

Dobbeltprofil!
Bruger siden: 06 April 2005 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 784
|
| Sendt: 01 Januar 2007 kl. 19:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej rødder...
Det eneste gammelt guld jeg har tilbage i mit anlæg, er en Nakamichi LX-5 cassettebåndoptager fra 1982, dengang stod den i kr. 12.000,- men jeg fik den på tilbud til kr. 8.000,-
Selvfølgelig er brugen af den aftaget med tiden, men den spiller stadig.... den er fornyligt blevet vurderet til at yde og lyde som en fabriksny maskine til kr. 6.000,- og det er vel ikke så ringe med 24 år på bagen...
mvh. Jan __________________ Holfi Pre NB1 S.E.
Holfi Power NB250
Lyngdorf CD-1
Rega Planar 5
Dali Euphonia MS4
Thule Spirit TU150 DAB/FM
Nakamichi LX-5 cass
Denon AVR-3803
Denon DVD-A11
Panasonic NV-HS900
Dali Rear 0.8
|
| Til top |
|
| |
levendemusik Forum Bruger

Bruger siden: 06 Marts 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 241
|
| Sendt: 01 Januar 2007 kl. 19:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vedligeholdte rør forstærkere fra Audio Research eller Audio Note – eller andre klassiske rørkonstruktioner – har ikke taget skade af at fylde 15 år.
|
| Til top |
|
| |
xo Forum Bruger

Bruger siden: 04 April 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 1010
|
| Sendt: 01 Januar 2007 kl. 19:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg syntes godtnok mine lidt ældre ting, deriblandt Harman Kardon Signature 1.0 og Audio Alchemy enhederne, gør det fremragende. Jeg har også hørt en meget dyr ny Bel Canto multiafspiller på mit system, den koster vist over 50 K. Den ville jeg næsten ikke eje selvom jeg fik den foræret. Der var s-lyde på alt. Joeh, den gør det da fint som DVD afspiller. I det hele taget skal man nok bare ikke skelne så meget til alderen.
|
| Til top |
|
| |
FLEX Branchemedlem

Ansat v. Nordost
Bruger siden: 19 Juli 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 714
|
| Sendt: 01 Januar 2007 kl. 20:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev: Jeg fandt ud af, at nyprisen på den Adyton, lå omkring 30k. Så selv som selvbyggerprojekt, kan den nok blive for dyr til mig - tror jeg. Hvis du kender historien bag, hvorfor den ikke længere fremstilles, vil jeg meget gerne høre den. Det virker mystisk at vellydende apparater forsvinder fra produktionen, med mindre de selvfølgelig er baseret på komponenter, der ikke længere kan skaffes. [/QUOTE]
Godaften Spencer.
Som du skriver, så var den ganske dyr, da den blev introduceret for 12 år siden. Hvorfor den blev udfaset i ADYTONs program kan jeg ikke svare på. Adyton laver i dag enkelte forforstærkere, men ikke nogle, der høster de store roser. Derimod er der helt amdet fokus på deres effekttrin. Tidligere var det Cordis 1.6, der fik de flotte roser med på vejen og nu er det deres Cordis 1.8, der modtager hyldest fra diverse anmeldere. Men, sjovt nok, så skulle Cordis 1.6 lyde bedre end deres nye Cordis 1.8. Dette har jeg kun fra fremmede, så det vil jeg ikke udtale mig om.
En af grundene til at OPERA ikke længere bliver produceret kan måske skyldes, (jeg gætter kun), at den på ingen måde lever op til forbrugernes ønsker om tonsvis af kræfter og et ydre, der kan få lillemor til at dåne af bar begejstring. Det er de færeste, der bryder sig om at have en "brødrister" stående i deres stue. Den yder bare 2x50 watt, men hvilke watt og så spiller den musik så englene synger... Men, der er ikke tale om multimange watt, som mange forbrugere tørster efter. En klar ulempe, når man vil markedsføre en int.amp. til 30.000 Kr. Jeg kan kun sige, at det personligt rager mig en papand... Gid jeg var den lykkelige ejer.
Mvh. Rune
|
| Til top |
|
| |
Spencer Udelukket fra forum

Status: Offline Indlæg: 6374
|
| Sendt: 01 Januar 2007 kl. 20:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
FLEX skrev:
Spencer skrev: Jeg fandt ud af, at nyprisen på den Adyton, lå omkring 30k. Så selv som selvbyggerprojekt, kan den nok blive for dyr til mig - tror jeg. Hvis du kender historien bag, hvorfor den ikke længere fremstilles, vil jeg meget gerne høre den. Det virker mystisk at vellydende apparater forsvinder fra produktionen, med mindre de selvfølgelig er baseret på komponenter, der ikke længere kan skaffes.
Godaften Spencer.
Som du skriver, så var den ganske dyr, da den blev introduceret for 12 år siden. Hvorfor den blev udfaset i ADYTONs program kan jeg ikke svare på. Adyton laver i dag enkelte forforstærkere, men ikke nogle, der høster de store roser. Derimod er der helt amdet fokus på deres effekttrin. Tidligere var det Cordis 1.6, der fik de flotte roser med på vejen og nu er det deres Cordis 1.8, der modtager hyldest fra diverse anmeldere. Men, sjovt nok, så skulle Cordis 1.6 lyde bedre end deres nye Cordis 1.8. Dette har jeg kun fra fremmede, så det vil jeg ikke udtale mig om.
En af grundene til at OPERA ikke længere bliver produceret kan måske skyldes, (jeg gætter kun), at den på ingen måde lever op til forbrugernes ønsker om tonsvis af kræfter og et ydre, der kan få lillemor til at dåne af bar begejstring. Det er de færeste, der bryder sig om at have en "brødrister" stående i deres stue. Den yder bare 2x50 watt, men hvilke watt og så spiller den musik så englene synger... Men, der er ikke tale om multimange watt, som mange forbrugere tørster efter. En klar ulempe, når man vil markedsføre en int.amp. til 30.000 Kr. Jeg kan kun sige, at det personligt rager mig en papand... Gid jeg var den lykkelige ejer.
Mvh. Rune |
|
|
Der burde jo være et marked for den i Danmark, med alle de nyrige danskere der har lidt friværdi, der skal omsættes.  Men der kan være tekniske årsager til at man har valgt at stoppe produktionen. Det kan også være at man har noget andet på vej. Hvis den er stabil med elektrostater, så er den jo fin til de nye Martin Logans, som har indbygget effekttrin til bassen. Her bør det ikke være et problem. Andre højttalerproducenter har også modeller med indbygget basforstærker, så måske de burde overveje at relanchere den model. Det kan måske også være den lave kvalitet i udgivelserne, der ødelægger markedet for hardwareproducenterne ? Hvorfor købe en dyr forstærker, hvis musikken er en gang digital klipning, og overdreven kompression ? __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
tunghør Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1430
|
| Sendt: 01 Januar 2007 kl. 21:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hurtig: Godt sagt - er helt enig!
S.R
|
| Til top |
|
| |
Fiddoo Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2005 Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline Indlæg: 838
|
| Sendt: 01 Januar 2007 kl. 23:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan da nævne at jeg har en 25 år gammel Luxman t-50A tuner. Har stadig til gode at høre en tuner som slår den lydmæssigt. Har lige fået en frisk pære til skalaen, så den spiller forhåbentligt 25 år til
__________________ Mvh. Frank K.
|
| Til top |
|
| |
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|