| Forfatter |
|
Martin_Kbh Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Juni 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1203
|
| Sendt: 03 Januar 2007 kl. 23:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
tubefreak Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger!
Bruger siden: 31 Maj 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 673
|
| Sendt: 03 Januar 2007 kl. 23:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad mener du ? på Spark TRI88 det er ca 37000 Kr.
|
| Til top |
|
| |
tubefreak Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger!
Bruger siden: 31 Maj 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 673
|
| Sendt: 03 Januar 2007 kl. 23:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
De har åbenbart fjernet deres prisliste men den koster ca. 37000 vejledende.
|
| Til top |
|
| |
Mikke Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 498
|
| Sendt: 03 Januar 2007 kl. 23:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
F.Christians skrev:
|
Mikke skriver at han har haft en Futterman (bläret), men den er vist "kun" på 12 watt, eller hva´?
Og så foreslår han en hel rövfuld af (udmärkede) vesterlandske rör-forstärkere med mindst 50 watt, og gerne meget mere! 
Nu har jeg kun hört 15-20 rör-forstärkere, men triode er ultra-lineär og push-pull langt overlegent. Ja, synes jeg altså.
Joh; så er forvrängningen langt höjere, grebet om frekvens-yderenderne lig nul (nah; nästen), men lyden... 
Förstegangs-rörbrugere bör köbe österlandsk eller brugt vesterlandsk, så er det ikke så dyrt at fortryde!
|
|
|
Det er da blær! Det var bare ikke mig der havde samlet den men nogle dygtige fyre fra DTH (Åh nej - undskyld - det hedder DTU...) 
Den var rigtig god til ESL-63 som jeg havde de år.
Siden har højttalerne skiftet navn (og effektkrav) så nu retfærdiggøres de 2 x 100 eller 2 x 200 W
|
| Til top |
|
| |
F.Christians Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 4023
|
| Sendt: 04 Januar 2007 kl. 02:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Martin-KBH; jo klart. Hvis man har 40 "hifi-kroner", så skal man selvfølgelig gå efter det sublime!
(Med "bare" 700+ timers NOS-rørs "ekspertice", skal jeg IKKE gøre mig til rør-guru, OVERHOVEDET IKKE) 
Har man købt det nye High-Fidelity (altså det danske), så er der en test af en 10.000kr´s kineser. (Cayin og noget med 60) Den kan både køre triode og ultra-lineær, og der gøres en del ud af at forklare forskellene. Køb det! (Nå, men så lån det på biblioteket) 
Mikke: Angående Futterman; dem hørte jeg hos en arbejdskammerat i sommeren 1986 (joh, jeg husker det tydeligt) og så endda med hornhøjttalere. Der er kun eet at sige; sådan nogle skal jeg også have, når jeg bliver voksen. Jeg er vist snart klar!? 
Til nybegyndere: En rør-watt er laaangt kraftigere end en transistor-watt (rent subjektivt), og da især hvis vi taler om klasse A-drift. Forvrængninger op imod 1%, ja sågar 5%: Vær ikke bange; rørforvrængning er af ørevenlig natur, man lægger simpelthen ikke mærke til det.
Min 13 watt´er når kun de 13 watt med rundt 5%´s forvrængning (ifølge rør-fabrikanternes måledataer), men det typiske effektbehov ved rundt 100 dB´s musiklytning (i peak) er bare et sted imellem 10-50% af de 13 watt, og her er forvrængningen aldeles uhørbar!
Note: Jeg har hørt den dersens McIntosh 275 med et sæt Pro-Ac D15(?). Den spillede SQ pænt højt i et mindst 100 kvm stort lokale. VU-metrene bevægede sig typisk imellem 2 og 20 watt, med peaks måske halvvejs mod næste segment (200 watt). Den har rigeligt kraftoverskud, rigeligt!
Er den ikke på tilbud hos KT-radio, Odense? Joh, det tror jeg!
|
| Til top |
|
| |
rattanhuset Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 4050
|
| Sendt: 04 Januar 2007 kl. 05:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Milu skrev:
copman skrev:
| AYON, Copland, Lua (tysk) mv. Her mener jeg man heller ikke går galt i byen, nåja, så er der AudioAero.... |
|
|
Enig, Ayon ser meget spændende ud! Men Lua har jeg hørt en del tyskere være utilfreds over...
Mvh. |
|
|
Vender lige tilbage til dit indlæg her... Har selv forhørt mig lidt om Lua, men så skal man jo have mere end lomme ulden op af lommen efter hvad jeg kan forstå på den danske impotør og jeg har endnu ikke kunne finde nogen test af den. selvom den så vidt jeg kan se på deres hjemmeside, skulle være fra 05...underligt 
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 113
|
| Sendt: 04 Januar 2007 kl. 08:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Al Bundy skrev:
|
De mest populære effektør er vel 6550, KT88, 300B ...
|
|
|
EL34, KT66 og EL84 er også populære rør.
|
| Til top |
|
| |
Frihed89 Forum Bruger

Bruger siden: 03 April 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 32
|
| Sendt: 04 Januar 2007 kl. 10:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er meget bekendt med Rogue Cronus (også Manley Stingray) som er to af de bedste integreret forstærkere til en rørenyebegeynder. Men prøv at købe dem i USA, frodi dolleren er så lav eller prut med prisen med de danske forhandlere. Cronus har en indgangs transformater der er meget nemt at konvertere til 230 V (ved ikke on Manley - ring til dem). Ungå de kinisiske der ikke har distributor i DK. Jolida, Cayin, Cary er fint, men rester lider af dårlige udgangs transformatere.
|
| Til top |
|
| |
fredmarantz Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2440
|
| Sendt: 04 Januar 2007 kl. 11:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
F.Christians skrev:
|
Martin-KBH; jo klart. Hvis man har 40 "hifi-kroner", så skal man selvfølgelig gå efter det sublime!
(Med "bare" 700+ timers NOS-rørs "ekspertice", skal jeg IKKE gøre mig til rør-guru, OVERHOVEDET IKKE) 
Har man købt det nye High-Fidelity (altså det danske), så er der en test af en 10.000kr´s kineser. (Cayin og noget med 60) Den kan både køre triode og ultra-lineær, og der gøres en del ud af at forklare forskellene. Køb det! (Nå, men så lån det på biblioteket) 
Mikke: Angående Futterman; dem hørte jeg hos en arbejdskammerat i sommeren 1986 (joh, jeg husker det tydeligt) og så endda med hornhøjttalere. Der er kun eet at sige; sådan nogle skal jeg også have, når jeg bliver voksen. Jeg er vist snart klar!? 
Til nybegyndere: En rør-watt er laaangt kraftigere end en transistor-watt (rent subjektivt), og da især hvis vi taler om klasse A-drift. Forvrængninger op imod 1%, ja sågar 5%: Vær ikke bange; rørforvrængning er af ørevenlig natur, man lægger simpelthen ikke mærke til det.
Min 13 watt´er når kun de 13 watt med rundt 5%´s forvrængning (ifølge rør-fabrikanternes måledataer), men det typiske effektbehov ved rundt 100 dB´s musiklytning (i peak) er bare et sted imellem 10-50% af de 13 watt, og her er forvrængningen aldeles uhørbar!
Note: Jeg har hørt den dersens McIntosh 275 med et sæt Pro-Ac D15(?). Den spillede SQ pænt højt i et mindst 100 kvm stort lokale. VU-metrene bevægede sig typisk imellem 2 og 20 watt, med peaks måske halvvejs mod næste segment (200 watt). Den har rigeligt kraftoverskud, rigeligt!
Er den ikke på tilbud hos KT-radio, Odense? Joh, det tror jeg!
|
|
|
Jamen hvis der nu alligevel er pænt med økonomi til at købe en rørforstærker - evt. een med lidt reserver at gøre godt med, så kan jeg da kun anbefale den tidligere omtalte McIntosh topmodel Mc275. Den er tung - bygget som en tank - imponerende og lyder utrolig dejligt. Havde lejlighed til at have en sådan (reissue) stående i et par uger og spille på mit eget set-up, som bl.a. bestod af to JBL-monitorer (93dB) og en Rørpreamp (Marantz 7). Jeg vil da påstå, at det i mine ører er svært overhovedet at overgå dette monstrum - og så er det en alle tiders klassiker.
Vedr. bemærkningen om VU-metrene . . . på en Mc275????? Taler vi om det samme...eller
venligst
Freddy
|
| Til top |
|
| |
Raincoat Forum Bruger

Bruger siden: 26 November 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 140
|
| Sendt: 04 Januar 2007 kl. 11:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm...
Hvis jeg har forstået det ret, så skal der både anskaffes højttalere og forstærker. Så er det jeg tænker, at uanset hvor lækrer sådan nogen rør bæster er, så er det absolut mest avgørende for den lyd der opnåes, højttaleren. Derfor er det altid godt at starte med at vælge den og derefter at finde en forstærker der giver et fornuftiget match.
En anden ting. Pas endelig på med at fokusere på det ultimative- det findes nemlig ikke. Det det drejer sig om er at finde det der passer til ens behov/ smag.
Den bedste start på at finde en løsning, vil nok være at høre nogle foreskelige rør setups, og så stole på din egen dømmekraft. Der ud over er det yderst fornuftigt at forholde sig til dtiftsomkostninger og evt opgraderings muligheder.
rør er godt!
|
| Til top |
|
| |
Milu Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4128
|
| Sendt: 04 Januar 2007 kl. 13:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
F.Christians skrev:
Note: Jeg har hørt den dersens McIntosh 275 med et sæt Pro-Ac D15(?). Den spillede SQ pænt højt i et mindst 100 kvm stort lokale. VU-metrene bevægede sig typisk imellem 2 og 20 watt, med peaks måske halvvejs mod næste segment (200 watt). Den har rigeligt kraftoverskud, rigeligt! |
|
|
Der tager du fejl.
1) Den har ingen VU metre, medmindre der var brugt en af deres forforstærkere.
2) Den har bestemt ikke 200 watt, 2 x 75 watt.
3) Og nej, en McIntosh transistorforstærker bliver aldrig kraftig, med mindre du bevæger dig over 600 modellen. Deres rør grej er naturligvis en anden sag.
Mvh.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 04 Januar 2007 kl. 21:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 05 Januar 2007 kl. 01:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sorry ; det var vist en sammenrodning af to udstillinger med McIntosh?!
Den jeg hørte med Pro-Ac D15(?) var IKKE en rørforstærker. Det gik vist lidt hurtigt!
http://www.mcintoshlabs.com/mcprod/shopdisplayproducts.asp?h id=1&id=17&cat=Integrated+Amplifiers (for mange udstillinger?)
Men MC275 kunne man 10hver10fald høre i Kjøvenhavn på sidste års hifi-udstilling (og vist nok også i Odense)
Martin-KBH; det betyder bare, at de 75 watt nåes med en forvrængning på under 0,5%, underordnet om det er i en 4, 8 eller 16 ohms belastning. Den yder nok mere i 16 ohm?!
|
| Til top |
|
| |
Milu Udelukket fra forum

|
| Sendt: 05 Januar 2007 kl. 02:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
F.Christians skrev:
Sorry ; det var vist en sammenrodning af to udstillinger med McIntosh?!
Den jeg hørte med Pro-Ac D15(?) var IKKE en rørforstærker. Det gik vist lidt hurtigt!
http://www.mcintoshlabs.com/mcprod/shopdisplayproducts.asp?h id=1&id=17&cat=Integrated+Amplifiers (for mange udstillinger?)
Men MC275 kunne man 10hver10fald høre i Kjøvenhavn på sidste års hifi-udstilling (og vist nok også i Odense)
Martin-KBH; det betyder bare, at de 75 watt nåes med en forvrængning på under 0,5%, underordnet om det er i en 4, 8 eller 16 ohms belastning. Den yder nok mere i 16 ohm?! |
|
|
Det var vist en MA6900 du hørte så. Den har jeg haft!  Men kræfter? Nej ikke det der ligner... Den kunne gå død på et par Snell EII  200 watt? Aldrig i livet, det må være en regnefejl fra Mc side!
Men dens sound var nu lækker nok.
Men men men, jeg tror grunden til det er deres sikkerhedskredsløb og deres holden fast ved det meget lave forvrængnings tal, på deres transistor udstyr forståes. Den måler det signal der kommer ind med det den skubber ud til højttaleren, begynder det at fravige indgangssignalet begynder den at skrue ned for output, det ses ved at der begynder at lyse et par røde dioder.
Om der findes et tilsvarende kredsløb i MC275 der sørger for den lave forvrængning, ved jeg ikke.
Mvh.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 05 Januar 2007 kl. 02:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nåh; men det lød nu pænt potent med disse Pro-Ac´er, SQ-da! 
|
| Til top |
|
| |
Milu Udelukket fra forum

|
| Sendt: 05 Januar 2007 kl. 02:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
F.Christians skrev:
Nåh; men det lød nu pænt potent med disse Pro-Ac´er, SQ-da!  |
|
|
Sagtens! Der er sikkert en anden synergi med Pro-Ac'erne...
Mvh.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 06 Januar 2007 kl. 23:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Dr. Lyd Lukket konto

Abitz Audio. Lukket efter eget ønske.
Bruger siden: 15 Januar 2006 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 905
|
| Sendt: 07 Januar 2007 kl. 00:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg afprøver nedenstående rørbamse Amplifon WL 25, 2 x 28 w og kan kun berette om excellent god lyd til 10.000 kr...ingen støj eller andre udnoder. Har autobias.

....men denne har jeg købt og kommer til at stå hos mig et lang stykke tid. Amplifon WL 60, 2 x 60 w:

[billedestørrelse rettet af Zorglub! ]
Jeg er imponeret over hvor godt rør lyder, især til prisen.
|
| Til top |
|
| |
copman Forum Bruger

Bruger siden: 23 Januar 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 518
|
| Sendt: 07 Januar 2007 kl. 03:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan den drive dine ML Vantage (lave impedanser)???
Tillykke forresten....går selv med tanke om WT-40 + et sæt Hørning Agathon...mums!!
|
| Til top |
|
| |
Dr. Lyd Lukket konto

Abitz Audio. Lukket efter eget ønske.
Bruger siden: 15 Januar 2006 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 905
|
| Sendt: 07 Januar 2007 kl. 10:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
copman skrev:
|
Kan den drive dine ML Vantage (lave impedanser)??? Det går forbavsende godt med WL 25 med et rimeligt godt smæld i bassen og et utroligt godt soundstage og en dybde der er en anelse bedre end min gamle kombination. Men er lidt kræsen hvad angår indspilningskvalitet. Kan være at den er lige lille nok og håber derfor at WL 60 går bedre. Ifølge fabrikanten og importøren skulle WL 60 netop være god til at trække lave impedanser. Det kan være at netop denne kombination med mine Martin Logan Vantage bliver smuk. Ellers er der kun WT 40 tilbage og den lyder godt her, men er lige lovlig "hot".....klasse A.
Tillykke forresten....går selv med tanke om WT-40 + et sæt Hørning Agathon...mums!! Åh tak. WT 40 har jeg også prøvet.....den er fed. |
|
|
|
| Til top |
|
| |