Forfatter |
|
king Udelukket fra forum

Montør i Fona - 3/3 advarsler
Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 3082
|
Sendt: 04 Januar 2007 kl. 07:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
mr highend skrev:
Hej igen!
Ja jeg var lidt hurtig, da jeg ville sætte et billede i af min lille ny - AQVOX Phono 2cl - jeg kunne ikke oploade det, idet billedet var for stort.
Som sagt, så kører den 100% balanceret fra pick-up og til højttalere. Det er den første gang jeg har hørt dette - sikke en opgradering.
Er der andre der har hørt, prøvet eller læst om dette?? Hvilke mærker ?? m.m.
|
|
|
Har du fået lavet det foto mindre nu - det kan da ikke tage 8 timer 
|
Til top |
|
|
mr highend Forum Bruger

Bruger siden: 23 November 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 449
|
Sendt: 04 Januar 2007 kl. 13:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej King og co.
Ja 8 timer kan der sagtens gå med musik - specielt med LP´er - Jeg gjorde ikke rigtigt noget ved billedet - hifi er jo andet end billeder, så derfor istedet denne henvisning
AQVOX.de
og tak for det.
Lige nu er jeg lige blevet færdige med en ny forbindelse til tonearmen - Mørch sølvkabel med XLR i den ene ende og tonarmsstik i den anden - det skulle jo gerne være 100% balanceret . Så nu kan jeg køre med mit balancerede Madrigal cz-gel ind til forforstærkeren. Glæder mig til at høre forskellen. __________________ vh Mr. High End
|
Til top |
|
|
jkjaers Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2357
|
Sendt: 04 Januar 2007 kl. 14:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
J eg spiller på en (indtil videre) lånt Rotel Michi RHQ 10 som jeg faktisk er ret godt tilfreds med. Det største minus jeg kan komme i tanke om er udseendet - der er ikke meget grej den lige passer til, men den lyder sgu fedt

Arkivbillede - "min" er nr. to fra oven
__________________ Venlig hilsen Jesper
"Er du i tvivl? Så gear ned og giv gas"
|
Til top |
|
|
KBAndersen Forum Bruger

Bruger siden: 17 April 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1100
|
Sendt: 04 Januar 2007 kl. 14:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa
Jamen jeg har denne her: RIAA Creek OBH-18 med denne strømforsyning OBH-2

__________________ Mvh
Kenneth
|
Til top |
|
|
keyvan Forum Bruger

Bruger siden: 11 Maj 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1513
|
Sendt: 04 Januar 2007 kl. 15:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
kennethjensen Udelukket fra forum

Branchemedlem Audioheaven
Bruger siden: 10 Oktober 2004 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2146
|
Sendt: 04 Januar 2007 kl. 16:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spiller på Thorhauge MM Riaa. Den erstattet min audio note m2 phono, som koster det 4-5 dobbelte, også formår den og spille mere levende og mere med på beat´et Kan varmt anbefales...

__________________ Kenneth
|
Til top |
|
|
Brian7500 Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2005 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 4086
|
Sendt: 04 Januar 2007 kl. 17:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Milu skrev:
Graaf GM 70
Den er jeg yderst tilfreds med, min lille sorte Ferrari!
Men jeg ville MEGET gerne eje denne engang i fremtiden:
Aesthetix Io, rygtet skulle sige at den er suveræn.
Mvh. |
|
|
Jeps. Og så kan den opgraderes med ikke en, men to eksterne PSU. En til hver kanal. Koster vist heller ikkke meget mere end 85k __________________ Med venlig hilsen,
Brian7500
|
Til top |
|
|
Brian7500 Forum Bruger

|
Sendt: 04 Januar 2007 kl. 17:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
king skrev:
don dario skrev:
Der kommer billeder af min nye riaa imorgen:-)
En holfi Battriaa, uha jeg glæder mig  |
|
|
Hejsa Dario..... 
Nu får du jo snart en konge riaa - det skal jeg sku over og høre 
PS. har du drømt om røven i nat hehehehe
|
|
|
Vil vi vide noget om HVIS røv der her er tale om  __________________ Med venlig hilsen,
Brian7500
|
Til top |
|
|
don dario Forum Bruger

Bruger siden: 19 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2317
|
Sendt: 04 Januar 2007 kl. 17:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
king skrev:
don dario skrev:
Der kommer billeder af min nye riaa imorgen:-) En holfi Battriaa, uha jeg glæder mig  |
|
|
Hejsa Dario..... 
Nu får du jo snart en konge riaa - det skal jeg sku over og høre 
PS. har du drømt om røven i nat hehehehe |
|
|
Ja det må du nok have lav at sige!!! den riaa... puha den spiller godt!!
bassen er blevet lidt mere "luftig" og både bredden og dybten har ændret sig markant.. er helt benovet over hvordan den nu kæler for min diskant!! og mellem tone er meget mere fremme!!!
så det er bare lækkert!!
Kom snart og hør den.-)
|
Til top |
|
|
don dario Forum Bruger

Bruger siden: 19 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2317
|
Sendt: 04 Januar 2007 kl. 17:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
eneste minus er nu at jeg ska jeg bare skrue mega højt op førend den havde samme nivau som før!!! selvom jeg skruer helt op så er det ikke vildt højt!!!
Forstår ikke helt hvorfor der er så stor forskel på Battriaa og Ellipse??
Nogen der kan hjælpe??
Kører lige pt. med en dyna 10*5 mc high output så den kører over mm delen
|
Til top |
|
|
znefi Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2005 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 492
|
Sendt: 04 Januar 2007 kl. 17:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
her hjemme står en Trichord Research - Dino

men ville nu gerne ha en Tom Evans - The Micro Groove

|
Til top |
|
|
king Udelukket fra forum

|
Sendt: 04 Januar 2007 kl. 17:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Brian7500 Forum Bruger

|
Sendt: 04 Januar 2007 kl. 18:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Uha.
Det der kan blive dyrt king. Men det ved du vel __________________ Med venlig hilsen,
Brian7500
|
Til top |
|
|
mr highend Forum Bruger

|
Sendt: 05 Januar 2007 kl. 00:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen!
Super riiaer alle sammen, men hvori består forskellen - er der nogen der har nogle sammenligninger????
Hvad med rør kontra transistor??
Hvad med rca/rca i forhold til balanceret kobling?
Er der nogen herinde der kan fortælle om fordele og ulemper??? Hvad med udviklingen på denne front.
Jeg troede ellers jeg havde hørt en masse (ML, Tricord, Thorens Restek, Electrocompaniet, Clearaudio m.m.) indtil jeg i mit eget anlæg fik præsenteret denne lille AQVOX Phono 2cl. Den er billigere end meget af det jeg har hørt tidligere - kører balanceret (men kan også køre ubalanceret med et hav af indstillingsmuligheder) -- utroligt!
Hvad sker der? Hvem kan fortælle mig i hvilken retning man skal gå?? __________________ vh Mr. High End
|
Til top |
|
|
kennethjensen Udelukket fra forum

Branchemedlem Audioheaven
Bruger siden: 10 Oktober 2004 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2146
|
Sendt: 05 Januar 2007 kl. 00:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
mr highend skrev:
Hej igen!
Super riiaer alle sammen, men hvori består forskellen - er der nogen der har nogle sammenligninger????
Hvad med rør kontra transistor??
Hvad med rca/rca i forhold til balanceret kobling?
Er der nogen herinde der kan fortælle om fordele og ulemper??? Hvad med udviklingen på denne front.
Jeg troede ellers jeg havde hørt en masse (ML, Tricord, Thorens Restek, Electrocompaniet, Clearaudio m.m.) indtil jeg i mit eget anlæg fik præsenteret denne lille AQVOX Phono 2cl. Den er billigere end meget af det jeg har hørt tidligere - kører balanceret (men kan også køre ubalanceret med et hav af indstillingsmuligheder) -- utroligt!
Hvad sker der? Hvem kan fortælle mig i hvilken retning man skal gå??
|
|
|
Jeg har også selv været hele møllen igennem, lige fra billige riaa´er til 1500 og til riaa´er i 20-30kilos klassen. Både med og uden rør, men fandt thorhauge bedst. Og til sølle 4600kr får man en virklig vellydende rør riaa, som formår og spille musik med stort M!!! Rør synes jeg passer absolut bedst til vinylformidlingen  __________________ Kenneth
|
Til top |
|
|
mr highend Forum Bruger

|
Sendt: 05 Januar 2007 kl. 00:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej kennethjensen
Ja der er mange der ønsker rør til Lp-plader - det kan jeg godt forså, idet jeg har et lille anlæg med røreffekt, men med transistorriia - super lyd med megen nærvær.
Dog vil jeg sige, at jeg på mit transisoranlæg får dynamik for pengene + en masse detaljer og rum, som det andet anlæg ikke kan.
Desuden har jeg hørt, at man ikke altid slipper heldigt fra MC pick upper og rørriiaer - er det rigtigt?
Så vil det ikke være rigtigt at spille på rør og med transisor-riia? __________________ vh Mr. High End
|
Til top |
|
|
Milu Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4128
|
Sendt: 05 Januar 2007 kl. 02:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
mr highend skrev:
Hej <SPAN =bold>kennethjensen</SPAN>
Ja der er mange der ønsker rør til Lp-plader - det kan jeg godt forså, idet jeg har et lille anlæg med røreffekt, men med transistorriia - super lyd med megen nærvær.
Dog vil jeg sige, at jeg på mit transisoranlæg får dynamik for pengene + en masse detaljer og rum, som det andet anlæg ikke kan.
Desuden har jeg hørt, at man ikke altid slipper heldigt fra MC pick upper og rørriiaer - er det rigtigt?
Så vil det ikke være rigtigt at spille på rør og med transisor-riia? |
|
|
Ja og nej.
Rør riaa er umulig at bygge til MC med meget lav udgang. Forstærkningen er vist mulig, men vil støje for meget. Min egen kan modtage 0.5 mV som det laveste, men det er ikke optimalt. Det løser de fleste producenter med at indbygge en step-up trafo. Så hvis man har en rør riaa der kun kan modtage MM så tilføjer man en step-up og er stadig "in heaven".
Om det er mere "rigtigt" at spille på rør med en trans-riaa, det synes jeg egentlig ikke. Rør kan levere en spilleglæde og glød (høhø) der er meget svær at få ved transer udstyr, ja jeg har i hvertfald ikke hørt det endnu.
Og med det rigtige udstyr får du lige så meget dynamik/detaljer over rør udstyr (der er så forskellige veje at gå) og ikke mindst, deres store force, rum/dybde og mellemtone klangen.
Omvendt har jeg hørt, at den AQVOX Phono 2cl godt kan være lidt kølig i klangen, det kan måske ophæve den lidt for varme rør lyd der kan være over nogle rør systemer. En slags symbiose?
Mvh.
|
Til top |
|
|
krenzler Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 5449
|
Sendt: 05 Januar 2007 kl. 05:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
don dario skrev:
eneste minus er nu at jeg ska jeg bare skrue mega højt op førend den havde samme nivau som før!!! selvom jeg skruer helt op så er det ikke vildt højt!!!
Forstår ikke helt hvorfor der er så stor forskel på Battriaa og Ellipse??
Nogen der kan hjælpe??
Kører lige pt. med en dyna 10*5 mc high output så den kører over mm delen |
|
|
Jeg fandt denne side med masser af info om Battriaa. Der står bl.a.
"high output moving coil cartridges having i.e. 2mV output and 150 Ohms internal impedance sounds better when they are handled by the MC stage rather than the MM stage of the Battriaa."
10x5 har et output på ca. 2.5mV og en intern impedans på 150 ohm.
Battriaa'en har 4 indstillingsmuligheder på MC siden:
MC ( 5 Ohms cartridge impedance) : 74 dB gain
MC (10 Ohms .....) : 68 dB gain
MC (20 Ohms .....) : 62 dB gain
MC (40 Ohms .....) : 56 dB gain
Prøv den MC indstilling med lavest gain (56 dB) og se/hør om lyden bliver højere. Ellers kan du jo øge gain ét trin ad gangen. P.g.a Battriaa's "current amplification" er jeg noget i tvivl om hvor meget gain du skal bruge til din 10x5 (se eksempel nedenfor).
Desuden står der:
"The gain in the Battriaa is very much dependent on the individual cartridge because of the current amplification. As such two cartridges with very different output in mV can have opposite gain when handled by the Battriaa.
If you compare the clearaudio with 0.7 mV with an Ortofon Rohmann with only 0.25 mV output, then the final output from the Ortofon cartridge is much much higher as the internal impedance of the Ortofon is only 5 Ohms versus 50 Ohms for the Clearaudio.
Clearaudio: 0.7 mV / 50 Ohms = 14 uA
Ortofon: 0.25mV / 5 Ohms = 50 uA
As such output from the Ortofon is 10 dB higher than the Clearaudio!
When you play the Ortofon Rohmann, then you should set the gain in the Battriaa at minus 10dB and the Clearaudio at max gain.
In general the Battriaa supports cartridges with low internal impedance the best.
Low internal impedance equals low moving mass on the coil and as such you can have higher sound quality with low impedance cartridges.
Audio Note Cartridges offers only 0.05 mV output, but also only 1 Ohm internal impedance. As such output current is 50 uA, which again is 10 dB higher than the Clearaudio cartridge!
By traditional amplification of voltage the Clearaudio is 23 dB higher output than Audio Note.
Then why is the Battriaa operating with current amplification? The small signal bipolar transistor by nature operates as a current amplification device and as such you have the most linear and noise free amplification ever possible - and of course the best sound quality ever possible."
Husk: "When the batteries turn old, they gradually loose their good abilities. Consequently HOLFI recommends a battery change every 5 - 8 years."  Hvor gamle er de nu?
|
Til top |
|
|
king Udelukket fra forum

|
Sendt: 05 Januar 2007 kl. 06:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er lige ved at lave en lille test - med EAR 324 Phono Pre Amplifiers !
|
Til top |
|
|
kyhn Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3396
|
Sendt: 05 Januar 2007 kl. 08:41 | IP-adresse registreret
|
|
|