Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. maj 2025 | 18:21   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
Emne Emne: Vis mig din Riia! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 8
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Den Blå Fisk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 December 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 05 Januar 2007 kl. 08:47 | IP-adresse registreret  

I al beskedenhed Rotel RQ 970BX. God til prisen, synes jeg, men lidt for anonymt og intetsigende design til at fortjene, at få et billede med her.

Mvh Fisken

Til top Vis Den Blå Fisk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Den Blå Fisk

mr highend
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 November 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 05 Januar 2007 kl. 09:15 | IP-adresse registreret  

Milu skrev:
mr highend skrev:

Hej <SPAN =bold>kennethjensen</SPAN>

Ja der er mange der ønsker rør til Lp-plader - det kan jeg godt forså, idet jeg har et lille anlæg med røreffekt, men med transistorriia - super lyd med megen nærvær.

Dog vil jeg sige, at jeg på mit transisoranlæg får dynamik for pengene + en masse detaljer og rum, som det andet anlæg ikke kan.

Desuden har jeg hørt, at man ikke altid slipper heldigt fra MC pick upper og rørriiaer - er det rigtigt?

Så vil det ikke være rigtigt at spille på rør og med transisor-riia?

Ja og nej.
Rør riaa er umulig at bygge til MC med meget lav udgang. Forstærkningen er vist mulig, men vil støje for meget. Min egen kan modtage 0.5 mV som det laveste, men det er ikke optimalt. Det løser de fleste producenter med at indbygge en step-up trafo. Så hvis man har en rør riaa der kun kan modtage MM så tilføjer man en step-up og er stadig "in heaven".

Er det ikke lidt synd at skulle have det hele dobbelt - rørriia og step-up + ekstra kabel - det må give tab eller støj. Ikke fordi jeg har nogen teoretisk forklaring, men .... Jeg lytter bare. Og er der sus, støj og "Radio-Moskva", så kan det ikke være godt.

Om det er mere "rigtigt" at spille på rør med en trans-riaa, det synes jeg egentlig ikke. Rør kan levere en spilleglæde og glød (høhø) der er meget svær at få ved transer udstyr, ja jeg har i hvertfald ikke hørt det endnu.

Ja, ja - så må du komme forbi. Jeg har både et lille røranlæg og et transistoranlæg - foretrækker transistoranlæggets præcition og dynamik, men spiller også gladeligt på rør når jeg bare skal slappe af uden at være kritisk over for kildematerialet.

Og med det rigtige udstyr får du lige så meget dynamik/detaljer over rør udstyr (der er så forskellige veje at gå) og ikke mindst, deres store force, rum/dybde og mellemtone klangen.
Omvendt har jeg hørt, at den AQVOX Phono 2cl godt kan være lidt kølig i klangen, det kan måske ophæve den lidt for varme rør lyd der kan være over nogle rør systemer. En slags symbiose?

Ja der er mange der har hørt/læst, hvordan det lyder - men i den påstand er jeg helt uenig. Hos mig giver den balanceringen fra start til slut en afslappethed og en detalje som jeg ikke har hørt før. Men det er kun ud fra det jeg har hørt med mine egne øre - ikke noget jeg har hørt andre fortælle. Vi er jo ofte forhåndsindtaget med forskellige ting. Så det rigtige ord for en balanceret riia i et balanceret system må vel være som du skriver symbiose.

Mvh.

Brian7500
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2005
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 05 Januar 2007 kl. 09:21 | IP-adresse registreret  

kyhn skrev:

Denon HA-500

En sjælden sag på disse kanter

Brian7500

Til top Vis Brian7500's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brian7500

Præsten
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004
Sendt: 05 Januar 2007 kl. 09:27 | IP-adresse registreret  

don dario skrev:
eneste minus er nu at jeg ska jeg bare skrue mega højt op førend den havde samme nivau som før!!! selvom jeg skruer helt op så er det ikke vildt højt!!!

Forstår ikke helt hvorfor der er så stor forskel på Battriaa og Ellipse??

Nogen der kan hjælpe??

Kører lige pt. med en dyna 10*5 mc high output så den kører over mm delen

Hej Don. Jeg har også en Dynavector 10X5 sat til min Pre NB1 med indbygget Battriaa. Jeg har nu ikke problemer med at spille højt fra pladespilleren, synes jeg. Men måske er gain'et tilpasset en NB1?

EDIT: Min forforstærker står til MM-forstærkning, så det er sikkert derfor. I følge artiklen http://www.audiobanter.com/showthread.php?t=30503 bruger BATTRIAA (som alle Holfi's topmodeller) strømforstærkning. I artiklen nævnes det, at en 0.25mV Ortofon har større gain i en BATTRIAA end en 0.7mV ClearAudio pickup, pga deres interne impedans:

Clearaudio: 0.7 mV / 50 Ohms = 14 uA
Ortofon: 0.25mV / 5 Ohms = 50 uA

10X5 har et output på 2.5mV og impedans på 150 Ohm (http://www.dynavector.com/products/cart/e_10x5.html)
Det giver altså: 2.5mV / 150 Ohm = 16.67 uA, altså ca det samme som Clearaudio'en ovenfor.

I følge artiklen bør Clearaudio'en sættes til max gain i Holfi'en. Har du prøvet det? evt kan du stille den om til MM.

/Præsten

Undervands-Rugby
Præstens OB1
Til top Vis Præsten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Præsten

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 05 Januar 2007 kl. 09:34 | IP-adresse registreret  

Brian7500 skrev:
kyhn skrev:

Denon HA-500

En sjælden sag på disse kanter

ja, men ret hæderlig selv om den har et par år på bagen
Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 05 Januar 2007 kl. 11:47 | IP-adresse registreret  

Præsten skrev:

don dario skrev:
eneste minus er nu at jeg ska jeg bare skrue mega højt op førend den havde samme nivau som før!!! selvom jeg skruer helt op så er det ikke vildt højt!!! Forstår ikke helt hvorfor der er så stor forskel på Battriaa og Ellipse?? Nogen der kan hjælpe?? Kører lige pt. med en dyna 10*5 mc high output så den kører over mm delen

Hej Don. Jeg har også en Dynavector 10X5 sat til min Pre NB1 med indbygget Battriaa. Jeg har nu ikke problemer med at spille højt fra pladespilleren, synes jeg. Men måske er gain'et tilpasset en NB1?

EDIT: Min forforstærker står til MM-forstærkning, så det er sikkert derfor. I følge artiklen http://www.audiobanter.com/showthread.php?t=30503 bruger BATTRIAA (som alle Holfi's topmodeller) strømforstærkning. I artiklen nævnes det, at en 0.25mV Ortofon har større gain i en BATTRIAA end en 0.7mV ClearAudio pickup, pga deres interne impedans:

Clearaudio: 0.7 mV / 50 Ohms = 14 uAOrtofon: 0.25mV / 5 Ohms = 50 uA10X5 har et output på 2.5mV og impedans på 150 Ohm (http://www.dynavector.com/products/cart/e_10x5.html)Det giver altså: 2.5mV / 150 Ohm = 16.67 uA, altså ca det samme som Clearaudio'en ovenfor.

I følge artiklen bør Clearaudio'en sættes til max gain i Holfi'en. Har du prøvet det? evt kan du stille den om til MM.

/Præsten

Hej præst.

Jamen den kører nu over mm delen da den jo er high output... og der på mm delen kan den ikke gaines kun ved mc delen!!

Kan jeg godt kører med en high output pu på mc delen??

Tak for din hjælp:-)
Til top Vis don dario's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af don dario

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 05 Januar 2007 kl. 12:03 | IP-adresse registreret  

mr highend skrev:
Milu skrev:
mr highend skrev:

Hej <SPAN =bold>kennethjensen</SPAN>

Ja der er mange der ønsker rør til Lp-plader - det kan jeg godt forså, idet jeg har et lille anlæg med røreffekt, men med transistorriia - super lyd med megen nærvær.

Dog vil jeg sige, at jeg på mit transisoranlæg får dynamik for pengene + en masse detaljer og rum, som det andet anlæg ikke kan.

Desuden har jeg hørt, at man ikke altid slipper heldigt fra MC pick upper og rørriiaer - er det rigtigt?

Så vil det ikke være rigtigt at spille på rør og med transisor-riia?

Ja og nej. Rør riaa er umulig at bygge til MC med meget lav udgang. Forstærkningen er vist mulig, men vil støje for meget. Min egen kan modtage 0.5 mV som det laveste, men det er ikke optimalt. Det løser de fleste producenter med at indbygge en step-up trafo. Så hvis man har en rør riaa der kun kan modtage MM så tilføjer man en step-up og er stadig "in heaven".

Er det ikke lidt synd at skulle have det hele dobbelt - rørriia og step-up + ekstra kabel - det må give tab eller støj. Ikke fordi jeg har nogen teoretisk forklaring, men .... Jeg lytter bare. Og er der sus, støj og "Radio-Moskva", så kan det ikke være godt.

Om det er mere "rigtigt" at spille på rør med en trans-riaa, det synes jeg egentlig ikke. Rør kan levere en spilleglæde og glød (høhø) der er meget svær at få ved transer udstyr, ja jeg har i hvertfald ikke hørt det endnu.

Ja, ja - så må du komme forbi. Jeg har både et lille røranlæg og et transistoranlæg - foretrækker transistoranlæggets præcition og dynamik, men spiller også gladeligt på rør når jeg bare skal slappe af uden at være kritisk over for kildematerialet.

Og med det rigtige udstyr får du lige så meget dynamik/detaljer over rør udstyr (der er så forskellige veje at gå) og ikke mindst, deres store force, rum/dybde og mellemtone klangen. Omvendt har jeg hørt, at den AQVOX Phono 2cl godt kan være lidt kølig i klangen, det kan måske ophæve den lidt for varme rør lyd der kan være over nogle rør systemer. En slags symbiose?

Ja der er mange der har hørt/læst, hvordan det lyder - men i den påstand er jeg helt uenig. Hos mig giver den balanceringen fra start til slut en afslappethed og en detalje som jeg ikke har hørt før. Men det er kun ud fra det jeg har hørt med mine egne øre - ikke noget jeg har hørt andre fortælle. Vi er jo ofte forhåndsindtaget med forskellige ting. Så det rigtige ord for en balanceret riia i et balanceret system må vel være som du skriver symbiose.

Mvh.

Du skal ikke tage det negativt op, det var ikke negativt ment...

Mvh.
Til top Vis Milu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Milu

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Januar 2007 kl. 12:07 | IP-adresse registreret  

krenzler skrev:
don dario skrev:
eneste minus er nu at jeg ska jeg bare skrue mega højt op førend den havde samme nivau som før!!! selvom jeg skruer helt op så er det ikke vildt højt!!!

Forstår ikke helt hvorfor der er så stor forskel på Battriaa og Ellipse??

Nogen der kan hjælpe??

Kører lige pt. med en dyna 10*5 mc high output så den kører over mm delen

Jeg fandt denne side med masser af info om Battriaa. Der står bl.a.

"high output moving coil cartridges having i.e. 2mV output and 150 Ohms internal impedance sounds better when they are handled by the MC stage rather than the MM stage of the Battriaa."

10x5 har et output på ca. 2.5mV og en intern impedans på 150 ohm.

Battriaa'en har 4 indstillingsmuligheder på MC siden:

MC ( 5 Ohms cartridge impedance) : 74 dB gain
MC (10 Ohms .....) : 68 dB gain
MC (20 Ohms .....) : 62 dB gain
MC (40 Ohms .....) : 56 dB gain

Prøv den MC indstilling med lavest gain (56 dB) og se/hør om lyden bliver højere. Ellers kan du jo øge gain ét trin ad gangen. P.g.a Battriaa's "current amplification" er jeg noget i tvivl om hvor meget gain du skal bruge til din 10x5 (se eksempel nedenfor).

Desuden står der:

"The gain in the Battriaa is very much dependent on the individual cartridge because of the current amplification. As such two cartridges with very different output in mV can have opposite gain when handled by the Battriaa.

If you compare the clearaudio with 0.7 mV with an Ortofon Rohmann with only 0.25 mV output, then the final output from the Ortofon cartridge is much much higher as the internal impedance of the Ortofon is only 5 Ohms versus 50 Ohms for the Clearaudio.

Clearaudio: 0.7 mV / 50 Ohms = 14 uA
Ortofon: 0.25mV / 5 Ohms = 50 uA

As such output from the Ortofon is 10 dB higher than the Clearaudio!

When you play the Ortofon Rohmann, then you should set the gain in the Battriaa at minus 10dB and the Clearaudio at max gain.

In general the Battriaa supports cartridges with low internal impedance the best.

Low internal impedance equals low moving mass on the coil and as such you can have higher sound quality with low impedance cartridges.

Audio Note Cartridges offers only 0.05 mV output, but also only 1 Ohm internal impedance. As such output current is 50 uA, which again is 10 dB higher than the Clearaudio cartridge!

By traditional amplification of voltage the Clearaudio is 23 dB higher output than Audio Note.

Then why is the Battriaa operating with current amplification? The small signal bipolar transistor by nature operates as a current amplification device and as such you have the most linear and noise free amplification ever possible - and of course the best sound quality ever possible."

Husk: "When the batteries turn old, they gradually loose their good abilities. Consequently HOLFI recommends a battery change every 5 - 8 years." Hvor gamle er de nu?

Hej Krenzler.

Tak for dit gode og uddybende hjælp.

Har lige talt med peter fra holfi, og han gav mig nogle rigtigt fine forklaringer på de forskellige indstillinges muligheder osv

Den oven nævnte er deres gamle model.. jeg har så den nye men der kan man gå ind i og udskifte en jumper men en modstand så man kan få nøjagtigt den belastning man ønsker til sin pick up. og det er jo meget smart.

Han sagde at jeg sku kører den over mm delen og ikke mc pga det var en high output pu og man ville så derfor ødelægge toppen meget, ved at kører mc på den pu!!

så der var ikke så meget at gøre på mm delen, så må bare sparer op til en anden engang:-) ej kan sagtens spille men ikke helt så højt som før!!

Ska lige siges at peter fra Holfi er meget behjæpelig og giver sig tid til at forklare og hjælpe!! hvilket er noget jeg bare godt kan lide. mange har med dårlig at have et min i tlf, men det gælder ikke peter!!

Så Peter Holstein mange tak for den gode service!!!

Og også tak til krenzler for den altid hjælpende hånd:-)

MVH
Don

Præsten
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004
Sendt: 05 Januar 2007 kl. 12:16 | IP-adresse registreret  

Hej Don.

Jeg har samme erfaring med Peter Holstein. Han er altid klar med uddybende forklaringer, det er fedt.

Jeg kører som sagt også min 10X5 ind som MM på min Pre NB1. Jeg har ikke problemer med lydstyrke, synes jeg, men hvis man er vant til en pickup med højere output, kan det vel godt føles som om der mangler lidt.

/Præsten

Undervands-Rugby
Præstens OB1
Til top Vis Præsten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Præsten

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Januar 2007 kl. 13:44 | IP-adresse registreret  

Præsten skrev:

Hej Don.

Jeg har samme erfaring med Peter Holstein. Han er altid klar med uddybende forklaringer, det er fedt.

Jeg kører som sagt også min 10X5 ind som MM på min Pre NB1. Jeg har ikke problemer med lydstyrke, synes jeg, men hvis man er vant til en pickup med højere output, kan det vel godt føles som om der mangler lidt.

/Præsten

hej igen:-)

Ja det er lækkert at der stadis findtes sådanne mennesker!!

Jamen det er nok derfor så, en mc high outout er næsten og 10 db lavere end alm mm pick up!! så det er der den går galt!! men kunne bare spille lidt højere på min gamle ellipse... men puha den battriaa spiller bare godt!!

MVH
Don

jkjaers
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 05 Januar 2007 kl. 14:22 | IP-adresse registreret  

Hvad så mr highend

Skal trådens overskrift snart rettes?

RIIA =
Royal Institute of International Affairs
iflg
http://www.riia.org/

God weekend

"Er du i tvivl? Så gear ned og giv gas"
Til top Vis jkjaers's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jkjaers

king
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Montør i Fona - 3/3 advarsler

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 05 Januar 2007 kl. 14:26 | IP-adresse registreret  

jkjaers skrev:
Hvad så mr highend

Skal trådens overskrift snart rettes?

RIIA =
Royal Institute of International Affairs
iflg
http://www.riia.org/

God weekend

He He - vi må sku ikke se nogle foto af hans setup ....

Kom nu mr. highend med de foto

Til top Vis king's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af king

tarup 13
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2005
Sendt: 05 Januar 2007 kl. 14:40 | IP-adresse registreret  

Hva' så King

Jeg er vildt spændt på, hvad du syntes om EAR riaaen. Har du lidt indtryk.

vh. T13

Jean M Jarre
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 03 Oktober 2004
Sendt: 05 Januar 2007 kl. 14:45 | IP-adresse registreret  

king skrev:

Jeg har lige fået sådan en på prøve i de næste par dage !

Her er et link

http://www.ear-yoshino.com/productdetails.asp?page=10&id =40

Hej King, EAR 324 er en ganske ok riaa, men har du mulighed for det så prøv at låne den er også

http://www.ear-yoshino.com/productdetails.asp?page=10&id =43

Den er lige en tand bedre end EAR 324 på Low Output MC, og de koster det samme.

Ear 324 er der gjort rigtig meget ud af MM delen hvilket man betaler rigtig meget for, hvor 88PB den er bygget mere til Low Output MC som jeg jo ved du bruger, så skal du bare høre vellyd.

Mvh

JmJ

Til top Vis Jean M Jarre's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jean M Jarre

tarup 13
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Januar 2007 kl. 15:07 | IP-adresse registreret  

Jean M Jarre skrev:
king skrev:

Her er et link

Hej King, EAR 324 er en ganske ok riaa, men har du mulighed for det så prøv at låne den er også

Ear 324 er der gjort rigtig meget ud af MM delen hvilket man betaler rigtig meget for, hvor 88PB den er bygget mere til Low Output MC som jeg jo ved du bruger, så skal du bare høre vellyd.

Mvh

JmJ

Hej jmj

Har du hørt 88pb, vær nu ærlig??

vh. T13

Jean M Jarre
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 03 Oktober 2004
Sendt: 05 Januar 2007 kl. 15:15 | IP-adresse registreret  

tarup 13 skrev:
Jean M Jarre skrev:
king skrev:

Her er et link

Mvh

JmJ

Hej jmj

Har du hørt 88pb, vær nu ærlig??

vh. T13

Ja jeg har hørt 88PB og jeg har haft 324 selv, og overvejede nemlig at skifte denne til 88PB.

I mine øre er 88PB det bedre og har lige lidt mere af det hele når man bruger Low output MC, men 324 er skam også en super riaa, det er virkelig maginaler ( og sikkert også smag ) der giver 88PB det sidste for mig og når de nu koster det samme, men jeg er også meget vild med rør lyd hvilket 88PB jo er bygget op med.

Men jeg endte med at sælge min 324 og købte aldrig 88PB men noget helt andet men dog også rør.

Men husk nu på at alt lyd jo er en smags sag, ligesom nogle er til blonde piger og nogle til brunetter.

Men jeg ved jo at King godt kan lide rør så jeg er også meget overbevist om at King ville finde 88PB bedst af de 2, det var også derfor jeg skriver som jeg gør så King måske kan nå at teste begge inden eventuel køb.

Mvh

JmJ

Til top Vis Jean M Jarre's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jean M Jarre

tarup 13
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Januar 2007 kl. 15:26 | IP-adresse registreret  

Jeg ville gerne svare, men jeg har lovet admin, ikke at lave halløj. Der er selfølgelig en grund til, at jeg spørger om du har hørt den. Dine meninger ang. lyd og smag og behag, er jeg 100% enig i.

Jeg har haft en af de riaaer, der er vist i denne tråd, og ejeren skriver at den er god. I mit setup er det noget af det mest slaskede, og umusikalske jeg har hørt. Men hvis han er glad, hvorfor så skrive, at det er en skodriaa.

vh. T13

mr highend
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 November 2003
Sendt: 05 Januar 2007 kl. 15:54 | IP-adresse registreret  

Hej I stuen!

Mit setup ??? Ja som i ser er det ikke rør - Noget så kedeligt som ML, Wilson, SOTA, MIT - se noget af udstyret i High Fidelity nr 4 2005

quad
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Oktober 2005
Sendt: 05 Januar 2007 kl. 15:58 | IP-adresse registreret  

mr highend skrev:

Hej I stuen!

Mit setup ??? Ja som i ser er det ikke rør - Noget så kedeligt som ML, Wilson, SOTA, MIT - se noget af udstyret i High Fidelity nr 4 2005

Ja det lyder sørme da noget trist

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Januar 2007 kl. 16:16 | IP-adresse registreret  

tarup 13 skrev:

Jeg ville gerne svare, men jeg har lovet admin, ikke at lave halløj. Der er selfølgelig en grund til, at jeg spørger om du har hørt den. Dine meninger ang. lyd og smag og behag, er jeg 100% enig i.

Jeg har haft en af de riaaer, der er vist i denne tråd, og ejeren skriver at den er god. I mit setup er det noget af det mest slaskede, og umusikalske jeg har hørt. Men hvis han er glad, hvorfor så skrive, at det er en skodriaa.

vh. T13

Hej tarup.

Længe siden..

Nå er du stadig tilfreds med din nye riaa?? og ellers går det godt??
chr er skuffet over at du ikke maile ham sku jeg sige.-)

MVH
Don

<< Forrige Side af 8 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum