| Forfatter |
|
Patriarken Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 957
|
| Sendt: 05 Januar 2007 kl. 23:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa Måske lidt ot....Men jeg kan f... ikke se idéen med en slimserver eller slim devices hvad enten den skal bringes til streaming eller køre Samba? ......det er er da mindst ligeså billigt/godt at trække spdif kablet direkte til sin forstærker.....coax kan fint trækkes over rj45 eller lignende hvis det er lange kabler....Så kunne man samtidigt trække lidt ir og lidt andet....lidt krympeflex en lodekolbe og en krimptang + 100m stift og skærmet rj 45 en mce tranciever, en HID/Bluetooth kompatibel mobil= 12-1300kr.... Du kan også bare købe en Wireless router fra fx asus.....der kan du koble din 500gb hd på og streame eller køre samba....UPNP kompatibel og alt muligt....=16-1800kr Slimdevices.....Det er for lamt og dyrt ift funktionaliteten.....Det de slår mest på er deres lækre dacs som sættes i værk før AMP......:jubiii så skal vi igennem et ekstra kredsløb...analogt før vi når til forstærkeren ift spdif
__________________ DK's bedste HTPC Forum
|
| Til top |
|
| |
Torben Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 440
|
| Sendt: 06 Januar 2007 kl. 00:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Patriarken skrev:
Hejsa
Måske lidt ot....Men jeg kan f... ikke se idéen med en slimserver eller slim devices hvad enten den skal bringes til streaming eller køre Samba?
......det er er da mindst ligeså billigt/godt at trække spdif kablet direkte til sin forstærker.....coax kan fint trækkes over rj45 eller lignende hvis det er lange kabler....Så kunne man samtidigt trække lidt ir og lidt andet....lidt krympeflex en lodekolbe og en krimptang + 100m stift og skærmet rj 45 en mce tranciever, en HID/Bluetooth kompatibel mobil= 12-1300kr....
Du kan også bare købe en Wireless router fra fx asus.....der kan du koble din 500gb hd på og streame eller køre samba....UPNP kompatibel og alt muligt....=16-1800kr
Slimdevices.....Det er for lamt og dyrt ift funktionaliteten.....Det de slår mest på er deres lækre dacs som sættes i værk før AMP......:jubiii så skal vi igennem et ekstra kredsløb...analogt før vi når til forstærkeren ift spdif
|
|
|
Filer ligger på pc/mac/linux . Squeezeboxen henter så bare de pakker/filer som ligger på pc/mac/linux, og først i Squeezeboxen bliver det lavet om til analog i den DAC som er i Squeezeboxen, eller man bruger den digitale udgang som er i Sqeezeboxen og bruger en extern DAC. Jeg kan ikke se hvordan man kan gøre det mere Hifi rigtigt når man skal lytte musik fra computer. Tegning på dette link viser det måske bedre http://www.slimdevices.com/marketing/Squeezebox-v3-Datasheet .pdf
|
| Til top |
|
| |
AM-E Forum Bruger

Bruger siden: 26 Februar 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2298
|
| Sendt: 06 Januar 2007 kl. 00:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg synes, folk skulle sætte sig ind i de ting, de kritiserer. Patriarken, ved du overhovedet, hvad en Squeezebox er, og hvad den gør?
__________________ "Space. It seems to go on and on forever. But then you get to the end and a gorilla starts throwing barrels at you."
|
| Til top |
|
| |
Bonné Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 359
|
| Sendt: 06 Januar 2007 kl. 00:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Patriarken skrev:
Hejsa
Måske lidt ot....Men jeg kan f... ikke se idéen med en slimserver eller slim devices hvad enten den skal bringes til streaming eller køre Samba?
......det er er da mindst ligeså billigt/godt at trække spdif kablet direkte til sin forstærker.....coax kan fint trækkes over rj45 eller lignende hvis det er lange kabler....Så kunne man samtidigt trække lidt ir og lidt andet....lidt krympeflex en lodekolbe og en krimptang + 100m stift og skærmet rj 45 en mce tranciever, en HID/Bluetooth kompatibel mobil= 12-1300kr....
Du kan også bare købe en Wireless router fra fx asus.....der kan du koble din 500gb hd på og streame eller køre samba....UPNP kompatibel og alt muligt....=16-1800kr
Slimdevices.....Det er for lamt og dyrt ift funktionaliteten.....Det de slår mest på er deres lækre dacs som sættes i værk før AMP......:jubiii så skal vi igennem et ekstra kredsløb...analogt før vi når til forstærkeren ift spdif
|
|
|
Sjovt nok besvarer dit indlæg jo lige præcist hvorfor SB3 er en elegant løsning. Meget kan man sige om din løsning, men den er hverken elegant, funktionel eller billig ! Desuden virker den ikke med min gamle sure modificerede NAD 3155, som kun gaffa tape holder samlet...
MVH
Bonné
|
| Til top |
|
| |
Johan N Forum Bruger

Bruger siden: 02 November 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 583
|
| Sendt: 06 Januar 2007 kl. 00:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Patriarken,
Hvis du mener at man kan kopplen in en HTPC/Media-PC direkt til sin receiever så er jeg enig men jeg kan godt tænke mig at kople in den med analogkabel hvis PC:n har bedre DAC:er end forstæerker/processor.
Jeg kan godt se at det fins behov av devices lignende Slimdevices og SONOS då man ikke har/kan ha/vil ha en PC i et værelse eller i stuen. de har også en ergonomisk fordel i den applikationer.
Då jeg funderet en del hvorfør slimdevices (med flere) kræver en server tjenste av en egen propriety service istf at bruge nogen befintlige tjenster og protkoller UPnP torde vare godt nok om ikke simpel fildelning duger.
|
| Til top |
|
| |
Torben Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Januar 2007 kl. 00:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Johan N skrev:
|
Patriarken,
Hvis du mener at man kan kopplen in en HTPC/Media-PC direkt til sin receiever så er jeg enig men jeg kan godt tænke mig at kople in den med analogkabel hvis PC:n har bedre DAC:er end forstæerker/processor.
Jeg kan godt se at det fins behov av devices lignende Slimdevices og SONOS då man ikke har/kan ha/vil ha en PC i et værelse eller i stuen. de har også en ergonomisk fordel i den applikationer.
Då jeg funderet en del hvorfør slimdevices (med flere) kræver en server tjenste av en egen propriety service istf at bruge nogen befintlige tjenster og protkoller UPnP torde vare godt nok om ikke simpel fildelning duger.
|
|
|
Slimserver software er sådan set bare et software som håndtere musikken på noget af samme måde som ITunes og Microsoft Media Player gør. Så du kan søge efter musikken og dele det op i genre, kunstener mv. Slimserver softwaret gør det samme, plus en helt masse andet som f.eks gør at den kan håndtere netradio mv, og så er det det software som er nødvendigt for at kunne kommunikere med Squeezebox / Transporter. Hvis du vil prøve hvordan det fungere, så kan du downloade slimserver software og installere softsqueeze software som virker på samme måde som en Squeezebox. Så får du en god fornemmelse hvordan det virker.
|
| Til top |
|
| |
Johan N Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Januar 2007 kl. 01:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har reden kiget på slimserver og al den funktion der fins der hade simpelt kunnet implementeres i Squeezebox (og Transporter) hvis disse hade kunnet læse filer fra file server (computer, NAS, etc), de har kun gjort et designvalg og implementeret det efter sit valg.
Men den er ikke kun for att hantere musiken den hanterer æven distribution av data, musik og metadata, fra filsystem til SB, til synes med streaming via http.
Det er altså ikke førståelse for hvordan SB og slimserver virker sammen jeg mangler.
Jeg undrer simpelthen hvis den løsningsdesign de valgt har nogen fordel rent lydmessigt kontra fildelning med f eks NetBios.
|
| Til top |
|
| |
Torben Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Januar 2007 kl. 01:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Slimserver gør ikke lyden bedre. Men fordi at DAC og styring af musikken er flyttet ud af computeren, så har Squeezeboxen incl DAC og computer behov for noget software som kan "snakke" med Squeezeboxen og derfor bruges slimserver. Men slimserver er jo open source, så hvis man kan gøre det anderledes, er man jo velkommen til at lave noget kodning
|
| Til top |
|
| |
Johan N Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Januar 2007 kl. 01:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ved ikke hvordan jeg skal udtrykke mig tydligere, men jeg prøver en siste gang med en variant av min bild. Den kommer om lidt.
|
| Til top |
|
| |
Johan N Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Januar 2007 kl. 01:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så her fungerer Squeezebox med slimserver konceptuelt:
Slimserver på computer eller NAS med musikfiler ----- streaming over http --> Squeezebox ---RCA eller S/PDIF -----> Førstærkare eller DAC
Min teoretiska model:
File servers på computers eller NAS med musikfiler ----- file sharing --> File client & media player --- RCA eller S/PDIF -----> Førstærkare eller DAC
Har streaming over http nogen lydmessig fordel over file sharing?
|
| Til top |
|
| |
Torben Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Januar 2007 kl. 01:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Slimserveren kommunikere ikke over http. Http bliver bare brugt så du kan se hvad du har af musik og hvad du spiller, men alle de ting kan du også se fra Squeezeboxens display.
computer hvor der er installeret slimserver ----wireless eller ethernet kabel----> Squeezebox ---RCA eller S/PDIF -----> Forstærkare eller DAC
Ved ikke om jeg kan forklare det anderledes.
|
| Til top |
|
| |
Johan N Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Januar 2007 kl. 01:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Johan N Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Januar 2007 kl. 01:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
For at fortydlige så er jeg ikke sikker på at selve musiken streamas over HTTP men det er stadig via TCP/IP (alt. UDP/IP).
|
| Til top |
|
| |
Bonné Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Januar 2007 kl. 02:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Johan N skrev:
|
Min teoretiska model:
File servers på computers eller NAS med musikfiler ----- file sharing --> File client & media player --- RCA eller S/PDIF -----> Førstærkare eller DAC
Har streaming over http nogen lydmessig fordel over file sharing?
|
|
|
Hvis musik filen ikke streames til din client, hvordan transporterer du den så derhen ? Flytter du HELE filen over i en buffer på din client, og afspiller den derfra ?
MVH
Bonné
|
| Til top |
|
| |
Johan N Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Januar 2007 kl. 03:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tenker du på file downloading såsom ftp og dyligt?
Med file sharing kan filen leses som om den fans lokal og file sharing client samt server hanterer det hele, en anden term som måske er bedre er distrubuted file system.
I fallet med en stream så tillhandahåller servern just en stream, ikke en fil och kan skicka godtycklig data over den stream.
Måske blander du det sammen med begreppet stream i bland andet C++?
|
| Til top |
|
| |
juniorulrich Forum Bruger

Bruger siden: 26 Januar 2004
Status: Offline Indlæg: 14
|
| Sendt: 06 Januar 2007 kl. 09:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Johan!
Det er ligegyldigt hvilken protokol der benyttes for at sende signalet - det er ukomprimeret digitale (.wav) signaler der afspilles i squeeze boxen.
Fordelen ved slimserver er at den er lavet til netop SB. Den er med et fint ord costumized. Lydkvaliteten før fortærkning på det rene digitale signal vil altid afhænge af D/A konverteringen (af et rent digtitalt signal). Der er SB imho rigtig god. Derfor er dit spørgsmål som jeg ser det svært at svare på, idet pakken i begge dine forslag kommer fint frem til D/A konvertering.
Mvh Jesper
|
| Til top |
|
| |
Patriarken Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 957
|
| Sendt: 06 Januar 2007 kl. 09:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa Jeg vil mene at min forstærker, der får et SPDIF direkte fra min computer gør tingene ligesågodt som slim devices. Og for the record JA jeg ved godt hvordan den virker og jeg har set og hørt den i aktion. Hvorfor skal jeg igennem en DAC to gange? Er det da godt for musikken? Vil jeg ikke vurdere.... Med slimdevices er man begrænset desuden begrænset til musik. Er det ikke elegant at have sin kabelføring til alle rum men RJ45? Jeg har lavet Lexcom Fuga udtag i alle rum hvor der skal stå, eller står fjernsyn/recievere i min lejlighed. Har så crimpet mine egne kabler lige til at sætte i rj45 udtaget. I ét kabel har jeg hhv :SP/DIF, Analog Stereo, IR og S-Video Har desuden inrettet et rum til Computer/Reciever mv. Computeren er udstyret med Bluetooth tranciever og en MCE tranciever, så Alle fjernsyn + reciever + MCE kan styres fra enten en JAVA eller HID mobil. Samme mobil kan desuden køre Bemused og forbinde til serveren og vise TAGs på de Musikfiler man afspiller.... Jo man kan da argumentere for at det ikke er elegant, tilgengæld er jeg ikke begrænset til et rum, til musik, og kan styre alt fra min mobil. Det der med at man ikke kan få HIFI fra en computer med andet end Slimdevices er slet og ret vås imho. mvh Anders
__________________ DK's bedste HTPC Forum
|
| Til top |
|
| |
Johan N Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Januar 2007 kl. 10:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jesper,
Jeg er enig i at hvis bare alle pakker kommer fram uden korruption og buffer er tilreklig stor for at hantere eventuel latency og uorning i paketankomst så skal det ikke vare nogen forskel. Så såvide TCP-baserade applikationer kommer så skal det vare samme innehål som kommer fram til SB uanset. Eller mer korrekt udtrykt, det sóm kommer fram ær det samme som det der har skickats.
I fallet med slimserver har Slimdevices tagit hand om hantering av at læsa och skicka filer og det er rimligt at anta at slimserver ikke er lige genomtestet som SMB, NFS med flere protokoll der anvents av miljontals mensker i tiotals år. Dette til trots så tror jeg det fungere vel då det ikke er rocket science at skrive TCP-serivces, i synnerhet ikke då det ikke skal tas hensyn til stor mengder data, båndbred, hundratals, samtidige anvendere, etc.
Med andre ord er det et rimligt antagende at slimserver anvendning av streaming over http (eller hvad det nu er) i det minste inte har nogen negativ invirken på lydet.
Mit spørgsmål kvarstår egentligen even om jeg tror at det ikke fins nogen fordel med streaming i dette fal.
|
| Til top |
|
| |
Johan N Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Januar 2007 kl. 10:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Patriarken skrev:
Hejsa
Jeg vil mene at min forstærker, der får et SPDIF direkte fra min computer gør tingene ligesågodt som slim devices. Og for the record JA jeg ved godt hvordan den virker og jeg har set og hørt den i aktion.
Hvorfor skal jeg igennem en DAC to gange? Er det da godt for musikken? Vil jeg ikke vurdere.... Med slimdevices er man begrænset desuden begrænset til musik. |
|
|
Hvis den DAC du har i din forsterker er bedre en den i Squeezebox så fins det ikke nogen anledning at bruge den i SB men hvis den er bedre i SB så kopler du simpelthen in den analogt.
Patriarken skrev:
Er det ikke elegant at have sin kabelføring til alle rum men RJ45? Jeg har lavet Lexcom Fuga udtag i alle rum hvor der skal stå, eller står fjernsyn/recievere i min lejlighed. Har så crimpet mine egne kabler lige til at sætte i rj45 udtaget.
I ét kabel har jeg hhv :SP/DIF, Analog Stereo, IR og S-Video
Har desuden inrettet et rum til Computer/Reciever mv. Computeren er udstyret med Bluetooth tranciever og en MCE tranciever, så Alle fjernsyn + reciever + MCE kan styres fra enten en JAVA eller HID mobil. Samme mobil kan desuden køre Bemused og forbinde til serveren og vise TAGs på de Musikfiler man afspiller....
Jo man kan da argumentere for at det ikke er elegant, tilgengæld er jeg ikke begrænset til et rum, til musik, og kan styre alt fra min mobil. |
|
|
Nu har ikke alle mulighed at dra kabel til alle rum og jeg vil mene at S/PDIF over alt for lange avstand har en tydlig inverken på lydet. Alle har ikke heller den kompetens som krævs for at lave en opsetning som din.
Så det finds godt behov for løsninger der kør trådløst og er enkle at sette op.
Patriarken skrev:
Det der med at man ikke kan få HIFI fra en computer med andet end Slimdevices er slet og ret vås imho.
mvh Anders |
|
|
Jer er helt enig.
|
| Til top |
|
| |
Bonné Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Januar 2007 kl. 12:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Johan N skrev:
|
Tenker du på file downloading såsom ftp og dyligt?
Med file sharing kan filen leses som om den fans lokal og file sharing client samt server hanterer det hele, en anden term som måske er bedre er distrubuted file system.
I fallet med en stream så tillhandahåller servern just en stream, ikke en fil och kan skicka godtycklig data over den stream.
Måske blander du det sammen med begreppet stream i bland andet C++?
|
|
|
Ok, jeg begynder at følge dig. Men klienten du skal bruge til systemet kan vel dårligt kaldes tynd ? Du skal jo køre en app. med tilsvarende funk. som i slimserver ?
MVH
Bonné
|
| Til top |
|
| |