| Sendt: 06 Januar 2007 kl. 12:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Johan N skrev:
Har streaming over http nogen lydmessig fordel over file sharing? |
|
|
Det har jeg svært ved at forestille mig. Essentielt er det jo det samme der kommer frem. Delte filesystemer kører jo (som regel) også oven på noget TCP/IP.
Jeg tror det er et design spøgsmål. SB skal være nem at bruge. Sæt den på nettet, og så finder den selv den slimserveren.
Hvis den skulle bruge et netværksfilsystem, ville der være ret stor sansynlighed for at den ville opdage nogle filsystemer der ikke har noget med musik at gøre.
En anden fordel ved at benytter en separat protocol er muligheden for at benytte flere OS'er til at have Slimserveren liggende på.
Slimserveren er kodet i Perl, og jeg er helt sikker på at den kan køre på hvad som helst der har en perl-fortolker og har mulighed for at lave TCP-sockets.
På den måde slipper den stakkels bruger, der ikke ved ret meget om computere, for at tage stilling til hvilket netværksfilsystem der skal benyttes (CIFS, SMB, NFS......), navnet på det drev hvor musikken ligger (Hey, hvad helvede er \\WINDÅSE\C$ for ting? Den har jeg ikke lavet). Osv.....
Det der gør SB populær, er at du ikke behøver den store udvidede hjemmepc-eksamen. Install slimserver - musik på disk - SB på nettet - du er kørende.
Det kan næsten ikke være nemmere.
/vilmann
|