Tilbage til HIFI4ALL.DK 24. maj 2025 | 22:08   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af min hjemmebiograf
 HIFI4ALL Forum : Billeder af min hjemmebiograf
Emne Emne: greve’s bio-i-stuen (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Andvare
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 23 September 2009 kl. 11:24 | IP-adresse registreret  

greve skrev:
Der er kommet en DVICO TVIX HD M-6500A netværksafspiller ind i systemet og alle DVD'er er lagt på en QNAP TS-409 Pro NAS med 4 stk 1,5TB diske. Flere detaljer senere.
Spændene - sådan en kan det da være svært at leve uden. kan du forklare lidt om hvordan/med hvad har du rippet dvderne - og hvordan vises filmsamlingen når man side i sofane og skal vælge? Er det nemt? - jeg har 300+ DVD'er og det vil unægtelig være fedt at have dem på en server - men det skal jo så også være nemt!

DIY-tønde
Til top Vis Andvare's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Andvare

greve
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Februar 2006
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 23 September 2009 kl. 15:59 | IP-adresse registreret  

Tja, jeg synes det er nemt, men folk er jo forskellige, så lad mig beskrive, hvordan jeg gør.

Alle DVD'er rippes med AnyDVD HD (understøtter også Blu-ray, men hvis du kun skal rippe DVD'er så har de en billigere version, der hedder AnyDVD) fra www.slysoft.com. Jeg har prøvet 3-4 forskellige rippere og AnyDVD var klart den bedste, efter min mening og med mine behov. Jeg ripper i ISO-format så en DVD bliver til en fil.

Disse ISO-filer lægges på NAS'en i hver sin folder og så benytter jeg TViXiE (www.tvixie.com) til at generere menustrukturen med billeder og filmbeskrivelser til TVIX'en.

For at gøre det lidt overskueligt at finde rundt i filmene via TVIX'en, så har jeg valgt at grovinddele mine film efter startbogstav, se dette billede:

I hver af disse foldere sørger TViXiE så for et flot layout med filmomslag og hele molevitten, se dette billede som eksempel:

Det er relativt nemt, men det tager tid at rippe 300 DVD'er men er dog ikke uoverkommeligt, efter min mening. Du kan så glæde dig over at have hele din samling til rådighed fra fjernbetjeningen.

greve
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 September 2009 kl. 16:02 | IP-adresse registreret  

Øv, nu skulle Canal Digital HD modtageren til reparation, så nu går der en uges tid uden HD TV :-(

Andvare
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 September 2009 kl. 20:03 | IP-adresse registreret  

Det er altså lækkert - sådan må jeg også ha.

Har jeg forstået rigtigt at når dvd/BD er rippet til ISO - og man så vælger en film - så er det lige som om det var en DVD i en DVD afspiller - med menuer, sprog, undertekster mv.?

DIY-tønde

greve
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 September 2009 kl. 20:14 | IP-adresse registreret  

Andvare skrev:

Det er alts� l�kkert - s�dan m� jeg ogs� ha.

Har jeg forst�et rigtigt at n�r dvd/BD er rippet til ISO - og man s� v�lger en film - s� er det lige som om det var en DVD i en DVD afspiller - med menuer, sprog, undertekster mv.?

Ja, det er korrekt. Eneste hage er, at TVIX'en ikke fungerer helt godt med BD ISO, men DVD ISO fungerer upåklageligt, og det er fuldstændigt som at sætte skiven i.

greve
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 September 2009 kl. 11:13 | IP-adresse registreret  

Så fik jeg endeligt et nyt møbel til hele molevitten, men da det er helt lukket, blev jeg nødt til at installere lidt aktiv ventilation på egen hånd, og det virker fortrinligt.

Front-højttalerne hænger stadig højt, men det bliver der kigget på - det involverer dog lidt forhandling med min bedre halvdel...

Jeg har foreløbigt installeret 2 stk 120mm Scythe ventilatorer specificeret til 8,7dBA ved fuld skrue - de høres næsten ikke

lorx
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: København
Sendt: 24 September 2009 kl. 11:45 | IP-adresse registreret  

Hva' er det for et møbel der er tale om? ;-)
Til top Vis lorx's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lorx Besøg lorx's Websted

greve
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 September 2009 kl. 11:55 | IP-adresse registreret  

En serie der hedder Monaco fra Tvilum-Scanbirk (farven på vores er sort højglans låger og sort korpus)

power watt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juli 2007
Sendt: 05 Oktober 2009 kl. 06:27 | IP-adresse registreret  

tænke på om DViCO TViX 6500 kan lave det sådan hvis jeg sætter en musik dvd på er der jo altid

et par sange man ikke gider at høre kan man slætte dem ? eller skal man overfører hele dvd ? 

der er kommet en DViCO TViX 6600N er den meget bedre ? 

Til top Vis power watt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af power watt Besøg power watt's Websted

greve
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Oktober 2009 kl. 09:12 | IP-adresse registreret  

power watt skrev:

tænke på om DViCO TViX 6500 kan lave det sådan hvis jeg sætter en musik dvd på er der jo altid

et par sange man ikke gider at høre kan man slætte dem ? eller skal man overfører hele dvd ? 

Jeg bruger ISO-format, der er en direkte kopi af hele DVD'en. Hvis du vil fjerne nogle kapitler (numre) så skal du konvertere DVD'en til f.eks. AVI eller MKV el.lign. (så kan du også komprimere filmen) og udføre disse ændringer under eller efter konverteringen.

power watt skrev:

Den kender jeg ikke, men hvis den kan klare Blu-ray afspilning uden problemer, så vil jeg overveje en opgradering...

greve
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Oktober 2009 kl. 09:15 | IP-adresse registreret  

Det viste sig, at der ikke var noget galt med min HD-boks fra Canal Digital. Efter lidt yderligere fejlfinding (der involverede en del gange op og ned ad en stige) så fandt jeg ud af, at det var mit parabolhovede (TRIAX Quad universal LNB), der havde fået problemer med nogle frekvenser, så en udskiftning af dette løste alle problemer og nu er der fuld HD i bio'en igen

Digi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Marts 2006
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 05 Oktober 2009 kl. 12:35 | IP-adresse registreret  

Super nice,  hvis jeg var dig ville jeg trækker ledningerne sidelæns fra højttalernes nederste kant (men stadig inde bag højttaleren, eller sidelæng ud der hvor Dali logoet sidder)) og så sidelæns ind bag ved tv'et, så ser man kun få cm ledning fra hver front ht.   og så lade ht ledningerne løbe sammen med dem fra tv'et ned gennem skinnen og ned til recieveren/forstærekeren,   tror ikke rent lydmæssigt det vil betyde noget,  men visuelt blir det meget flottere (hvis ledningerne ved at mærke strammes op så de hænger lige! og her kan en tynd skinne (eller superlim ) gøre meget

Andvare
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Oktober 2009 kl. 12:43 | IP-adresse registreret  

greve skrev:

power watt skrev:

Den kender jeg ikke, men hvis den kan klare Blu-ray afspilning uden problemer, så vil jeg overveje en opgradering...

Det skulle den kunne - og jeg har også udset den til at være min julegave i år. Jeg har dog lige et spørgsmål til din opsætning: hvilket netværk bruger du? jeg overvejer om jeg skal beholde 100MBit eller om det vil være fornuftigt at opgradere til Gigabit. Eller du kan måske klare dig med trådløst net? Ja, og hvis det ikke er formeget  - har du måling af netvæsbelastningen når du afspiller DVD?

DIY-tønde

greve
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Oktober 2009 kl. 13:00 | IP-adresse registreret  

Andvare skrev:

Det skulle den kunne - og jeg har også udset den til at være min julegave i år. Jeg har dog lige et spørgsmål til din opsætning: hvilket netværk bruger du? jeg overvejer om jeg skal beholde 100MBit eller om det vil være fornuftigt at opgradere til Gigabit. Eller du kan måske klare dig med trådløst net? Ja, og hvis det ikke er formeget  - har du måling af netvæsbelastningen når du afspiller DVD?

Jeg kører nu 1000Mbps men med et trådløst Draft-N link mellem NAS og TVIX, så der er begrænsningen i mit netværk - jeg har ikke målt belastningen eller throughput, men almindelig DVD-afspilning fungerer fint (Blu-ray er meget dårligt, men højst sandsynligt pga. begrænsninger i TVIX'en). Jeg kørte tidligere det samme setup på 100Mbps og med et 802.11g trådløst link og det fungerede også, så umiddelbart tror jeg ikke, at 1000Mbps er nødvendigt - jeg opgraderede for at udelukke at mit netværk var begrænsningen for Blu-ray men selv med NAS og TVIX på samme 1000Mbps switch, så virkede det ikke rigtigt, ikke stabilt i hvert fald.

greve
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Oktober 2009 kl. 13:06 | IP-adresse registreret  

greve skrev:
Andvare skrev:

Jeg kører nu 1000Mbps men med et trådløst Draft-N link mellem NAS og TVIX, så der er begrænsningen i mit netværk - jeg har ikke målt belastningen eller throughput, men almindelig DVD-afspilning fungerer fint (Blu-ray er meget dårligt, men højst sandsynligt pga. begrænsninger i TVIX'en). Jeg kørte tidligere det samme setup på 100Mbps og med et 802.11g trådløst link og det fungerede også, så umiddelbart tror jeg ikke, at 1000Mbps er nødvendigt - jeg opgraderede for at udelukke at mit netværk var begrænsningen for Blu-ray men selv med NAS og TVIX på samme 1000Mbps switch, så virkede det ikke rigtigt, ikke stabilt i hvert fald.

Burde jeg ikke kunne se netværkstrafikken i QNAP's nye GUI? Jeg prøver lidt senere i dag og melder tilbage.

power watt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juli 2007
Sendt: 05 Oktober 2009 kl. 14:53 | IP-adresse registreret  

her er den nye DViCO TViX 6600N http://www.youtube.com/watch?v=rS1NVf_h7Ms
Til top Vis power watt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af power watt Besøg power watt's Websted

greve
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Oktober 2009 kl. 08:28 | IP-adresse registreret  

Angående throughput / netværksbelastning ved DVD-afspilning, så afspiller jeg lige nu en superbit film (worst case DVD) og melder tilbage senere omkring den målte throughput på min NAS.

Men jeg lavede en hurtig teoretisk beregning over den nødvendige throughput:

Data på en DVD = 8GB, der med overhead svarer til omkring 80 Gb, der skal transmitteres på ca. 2 timer. Dette giver en gennemsnitning throughput på ca. 11Mbps, hvilket rigeligt kan klares på et 100Mbps kablet netværk. Et trådløst 802.11g er nok også OK, hvis der ikke er andet trafik på nettet, men et 802.11b er ikke nok.

Problemerne opstår med Blu-ray, der kræver i størrelsesordenen 5 gange større throughput, dvs. 50-60Mbps. Her vil et trådløst 802.11g ikke kunne følge med og det begynder også at knibe for et 100Mbps kablet netværk medmindre omstændighederne er ideelle, og hvor tit er de det?

greve
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Oktober 2009 kl. 09:42 | IP-adresse registreret  

Vi må foreløbigt nøjes med de teoretiske beregninger - der gik vist noget galt med TVIX'en under mit forsøg og jeg er i tvivl om hvordan graferne fra QNAP overvågning skal tolkes.

greve
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Oktober 2009 kl. 09:50 | IP-adresse registreret  

Digi skrev:

Super nice,  hvis jeg var dig ville jeg trækker ledningerne sidelæns fra højttalernes nederste kant (men stadig inde bag højttaleren, eller sidelæng ud der hvor Dali logoet sidder)) og så sidelæns ind bag ved tv'et, så ser man kun få cm ledning fra hver front ht.   og så lade ht ledningerne løbe sammen med dem fra tv'et ned gennem skinnen og ned til recieveren/forstærekeren,   tror ikke rent lydmæssigt det vil betyde noget,  men visuelt blir det meget flottere (hvis ledningerne ved at mærke strammes op så de hænger lige! og her kan en tynd skinne (eller superlim ) gøre meget

Tak for tippet Digi. Jeg havvde tidligere ført kablet som du foreslår og det virkede fint, men efter total renovering af stuen er denne del af installationen ikke helt færdig endnu. En anden bruger her på forummet påpegede tidligere, at jeg bør sænke front-højttalerne helt ned i niveau med centeren - dette giver lydmæssigt mening, men æstetisk er det lidt af en øjebæ (mener min kone) så den ligger lidt i venteposition og jeg bliver nødt til at finde højttalernes endelig placering før jeg fixerer kablet (synes jeg).

Digi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Marts 2006
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 06 Oktober 2009 kl. 12:10 | IP-adresse registreret  

de kan vel også vinkles en smule nedad via beslag

men kan godt følge konen lidt,  må jo også gerne være pænt og ikke kun lyde godt (selvom det jo også er et must) MEN ville nu også hænge højttalerne så de hang præsist midt for tv'et

altså så midten på tv'et flugtede med Dali Logoet på højttaleren,  tror faktisk det ville være pænt.

Men alle er jo ikke ens,  så det er en smagssag i know

Hvorfor står centeren ikke på den fine disk, og så sænke tv (og fronter) tilsvarende??

<< Forrige Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes