| Forfatter |
|
wuffer Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1380
|
| Sendt: 09 Januar 2007 kl. 13:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Troede egentlig altid med at jeg ku "nøjes" med en lidt billigere loddekolbe og multimeter osv , må så indrømme at der er behov for bedre kvalitet efter at jeg er kommet igang med rør..
skruestik/printholder og diverse tænger er der styr over (tror jeg) men ellers har jeg ingen anelse
Så hvad ka i anbefale inden for loddestationer, multimetre osv.. Prisen tjaa max 1000kr pr del eller deromkring..
|
| Til top |
|
| |
Brisse Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 137
|
| Sendt: 09 Januar 2007 kl. 13:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Når vi snakker lodde-jern er en Weller-station nok svær at komme uden om. God kvalitet, reservedele kan skaffes, mange spidser. Om det så skal være en justérbar er så op til smag og pengepung. Har haft en med fast temp. de sidste 12-15 år og den virker fint til det meste (div. konstruktioner, delefiltre etc. etc.)
|
| Til top |
|
| |
jensby Forum Bruger

Bruger siden: 26 Maj 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 387
|
| Sendt: 09 Januar 2007 kl. 13:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Klart - Weller loddestation 
Selv sværger jeg til Fluke multimetre (se selv hvad 99% af de prof. bruger), men om det kan findes indenfor din prisramme ved jeg ikke.
Hvad skal den måle, også Spoler og Kondensatorer? - For så ville jeg købe et brugt LCR meter istedet.
/Jensby
|
| Til top |
|
| |
wuffer Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Januar 2007 kl. 13:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
weller vil jeg kigge på 
jeg vil godt ha muligheden for at måle kondensatore men ik en nødvendighed ellers de "almindelige" ting som veksel/jævn spænding osv
|
| Til top |
|
| |
ux226 Forum Bruger

Bruger siden: 17 September 2003 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 125
|
| Sendt: 09 Januar 2007 kl. 14:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Selvbyg er jo mange ting... F.eks. er en loddekolbe og et multimeter ikke meget bevendt til at save træ til et højttalerkabinet ;-)
Men hvad har du tænkt dig at bygge? Kits eller noget af eget design?
Hvis det "bare" er kits kommer du langt med en fornuftig loddestation og et billigt multimeter. Hvis du bygger elektronik fra scratch får du hurtigt brug for en tonegenerator og et oscilloskop.
Men fortæl lidt om hvad du har tænkt dig at bygge selv - så bliver det meget lettere at rådgive.
__________________ Bjørn Aaholm
Intet slår trioder...
|
| Til top |
|
| |
PHN2 Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1374
|
| Sendt: 09 Januar 2007 kl. 14:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Jeg købte et billigt lrc-meter hos www.conrad.com, det var under 1kkr.
mvh. Per.
|
| Til top |
|
| |
wuffer Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Januar 2007 kl. 14:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
nå ja... jamen det er mest rør grej og diverse elektronik ting der ska bygges..
lige nu er det fra bunden dog efter diagrammer på nettet men hvor jeg selv fletter egne ide'er ind i... træ og kabinet byg har jeg værktøj til men elektrokin værktøjet mangler..
så er det vidst på plads tror jeg
|
| Til top |
|
| |
ux226 Forum Bruger

Bruger siden: 17 September 2003 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 125
|
| Sendt: 09 Januar 2007 kl. 15:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
OK.
Fedt med flere der bygger med rør :-)
Frste gang du har en forstærker der driller vil du uden tvivl få brug for et oscilloskop og en tonegenerator... Køb brugt! Som absolut minimum skal begge dele gå til 200KHz, meget gerne mere, men så begynder priserne at stige... Grunden til at de skal gå så højt (særligt oscilloskopet) er at du skal kunne lokalisere evt. ustabilitet (selvsving f.eks.) ved høje frekvenser - noget der er næsten umuligt at få styr på uden ordentligt målegrej.
Jeg klarer mig med et 200KHz oscilloskop (brugt Hitachi fundet på dba.dk til 800,-) og lidt tricks og snilde. Min tonegenerator går også (kun) til 200KHz, men her er det billigere at finde noget der går højere op, dog er det ikke så nødvendigt. Det er mere vigtigt at kvaliteten er i orden.
__________________ Bjørn Aaholm
Intet slår trioder...
|
| Til top |
|
| |
wuffer Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Januar 2007 kl. 02:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
ux226 skrev:
OK.
Fedt med flere der bygger med rør :-)
Frste gang du har en forstærker der driller vil du uden tvivl få brug for et oscilloskop og en tonegenerator... Køb brugt! Som absolut minimum skal begge dele gå til 200KHz, meget gerne mere, men så begynder priserne at stige... Grunden til at de skal gå så højt (særligt oscilloskopet) er at du skal kunne lokalisere evt. ustabilitet (selvsving f.eks.) ved høje frekvenser - noget der er næsten umuligt at få styr på uden ordentligt målegrej.
Jeg klarer mig med et 200KHz oscilloskop (brugt Hitachi fundet på dba.dk til 800,-) og lidt tricks og snilde. Min tonegenerator går også (kun) til 200KHz, men her er det billigere at finde noget der går højere op, dog er det ikke så nødvendigt. Det er mere vigtigt at kvaliteten er i orden.
|
|
|
jeps sådan noget vil jeg os ha købt på et tidspunkt problemet er bare jeg ik ka huske hvordan sådan et skope funger men det lærer jeg nok igen 
|
| Til top |
|
| |
Kristian T Forum Bruger

Bruger siden: 04 December 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 451
|
| Sendt: 10 Januar 2007 kl. 02:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
wuffer Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Januar 2007 kl. 17:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
så er der kommet et multimeter i huset

købt for et styk fransk hotdog 
lidt stort men indtil jeg får købt et andet er det nok ok
|
| Til top |
|
| |
F.Christians Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 4023
|
| Sendt: 15 Januar 2007 kl. 13:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Når du skal af med det, så byder jeg på de 3 K´er: Kylling, komfritter og kremolade. Så har du tjent lidt på det!
|
| Til top |
|
| |
wuffer Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Januar 2007 kl. 13:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
F.Christians skrev:
Når du skal af med det, så byder jeg på de 3 K´er: Kylling, komfritter og kremolade. Så har du tjent lidt på det!  |
|
|
det ka vi sagtens finde ud af er det incl en go gang snak med et par civil betjente imens de roder bilen igennem.. det er jeg nemlig vant til at jeg får når jeg spiser franske hotdogs og andet junk
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 15 Januar 2007 kl. 20:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jamen så skal jeg lige spørge: Grill-kylling er da ikke blevet ulovligt, ligesom cigaretter?! 
Æde-stopkampagne; det skal nok komme! (Tørfoder er sundt!)
Nå, bortset fra det: Skal man ikke have en tonegenerator og et oscilloskop når man bikser en rør-ib sammen? Nøh; hvis bare klaveret spiller, så.....
Kan man få et oscilloskop til sin PC; sårn noget USB eller noget. Og ikke til 4000 kroner!? 
|
| Til top |
|
| |
wuffer Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Januar 2007 kl. 12:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 16 Januar 2007 kl. 17:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
| Sendt: 16 Januar 2007 kl. 18:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja klart en Weller. Jeg kender MANGE der har købt lidt billigere loddekolber, fordi de mente at det var OK. Men de holder ikke, og det er umuligt at skaffe nye spidser til mange af dem om 5 år, når modellen er erstattet af en nyere. Weller kan man ALTID få nye spidser til, og de holder!
Jeg kender folk der har været snedige nok til at købe Weller for 20 år siden... Og de kører stadig. På arbejdet i vores printrep afdeling har vi faktisk Weller loddekolber der er over 20 år gamle, og de kører mindst 12 timer i døgnet. Jeg ville nok vælge en magnestat type, med mindre du vil ofre en med temperaturjustering. Mangestat typerne kan justere temperatur, ved at skifte til en anden spids. Du kan evt købe en til SMD og en til almindelig leaded. Så er du godt kørende!
Og lad dig endelig ikke friste af, at du kan købe en justerbar model fra et andet fabrikat billigere end en Magnestat fra Weller. Køber du en Weller har du formentlig loddekolbe resten af livet. Er du uheldig, skal du skifte varmelegeme om 20 år... det koster svjh helt op imod 200 kroner, men så kører den også 20 år igen! Det gør en billigere model IKKE!!
Hvis du skal have et multimeter, er her et rigtig godt bud: http://dk.farnell.com/jsp/endecaSearch/partDetail.jsp?SKU=74 30604
Det koster som du kan se ca. 300 kroner. Jeg har selv købt et, og var egentlig lidt skeptisk... Måleudstyr skal bare være i orden!! Men til min store forbavselse fungerer det super godt Da pakken ankom for et par måneder siden ude på arbejdet, var vi meget spændte på, hvad det var for noget skrammel. Og vi stod klar med vores 3000 kroners Fluke til sammenligning....   Men men men.... Vi forsøgte virkelig længe at sammenligne målinger på 3 forskellige FLUKE og dette. Og hver eneste gang lå dette i mellem målingerne for Fluke'erne. Ganske sejt til 300 kroner!! Udover de sædvanlige volt, ampere, milliampere, ohm osv videre i AC og DC mode man kender far standardmodeller, får man også kapacitetsmåler, frekvenstæller og temperaturmåleing (der medfølger endda en temperaturprobe!). __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
Nuværende setup: SONY CDP-X303ES (Drev), DIYDAC, DOXA 012 (Pre), DOXA 70B SE mod.(Power), DALI Grand DIVA
|
| Til top |
|
| |
wuffer Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Januar 2007 kl. 01:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
uha det multimeter ser rigtig fint ud... så det snupper jeg nok lige til den 1 og så kommer der en weller ind senere 
hmmm ka man handle privat hos farnell???
|
| Til top |
|
| |
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
| Sendt: 17 Januar 2007 kl. 07:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Naaee.... ved ikke om man kan handle privat hos Farnell. Det kunne man en gang, men jeg ved ikke om det er muligt længere. Ring og snak med dem.. __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
Nuværende setup: SONY CDP-X303ES (Drev), DIYDAC, DOXA 012 (Pre), DOXA 70B SE mod.(Power), DALI Grand DIVA
|
| Til top |
|
| |
wuffer Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Januar 2007 kl. 13:49 | IP-adresse registreret
|
|
|