| Forfatter |
|
F.Christians Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 4023
|
| Sendt: 17 Januar 2007 kl. 16:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
En loddestation med et par løse spidser, et par kvalivare-tænger og et multimeter, så passer det vist meget godt med de 1000 kr!
|
| Til top |
|
| |
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
| Sendt: 17 Januar 2007 kl. 17:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Får man en rigtig Weller under 1000 kroner?? Med rigtig mener jeg en fra den blå serie (for alt i verden ikke den råde hobby-serie). De sidste penge er givet MEGET MEGET MEGET godt ud!! De holder simpelthen noget nær evigt! Og de penge man evt kan spare på en lidt billigere er hurtigt tabt, når man skal ud og købe nyt.
Dertil kommer den super lækre fornemmelse, når man arbejder med en ordentlig loddekolbe... Det føles bare rigtigt!!
Hvis budgettet er stramt, ville jeg ALDRIG købe en billigere loddekolbe. Jeg ville finde en brugt Weller. Det må kunne findes på www.dba.dk Jeg ville tage en Magnestat-type, og så ville jeg i øvrigt være ligeglad med om den var 1 eller 10 år. Det betyder INTET! Bare sørg for den ikke er ødelagt og at den virker, så er der med stor sikkerhed ikke udsigt til problemer de næste 10 år! Og det er mere end man kan sige om en ny billig-model! __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
Nuværende setup: SONY CDP-X303ES (Drev), DIYDAC, DOXA 012 (Pre), DOXA 70B SE mod.(Power), DALI Grand DIVA
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 17 Januar 2007 kl. 23:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Kenneth Hansen Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 209
|
| Sendt: 17 Januar 2007 kl. 23:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Med hensyn til oscilloscope, prøv at kigge på picoscope 2202, det meget universalt og kører på USB, jeg har selv haft meget glæde af det. De helt små gamle picoscoper til printerport vil jeg ikke anbefale, da computeren skal bit bange samtlige bits ud af konverter, det tager samlige resurser fra selv en hurtig PC.
Ellers kig noget brugt analogt, helst 2 kanaler, og min 20 Mhz.
http://www.picotech.com
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 17 Januar 2007 kl. 23:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er lige akkurat det Pico-scope jeg har luret på (2202). Prisen på 300 øvro afskrækker heller ikke!
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 18 Januar 2007 kl. 08:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sikkert en udemærket loddekolbe. Men hvad fabrikat er det lige??? Og hvor køber man nye spidser?? Min lokale elektronik-pusher har dem næppe. Problemet er at der findes et hav af forskellige fabrikater af billige loddekolber. Og de sifter ofte modeller. Deremd er det ofte svært at skaffe nye spidser, og deciderede reservedele (varmelegeme osv) er en umulighed. Jeg kan eks ikke lige finde en ny spids til den du linker til... måske fordi jeg ikke engang kan se hvad loddekolben hedder... Fordelen med Weller er, at du kan købe tilbehør i enhver elektronik-biks med bare lidt respekt for sig selv. Og der findes et hav af størrelser! Og jeg vil skyde på du kan slide en del af de billige op, før du en Weller begynder at lave vrøvl.
Det værste ved de billigere modeller er i øvrigt spidserne, der ofte er for ringe (synes jeg). De er simpelthen ikke gode nok til at overfre varmen. Og så holder de sjældent ret længe. På min magnestat Weller sidder stadig den originale spids... den er fra 1997!! På min Weller SMD loddekolbe har jeg lidt forskellige spidser, men bruger primært 2 af dem. De bliver brugt RIGTIG meget, og ingen af dem har taget billetten endnu! Mit bud er, at prisforeksllen på en billig og en Weller, i løbet af få år kan ædes op af alle de spidser man skal købe til den billige (hvis man bruger den lidt flittigt). Det er heller ikke tilfældigt, at stort set uanset hvilket elektronikværksted man kommer ind på, så står der Weller over hele linjen....
Når det kommer til værktøj, fortryder de færreste at have købt det bedste. Men mange fortryder at de ikke gjorde det med det samme, i stedet for først at prøve noget billigt.... __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
Nuværende setup: SONY CDP-X303ES (Drev), DIYDAC, DOXA 012 (Pre), DOXA 70B SE mod.(Power), DALI Grand DIVA
|
| Til top |
|
| |
Kristian T Forum Bruger

Bruger siden: 04 December 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 451
|
| Sendt: 18 Januar 2007 kl. 08:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
wuffer Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1380
|
| Sendt: 19 Januar 2007 kl. 01:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 19 Januar 2007 kl. 02:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 19 Januar 2007 kl. 08:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tillykke!!! Den bliver du uden tvivl glad for!!! Det er den helt rigtige og klassiske model, du finder i ethvert elektronik-værksted! Det duer!!
Gør dig selv den tjeneste at købe en original svamp til at tøre spidsen i. Den kan købes her: http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=dk&dok=200920 6.htm?_82_427_60
Og så evt et par forskellige spidser, afhængig af hvad du skal lodde. Så er du virkelig godt kørende!!
Lige en enkelt ting... Holderen ser ikke original ud, men jeg kan tage fejl... Det gør i princippet ikke noget. Du skal bare lige kontrollere, at der ikke er nogle af de varme dele på loddekolben der rører ved holderen. I så fald vil loddekolben kører på fuld skrald hele tiden, for at varme holderen op... Og det er ikke så heldigt.
Hvad måtte du i øvrigt slippe for sådan en sag??? Nyprisen er vel 1000-1200,- og brugt burde den sagtens kunne indbringe 4-500,- Men noget siger mig, at det har du ikke givet for den....  __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
|
| Til top |
|
| |
wuffer Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Januar 2007 kl. 10:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
jamen det lyder super... 
holderen er ikke orginal nej så sådan en fætter incl svamp ska jeg ha fat i... og et par nye spidser og noget loddetin... ja det løber hurtigt op men til en 100kr seddel for sådan en weller ka jeg ik klage
så er spørgsmålet om den funger.. hvis ja så har jeg gjort en go handel.. hvis ikke og den ka laves så har jeg stadig gjort en go handel 
nå ja.. tænd sluk knappen ska udskiftes.. den er tændt hele tiden..
hvilke loddetin skal man kigge efter???
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 19 Januar 2007 kl. 12:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
100 kroner... det er en yderst rimelig pris!!!  __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 19 Januar 2007 kl. 12:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Loddetin - jeg vil satse på Mundorf, den billigste til kobber er sikkert OK!
Forhandler skulle være Jumon
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 19 Januar 2007 kl. 12:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Loddetin - Jeg ville tage en standard industritype! Du får ikke så meget woodoo, men lommerne tømmes heller ikke så voldsomt! Kvaliteten er formentlig identisk! __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
|
| Til top |
|
| |
Nickname Udelukket fra forum

Dobb.profil
Bruger siden: 07 Januar 2007 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 32
|
| Sendt: 19 Januar 2007 kl. 13:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Her vil jeg give Hurtig ret, der er ikke så meget lydmæssigt hokus pokus med loddetin, da det jo helst ikke er loddetinnet der skal lave ret meget af forbindelsen. De forskellige loddetins typer, har tilgengæld forskellig mekaniske egenskaber
Jeg har ofte været med til at bruge sølvholdigt loddetin til udstyr hvor der var vibrationer og termiske udsving, og her er den sølvholdige loddetin væsentligt bedre en standard loddetin, men forbindelsen bliver ikke bedre bare mere mekanisk stærk.
Jeg har som HiFi tosset selvfølgelig prøvet sølvholdigt loddetin op mod ikke sølvholdigt loddetin, og jeg må meddele jeg kan ikke høre forskel. __________________ Selvgjort er velgjort.
|
| Til top |
|
| |
ux226 Forum Bruger

Bruger siden: 17 September 2003 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 125
|
| Sendt: 19 Januar 2007 kl. 13:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jep, der er ikke i sig selv noget lydmæssigt at hente ved at bruge sølvholdigt loddetin. Gode lodninger "lyder bedre" end dårlige lodninger, især når der er en del af dem. Og her kan sølvholdigt loddetin faktisk have sin ret! Hvis man lodder på sølv (rent sølv, eller f.eks. forsølvet kobber) er det nemlig VÆSENTLIGT lettere at lave gode lodninger, hvis der er lidt sølv i loddetinnet. Jeg bruger godt gammeldags 60/40 med standard flus til alt andet end sølvkabel og sølvstik - det får noget 4% sølv-loddetin. Den dag man ikke længere kan købe blyholdigt loddetin håber jeg at jeg har 10 kg eller mere på lager
__________________ Bjørn Aaholm
Intet slår trioder...
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 19 Januar 2007 kl. 13:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hhmmm... hvornår er det blevet lettere at lave gode lodninger med sølvholdig tin?? Det har jeg godt nok aldrig hørt om. Tværtimod! Det er et af mine argumenter imod sølholdig tin, at den mikro lille forskel man måtte kunne høre med mikroskop direkte på ørerne, typisk overgås af de negative effekter ved at lodningen ikke er lige så homogen. __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
|
| Til top |
|
| |
ux226 Forum Bruger

Bruger siden: 17 September 2003 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 125
|
| Sendt: 19 Januar 2007 kl. 13:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg synes det er lettere at lave gode lodninger PÅ SØLV med sølvholdigt tin. På alt andet end sølv sværger jeg til standard-tin, så der er vi 100% enige.
Jeg kender flere der har samme gode erfaringer med sølvholdigt tin, når det gælder lodnigner PÅ SØLV.
__________________ Bjørn Aaholm
Intet slår trioder...
|
| Til top |
|
| |
wuffer Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Januar 2007 kl. 15:24 | IP-adresse registreret
|
|
|

er det ik en af sådanne 3 jeg ska ha fat i??
loddetin er vel noget 60/40 TIN LEAD 18SWG 250G
spidser er jeg ik helt sikker på.. der står på den gamle pt-l 7 og jeg vil godt ha en ny til alm brug og en til smd brug... smd bruger jeg sjældent men vil ha en spids dertil
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 19 Januar 2007 kl. 16:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
"7"-tallet på spidsen er temperatur-koden. Mener en 7'er giver 370 grader, og det er fint til det meste. Svjh kommer den originalt med en 7'er. __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
|
| Til top |
|
| |