Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 09:14   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Højtalere i stykker, min skyld? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Hans J
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 10 Januar 2007 kl. 23:58 | IP-adresse registreret  

Stanley skrev:

Hans J skrev:
Ifølge købeloven skal de vel BEVISE han selv er skyld i det, de er jo under ½ år gamle.

Ellers kan man jo altid bare sige du har spillet for højt ?

Hvordan kan de bevise det ?

Som regel er det meget nemt at se, hvis man skiller den defekte enhed ad. Lakken på tråden i svingspolen vil oftest være kogt op, og i nogle tilfælde er svingspolen sort.

Jeg er da også helt enig i at 4 højttalere ikke står af samtidig uden at der er en grund.

Okay, som kunde må man vel så kunne forlange de skiller dem ad, inden de siger det er ens egen skyld.

Han har jo godt nok accepteret det er hans egen skyld, så jeg ved godt det er mere hypotetisk vi snakker her .

Til top Vis Hans J's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hans J

Jesper Bach
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 December 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 11 Januar 2007 kl. 07:23 | IP-adresse registreret  

Hej Hans J

Hvis vi snakkede om én defekt enhed vil jeg faktisk tro den vil blive undersøgt inden man afviser reklamations retten, til trods for det nærmest er spild af tid. En højtaler enhed er så simpel en konstruktion, hvis den har virket en gang kan den pratisk talt aldrig gå i stykker uden at blive overbelastet.

Men nu snakker vi jo så om 4 (skriver og siger fire) enheder på en gang, selv ikke engang forbrugervildledningsprogrammer som Kontant ville kunne finde på at kræve det dækket af butikken.  (Dette er også meget hypotetisk... tror sq de kunne finde på det )

Jesper

Til top Vis Jesper Bach's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jesper Bach

sonne73
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2007
Lokalitet: Odense
Sendt: 11 Januar 2007 kl. 11:04 | IP-adresse registreret  

Hans J skrev:
Stanley skrev:

Hans J skrev:
Ifølge købeloven skal de vel BEVISE han selv er skyld i det, de er jo under ½ år gamle.

Ellers kan man jo altid bare sige du har spillet for højt ?

Hvordan kan de bevise det ?

Som regel er det meget nemt at se, hvis man skiller den defekte enhed ad. Lakken på tråden i svingspolen vil oftest være kogt op, og i nogle tilfælde er svingspolen sort.

Jeg er da også helt enig i at 4 højttalere ikke står af samtidig uden at der er en grund.

Okay, som kunde må man vel så kunne forlange de skiller dem ad, inden de siger det er ens egen skyld.

Han har jo godt nok accepteret det er hans egen skyld, så jeg ved godt det er mere hypotetisk vi snakker her .

De har skam også skilt dem ad, jeg har faktisk fået en god behandling
Til top Vis sonne73's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sonne73

osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 26 Januar 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 11 Januar 2007 kl. 11:04 | IP-adresse registreret  

Jeg har to gode.

En jeg kendte spillede MEGET højt, indtil selve højttalerne gik i stykker (hvilket naboen faktisk ventede paa, saa der kunne blive ro) i en slags haandvaerker barak. En anden spillede saa hoejt at der gik ild i noget, da højttalerne dog var lukkede gik ilden ud af sig selv.

Til top Vis osprey's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af osprey

Hans J
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 11 Januar 2007 kl. 19:11 | IP-adresse registreret  

Jesper Bach skrev:

Hej Hans J

Hvis vi snakkede om én defekt enhed vil jeg faktisk tro den vil blive undersøgt inden man afviser reklamations retten, til trods for det nærmest er spild af tid. En højtaler enhed er så simpel en konstruktion, hvis den har virket en gang kan den pratisk talt aldrig gå i stykker uden at blive overbelastet.

Men nu snakker vi jo så om 4 (skriver og siger fire) enheder på en gang, selv ikke engang forbrugervildledningsprogrammer som Kontant ville kunne finde på at kræve det dækket af butikken.  (Dette er også meget hypotetisk... tror sq de kunne finde på det )

Jesper

Nu mente jeg jo ikke, han skulle kræve at få dem til at dække dem via garanti, mente blot at han skulle sikre sig, de havde undersøgt det inden de afviste garantien, hvilket de også har gjort.

Til top Vis Hans J's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hans J

Sveske
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 12 Januar 2007 kl. 14:47 | IP-adresse registreret  

Lige en lille sidebemærkning. Du snakkede om en forstærker der går fra -50dB til +50dB. Når skalaen går på den måde, er det en dårlig idé at skrue højere op end -0db, for det er (så vidt jeg ved) dér forstærkeren begynder at komme på overarbejde. Så vidt jeg ved er det også mere normalt at de går fra f.eks. -50dB til +10dB, altså ikke særligt langt over -0dB (hvilket jo siger noget om at -0dB ikke bare er halv ydelse).
Allerbedst er der, hvis man holder den et par decibel under 0, bare en to-tre stykker.
hvis jeg tager fejl vil jeg meget gerne rettes

Guide til billedupload
Til top Vis Sveske's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sveske

E.T./Alf
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 November 2004
Lokalitet: København
Sendt: 12 Januar 2007 kl. 15:11 | IP-adresse registreret  

På min NAD forstærker kan man koble Soft Clipping til og fra. Er der noget som ved om det har betydning for lyden (kvalitet) hvis man slår Soft Clipping til.

Hvis nej, hvorfor er der så mulighed for at slå den til - den burde så bare være aktiveret permanent fra NAD

Mvh. E.T.

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 12 Januar 2007 kl. 19:45 | IP-adresse registreret  

Hvis den har stået på 0 har der været rimeligt knald på. Jeg har selv gjort det med min Denon Avr 2105 og jeg har en ven som også har gjort det med hans. Forstærkeren er lidt kraftigere, men jeg tror også det har noget at sige hvor godt bygget dine højttalere er, mit anlæg kunne godt klare det de få minutter jeg kunne holde ud at høre på mudderbas i slemme mængder! Køb en NAD eller H/K forstærker hvis du har hang til at spille musik for dine naboer, det holder meget længere til det

Angående det Sveske siger med at holde den nogle db under nul, så er en god idé selvom det er svært at finde ud om 0 er nogen grænse. Jeg har selv brændt centerkanelen af i min avr 2105 for et lille år siden, der stod den også på 0 db under en film, da der så kom rammstein koncertdvd på bagefter gav forstærkeren op. Nu ved jeg at min forstærker simpelthen bliver for varm hvis jeg spiller så højt, og nu spiller jeg maks. så volumen siger -5 db, dvs at jeg har næsten 2 gange mere effekt til rådighed end da jeg brændte skidtet af, og den bliver heller ikke så varm mere da der er mindre effekt der går til spilde, og for at være ærlig, så er det ikke de sidste 5 db der gr koncerten eller filmen fed. Så hvis du finder ud af hvornår forstærkeren ca. begynder at miste grebet og spiller omkring 6 db lavere end det burde der ikke ske det store. Husk på at 3 db er en fordobling af effekten, men det giver ikke meget mere hørelsesmæssig, normalt kan man kun lige ane en forskel på 1 db, så det er næppe de sidste 1 eller 2 db der gør filmen fed, men de tager derimod livet af forstærkeren hvis du er uheldig!

Mvh.

Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari

Søren P.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 12 Januar 2007 kl. 20:27 | IP-adresse registreret  

Ascari skrev:

Hvis den har stået på 0 har der været rimeligt knald på. Jeg har selv gjort det med min Denon Avr 2105 og jeg har en ven som også har gjort det med hans. Forstærkeren er lidt kraftigere, men jeg tror også det har noget at sige hvor godt bygget dine højttalere er, mit anlæg kunne godt klare det de få minutter jeg kunne holde ud at høre på mudderbas i slemme mængder! Køb en NAD eller H/K forstærker hvis du har hang til at spille musik for dine naboer, det holder meget længere til det

Tror selv H/K mindste model er kraftigere end den Denon! Min vens er hvert fald er ikke gået i knæ endnu, så den kan altså hole til en del, også over længere tid!

Til top Vis Søren P.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Søren P.

sims
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 12 Januar 2007 kl. 21:13 | IP-adresse registreret  

nææ du, hvis du vil høre højt rock og dine højtaller skal holde, så købe nogen Vega. se link hvorfor...  http://www.realmofexcursion.com/brands/cerwinvega.htm så kan vi altid snakke om det er hifi eller ej. men jeg kan nu stadigvæk godt lide Vega, rock, samt kolde øl...

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 12 Januar 2007 kl. 23:16 | IP-adresse registreret  

Søren P. skrev:
Ascari skrev:

Tror selv H/K mindste model er kraftigere end den Denon! Min vens er hvert fald er ikke gået i knæ endnu, så den kan altså hole til en del, også over længere tid!

Nu bliver din H/K jo heller ikke belastet af de små Ikon 2'ere du har spændt den får

Men du har helt ret, heller en lille H/K eller NAD, end en af de større Denon hvis vi snakker effekt.

Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari

Søren P.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 12 Januar 2007 kl. 23:39 | IP-adresse registreret  

Det var nu heller ikke min H/K jeg tænkte på!  Meen, når det går rigtig vildt for sig, kan den nu godt "få noget at se til".

Men hvis du gerne vil spille højt, tror jeg desværre at du skal op i en anden størrelse end "små" satelitter, som en del andre efterhånden har nævnt.!

Til top Vis Søren P.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Søren P.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 3
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes