Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 13:33   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Spørgsmål til Benchmark DAC-1 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 6
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 17 Januar 2007 kl. 14:02 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:

Q værdien
AN DAC´sene levner ikke meget andet end de store linier opmærksomhed.
Jeg har hørt den som ppp_dk engang havde og det var altså en kradsbørstig sag.

Kun de store linier? Den må da ha' været defekt, eller bestykket med nogle syge rør?

De bedre AN DACs er i stand til at formidle detaljer på en mere naturlig måde end det er normalt...nemlig som en integreret del af den musik man hører. Ikke det sædvanlige 'overshoot' og kunstig 'brillians'.

Detaljer og små nuancer i musikken skal ikke formidles så det minder om det der sker, når man skruer alt for meget op for kontrasten på fjernsynet!

Prøv med en 'ommer' KvK!  ;-)

Mvh.

Niels L.

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Januar 2007 kl. 14:12 | IP-adresse registreret  

Jens J skrev:
Nilau skrev:

[QUOTE=Den Blå Fisk]Jeg takker og vil straks give mig i kast med at finde læsebrillerne.

Prøv evt. at finde en brugt Audio Note DAC. De er ikke proppet med Karl Smart-elektronik og lyder bedre end næsten hvad som helst på markedet.

Der er en hel del modeller at vælge imellem og de er stort set alle opgradérbare...alt efter pengepung eller gør-det-selv-evner.

Mvh.

Niels L.

Det er dem uden oversampling, hvilket har den bivirkningen at ved 20 KHz er toppen allerede dæmpet 1 dB. Efterfølgende er der vel ofte en trafo på til at nuppe et par dB mere. Du har i sandhed ret det er ikke særlig Karl smart.

mvh

Har du nogensinde lagt ører til en Audio Note konverter???

Jeg ser ingen grund til at lade sig forføre af oversamplingsræset. Det må være skabt af mindre kompetente audiodesignere, der har haft ledige hænder i marketingsafdelingen. Men det er også den perfekte måde at sovse egen uformåenhed ind i dunkle tekniske termer...som dog gør sig godt på papir...

Men lyt og bliv klogere og musikalsk beriget. Oversampling er en sjæledræber!

Mvh.

Niels L.

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 17 Januar 2007 kl. 14:20 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:

Kurt von Kubik skrev:

Q værdien
AN DAC´sene levner ikke meget andet end de store linier opmærksomhed.
Jeg har hørt den som ppp_dk engang havde og det var altså en kradsbørstig sag.

Kun de store linier? Den må da ha' været defekt, eller bestykket med nogle syge rør?

De bedre AN DACs er i stand til at formidle detaljer på en mere naturlig måde end det er normalt...nemlig som en integreret del af den musik man hører. Ikke det sædvanlige 'overshoot' og kunstig 'brillians'.

Detaljer og små nuancer i musikken skal ikke formidles så det minder om det der sker, når man skruer alt for meget op for kontrasten på fjernsynet!

Mvh.

Niels L.

jeg har også lagt øre til pågældende DAC, om den var defekt ved jeg ikke, men andre AN jeg har hørt har haft ca. samme spillestil! Det er bestemt ikke lige min kop te, jeg mener at fraværet af detaljer er ret påfaldende, mikrodynamik glimre med sit fravær og det er meget svært at pladsere tingene i lydbilledet. Hvis det er musik fremmende for nogen, tja så fint med mig, det er bare ikke lige mit lydideal!

hvis du vil blive ved billed symbolikken, så vil jeg kalde AN for LCD

Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 17 Januar 2007 kl. 16:47 | IP-adresse registreret  

kyhn skrev:
Nilau skrev:

Mvh.

Niels L.

jeg har også lagt øre til pågældende DAC, om den var defekt ved jeg ikke, men andre AN jeg har hørt har haft ca. samme spillestil! Det er bestemt ikke lige min kop te, jeg mener at fraværet af detaljer er ret påfaldende, mikrodynamik glimre med sit fravær og det er meget svært at pladsere tingene i lydbilledet. Hvis det er musik fremmende for nogen, tja så fint med mig, det er bare ikke lige mit lydideal!

Jeg er helt enig med dig Kyhn.
Noget andet påfaldende ved den er dog, at det der med blød rørlyd, det er i hvert tilfælde ikke noget den repræsenterer.
Og her er Nilau nok inde på noget rigtigt, den reklamerer ikke med overklarhed og kunstig brillians den DAC. Faktisk vil jeg kalde det en noget kradsbørstig sag.
Hvis man kender lidt til rigtige instrumenter, så vil man huske deres meget æstetiske mildhed og smoothness, og så det pågående element på den grundtone der slås an.
Min oplevelse af AN DACén er, at den kun kender det pågående element, hvilket overraskede mig en del. Den har et anstrøg af "enten slukket eller tændt" over sig.
Jeg forbinder det med mikrofoni i rørene, men den vil jo sikkert være ganske ekstremt placeringsfølsom, så hvis man legede med den i nogle måneder, så ville det måske falde lidt anderledes ud - hvem ved.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Januar 2007 kl. 19:29 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
kyhn skrev:
Nilau skrev:

Mvh.

Niels L.

Jeg er helt enig med dig Kyhn.
Noget andet påfaldende ved den er dog, at det der med blød rørlyd, det er i hvert tilfælde ikke noget den repræsenterer.
Og her er Nilau nok inde på noget rigtigt, den reklamerer ikke med overklarhed og kunstig brillians den DAC. Faktisk vil jeg kalde det en noget kradsbørstig sag.
Hvis man kender lidt til rigtige instrumenter, så vil man huske deres meget æstetiske mildhed og smoothness, og så det pågående element på den grundtone der slås an.
Min oplevelse af AN DACén er, at den kun kender det pågående element, hvilket overraskede mig en del. Den har et anstrøg af "enten slukket eller tændt" over sig.
Jeg forbinder det med mikrofoni i rørene, men den vil jo sikkert være ganske ekstremt placeringsfølsom, så hvis man legede med den i nogle måneder, så ville det måske falde lidt anderledes ud - hvem ved.

Hej KvK...

Jeg kan sandelig godt forstå din overraskelse over lyden fra den AN DAC du lyttede til. Der har været et eller andet helt galt! Ingen Audio Note skal være "pågående" medmindre en given cd er det... På den anden side er det bestemt heller ikke rigtigt at det skulle knibe med mikrodetaljer (Kyhn) eller manglende præcision i lydlandskabet. Nu ved jeg ikke hvilken AN DAC der var tale om, men noget kunne tyde på at at den har været defekt...

Jeg vil faktisk påstå, at de 'kritikpunkter' I nævner - er dér hvor en AN DAC virkelig viser sin styrke!

Du [KvK] kender lyden af 'rigtige' instrumenter, og jeg er helt sikker på at du NETOP derfor ville kunne sætte pris på de evner som en AN har...og skal ha'!

Den skal ikke på nogen måde have den lyd, som I beskriver. Gu' ve' om den har haft monteret nogle helt forkerte rør?

Mvh.

Niels L.

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 18 Januar 2007 kl. 20:02 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:

Hej KvK...

Jeg kan sandelig godt forstå din overraskelse over lyden fra den AN DAC du lyttede til. Der har været et eller andet helt galt! Ingen Audio Note skal være "pågående" medmindre en given cd er det... På den anden side er det bestemt heller ikke rigtigt at det skulle knibe med mikrodetaljer (Kyhn) eller manglende præcision i lydlandskabet. Nu ved jeg ikke hvilken AN DAC der var tale om, men noget kunne tyde på at at den har været defekt...

Jeg vil faktisk påstå, at de 'kritikpunkter' I nævner - er dér hvor en AN DAC virkelig viser sin styrke!

Du [KvK] kender lyden af 'rigtige' instrumenter, og jeg er helt sikker på at du NETOP derfor ville kunne sætte pris på de evner som en AN har...og skal ha'!

Den skal ikke på nogen måde have den lyd, som I beskriver. Gu' ve' om den har haft monteret nogle helt forkerte rør?

Mvh.

Niels L.

Jamen jeg er da ked af det, men jeg kan ikke udtrykke mig anderledes over den end det jeg hørte, for det var ganske vist en overraskelse.
Men både Kyhn har lyttet til den og så også Kaptajnen, som jo var den mellemfornøjede ejer af den.
Jeg tror ikke helt der var nogen af os der egentlig helt kunne holde den ud faktisk.
Grunden var den nævnte.
Jeg aner ikke om der var nye eller gamle rør i den, jeg tror egentlig ikke apparatet i sig selv var særligt gammelt, ligesom jeg tror rørene var originale.
Som jeg også nævner, kan det da godt være, at den er placeringsfølsom på en måde, som er kommet den til skade her hos mig - who knows.
Det kan også være, at man kan trimme lidt med netledninger og hvad ved jeg. Jeg prøvede den af med den som Kaptajnen medbragte, måske han kan give et bidrag.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 18 Januar 2007 kl. 20:10 | IP-adresse registreret  

Kaptajnens DAC, var den der hedder DAC ONE 1x.

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 18 Januar 2007 kl. 20:23 | IP-adresse registreret  

@KvK

Hvis du ikke kan lide transformere, så bryder du dig nok heller ikke om et passivt output kit som dette:

Passive Output Stage Kit

The current output of the PCM1794 is high enough to enable use of a Lundahl LL1674 1:4 step-up amorphous core transformer for a passive output stage. A special connection of the primary is used to very effectively cancel the DC bias voltage present on the output terminals of the PCM1794. A high quality resistor in the secondary circuit of the transformer provides for the current-to-voltage conversion. A pair of RCA jacks mounted on the PC board completes the kit. This output stage is actually small enough so that it is physically the same size as the RAKK dac board and can be stacked on top of it for a particularly compact installation.

Output level at 0dBfs: 2.0vRMS
Output impedance: 3000 ohms
Frequency response: 10Hz to 20KHz , -0.7dB, -0.4dB

Amorphous-core transformer output passive RAKK DAC

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 18 Januar 2007 kl. 20:35 | IP-adresse registreret  

@Spencer!

Det har du ret i.
Hvordan skal sådan en fætter kunne kigge ind i et kabel og et potentiometer uden at ændre karakteristika?
Det kan den slet ikke, så derfor er den nok ikke ligefrem ideel.
Set fra DAC chippens side, så skal impedansen være liniær - er den det?

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 18 Januar 2007 kl. 20:45 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
@Spencer!

Det har du ret i.
Hvordan skal sådan en fætter kunne kigge ind i et kabel og et potentiometer uden at ændre karakteristika?
Det kan den slet ikke, så derfor er den nok ikke ligefrem ideel.
Set fra DAC chippens side, så skal impedansen være liniær - er den det?

Du kan klikke på billedet, for mere info.
Hvordan den måler, kender jeg ikke noget til.

mirland
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 November 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 16 Februar 2007 kl. 09:01 | IP-adresse registreret  

Jeg bliver altså lige nødt til at høre: Hvad endte det her med? Jeg står selv og vil have en dac og har kigget sultent på Benchmark'en længe alene pga dens byggekvalitet. Men er der nogen her der har sammelignet den med Audio Alchemy-noget-som-helst ? Jeg kan se rundt om på forumet her at mange er glade for AA, men jeg har ikke overblik over AA - andet end at jeg har fået stort set det modsatte at vide fra andre steder. Og DAC1 ? Jamen for et år siden var folk lige ved at tabe sutten af glæde og begejstring. Nu er den åbenbart ikke pengene værd ? Er det den almindelige upgrade-itis der har fået folk til at synes den er træls nu ? Eller var man bare naivt begejstret over den i starten ? Og ja, jeg har læst et hav af anmeldelser. Men de fleste får mig nu til at undres. Fordi en DAC1 er lavet til studiebrug men den bliver anmeldt udfra hi-fi præmisser.

/Mirland

Den Blå Fisk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 December 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 16 Februar 2007 kl. 09:19 | IP-adresse registreret  

Hej Mirland

For mit vedkommende endte det med, at jeg lånte en i en uges tid. Den blev leveret tilbage. Lyder klart meget bedre end det gamle skidt, jeg har nu, men det var ikke lige den lyd, jeg gik efter. Jeg leder stadig efter en ny DAC!

På mit anlæg (Primare I30, Emilie S-baby og Rega Planet 2000 som drev) mangler der et eller andet, især i toppen. Dynamikken er fin, men der er - for mig at se - noget galt med detaljerne, især på større orkestrale værker og jeg synes at f.eks. flygler klinger mærkeligt ud, når der kommer jazz på.

Måske er det bare min hørelse, den er gal med.

Til top Vis Den Blå Fisk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Den Blå Fisk

AM-E
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Februar 2005
Sendt: 16 Februar 2007 kl. 09:29 | IP-adresse registreret  

Den Blå Fisk skrev:

Hej Mirland

For mit vedkommende endte det med, at jeg lånte en i en uges tid. Den blev leveret tilbage. Lyder klart meget bedre end det gamle skidt, jeg har nu, men det var ikke lige den lyd, jeg gik efter. Jeg leder stadig efter en ny DAC!

På mit anlæg (Primare I30, Emilie S-baby og Rega Planet 2000 som drev) mangler der et eller andet, især i toppen. Dynamikken er fin, men der er - for mig at se - noget galt med detaljerne, især på større orkestrale værker og jeg synes at f.eks. flygler klinger mærkeligt ud, når der kommer jazz på.

Måske er det bare min hørelse, den er gal med.

Hvad gjorde DAC1 "forkert" i dit setup?

mirland
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Februar 2007 kl. 09:42 | IP-adresse registreret  

Hmm, det lyder "underligt". Hvilken lyd leder du efter ? Er du sikker på at det overhovedet er noget en dac kan hjælpe med?

Mit formål er at jeg vil have en dvd afspiller med dac til at æde de "skæve" formater og diverse underlige kopibeskyttede skiver som min Alpha 5+ har problemer med. Hvis det så lyder stjernegodt, ja så kan det da være at det bliver den primære digital lydkilde - hvem ved? Men jeg synes det er en jungle at finde rundt i. Har selv prøvet en NOS dac (jeg var ikke imponeret - lød som om der manglede noget samtidig med at det virkede uengageret) og en OnTech (faktisk en god dac, men måske en smule gumpetung og virker meget følsom overfor mørk/lys system - jeg droppede den for en Naim CD3 for at få noget fart over feltet).

/Mirland

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 16 Februar 2007 kl. 11:00 | IP-adresse registreret  

mirland skrev:
Jeg bliver altså lige nødt til at høre: Hvad endte det her med? Jeg står selv og vil have en dac og har kigget sultent på Benchmark'en længe alene pga dens byggekvalitet. Men er der nogen her der har sammelignet den med Audio Alchemy-noget-som-helst ? Jeg kan se rundt om på forumet her at mange er glade for AA, men jeg har ikke overblik over AA - andet end at jeg har fået stort set det modsatte at vide fra andre steder. Og DAC1 ? Jamen for et år siden var folk lige ved at tabe sutten af glæde og begejstring. Nu er den åbenbart ikke pengene værd ? Er det den almindelige upgrade-itis der har fået folk til at synes den er træls nu ? Eller var man bare naivt begejstret over den i starten ? Og ja, jeg har læst et hav af anmeldelser. Men de fleste får mig nu til at undres. Fordi en DAC1 er lavet til studiebrug men den bliver anmeldt udfra hi-fi præmisser.

/Mirland

Jeg har i hvert tilfælde hørt begge dele.
DAC1, diverse forskellige Alchemy DACs og så også Lavry, som er seneste skud på DAC himlen.

Da DAC1 dukkede op, repræsenterede den en ny trend i HIFI, nemlig noget man kunne kalde "bagstræberi" .
Sagen er nemlig, at Benchmark simpelthen har valgt at bruge gamle komponenter i den analoge udgang på den - nærmere bestemt NE5532 opampsene.
Den er altså ikke bestykket med de glatte og lynhurtige FET baserede opamps, som ellers havde sneget sig ind allevegne i high end. De har simpelthen brugt det de plejer at bruge i de professionelle produkter - NE serien, som er klart mere klangneutral og støjsvag end de fleste andre opamps. Det sætter klart sit præg på lyden af den, som jeg da også selv blev ret begejstret for. Sagen er bare, at den i hvert tilfælde hos mig, ikke holder i længden. Jeg nedte op med, at synes den lyder grå og mangler klanglig nuancering. Der er helt klart styr på alt det den laver, men den gør det simpelthen på en bestemt facon hele tiden.
I begyndelsen fandt jeg det meget positivt, at man fik fokus på hvor let den egentlig bevægede sig op og ned ad toneskalaen - det var påfaldende ubesværet og smooth. Efterhånden fandt jeg den samme egenskab som værende påklistret og musikken uvedkommende.
Det er ganske enkelt paradoksalt, at netop det den er god til, også bliver achilleshælen.
Dens gennemgående ufarvethed bliver efterhånden til dens farve om man så kan sige.

Mht. Lavry - det nye stjerneskud, så er det en klart mere venlig DAC, den gør det den gør glimrende, men den er efter min opfattelse ikke neutral. I mine ører mangler den tightness, jeg har en fornemmelse af, at den er lidt stor sine steder.
Ellers en DAC mange sagtens kunne leve med - eller tilmed bleve vilde med.

Alchemy byder på en del forskellige ting i deres for længst udgåede program.
Lydmæssigt er de også temmeligt forskellige, og de har selv markedsført diverse tweaks til at optimere forholdene omkring dem.
Deres oprindelige high end udspil var DTI og XDP, sidstnævnte udmærker sig ved at være diskret opbygget i analogdelen. XDP bygger på Philips TDA1547 med tilhørende noiseshaper.
Lyden af dette sæt er magtfuld og smooth på én og samme tid.
DDE 1.0 bygger også på en Philips DAC med tilhørende recieverkreds, den har dog en opamp i udgangen AD746 tror jeg. Sammen med DTI er den langt bedre end stand alone, det er et must, såfremt den vinder indpas. DDE 1.1 er en lidt mildere udgave, den har Crystal DAC og Crystal reciever og må nødvendigvis have været noget dyrere end 1.0. I mine ører er denneher mild og lækker, og måske med en til min smag lidt overdrevet distance og rum.
Mit bud på den bedste kombination af AA må nok blive DTI, XDP, Powerstation ONE og Powerstation XDP (4). Alternativet er DDE1.0 og DTI samt 2 gange PS ONE.
Strømforsyningerne hænger ikke på træerne, men de kan købes fra fabrikken, som hedder EDSpower. Jeg er lige i gang med at bestille hos dem, de koster 105$ stykket.

Og til sidst vil jeg da lige tilføje, at det har undret mig meget, at det stadig er muligt for en konstruktion tilbage fra 92, at gøre sig gældende. I særdeleshed en DAC.
Men kigger man objektivt på det, så er der faktisk ikke sket alverden siden da. Der er kommet flere bits på, som man anyway ikke kan bruge til CD, før man har upsamplet, som er den anden nye ting siden da.
Flere bits har som sådan ikke noget med lydkvalitet at gøre, det har upsampling dog, eller burde have.
Hvad der vindes på den ene konto må så være sat til på den anden forstås.
Jeg vil ikke bytte min Alchemy med noget som helst Benchmark - det står i hvert tilfælde fast.
Jeg har også haft fornøjelsen af, at smække sådan en AA ting på en Accuphase CD - du milde himmel en fornøjelse.

mirland
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Februar 2007 kl. 11:14 | IP-adresse registreret  

Ja (tak for det lange svar!), jeg har jo godt nok forhørt mig en del på det sæt der er til salg her på H4A for tiden med XDP DTI PS2 - men fik kolde fødder pga et sted i en tråd, hvor nogen (dig Kurt ? eller var det Spencer ?) nævner problemer med brum og andre ting og sager. Er der noget jeg hader intenst så er det trafo-brum. Jeg er også blevet tilbudt en DDE 3 men det gjorde ikke forvirringen mindre.

/Mirland

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 16 Februar 2007 kl. 11:54 | IP-adresse registreret  

mirland skrev:
Ja (tak for det lange svar!), jeg har jo godt nok forhørt mig en del på det sæt der er til salg her på H4A for tiden med XDP DTI PS2 - men fik kolde fødder pga et sted i en tråd, hvor nogen (dig Kurt ? eller var det Spencer ?) nævner problemer med brum og andre ting og sager. Er der noget jeg hader intenst så er det trafo-brum. Jeg er også blevet tilbudt en DDE 3 men det gjorde ikke forvirringen mindre.

/Mirland

Trafobrum er der lidt af fra PS2, PS-ONE og PS¤ er totalt tavse.

mirland
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Februar 2007 kl. 13:03 | IP-adresse registreret  

Det vil sige at man kunne droppe at investere i en PS2 ?

/Mirland

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 16 Februar 2007 kl. 13:27 | IP-adresse registreret  

mirland skrev:

/Mirland

PS2 kan du sagtens undvære, og lige så godt bygge en selv, hvis du vil eksperimentere lidt.
Sådan en som denne, vil sikkert gøre en forskel, og ikke koste alverden:

http://www.pbase.com/transworld/image/20569681

En simpel ureguleret, og pænt overdimensioneret forsyning.
Husk ekstra køling på regulatoren i DTI, hvis du hæver spændingen.

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 16 Februar 2007 kl. 13:49 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:
mirland skrev:

/Mirland

PS2 kan du sagtens undvære, og lige så godt bygge en selv, hvis du vil eksperimentere lidt.
Sådan en som denne, vil sikkert gøre en forskel, og ikke koste alverden:

http://www.pbase.com/transworld/image/20569681

En simpel ureguleret, og pænt overdimensioneret forsyning.
Husk ekstra køling på regulatoren i DTI, hvis du hæver spændingen.

Man kan sådan set også bare købe PSUérne.
105$ er d.d. ikke mange basører, hertil lidt shipping og told/moms.

www.edspower.com

<< Forrige Side af 6 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes