Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2026 | 22:22   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Optoma HD70 vs. Sanyo z4 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Ex3mE
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 August 2005
Status: Offline
Indlæg: 97
Sendt: 10 Januar 2007 kl. 14:12 | IP-adresse registreret  

Hej..

Det er så nu jeg skal bruge alle jer kloge hoveders hjælp...

Jeg står mellem at købe en Optoma HD70 og Sanyo Z4..

Jeg har set Optoma HD70 og var meget tilfreds med billedet, men hørt at Sanyo var bedre ?

Sanyo er også meget nemmere at placere grundet de 2x zoom og lensshift, men hørt at det forringer billedet ?

på forhånd tak...

Nicholas
Til top Vis Ex3mE's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ex3mE
 
nesdam
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 Juni 2005
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 869
Sendt: 10 Januar 2007 kl. 14:34 | IP-adresse registreret  

Jeg har en Z4 og udnytter lensshift næsten maksimalt, uden at det forringer billedet. Så det behøver du ikke at bekymre dig om.

Ulempen ved HD70 er en begrænset farvedybde på 8 bit mod Z4's 12 bit. HD70 har muligvis et lille fortrin med hensyn til kontrast, men dette kan opvejes ved brug af et filter på Z4.

Jeg synes Z4 stadig har så mange fortrin at den er det bedste køb af de 2. For eksempel muligheden for at justere lysstyrken ved hjælp af blænden så den passer til et mørklagt rum.

Til top Vis nesdam's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nesdam
 
Zorglub
Lukket konto
Lukket konto
Avatar

Bruger siden: 12 Marts 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 2460
Sendt: 10 Januar 2007 kl. 14:41 | IP-adresse registreret  

Bare køb en af dem, de er super begge to. Husk at se dem, hvis du har muligheden! ikke alt er specs her i verden.
Til top Vis Zorglub's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zorglub Besøg Zorglub's Websted
 
Ex3mE
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 August 2005
Status: Offline
Indlæg: 97
Sendt: 10 Januar 2007 kl. 15:05 | IP-adresse registreret  

problemet er for mig at jeg har et værelse med skråvæg.. og skal så projicere billedet over på en den eneste lige væg..

og her er jeg bange for at optomaens noget sværere placering gør forskellen..

eller hvad?

har jeg ret i at sanyo er meget nemmere at placere ?
Til top Vis Ex3mE's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ex3mE
 
per_zk
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 November 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 452
Sendt: 10 Januar 2007 kl. 15:38 | IP-adresse registreret  

DLP har som regel ikke reget meget zoom og lens-shift. Det var også en af hovedårsagerne til at jeg købte Z4. Men har du glemt at der er en Z5'er ude?

__________________
Min hjemmebio
Til top Vis per_zk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af per_zk Besøg per_zk's Websted
 
nesdam
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 Juni 2005
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 869
Sendt: 10 Januar 2007 kl. 16:20 | IP-adresse registreret  

Ex3mE skrev:
problemet er for mig at jeg har et værelse med skråvæg.. og skal så projicere billedet over på en den eneste lige væg..

og her er jeg bange for at optomaens noget sværere placering gør forskellen..

eller hvad?

har jeg ret i at sanyo er meget nemmere at placere ?

Når størrelse og placering af lærredet er fastlagt har HD70 groft sagt kun 2 placeringsmuligheder ; Den ene i en given afstand og højde under loftet og den anden i en given afstand og højde over gulvet. Den skal nødvendigvis anbringes ud for midten af lærredet. Det er derfor en god ide at beregne placeringen på forhånd for at undgå overraskelser.

Med Z4 er der næsten uendeligt mange placeringsmuligheder. Min står på en hylde på bagvæggen og næsten ude ved den ene side af lærredet. Z4 (og Z5) er en af de mest fleksible projektorer på markedet med hensyn til placering.

Til top Vis nesdam's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nesdam
 
Filur999
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 Februar 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 194
Sendt: 10 Januar 2007 kl. 16:46 | IP-adresse registreret  

Ex3mE skrev:
Sanyo er også meget nemmere at placere grundet de 2x zoom og lensshift, men hørt at det forringer billedet ?

Det må være keystone correction du mener.. Hvor man kan rette op på billedet hvis projektoren ikke hænger 90grader på lærredet, og derfor laver et trapez-formet billede.. Brug af dette forringer nemlig billedet..

Har selv en Z4, og er meget tilfreds med den.. Indtil videre er den ikke placeret et fast sted, så det er lækkert at man bare kan stille den på sofabordet, og så lens-shifte så billedet passer med lærredet..

Men der er jo også Z5 samt Panasonic's AX100, at tage med i overvejelserne hvis der kan graves lidt dybere i lommen  men sådan kan man jo blive ved...



__________________
I know what you're thinking, 'cause right now I'm thinking the same thing. Actually, I've been thinking it ever since I got here: Why oh why didn't I take the BLUE pill?
Til top Vis Filur999's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Filur999
 
Ex3mE
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 August 2005
Status: Offline
Indlæg: 97
Sendt: 10 Januar 2007 kl. 19:34 | IP-adresse registreret  

ja.. og det bliver også en sanyo.. z4.. har læst adskillige tests og til prisforskellen syntes jeg ikke at forskellen er stor nok..

EDIT: mellem z4 og z5
Til top Vis Ex3mE's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ex3mE
 
Torsten-K
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Oktober 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 171
Sendt: 11 Januar 2007 kl. 21:02 | IP-adresse registreret  

Er der nogle der kan forklare mig hvordan den HD70 skal hænge? Skal den hænge ud for midten i lærredet både i midte og top?
Til top Vis Torsten-K's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Torsten-K
 
Zorglub
Lukket konto
Lukket konto
Avatar

Bruger siden: 12 Marts 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 2460
Sendt: 11 Januar 2007 kl. 22:22 | IP-adresse registreret  

Torsten-K skrev:
Er der nogle der kan forklare mig hvordan den HD70 skal hænge? Skal den hænge ud for midten i lærredet både i midte og top?


Den skal hænge midt for og højden, altså fra loftet og ned, beregnes ud fra dens offset.

Tlilad mig at citere mig selv fra Optoma HD70 tråden

Zorglub skrev:

HD70 har vist ca. 136% offset, dvs. at fra midt linse til hvor billedet begynder er der 0,36*billedhøjde i cm. Dvs. du skal vide hvor stort billedet er, beregn det f.eks. med projectorcentral's regnemaskine, de har HD70 i den.

F.eks. monterer jeg den så midt linse er 20cm under loftet, mit billede bliver 107cm højt, dvs. 107*0,36 = 38,52 + de 20 cm, = ca. 58-59 cm under loft begynder billedet, og det slutter så 165-6 stykker under loftet. Mit loft er 232, så billedet slutter 66-67 cm inden gulvet.

Det er vigtigt at regne på det inden du køber, der laves også PJ hvor offset er langt mindre, så hvis du f.eks. vil have et større billed er det måske en ide. Personligt har jeg fået nok af biffens første række


Til top Vis Zorglub's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zorglub Besøg Zorglub's Websted
 
kaizer
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Januar 2005
Status: Offline
Indlæg: 437
Sendt: 11 Januar 2007 kl. 22:42 | IP-adresse registreret  

Hvad med den dynamiske iris Z4'eren har... Er det ikke noget man skel bekymre sig over?!

Har bl.a. læst denne anmeldelse: http://www.hifi4all.dk/brugeranm/Anmeldelse.asp?Kat=12&i d=112&titel=Sanyo+PLV-Z4

Jeg ved godt det kun er en enkelt anmeldelse, man han syntes den dynamiske iris ikke fungerer særlig godt. Men det er måske noget man kan justere sig ud af?!

Til top Vis kaizer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kaizer
 
nesdam
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 Juni 2005
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 869
Sendt: 11 Januar 2007 kl. 23:33 | IP-adresse registreret  

kaizer skrev:

Hvad med den dynamiske iris Z4'eren har... Er det ikke noget man skel bekymre sig over?!

Det er korrekt at den dynamiske iris ikke fungerer optimalt hvis man vælger de indstillinger som giver maksimal kontrast (eks. Dynamic). Hvis man eksempelvis vælger Creative Cinema får man mindre kontrast men bemærker til gengæld næsten aldrig irisen arbejde. Virkemåden af den dynamiske iris er en af de ting der er forbedret i Z5. Om det så er merprisen værd må man selv tage stilling til.

Til top Vis nesdam's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nesdam
 
kaizer
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Januar 2005
Status: Offline
Indlæg: 437
Sendt: 11 Januar 2007 kl. 23:42 | IP-adresse registreret  

nesdam skrev:
kaizer skrev:

Hvad med den dynamiske iris Z4'eren har... Er det ikke noget man skel bekymre sig over?!

Det er korrekt at den dynamiske iris ikke fungerer optimalt hvis man vælger de indstillinger som giver maksimal kontrast (eks. Dynamic). Hvis man eksempelvis vælger Creative Cinema får man mindre kontrast men bemærker til gengæld næsten aldrig irisen arbejde. Virkemåden af den dynamiske iris er en af de ting der er forbedret i Z5. Om det så er merprisen værd må man selv tage stilling til.

Og hvor meget mindre kontrast får man så?! Nu kan jeg ikke huske hvilken kontrast Z4 er oplyst med (er det 7000:1). Det kunne da være interessant at vide hvad kontrasten kommer ned på når man vælger en af indstillinger der formindsker kontrasten.

Jeg har selv overvejet en Z4, og er interesseret.

Til top Vis kaizer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kaizer
 
kaizer
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Januar 2005
Status: Offline
Indlæg: 437
Sendt: 11 Januar 2007 kl. 23:49 | IP-adresse registreret  

Zorglub skrev:

HD70 har vist ca. 136% offset, dvs. at fra midt linse til hvor billedet begynder er der 0,36*billedhøjde i cm. Dvs. du skal vide hvor stort billedet er, beregn det f.eks. med projectorcentral's regnemaskine, de har HD70 i den.

F.eks. monterer jeg den så midt linse er 20cm under loftet, mit billede bliver 107cm højt, dvs. 107*0,36 = 38,52 + de 20 cm, = ca. 58-59 cm under loft begynder billedet, og det slutter så 165-6 stykker under loftet. Mit loft er 232, så billedet slutter 66-67 cm inden gulvet.

Det er vigtigt at regne på det inden du køber, der laves også PJ hvor offset er langt mindre, så hvis du f.eks. vil have et større billed er det måske en ide. Personligt har jeg fået nok af biffens første række

 

Kan du lave sådan en udregning for Z4'eren også?!

Til top Vis kaizer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kaizer
 
Zorglub
Lukket konto
Lukket konto
Avatar

Bruger siden: 12 Marts 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 2460
Sendt: 12 Januar 2007 kl. 05:44 | IP-adresse registreret  

kaizer skrev:

Kan du lave sådan en udregning for Z4'eren også?!



Hmm, jeg tror du skal have en Z4 mand til at hjælpe dig der, den har jo det der smarte lense shift, så mon det overhovedet er nødvendigt?

Anyone?
Til top Vis Zorglub's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zorglub Besøg Zorglub's Websted
 
per_zk
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 November 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 452
Sendt: 12 Januar 2007 kl. 07:44 | IP-adresse registreret  

Til top Vis per_zk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af per_zk Besøg per_zk's Websted
 
Filur999
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 Februar 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 194
Sendt: 12 Januar 2007 kl. 09:47 | IP-adresse registreret  

Zorglub skrev:
kaizer skrev:

Kan du lave sådan en udregning for Z4'eren også?!

Hmm, jeg tror du skal have en Z4 mand til at hjælpe dig der, den har jo det der smarte lense shift, så mon det overhovedet er nødvendigt?

Anyone?

På de fleste LCD'ere, om det så er Sanyo Z4, Z5, Panasonic AE900, AX100, Hitachi TX-200 eller whatever, har alle Lens-shift. En smart funktion der optisk kan flytte billedet i højden og siderne UDEN AT FORRINGE BILLEDKVALLITETEN (så længe de ikke står i yderpositionerne) .. dvs. at du hænger projektoren i loftet, og så kan du flytte billedet så det passer med lærredet.. Lensshift må ikke forveksles med Keystone, det er noget helt andet..

Har selv Z4, og på den er der 150% lodret lensshift, de andre ved jeg ikke noget om, men det er nok noget nær det samme..



__________________
I know what you're thinking, 'cause right now I'm thinking the same thing. Actually, I've been thinking it ever since I got here: Why oh why didn't I take the BLUE pill?
Til top Vis Filur999's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Filur999
 
nesdam
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 Juni 2005
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 869
Sendt: 12 Januar 2007 kl. 11:24 | IP-adresse registreret  

kaizer skrev:

Og hvor meget mindre kontrast får man så?! Nu kan jeg ikke huske hvilken kontrast Z4 er oplyst med (er det 7000:1). Det kunne da være interessant at vide hvad kontrasten kommer ned på når man vælger en af indstillinger der formindsker kontrasten.

Jeg har selv overvejet en Z4, og er interesseret.

Den sørgelige sandhed er at Z4 i Creative Cinema mode og justeret til korrekte farver har en kontrast på omkring 1100:1. Ved hjælp af et filter kan kontrasten dog forbedres til omkring 2000:1.

Til sammenligning har Z5 en kontrast mellem 1600:1 og 3000:1 med korrekte farver afhængigt af indstillingen. I praksis vil forskellen dog ikke opleves så stor pga. måden øjet opfatter lys på.

Det skal bemærkes at ANSI kontrasten er den samme i Z4 og Z5. Man vil derfor efter min vurdering få et bedre resultat ved at købe en Z4 + filter end en Z5 uden filter, fordi filteret giver en bedre ANSI kontrast. Det bedste er selvfølgelig en Z5 + filter som kan opnå en kontrast på de lovede 10.000:1 med korrekte farver.

Til top Vis nesdam's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nesdam
 
Zorglub
Lukket konto
Lukket konto
Avatar

Bruger siden: 12 Marts 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 2460
Sendt: 12 Januar 2007 kl. 11:59 | IP-adresse registreret  

De der filtre, hvor kan man læse mere om dem og hvor køber i dem til en fornuftigt pris?
Til top Vis Zorglub's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zorglub Besøg Zorglub's Websted
 
nesdam
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 Juni 2005
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 869
Sendt: 12 Januar 2007 kl. 13:18 | IP-adresse registreret  

Zorglub skrev:
De der filtre, hvor kan man læse mere om dem og hvor køber i dem til en fornuftigt pris?

Jeg har købt mit filter her : http://www.cokin-online.co.uk/lst33.htm

Det kostede 155 kr. incl. forsendelse (P035).

Du kan læse mere om virkningen af filtre på www.cine4home.de under projektortuning.

Jeg har valgt mit filter ud fra denne test :

http://www.avbuzz.com/audio-video/200510/ae900-ckl/index.htm

81D filteret svarer til kombinationen af et 81A og et 81 B filter som anvendes i testen. Det er ikke korrekt at det svarer til 81 C som der står.

Til top Vis nesdam's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nesdam
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes