| Forfatter |
|
Ex3mE Forum Bruger

Bruger siden: 17 August 2005
Status: Offline Indlæg: 97
|
| Sendt: 10 Januar 2007 kl. 14:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej..
Det er så nu jeg skal bruge alle jer kloge hoveders hjælp...
Jeg står mellem at købe en Optoma HD70 og Sanyo Z4..
Jeg har set Optoma HD70 og var meget tilfreds med billedet, men hørt at Sanyo var bedre ?
Sanyo er også meget nemmere at placere grundet de 2x zoom og lensshift, men hørt at det forringer billedet ?
på forhånd tak...
Nicholas
|
| Til top |
|
| |
nesdam Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2005 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 869
|
| Sendt: 10 Januar 2007 kl. 14:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har en Z4 og udnytter lensshift næsten maksimalt, uden at det forringer billedet. Så det behøver du ikke at bekymre dig om.
Ulempen ved HD70 er en begrænset farvedybde på 8 bit mod Z4's 12 bit. HD70 har muligvis et lille fortrin med hensyn til kontrast, men dette kan opvejes ved brug af et filter på Z4.
Jeg synes Z4 stadig har så mange fortrin at den er det bedste køb af de 2. For eksempel muligheden for at justere lysstyrken ved hjælp af blænden så den passer til et mørklagt rum.
|
| Til top |
|
| |
Zorglub Lukket konto


Bruger siden: 12 Marts 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2460
|
| Sendt: 10 Januar 2007 kl. 14:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bare køb en af dem, de er super begge to. Husk at se dem, hvis du har muligheden! ikke alt er specs her i verden.
|
| Til top |
|
| |
Ex3mE Forum Bruger

Bruger siden: 17 August 2005
Status: Offline Indlæg: 97
|
| Sendt: 10 Januar 2007 kl. 15:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
problemet er for mig at jeg har et værelse med skråvæg.. og skal så projicere billedet over på en den eneste lige væg..
og her er jeg bange for at optomaens noget sværere placering gør forskellen..
eller hvad?
har jeg ret i at sanyo er meget nemmere at placere ?
|
| Til top |
|
| |
per_zk Forum Bruger

Bruger siden: 09 November 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 452
|
| Sendt: 10 Januar 2007 kl. 15:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
DLP har som regel ikke reget meget zoom og lens-shift. Det var også en af hovedårsagerne til at jeg købte Z4. Men har du glemt at der er en Z5'er ude? __________________ Min hjemmebio
|
| Til top |
|
| |
nesdam Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2005 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 869
|
| Sendt: 10 Januar 2007 kl. 16:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ex3mE skrev:
problemet er for mig at jeg har et værelse med skråvæg.. og skal så projicere billedet over på en den eneste lige væg..
og her er jeg bange for at optomaens noget sværere placering gør forskellen..
eller hvad?
har jeg ret i at sanyo er meget nemmere at placere ?
|
|
|
Når størrelse og placering af lærredet er fastlagt har HD70 groft sagt kun 2 placeringsmuligheder ; Den ene i en given afstand og højde under loftet og den anden i en given afstand og højde over gulvet. Den skal nødvendigvis anbringes ud for midten af lærredet. Det er derfor en god ide at beregne placeringen på forhånd for at undgå overraskelser.
Med Z4 er der næsten uendeligt mange placeringsmuligheder. Min står på en hylde på bagvæggen og næsten ude ved den ene side af lærredet. Z4 (og Z5) er en af de mest fleksible projektorer på markedet med hensyn til placering.
|
| Til top |
|
| |
Filur999 Forum Bruger


Bruger siden: 27 Februar 2006 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 194
|
| Sendt: 10 Januar 2007 kl. 16:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ex3mE skrev:
| Sanyo er også meget nemmere at placere grundet de 2x zoom og lensshift, men hørt at det forringer billedet ? |
|
|
Det må være keystone correction du mener.. Hvor man kan rette op på billedet hvis projektoren ikke hænger 90grader på lærredet, og derfor laver et trapez-formet billede.. Brug af dette forringer nemlig billedet..
Har selv en Z4, og er meget tilfreds med den.. Indtil videre er den ikke placeret et fast sted, så det er lækkert at man bare kan stille den på sofabordet, og så lens-shifte så billedet passer med lærredet..
Men der er jo også Z5 samt Panasonic's AX100, at tage med i overvejelserne hvis der kan graves lidt dybere i lommen men sådan kan man jo blive ved... __________________ I know what you're thinking, 'cause right now I'm thinking the same thing. Actually, I've been thinking it ever since I got here: Why oh why didn't I take the BLUE pill?
|
| Til top |
|
| |
Ex3mE Forum Bruger

Bruger siden: 17 August 2005
Status: Offline Indlæg: 97
|
| Sendt: 10 Januar 2007 kl. 19:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
ja.. og det bliver også en sanyo.. z4.. har læst adskillige tests og til prisforskellen syntes jeg ikke at forskellen er stor nok..
EDIT: mellem z4 og z5
|
| Til top |
|
| |
Torsten-K Forum Bruger

Bruger siden: 25 Oktober 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 171
|
| Sendt: 11 Januar 2007 kl. 21:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der nogle der kan forklare mig hvordan den HD70 skal hænge? Skal den hænge ud for midten i lærredet både i midte og top?
|
| Til top |
|
| |
Zorglub Lukket konto


Bruger siden: 12 Marts 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2460
|
| Sendt: 11 Januar 2007 kl. 22:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Torsten-K skrev:
| Er der nogle der kan forklare mig hvordan den HD70 skal hænge? Skal den hænge ud for midten i lærredet både i midte og top?
|
|
|
Den skal hænge midt for og højden, altså fra loftet og ned, beregnes ud fra dens offset. Tlilad mig at citere mig selv  fra Optoma HD70 tråden
Zorglub skrev:
HD70 har vist ca. 136% offset, dvs. at fra midt
linse til hvor billedet begynder er der 0,36*billedhøjde i cm. Dvs. du
skal vide hvor stort billedet er, beregn det f.eks. med
projectorcentral's regnemaskine, de har HD70 i den.
F.eks. monterer jeg den så midt linse er 20cm under loftet, mit
billede bliver 107cm højt, dvs. 107*0,36 = 38,52 + de 20 cm, = ca.
58-59 cm under loft begynder billedet, og det slutter så 165-6
stykker under loftet. Mit loft er 232, så billedet slutter 66-67 cm
inden gulvet.
Det er vigtigt at regne på det inden du køber, der laves også PJ
hvor offset er langt mindre, så hvis du f.eks. vil have et større
billed er det måske en ide. Personligt har jeg fået nok af biffens
første række  |
|
|
|
| Til top |
|
| |
kaizer Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2005
Status: Offline Indlæg: 437
|
| Sendt: 11 Januar 2007 kl. 22:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
nesdam Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2005 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 869
|
| Sendt: 11 Januar 2007 kl. 23:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
kaizer skrev:
|
Hvad med den dynamiske iris Z4'eren har... Er det ikke noget man skel bekymre sig over?!
|
|
|
Det er korrekt at den dynamiske iris ikke fungerer optimalt hvis man vælger de indstillinger som giver maksimal kontrast (eks. Dynamic). Hvis man eksempelvis vælger Creative Cinema får man mindre kontrast men bemærker til gengæld næsten aldrig irisen arbejde. Virkemåden af den dynamiske iris er en af de ting der er forbedret i Z5. Om det så er merprisen værd må man selv tage stilling til.
|
| Til top |
|
| |
kaizer Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2005
Status: Offline Indlæg: 437
|
| Sendt: 11 Januar 2007 kl. 23:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
nesdam skrev:
kaizer skrev:
|
Hvad med den dynamiske iris Z4'eren har... Er det ikke noget man skel bekymre sig over?!
|
|
|
Det er korrekt at den dynamiske iris ikke fungerer optimalt hvis man vælger de indstillinger som giver maksimal kontrast (eks. Dynamic). Hvis man eksempelvis vælger Creative Cinema får man mindre kontrast men bemærker til gengæld næsten aldrig irisen arbejde. Virkemåden af den dynamiske iris er en af de ting der er forbedret i Z5. Om det så er merprisen værd må man selv tage stilling til.
|
|
|
Og hvor meget mindre kontrast får man så?! Nu kan jeg ikke huske hvilken kontrast Z4 er oplyst med (er det 7000:1). Det kunne da være interessant at vide hvad kontrasten kommer ned på når man vælger en af indstillinger der formindsker kontrasten.
Jeg har selv overvejet en Z4, og er interesseret.
|
| Til top |
|
| |
kaizer Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2005
Status: Offline Indlæg: 437
|
| Sendt: 11 Januar 2007 kl. 23:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Zorglub skrev:
|
HD70 har vist ca. 136% offset, dvs. at fra midt linse til hvor billedet begynder er der 0,36*billedhøjde i cm. Dvs. du skal vide hvor stort billedet er, beregn det f.eks. med projectorcentral's regnemaskine, de har HD70 i den.
F.eks. monterer jeg den så midt linse er 20cm under loftet, mit billede bliver 107cm højt, dvs. 107*0,36 = 38,52 + de 20 cm, = ca. 58-59 cm under loft begynder billedet, og det slutter så 165-6 stykker under loftet. Mit loft er 232, så billedet slutter 66-67 cm inden gulvet.
Det er vigtigt at regne på det inden du køber, der laves også PJ hvor offset er langt mindre, så hvis du f.eks. vil have et større billed er det måske en ide. Personligt har jeg fået nok af biffens første række  | |
Kan du lave sådan en udregning for Z4'eren også?! |
|
| Til top |
|
| |
Zorglub Lukket konto


Bruger siden: 12 Marts 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2460
|
| Sendt: 12 Januar 2007 kl. 05:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
kaizer skrev:
Kan du lave sådan en udregning for Z4'eren også?! | |
|
|
Hmm, jeg tror du skal have en Z4 mand til at hjælpe dig der, den har jo det der smarte lense shift, så mon det overhovedet er nødvendigt? Anyone?
|
| Til top |
|
| |
per_zk Forum Bruger

Bruger siden: 09 November 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 452
|
| Sendt: 12 Januar 2007 kl. 07:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Filur999 Forum Bruger


Bruger siden: 27 Februar 2006 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 194
|
| Sendt: 12 Januar 2007 kl. 09:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Zorglub skrev:
kaizer skrev:
|
Kan du lave sådan en udregning for Z4'eren også?! |
|
|
|
Hmm, jeg tror du skal have en Z4 mand til at hjælpe dig der, den har jo det der smarte lense shift, så mon det overhovedet er nødvendigt?
Anyone? |
|
|
På de fleste LCD'ere, om det så er Sanyo Z4, Z5, Panasonic AE900, AX100, Hitachi TX-200 eller whatever, har alle Lens-shift. En smart funktion der optisk kan flytte billedet i højden og siderne UDEN AT FORRINGE BILLEDKVALLITETEN (så længe de ikke står i yderpositionerne) .. dvs. at du hænger projektoren i loftet, og så kan du flytte billedet så det passer med lærredet.. Lensshift må ikke forveksles med Keystone, det er noget helt andet..
Har selv Z4, og på den er der 150% lodret lensshift, de andre ved jeg ikke noget om, men det er nok noget nær det samme.. __________________ I know what you're thinking, 'cause right now I'm thinking the same thing. Actually, I've been thinking it ever since I got here: Why oh why didn't I take the BLUE pill?
|
| Til top |
|
| |
nesdam Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2005 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 869
|
| Sendt: 12 Januar 2007 kl. 11:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
kaizer skrev:
|
Og hvor meget mindre kontrast får man så?! Nu kan jeg ikke huske hvilken kontrast Z4 er oplyst med (er det 7000:1). Det kunne da være interessant at vide hvad kontrasten kommer ned på når man vælger en af indstillinger der formindsker kontrasten.
Jeg har selv overvejet en Z4, og er interesseret.
|
|
|
Den sørgelige sandhed er at Z4 i Creative Cinema mode og justeret til korrekte farver har en kontrast på omkring 1100:1. Ved hjælp af et filter kan kontrasten dog forbedres til omkring 2000:1.
Til sammenligning har Z5 en kontrast mellem 1600:1 og 3000:1 med korrekte farver afhængigt af indstillingen. I praksis vil forskellen dog ikke opleves så stor pga. måden øjet opfatter lys på.
Det skal bemærkes at ANSI kontrasten er den samme i Z4 og Z5. Man vil derfor efter min vurdering få et bedre resultat ved at købe en Z4 + filter end en Z5 uden filter, fordi filteret giver en bedre ANSI kontrast. Det bedste er selvfølgelig en Z5 + filter som kan opnå en kontrast på de lovede 10.000:1 med korrekte farver.
|
| Til top |
|
| |
Zorglub Lukket konto


Bruger siden: 12 Marts 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2460
|
| Sendt: 12 Januar 2007 kl. 11:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
De der filtre, hvor kan man læse mere om dem og hvor køber i dem til en fornuftigt pris?
|
| Til top |
|
| |
nesdam Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2005 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 869
|
| Sendt: 12 Januar 2007 kl. 13:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |